Den enda situation, då jag vet att män är mer styrda av sina känslor, driv och instinkter, är sex.
Kvinnor är kognitivt stabilare i sexuella situationer medan män börjar agera mer på instinkt än på något annat.
Detta är en evolutionär funktion, den skyddar kvinnor eftersom de måste vara mer medvetna om farorna som finns även i intimitet. Mannen blir avslappnad medan kvinnan blir garderande och hyperkänslig mot faror, från mannen eller från miljön.
Det oftast i sexuella sammanhang män tappar kontrollen, till och med blir aggressiva. Amygdalan reglerar känslorna, framför allt rädsla och ilska, men också sex. En irriterad Amygdala, full av hormoner, kan med lätthet kasta ut hans självkontroll.
Det har fått mig att nysta i fenomenet "nice guys." Med tanke på hur slavlikt beteendet är från mannens sida: all saknad av självinsikt, fjäskande, betjänande o.s.v. är det i avsaknad av andra alternativ varför jag sluter mig till förklaringen att han är helt, eller nästintill, känslostyrd av sin sexualdrift, tack vare amygdalans funktion, medan hon förblir i högre kognitiv kontroll. Utöver detta så är amygdalan i kvinnor mindre, betydligt så, än hos mannen.
Undrar om inte detta är evolutionens sätt att få män att gå med på något som dem vet bara är korkat, som dem annars skulle fly ifrån: skaffa barn med första tillgängliga kvinna.