Citat:
Ursprungligen postat av
Stabskapten
Den nyhetssändning du talar om måste rimligtvis vara den här:
http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/Video/2015/02/01/193843.htm
Vad ska man säga? Dansk tv fullständigt utklassar de svenska statliga propagandakanalerna. I vanlig ordning är reportaget inte från fronten, utan man har som nästan alla andra västerländska massmedia skickat iväg något fruntimmer till sjukhuset i Artemivsk. Men det här fruntimret, som heter Matilde Kimer, får i alla fall en riktigt bra intervju med en ukrainsk officer som säger ett par sanningar som trådens alla pojkrumsdetektiver och foliehattar (Xelious, Sonnenwende, Ola Schubert, DaEzz, Savoy, Lallisen och allt vad ni heter) gör klokt i att reflektera över.
Försök suga in följande i era Kalle Blomkvist-pappskallar:
1. Under sex timmar på söndag förmiddag inkommer 70 sårade till ett enda sjukhus på den ukrainska sidan.
2. En ukrainsk kompanichef berättar att han har förlorat 15 man.
3. Han berättar vidare att ukrainska soldater har skickats ut i strid trots att deras utbildning och stridsmoral är otillräcklig.
4. Sedan säger han följande: "Det allvarligaste misstag man kan begå är att skicka ut olika enheter i strid utan kommunikationsutrustning. Vi har förlorat manskap och vänner."
5. Därefter kan han inte längre kontrollera sig utan faller i gråt. Notera att den här mannen är en fullvuxen karl som nyss återvänt efter att ha lett ett kompani i strid och inte, som ni, bara en pojkrumsfitta som skulle börja snyfta om mammas saft och bullar försenades en halvtimme.
6. "Vi är bara kanonmat", får han ur sig innan intervjun avslutas.
Känns det lite löjligt att du, precis som lejonparten av dina meningsfränder, till 99,9 % aldrig satt foten i vare sig Ukraina eller Ryssland (förmodligen aldrig i USA heller, eller EU utanför Sverige, om typ inte finlandsfärja räknas). Dom fundamentala felsluten visar det klart och tydligt.
Jag har fan gett upp om t.ex. språkfrågan. Det går aldrig in att nästan alla i Kiev pratar ryska (i alla fall i näringsliv och de centrala delarna), med vissa formella politiska sammanhang som undantaget, och väldigt många ledande patriotiska ukrainare pratar ukrainska mycket dåligt. Orkar inte nämns Odessa eller att mh17 skulle skjutits ned med ett flygplan som är avsett för markmål ("jo men liksom om det kommer en cyklon i exakt 34 graders vinkel, samtidigt som man skjuter i svängen, och uppnår en krökning av rumstiden så går det faktiskt... det läste jag på Twitter").
Sen kan jag väl nämna de oräkneliga gånger nån höger/vänster-mupp dyker upp med tvärsäkra finansiella och politiska teorier. De spammar med mindre jävla b-uppsatser, elokventa och tvärsäkra i sin "analys", men den är så klart värdelös de man saknar verkliga kunskaper. Men skriver helt enkelt en vältalig - men likförbannat falsk - saga för sina meningsfränder online i sitt stolta nationalistiska rollspel. Trist bara när verkligheten kommer och fuckar upp sagoberättandet.
Dock är Savoy ett bra exempel på en person värd att respektera. Om än lutande lite mot Ryssland ibland, men absolut biet pro-ukrainsk (blev lite fel där va?). För han är dels påläst och dels tillräckligt mycket man för att ibland, precis som jag och alla andra, utan omsvep erkänna ett fel.
Fronten lämnar jag till Micke och hans andra kollegor som visat sitt engagemang i verkligheten. Det känns löjligt att sitta på distans, medan ett krig pågår och människor dör, och gissa hejvilt då.
Men klart är att Ukraina gör förluster. Det jag hört av både militärer och politiker är att separatister lider betydligt större förluster. Det enda jag kan säga är att vinden har vänt markant. Nu flyr folk mot Ukraina, inte en rysk chimär (alla vet att Putin ljuger patologiskt).
Avslutningsvis så känns det sjukt respektlöst att sitta och vässa hemma i Sverige medan vänner dör här. Men vi kan säkert styra upp ett möte hemma i Sverige och - så klart utan våld eller hot om våld - diskutera meningsskilnader.
PS. Ignorera lapsusfelen, min padda har börjar autokorrigering hejvilt i eget tycke...