2015-01-09, 16:12
Bannlyst
Nej usch vilken tråd, det är som vanligt på flashback när mansgrisarna skall tala om kön hela tiden, som likhetsfeminist anser jag att det inte finns några skillnader utan det handlar om individer och ingenting annat. Vad är poängen med att välja att generalisera angående glädje, kåthet och allt annat? Floskeln att kvinnor är känslostyrda har jag aldrig ens hört innan, är det sånt du och gubbarna pratar om på varvet eller "Scott"? Välkommen till 2015 isåfall, sluta prata om kön. Jag hatar verkligen män när ni håller på såhär, så nu för tiden är känslor en bra sak och då helt plötsligt är män mest empatiska och känsliga, gud vad tramsiga ni är. Väx upp.
Citera
2015-01-09, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Larsson
Nej usch vilken tråd, det är som vanligt på flashback när mansgrisarna skall tala om kön hela tiden,

Vet inte om jag skulle kunna kalla köns-rasisten ScottWalter för en mansgris, men visst är det tröttsamt när de tråd efter tråd, alltid skall göra skillnad på kön.

(Det här skulle kunna vara det bästa första inlägget någonsin i någon mening.)
Senast redigerad av ManManne 2015-01-09 kl. 16:27.
Citera
2015-01-09, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Vet inte om jag skulle kunna kalla köns-rasisten ScottWalter för en mansgris, men visst är det tröttsamt när de tråd efter tråd, alltid skall göra skillnad på kön.

Ja det är otroligt irriterande och då har jag bara läst här i några veckor men alltid görs denna kopplingen och det är bara det könet gör det hit och det könet gör så där och människor som verkar vilja prata om jämställdhet på riktigt verkar inte finnas för FI får över 3% men på flashback låter det som det är 1871. Den där Scott verkar vara helt puckad i vilket fall, mansgris är att vara snäll tycker jag men ja köns-rasist var ett bra ord. Tycker bara man blir ledsen av att se det här, män och kvinnor är väl för sjutton inte fiender!
Citera
2015-01-09, 16:46
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Ju mer man poängterar könsskillnaderna, desto mer säger man emot feminismen. Kul att du insett det, ScottWalter.
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Nope, jag anser att våra samhällen är uppbyggda så, via normer och konventioner, att män tillåts falla ner i känslor i större grad än vad kvinnor tillåts.
Det mesta tyder på att merparten av skillnaderna är medfödda och/eller hormonellt betingade, det ser vi stöd hos i forskning om testosteron/östrogen och genom att titta i djurvärlden, där som bekant hannar och honor beter sig avsevärt olika.
Citera
2015-01-09, 17:45
Medlem
Citat:
Har funderat lite på den gängse jargongen på FB, och gamla floskeln, att kvinnor är känslostyrda våp medan män är rationella och klartänkta i alla lägen.
Så är inte floskeln, så det börjar dåligt.

Citat:
Agression/ Ilska/ Hat.

Är väl ett välkänt faktum att det kön som låter sig övermannas av denna känsla och flippar ut och går till handgemäng är män till större del än kvinnor.
Det tror jag inte. Däremot är det är vanligare att det blir allvarliga konsekvenser när män flippar ur pga att vi är generellt starkare och mer awesome.

Citat:
Glädje/ Eufori

Men det kön som låter känslan övermanna dem lättast tycker jag lätt man kan se är män. Kolla in ett killgäng framför TV apparaterna vid mål i nått sportsändning eller på fotbollsläktare världen över.
Ja just det, för så är verkligen alla män. Nä.

Citat:
Kåthet

Behöver jag skriva något här? ne tror inte det.
Nä det behöver du inte, det är nog ingen större skillnad på det.

Citat:
Ledsnad/ Melankoli/ Depression

Samma här, en känsla som absolut finns och uttrycks hos båda, men vilket kön är det som låter känslan ta överhanden och tar livet av sig i högre grad än det andra?
Och vilket kön verkar klara att leva i känslan och söka hjälp, det vill säga: inte låta känslan styra helt?
Kvinnor hanterar det generellt bättre eftersom de pratar om saken, medans män håller det inom sig, är dålig och ovillig att dra upp sakerna. Troligen därför fler män tar självmord gissar jag på, men det är en chansning.

Citat:
Så kanske dags att ändra på denna ständigt upprepade floskel?
Ja, det tycker jag att du ska göra.
Citera
2015-01-09, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Ju mer man poängterar könsskillnaderna, desto mer säger man emot feminismen. Kul att du insett det, ScottWalter.

Det mesta tyder på att merparten av skillnaderna är medfödda och/eller hormonellt betingade, det ser vi stöd hos i forskning om testosteron/östrogen och genom att titta i djurvärlden, där som bekant hannar och honor beter sig avsevärt olika.

Är inga könskillnader jag poängterar, vilket jag också skriver i tråden, är vad vi (samhället) tillåter oss agera efter känslor, läs i slutet på min TS så ser du att jag just skriver detta.
Är också helt i linje med vad flertalet feminister brukar mena. Vi skiljer inte speciellt mellan könen mer mellan individer, men! samhället skiljer på oss, då det tillåter män agera på ett sätt och kvinnor endast på ett annat….kallas också med annat ord för sociala strukturer…hört det lilla uttrycket förut? hmm?

Tråden är också skapat som ett stillsamt påpekande att….hey! innan ni tar till denna floskel att kvinnor är känslostyrda och män rationella en gång till..kanske ni ska stanna upp och tänka efter lite.

Och för din kunskap, nej hanar och honor beter sig inte alls "avsevärt olika" i naturen…du har honor som är matriarker, honor som jagar, betar och plockar sin föda, hannar som passar småttisar, matar småttisar och tom ruvar på småttisar.
Våra mänskliga idéer om att honor är si och hannar är så, tror jag man skulle fnysa åt i vilken elefant, lejon, ap, antilop eller vildsvinsflock som helst.
Citera
2015-01-09, 21:37
Medlem
youngsoulrebelss avatar
Vad Man Manne och G Larsson, och andra som försöker göra sig lustiga över ScottWalkers inlägg här ovanför, missar är att de verkar tro att alla eventuella generella skillnader mellan könen är medfödda och genkodade. Att det finns skillnader mellan hur kvinnor och män agerar, betyder inte att det är genetiska skillnader. Så nej, det talar inte emot feminismen.
Citera
2015-01-09, 22:55
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Är inga könskillnader jag poängterar, vilket jag också skriver i tråden, är vad vi (samhället) tillåter oss agera efter känslor, läs i slutet på min TS så ser du att jag just skriver detta.
Är också helt i linje med vad flertalet feminister brukar mena. Vi skiljer inte speciellt mellan könen mer mellan individer, men! samhället skiljer på oss, då det tillåter män agera på ett sätt och kvinnor endast på ett annat….kallas också med annat ord för sociala strukturer…hört det lilla uttrycket förut? hmm?

Tråden är också skapat som ett stillsamt påpekande att….hey! innan ni tar till denna floskel att kvinnor är känslostyrda och män rationella en gång till..kanske ni ska stanna upp och tänka efter lite.

Och för din kunskap, nej hanar och honor beter sig inte alls "avsevärt olika" i naturen…du har honor som är matriarker, honor som jagar, betar och plockar sin föda, hannar som passar småttisar, matar småttisar och tom ruvar på småttisar.
Våra mänskliga idéer om att honor är si och hannar är så, tror jag man skulle fnysa åt i vilken elefant, lejon, ap, antilop eller vildsvinsflock som helst.
Naturligtvis menar jag hannar och honor av samma art. En lejonhanne beter sig annorlunda än en lejonhona, till exempel.

Hur långt är du beredd att gå? Hur lika är egentligen könen? Är de identiska? Om man tar en pojkbebis och en flickbebis, förslagsvis tvillingar (ej enäggs), och låter dessa uppfostras lika, så kommer de också bli likadana till sättet? Testosteron och östrogen har noll påverkan på vår personlighet? Alla könsskillnader i djurvärlden är antingen uppdiktade eller överdrivna?
Citat:
Ursprungligen postat av youngsoulrebels
Vad Man Manne och G Larsson, och andra som försöker göra sig lustiga över ScottWalkers inlägg här ovanför, missar är att de verkar tro att alla eventuella generella skillnader mellan könen är medfödda och genkodade. Att det finns skillnader mellan hur kvinnor och män agerar, betyder inte att det är genetiska skillnader. Så nej, det talar inte emot feminismen.
Frågan är om det kan anses vara rimligt att tro att det inte föreligger någon skillnad alls mellan könen genetiskt, bortsett från de anatomiska skillnaderna. Jag tycker det synsättet är klart jämförbart med kreationisters syn på evolution.
Citera
2015-01-09, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av youngsoulrebels

Ursäkta? Skall jag förklara för dig vad likhetsfeminism är så gör jag gärna det men då får du först sluta med att missförstå med vilje och lägga ord i munnen på människor. Jag pratar om individer och vad i helsike pratar du om? Mansgrisarna på detta ställe är ju bara sanslösa, hur kan man ens missa en poäng så totalt, jo för att man vill! Hatar du din mamma och syster med kanske? Glömt av varför du ens finns på denna jord? Hmm? Uppfinn en tidsmaskin och åk tillbaka till 1700-talet om se människor som individer är något som får dig att agera såhär. Sådana som du och "Scott" är precis varför vi behöver feminism mer än någonsin för ni vägrar ju utvecklas. Dinosaurer.
Citera
2015-01-10, 04:36
Medlem
dekarons avatar
Den enda situation, då jag vet att män är mer styrda av sina känslor, driv och instinkter, är sex.

Kvinnor är kognitivt stabilare i sexuella situationer medan män börjar agera mer på instinkt än på något annat.

Detta är en evolutionär funktion, den skyddar kvinnor eftersom de måste vara mer medvetna om farorna som finns även i intimitet. Mannen blir avslappnad medan kvinnan blir garderande och hyperkänslig mot faror, från mannen eller från miljön.

Det oftast i sexuella sammanhang män tappar kontrollen, till och med blir aggressiva. Amygdalan reglerar känslorna, framför allt rädsla och ilska, men också sex. En irriterad Amygdala, full av hormoner, kan med lätthet kasta ut hans självkontroll.

Det har fått mig att nysta i fenomenet "nice guys." Med tanke på hur slavlikt beteendet är från mannens sida: all saknad av självinsikt, fjäskande, betjänande o.s.v. är det i avsaknad av andra alternativ varför jag sluter mig till förklaringen att han är helt, eller nästintill, känslostyrd av sin sexualdrift, tack vare amygdalans funktion, medan hon förblir i högre kognitiv kontroll. Utöver detta så är amygdalan i kvinnor mindre, betydligt så, än hos mannen.

Undrar om inte detta är evolutionens sätt att få män att gå med på något som dem vet bara är korkat, som dem annars skulle fly ifrån: skaffa barn med första tillgängliga kvinna.
Senast redigerad av dekaron 2015-01-10 kl. 04:44.
Citera
2015-01-11, 10:36
Medlem
Det kan säkert ligga något i det du skriver Scottwalter, i specifika områden såklart (tex några av de du nämner).
Men som vi varit inne på i andra trådar så finns det väl även mycket som pekar på att män generellt besitter (eller åtminstone uttrycker) högre analytisk förmåga och abstrakt tänkande. Det behöver således inte vara motsättningar.

Hur som, enda anledningen till att jag orkar kommentera tråden var för att belysa den absurda hyckleri många feminister (och såklart många andra) använder sig av;

Citat:
Kåthet

Behöver jag skriva något här? ne tror inte det.

Hur många gånger har du inte påstått den raka motsatsen?
Du verkar kunna byta hållning i varenda fråga för att det ska stämma in i din specifika agenda.
Att du själv inte verkar se detta är bara tragiskt. Får jag föreslå meditation som hjälpmedel att försöka bena ut dina ideologier och ditt ego.

All välmening.
Citera
2015-01-11, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antiantiliberal
Det kan säkert ligga något i det du skriver Scottwalter, i specifika områden såklart (tex några av de du nämner).
Men som vi varit inne på i andra trådar så finns det väl även mycket som pekar på att män generellt besitter (eller åtminstone uttrycker) högre analytisk förmåga och abstrakt tänkande. Det behöver således inte vara motsättningar.

Hur som, enda anledningen till att jag orkar kommentera tråden var för att belysa den absurda hyckleri många feminister (och såklart många andra) använder sig av;

Hur många gånger har du inte påstått den raka motsatsen?
Du verkar kunna byta hållning i varenda fråga för att det ska stämma in i din specifika agenda.
Att du själv inte verkar se detta är bara tragiskt. Får jag föreslå meditation som hjälpmedel att försöka bena ut dina ideologier och ditt ego.

All välmening.

Det fetade: allright?…VAD är det som visar att män skulle besitta denna förmåga i högre grad? Enligt mig är det en förmåga som visar sig på individnivå snarare än som en könsskilland.

Och ursäkta mig, men var/ när har jag alltså kommit med påståendet att kvinnor skulle hämningslöst släppa efter för känslan kåthet?

Du gör samma sak som många i tråden, läser in det du vill att TS ska bestå av och skiter i att läs den
*analytiskt* om du så vill….

Det min TS säger är nämligen att jag i grunden anser att känslor, analytiskt tänkande är begrepp som båda könens hjärnor hanterar i ungefär samma flöde. Dock har man i språket och i fördomsfull dumhet
valt att poängtera vissa känslolägen som mer "känslosamma" än andra. Ex. så betraktas en empatisk moder som flödar över av kärlek till små kottar som mer känslosam/ känslostyrd i negativ betydelse än ex. en man som ständigt "flödar över" av ilska. Rätt märkligt anser jag och något jag ville belysa i tråden. Båda könen äger känslor, det ena har dock tillåtelse att låta sig bli styrd av känslor i högre grad, och ändå så är det det andra könet man anklagar för att just vara känslodriven. Intressant.

Att kvinnor skulle besitta sämre abstrakt tänkande/ analytisk förmåga är nonsens. Abstrakt tänkande är något som alla behöver i sin vardag och inte något som endast används på nått ingenjörs skrivbord någonstans. Är dock bara det sista som "räknas".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in