2015-02-02, 00:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Bo kvar ja .. men här har hon redan flyttat - han bor alltså kvar. Vilket innebär att hon inte kan komma och gå som hon vill.
Blir utslaget annat i bodelningen så får han ett utflyttningsdatum och hon ett tillträdesdatum ...
Var är källan jag bad om?
Citera
2015-02-02, 00:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nu gör du dig bara löjlig genom att märka på ord.
Äktenskapsbalk (1987:230) 11 kap. Andelar och lotter

Det står inget om maken bor kvar eller har flyttat ut.
Nej, det står inget om det i Ä:B men så fungerar det.

Inbillade du dig verkligen att du skulle kunna flytta ut från en eventuell fru och ändå ha tillträde till bostaden ...

Notera att det inte Ä:B står att du äger rätten att komma och gå som du vill ... det står att vid bodelning så skall den bäst behövande tilldelas bostaden - vilket är något annat.
Citera
2015-02-02, 00:46
Medlem
Citat:

Inbillade du dig verkligen att du skulle kunna flytta ut från en eventuell fru och ändå ha tillträde till bostaden ...

Notera att det inte Ä:B står att du äger rätten att komma och gå som du vill ... det står att vid bodelning så skall den bäst behövande tilldelas bostaden - vilket är något annat.

Oftast den barnen vill bo med. Oftast kvinnan. I detta fall vet jag intet.

Personligen skulle jag börja om på nytt.
Citera
2015-02-02, 00:54
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GladVanster
Separationen lär ha kommit innan hon inledde förhållandet med den nya. Arg kan man vara ändå tyvärr.

Ja det verkar så. Han skriver på sin Fb att han äter ensam i juni. Jag tror något hände redan då eftersom hon inte kommenterat det. Antingen att han varit otrogen eller gjort något annat (kanske slagit henne). Det kan alltså vara så att det är först ett halvår senare som hon flyttar till ev. ny pojkvän.
Av någon anledning drog polisen igång rejält från början. Någonting visste de som oroade.
Citera
2015-02-02, 00:55
Medlem
Yrpannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Glöm inte att tacka. (FB) Sigtuna: Kvinna hittad i vatten, misstänkt mord, 2015-01-23

Ser ut som US skrivit barnens namn med. Bara TS som skrivit sin lilla ruta...

Sorry jag e sen...
Senast redigerad av Yrpannan 2015-02-02 kl. 00:58.
Citera
2015-02-02, 00:59
Medlem
Klurade på ansökan om äktenskapsskillnad. Mina tankar:

Om jag vill skilja mig så skulle jag fylla i alla uppgifter förutom namnteckningen och lägga fram den till min fru för att hon skulle skriva under. Inte skriva enbart några uppgifter och låta min fru skriva resten.

Vidare så tycker jag att TS ifyllda uppgifter ser ut som kopierade två gånger. Alltså är det kopia på TS uppgifter som är inskickade medans US uppgifter fanns på kopian som skickade in. Orsaken till dessa tankar är att ju fler kopior man tar desto svagare o otydligare brukar texten bli.

Och , jag tycker att det är samma person som har skrivit all text men med en längre tid mellan.
Citera
2015-02-02, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Echion
Klurade på ansökan om äktenskapsskillnad. Mina tankar:

Om jag vill skilja mig så skulle jag fylla i alla uppgifter förutom namnteckningen och lägga fram den till min fru för att hon skulle skriva under. Inte skriva enbart några uppgifter och låta min fru skriva resten.

Vidare så tycker jag att TS ifyllda uppgifter ser ut som kopierade två gånger. Alltså är det kopia på TS uppgifter som är inskickade medans US uppgifter fanns på kopian som skickade in. Orsaken till dessa tankar är att ju fler kopior man tar desto svagare o otydligare brukar texten bli.

Och , jag tycker att det är samma person som har skrivit all text men med en längre tid mellan.

Tänker som du.
Citera
2015-02-02, 01:27
Medlem
Citat:

Så länge den utflyttade betalar sin del av räntor och amorteringar kan denne anse sig ha rätt till tillträde till huset.... Rätt eller fel vet jag inte rent juridiskt - att det förekommer vet jag säkert.
Citera
2015-02-02, 01:36
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Tycker jag verkar väl tunt för att häkta någon på sannolika skäl. Enligt den här artikeln http://www.unt.se/sigtunabygden/haktad-make-nekar-till-mord-3573860.aspx som säkert varit länkad i tråden redan, lades nytt material fram för försvaret bara en kvart innan häktningsförhandlingen. Det står också att polisen undersökt bilar och bostadshus. Det kan vara analyssvar från dessa undersökningar som kom fram strax innan förhandlingen.

Polisen har med all sannolikhet betydligt mer än vad som står i tidningen. Telelistor, vittnen etc... Det finns kanske SMS som skapar misstanke.

Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
När kan obduktionen tänkas vara klar? Eller kan den redan vara klar men resultatet hemligt?

Den är troligen klar sedan flera dagar men de kommer inte att släppa info till media.

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej, känslan som dyker upp är att det började bli lite bråttom med att flytta förmodligen för att US hade börjat fatta vad som pågick.

Oavsett vad som föranlett flytten till MR så måste man ju säga att det är otroligt konstigt och besynnerligt att välja det alternativet om hon nu hade förhoppningar om en konstruktiv dialog med US, varför inte mellanlanda hos någon väninna och få igång det hon mest av allt ville ha, skilsmässan?

Fattade inte hon hur provocerande det var för US, att flytta till älskaren det första hon gör?
Hur hade hon tänkt sig att lösa det med ungarna, visserligen tonåringar men de lär väl ha behövt båda sina föräldrar ändå.

Och varför var inte MR med som backup om det nu fanns en hotbild mot TS enligt hennes bekanta?

Du vet väl inte NÄR hon flyttade? Det kanske var redan i somras... Hur hon tänkt? Barnen hade då kvar båda sina föräldrar. Enda skillnaden var att de inte bodde ihop.

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Och det ställs upp en buss efteråt för att man desperat söker vittnen till någonting?

Känns det som om det här är ett klockrent fall eller famlar de lite i mörkret som i flakebölemålet?

Det finns förmodligen inte särskilt mycket grannar runtomkring, så då behöver man höra med hundägare, joggare etc. Med tanke på vädret behöver man sitta någonstans.
Citera
2015-02-02, 01:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Så länge den utflyttade betalar sin del av räntor och amorteringar kan denne anse sig ha rätt till tillträde till huset.... Rätt eller fel vet jag inte rent juridiskt - att det förekommer vet jag säkert.
Den kan säkert anse sig ha det -- men den äger inte längre tillträde eftersom bostaden då inte längre är gemensam - den bor ju på annan adress.
Citera
2015-02-02, 01:53
Medlem
Citat:
Den kan säkert anse sig ha det -- men den äger inte längre tillträde eftersom bostaden då inte längre är gemensam - den bor ju på annan adress.

Båda är ofta fortfarande mantalsskrivna i huset de köpt gemensamt...

Bodelning kan dröja länge innan de separerade/ skilda makarna kommit överens om hur den ska göras.
Citera
2015-02-02, 01:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Båda är ofta fortfarande mantalsskrivna i huset de köpt gemensamt...

Bodelning kan dröja länge innan de separerade/ skilda makarna kommit överens om hur den ska göras.
Det har ingen betydelse - vill den som bor kvar bli av med den andra så är det bara att visa att personen inte bor där.
Du räknas som boende där du har din huvudsakliga nattvila ..

Det går alltså inte att vägra skriva bort sig när man flyttar och tro att man kan klampa ut och in som man vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in