2015-02-02, 04:55
  #2533
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffD
Såg danskt nyhetssändning där siffran på ukrainska cyborg förluster angavs vara minst 10 000 sedan "ATO" började.

Den nyhetssändning du talar om måste rimligtvis vara den här:

http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/Video/2015/02/01/193843.htm

Vad ska man säga? Dansk tv fullständigt utklassar de svenska statliga propagandakanalerna. I vanlig ordning är reportaget inte från fronten, utan man har som nästan alla andra västerländska massmedia skickat iväg något fruntimmer till sjukhuset i Artemivsk. Men det här fruntimret, som heter Matilde Kimer, får i alla fall en riktigt bra intervju med en ukrainsk officer som säger ett par sanningar som trådens alla pojkrumsdetektiver och foliehattar (Xelious, Sonnenwende, Ola Schubert, DaEzz, Savoy, Lallisen och allt vad ni heter) gör klokt i att reflektera över.

Försök suga in följande i era Kalle Blomkvist-pappskallar:

1. Under sex timmar på söndag förmiddag inkommer 70 sårade till ett enda sjukhus på den ukrainska sidan.

2. En ukrainsk kompanichef berättar att han har förlorat 15 man.

3. Han berättar vidare att ukrainska soldater har skickats ut i strid trots att deras utbildning och stridsmoral är otillräcklig.

4. Sedan säger han följande: "Det allvarligaste misstag man kan begå är att skicka ut olika enheter i strid utan kommunikationsutrustning. Vi har förlorat manskap och vänner."

5. Därefter kan han inte längre kontrollera sig utan faller i gråt. Notera att den här mannen är en fullvuxen karl som nyss återvänt efter att ha lett ett kompani i strid och inte, som ni, bara en pojkrumsfitta som skulle börja snyfta om mammas saft och bullar försenades en halvtimme.

6. "Vi är bara kanonmat", får han ur sig innan intervjun avslutas.
__________________
Senast redigerad av Stabskapten 2015-02-02 kl. 05:12.
2015-02-02, 09:09
  #2534
Medlem
Xeliouss avatar
Nu ska frihetens försvarare, den enda supermakten, på allvar fundera över militärt stöd till Ukraina.
Citat:
“The West needs to bolster deterrence in Ukraine by raising the risks and costs to Russia of any renewed major offensive,” the report says. “That requires providing direct military assistance — in far larger amounts than provided to date and including lethal defensive arms.”
http://www.nytimes.com/2015/02/02/world/us-taking-a-fresh-look-at-arming-kiev-forces.html?_r=0

Biståndet kommer bestå av defensiva vapen av olika slag som kan slå hårt mot de ryska invasionstrupperna:
Citat:
Fueling the broader debate over policy is an independent report to be issued Monday by eight former senior American officials, who urge the United States to send $3 billion in defensive arms and equipment to Ukraine, including anti-armor missiles, reconnaissance drones, armored Humvees and radars that can determine the location of enemy rocket and artillery fire.
2015-02-02, 09:38
  #2535
Medlem
Carl Bergqvist har gjort två mycket bra inlägg i debatten och borde tysta de flesta troll här direkt.

http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2015/01/observationer-och-tyngdpunkter.html

I den här länken lägger Carl fram sina tankar kring rysk inblandning med en rad övertygande bevis.

Citat:
Syftena med att sätta in SA-15 och Pantsir-S1 i Ukraina kan vara två. Det första är just att få dem fälttestade på riktigt, på samma sätt som man i somras satte in den senast levererade stridsvagnsmodellen T-72B3 och en rad andra nyligen levererade system. Testade mot vad är en rimlig frågeställning, som besvaras längre ner.

Alltså är det mycket troligt att ryktena om att en T-14 (T-99) Armata blivit nedkämpad stämmer. Ryssland vill testa nya system i strid och har gjort det förut.

__________________________________________________ _______


I denna länk diskuterar han kring den svenska frivilligkåren (reguljära soldater på semester) kontra ryska soldater på semester.

http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2015/01/frivilliga-sjalvforsvarsstyrkor.html

Läs och lär. (Om ni inte kan ta till er de inläggen är ni verkligen nyttiga idioter).

Enough said.
2015-02-02, 09:51
  #2536
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Den nyhetssändning du talar om måste rimligtvis vara den här:

http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/Video/2015/02/01/193843.htm

Vad ska man säga? Dansk tv fullständigt utklassar de svenska statliga propagandakanalerna. I vanlig ordning är reportaget inte från fronten, utan man har som nästan alla andra västerländska massmedia skickat iväg något fruntimmer till sjukhuset i Artemivsk. Men det här fruntimret, som heter Matilde Kimer, får i alla fall en riktigt bra intervju med en ukrainsk officer som säger ett par sanningar som trådens alla pojkrumsdetektiver och foliehattar (Xelious, Sonnenwende, Ola Schubert, DaEzz, Savoy, Lallisen och allt vad ni heter) gör klokt i att reflektera över.

Försök suga in följande i era Kalle Blomkvist-pappskallar:

1. Under sex timmar på söndag förmiddag inkommer 70 sårade till ett enda sjukhus på den ukrainska sidan.

2. En ukrainsk kompanichef berättar att han har förlorat 15 man.

3. Han berättar vidare att ukrainska soldater har skickats ut i strid trots att deras utbildning och stridsmoral är otillräcklig.

4. Sedan säger han följande: "Det allvarligaste misstag man kan begå är att skicka ut olika enheter i strid utan kommunikationsutrustning. Vi har förlorat manskap och vänner."

5. Därefter kan han inte längre kontrollera sig utan faller i gråt. Notera att den här mannen är en fullvuxen karl som nyss återvänt efter att ha lett ett kompani i strid och inte, som ni, bara en pojkrumsfitta som skulle börja snyfta om mammas saft och bullar försenades en halvtimme.

6. "Vi är bara kanonmat", får han ur sig innan intervjun avslutas.

Jag måste säga att jag inte förstår vad du vill med detta inlägg. Det är helt uppenbart att båda sidor lider allvarliga förluster av både manskap och material, och det tror jag ingen förnekar. Skillnaden nu mot i sommar är att Ukrainas förband är nedgrävda och rebellerna/ryssarna inte uppnår samma spektakulära framgångar som tidigare; från att ha varit manöverkrig där man kunnat överraska de framryckande ukrainska förbanden genom anfall från bland annat ryskt territorium har det hela snarare övergått till någon form av skyttegravskrig.
2015-02-02, 10:10
  #2537
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Den nyhetssändning du talar om måste rimligtvis vara den här:

http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/Video/2015/02/01/193843.htm

Vad ska man säga? Dansk tv fullständigt utklassar de svenska statliga propagandakanalerna. I vanlig ordning är reportaget inte från fronten, utan man har som nästan alla andra västerländska massmedia skickat iväg något fruntimmer till sjukhuset i Artemivsk. Men det här fruntimret, som heter Matilde Kimer, får i alla fall en riktigt bra intervju med en ukrainsk officer som säger ett par sanningar som trådens alla pojkrumsdetektiver och foliehattar (Xelious, Sonnenwende, Ola Schubert, DaEzz, Savoy, Lallisen och allt vad ni heter) gör klokt i att reflektera över.

Försök suga in följande i era Kalle Blomkvist-pappskallar:

1. Under sex timmar på söndag förmiddag inkommer 70 sårade till ett enda sjukhus på den ukrainska sidan.

2. En ukrainsk kompanichef berättar att han har förlorat 15 man.

3. Han berättar vidare att ukrainska soldater har skickats ut i strid trots att deras utbildning och stridsmoral är otillräcklig.

4. Sedan säger han följande: "Det allvarligaste misstag man kan begå är att skicka ut olika enheter i strid utan kommunikationsutrustning. Vi har förlorat manskap och vänner."

5. Därefter kan han inte längre kontrollera sig utan faller i gråt. Notera att den här mannen är en fullvuxen karl som nyss återvänt efter att ha lett ett kompani i strid och inte, som ni, bara en pojkrumsfitta som skulle börja snyfta om mammas saft och bullar försenades en halvtimme.

6. "Vi är bara kanonmat", får han ur sig innan intervjun avslutas.

Vad är det du vill få fram? Självklart så stupar Ukrainska soldater, de försvarar sitt land mot en målmedveten och aggressiv fiende? Vad vill du ha sagt?

Dina pubertala personangrepp ger för övrigt inte en särskilt seriös bild av dig eller din personliga mognad.

Vilken militär erfarenhet har du själv? Du antyder ju att många av oss som du angriper sitter och grinar i pojkrummet och liknande?

Jag tvivlar personligen på att du burit uniform en dag i ditt liv givet hur barnslig du framstår (OBS! heroiska sessioner i CoD räknas inte !), men redogör för all del gärna för din militära erfarenhet då du är väldigt snabb med dina fördömanden och tvärsäkra påståenden om många andra aktiva i denna tråd?
__________________
Senast redigerad av DaEzz 2015-02-02 kl. 10:17.
2015-02-02, 10:11
  #2538
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Den nyhetssändning du talar om måste rimligtvis vara den här:

http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/Video/2015/02/01/193843.htm

Vad ska man säga? Dansk tv fullständigt utklassar de svenska statliga propagandakanalerna. I vanlig ordning är reportaget inte från fronten, utan man har som nästan alla andra västerländska massmedia skickat iväg något fruntimmer till sjukhuset i Artemivsk. Men det här fruntimret, som heter Matilde Kimer, får i alla fall en riktigt bra intervju med en ukrainsk officer som säger ett par sanningar som trådens alla pojkrumsdetektiver och foliehattar (Xelious, Sonnenwende, Ola Schubert, DaEzz, Savoy, Lallisen och allt vad ni heter) gör klokt i att reflektera över.

Försök suga in följande i era Kalle Blomkvist-pappskallar:

1. Under sex timmar på söndag förmiddag inkommer 70 sårade till ett enda sjukhus på den ukrainska sidan.

2. En ukrainsk kompanichef berättar att han har förlorat 15 man.

3. Han berättar vidare att ukrainska soldater har skickats ut i strid trots att deras utbildning och stridsmoral är otillräcklig.

4. Sedan säger han följande: "Det allvarligaste misstag man kan begå är att skicka ut olika enheter i strid utan kommunikationsutrustning. Vi har förlorat manskap och vänner."

5. Därefter kan han inte längre kontrollera sig utan faller i gråt. Notera att den här mannen är en fullvuxen karl som nyss återvänt efter att ha lett ett kompani i strid och inte, som ni, bara en pojkrumsfitta som skulle börja snyfta om mammas saft och bullar försenades en halvtimme.

6. "Vi är bara kanonmat", får han ur sig innan intervjun avslutas.


Känns det lite löjligt att du, precis som lejonparten av dina meningsfränder, till 99,9 % aldrig satt foten i vare sig Ukraina eller Ryssland (förmodligen aldrig i USA heller, eller EU utanför Sverige, om typ inte finlandsfärja räknas). Dom fundamentala felsluten visar det klart och tydligt.

Jag har fan gett upp om t.ex. språkfrågan. Det går aldrig in att nästan alla i Kiev pratar ryska (i alla fall i näringsliv och de centrala delarna), med vissa formella politiska sammanhang som undantaget, och väldigt många ledande patriotiska ukrainare pratar ukrainska mycket dåligt. Orkar inte nämns Odessa eller att mh17 skulle skjutits ned med ett flygplan som är avsett för markmål ("jo men liksom om det kommer en cyklon i exakt 34 graders vinkel, samtidigt som man skjuter i svängen, och uppnår en krökning av rumstiden så går det faktiskt... det läste jag på Twitter").

Sen kan jag väl nämna de oräkneliga gånger nån höger/vänster-mupp dyker upp med tvärsäkra finansiella och politiska teorier. De spammar med mindre jävla b-uppsatser, elokventa och tvärsäkra i sin "analys", men den är så klart värdelös de man saknar verkliga kunskaper. Men skriver helt enkelt en vältalig - men likförbannat falsk - saga för sina meningsfränder online i sitt stolta nationalistiska rollspel. Trist bara när verkligheten kommer och fuckar upp sagoberättandet.

Dock är Savoy ett bra exempel på en person värd att respektera. Om än lutande lite mot Ryssland ibland, men absolut biet pro-ukrainsk (blev lite fel där va?). För han är dels påläst och dels tillräckligt mycket man för att ibland, precis som jag och alla andra, utan omsvep erkänna ett fel.

Fronten lämnar jag till Micke och hans andra kollegor som visat sitt engagemang i verkligheten. Det känns löjligt att sitta på distans, medan ett krig pågår och människor dör, och gissa hejvilt då.

Men klart är att Ukraina gör förluster. Det jag hört av både militärer och politiker är att separatister lider betydligt större förluster. Det enda jag kan säga är att vinden har vänt markant. Nu flyr folk mot Ukraina, inte en rysk chimär (alla vet att Putin ljuger patologiskt).

Avslutningsvis så känns det sjukt respektlöst att sitta och vässa hemma i Sverige medan vänner dör här. Men vi kan säkert styra upp ett möte hemma i Sverige och - så klart utan våld eller hot om våld - diskutera meningsskilnader.


PS. Ignorera lapsusfelen, min padda har börjar autokorrigering hejvilt i eget tycke...
2015-02-02, 10:12
  #2539
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Jag måste säga att jag inte förstår vad du vill med detta inlägg. Det är helt uppenbart att båda sidor lider allvarliga förluster av både manskap och material, och det tror jag ingen förnekar. Skillnaden nu mot i sommar är att Ukrainas förband är nedgrävda och rebellerna/ryssarna inte uppnår samma spektakulära framgångar som tidigare; från att ha varit manöverkrig där man kunnat överraska de framryckande ukrainska förbanden genom anfall från bland annat ryskt territorium har det hela snarare övergått till någon form av skyttegravskrig.


Håller med dig Bernard.

I de värsta striderna mellan ukrainska styrkor och separatister hittills dödades igår 25 ukrainska soldater. Den verkliga siffran borde ligga omkring 50-70 dödade om rapporterna stämmer.

Separatisterna däremot rapporterade inga förluster men sett till tidigare föluster så är separatisternas och ryssarnas förluster fyra gånger högre (1:4).

Det är en relativt bra uppskattning med tanke på att ukrainska styrkor är nedgrävda medan ryssarna anfaller över mestadels öppen terräng.

De bästa uppskattningarna av totala förluster för Ukraina ligger omkring 10.000 dödade soldater (vilket även separatisterna hävdar).

Separatisterna borde därför ha förlorat någonstans kring det dubbla (20.000 eller mer) men om de senaste dagarnas strider håller i sig under en längre period kommer den siffran stiga snabbt.

Det kan ukrainas också göra beroende på om kniptångsmanövern lyckas.

Hursomhelst dör det en väldigt massa ryska soldater i Ukraina och familjerna kommer snart att ställa frågor mer öppet än vad de gör idag. Den ryska sjubarnsmamman (som arresterades för spioneri när hon hörde en konversation mellan ryska soldater som sa att de skulle till Ukraina) har redan fått stor uppmärksamhet och 25.000 ryssar stödjer henne öppet.

Ryssland krackelerar.

Intressant i sammanhanget är att Ryssland nästintill aldrig vunnit ett krig med mindre förluster än fienden. I andra världskriget var förlusterna sju gånger högre! (1:7).
__________________
Senast redigerad av Pobedarov 2015-02-02 kl. 10:15.
2015-02-02, 11:13
  #2540
Medlem
Undrar om inte konflikten går in i ett nytt skede om USA bestämmer sig för att bistå Ukraina med vapen i landets kamp för sitt territorium. Amerikanska "frivilla" soldater kan ju få följa med och bistå i kampen mot ondskan. Något måste ju görs nu när Putin spårat ur totalt och fått storhetsvansinne som det verkar. Att EU/Nato verkligen markerar, utan att vara ryskt aggressiva, var ribban skall ligga kanske kunde kyla ner en överhettad Putin. Men Ukraina tillhör nu västsfären och fort gick det tack vare Putin och hans vapenskrammel. Nästa land till rakning är ju Vitryssland, inte idag, inte imorgon, men trenden är tydlig. Ett allt svagare Ryssland framträder och därmed flykten från Putins tuppgård.
2015-02-02, 12:31
  #2541
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Den nyhetssändning du talar om måste rimligtvis vara den här:

http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/Video/2015/02/01/193843.htm

Vad ska man säga? Dansk tv fullständigt utklassar de svenska statliga propagandakanalerna. I vanlig ordning är reportaget inte från fronten, utan man har som nästan alla andra västerländska massmedia skickat iväg något fruntimmer till sjukhuset i Artemivsk. Men det här fruntimret, som heter Matilde Kimer, får i alla fall en riktigt bra intervju med en ukrainsk officer som säger ett par sanningar som trådens alla pojkrumsdetektiver och foliehattar (Xelious, Sonnenwende, Ola Schubert, DaEzz, Savoy, Lallisen och allt vad ni heter) gör klokt i att reflektera över.

Försök suga in följande i era Kalle Blomkvist-pappskallar:

1. Under sex timmar på söndag förmiddag inkommer 70 sårade till ett enda sjukhus på den ukrainska sidan.

2. En ukrainsk kompanichef berättar att han har förlorat 15 man.

3. Han berättar vidare att ukrainska soldater har skickats ut i strid trots att deras utbildning och stridsmoral är otillräcklig.

4. Sedan säger han följande: "Det allvarligaste misstag man kan begå är att skicka ut olika enheter i strid utan kommunikationsutrustning. Vi har förlorat manskap och vänner."

5. Därefter kan han inte längre kontrollera sig utan faller i gråt. Notera att den här mannen är en fullvuxen karl som nyss återvänt efter att ha lett ett kompani i strid och inte, som ni, bara en pojkrumsfitta som skulle börja snyfta om mammas saft och bullar försenades en halvtimme.

6. "Vi är bara kanonmat", får han ur sig innan intervjun avslutas.

Du har rätt i alla ovanstående punkter. Det ÄR mycket outbildad personal, sambandet suger och folk dör pga fuck-ups och inkompetens. Ryssarna har övertaget gällande tunga vapen och de har professionell rysk personal som sköter dem. Läget ser tufft ut.


MEN

Det hindrar inte att man slåss för att man anser att man har det moraliska övertaget. Många anmäler sig faktiskt frivilligt för att få chansen att slåss mot vad man vet är tränad rysk trupp. Jag beundrar dem för detta.

Sedan så är Ukrainarna inte en nation av stålmän. Ryssland har undergrävt deras självkänsla i årtionden. Korruptionen är nästan lika illa som i Ryssland. Du har generaler utan erfarenhet och kompetens. Så klart att det finns folk som väljer att låta bli att slåss under såna premisser. Men Rysslands invasion har på det stora hela faktiskt höjt den nationella självkänslan. De flesta vill inte leva under det ryska oket och är beredda att slåss och att dö för det.

Ni andra som inte riskerar något som helst att förlora har två val:

1.) Gå på den ryska psyopsen bara för att ni ogillar EU och USA och applådera Rysslands mördande i Ukraina. Betänk bara att solidaritet går åt båda hållen. Varför ska någon vilja stödja Sverige när ryssen kommer när vi varit så själviska när ett annat Europeiskt land behövde vårt stöd.

2.) Visa att ni kan ha två tankar samtidigt i huvudet och stödja ett Europeiskt broderfolk i sin förtvivlade kamp för sin existens. Precis som vi stödde vårt finska broderfolk mot ryssen en gång i tiden.

Ni övriga ryssar/serber här i tråden tycker jag borde utvisas snarast. Ni har inget här att göra. Sverige behöver inte fler femtekolonnare än de redan har.

Här är en film om rysk supremacy som jag postat i en annan tråd. Detta skedde bara 38 mil från Stockholm.
http://youtu.be/5WAFNVFNME0

Någon som verkligen tror att det går att leva i samexistens med en stor minoritet ryssar? Tar de ett område så börjar man omedelbart med stora folkförflyttningar. Skulle man förlora territoriet så kommer denna minoritet att för alltid innebära ett stort säkerhetsproblem för det land som tvingas husera parasiterna.
2015-02-02, 12:36
  #2542
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Nu ska frihetens försvarare, den enda supermakten, på allvar fundera över militärt stöd till Ukraina.

http://www.nytimes.com/2015/02/02/world/us-taking-a-fresh-look-at-arming-kiev-forces.html?_r=0

Biståndet kommer bestå av defensiva vapen av olika slag som kan slå hårt mot de ryska invasionstrupperna:

Obama har varit svag, vilket tyrannen Putin har utnyttjat och därmed orsakat tiotusentals människors död. Republikanerna har lyckligtvis majoritet såväl i kongressen som i senaten och har ett moraliskt övertag i frågan. Historien har gång på gång visat att en diplomatisk lösning gentemot en aggressiv diktator inte fungerar.

http://www.kyivpost.com/content/ukraine/us-experts-press-for-3-billion-in-weapons-to-ukraine-urge-other-nations-to-help-also-379176.html

Från artikeln: Experterna drar den korrekta slutsatsen att en rysk framgång i kriget på ett ödesdigert sätt kommer att underminera Ukrainas stabilitet och uppmuntra Kreml att fortsätta att utmana säkerhet och ordning i Europa, förmodligen provocera NATO direkt. Att bibehålla västvärldens sanktioner är oerhört viktigt men inte tillräckligt i sig. Västvärlden behöver stödja Ukraina genom att öka Rysslands risktagande och kostnad vad gäller att återuppta sin offensiv.
2015-02-02, 13:02
  #2543
Medlem
Politikern och fredsaktivisten Viktoria Shilova, som nu riskerar 8 års fängelse för åsiktsbrottet att vara för fred och emot krig, verkar ha väldigt sansade åsikter även i övriga frågor.

2013 när FEMEN drog igång någon slags psykos-artad manifestation hade hon följande att säga

http://freethinker.co.uk/2013/08/10/police-foil-femen-plot-to-messily-desecrate-the-cross-of-holy-apostle-st-andrew-the-first-called/

Citat:
The gruesome details of the plot were revealed by Viktoria Shilova, MP of the Dniepropetrovsk regional council.

The plan was as follows: dressed as nuns they intended to come to the place where the greatest Orthodox shrine – the cross of St. Andrew the First-Called was placed.

The five feminist marionettes had to come as close as possible to the shrine, then put off their monastic cloaks and topless as usual defecate and piss before the many thousands of people.

Citat:
Let’s give a worthy answer to the creatures who lay their hands to the future of our children. Moral disability, physical and moral perversions, degenerative actions performed by FEMEN now will meet tough opposition.
2015-02-02, 13:15
  #2544
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkflyt
Politikern och fredsaktivisten Viktoria Shilova, som nu riskerar 8 års fängelse för åsiktsbrottet att vara för fred och emot krig, verkar ha väldigt sansade åsikter även i övriga frågor.

2013 när FEMEN drog igång någon slags psykos-artad manifestation hade hon följande att säga

http://freethinker.co.uk/2013/08/10/police-foil-femen-plot-to-messily-desecrate-the-cross-of-holy-apostle-st-andrew-the-first-called/

Har upprepade gånger sett henne säga åt Ukrainarna att lägga ned vapnen men inte sett henne be Ryssland eller separatisterna göra samma sak. Hur kommer det sig? Kan det vara så att hon inte är en fredsaktivist utan stödjer Ryssland och därmed är en landsförrädare?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in