2015-02-01, 09:39
Medlem
Moramannens avatar
Idag när jag körde till jobbet fick jag spinn i en uppförsbacke och ABS-lampan tändes. Det höll i sig hela vägen till jobbet, där jag fick spinn i en till backe. När jag kom loss och stannade bilen på parkeringen så hade lampan slocknat igen. Vad kan detta bero på, är det något fel jag bör ta upp med verkstad, eller är allt okej med tanke på att lampan slocknat igen?

Bilen i fråga är en Volvo 240 från 1992.
Citera
2015-02-01, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LukeDangerfield
Hej!

Totalt okunnig.

Lampan "ABS" har nyligen tänts på mitt instrumentbräde.

Vad innebär detta konkret?

Hur fixar jag det?
Är det farligt att köra?
Klarar jag besiktningen i Maj med en varningslampa tänd?

Tacksam för hjälp!

Mvh Luke.

Vad e det för bilmärke?
Citera
2015-02-01, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Idag när jag körde till jobbet fick jag spinn i en uppförsbacke och ABS-lampan tändes. Det höll i sig hela vägen till jobbet, där jag fick spinn i en till backe. När jag kom loss och stannade bilen på parkeringen så hade lampan slocknat igen. Vad kan detta bero på, är det något fel jag bör ta upp med verkstad, eller är allt okej med tanke på att lampan slocknat igen?

Bilen i fråga är en Volvo 240 från 1992.
sålänge inte lampan lyser så låter man det vara. lyser lampan måste man undersöka saken då man inte klarar bess annars. ABS är överskattat man har bättre kontroll utan faktiskt om man kan hantera pedalerna korrekt.
Citera
2015-02-01, 13:05
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallyFrida
sålänge inte lampan lyser så låter man det vara. lyser lampan måste man undersöka saken då man inte klarar bess annars. ABS är överskattat man har bättre kontroll utan faktiskt om man kan hantera pedalerna korrekt.
Okej, men hur kommer det sig att lampan lyste men sen slocknade igen? Var ABS:en bara tillfälligt ur funktion p.g.a. att jag slirade i backen och ettan inte tog, plus det isiga väglaget, för att sen bli helt normal när jag kom fram?

Får väl se hur den beter sig när jag kör hem. Tack för att du svarade.
Citera
2015-02-01, 14:39
Medlem
Oljeapans avatar
Citat:
Okej, men hur kommer det sig att lampan lyste men sen slocknade igen? Var ABS:en bara tillfälligt ur funktion p.g.a. att jag slirade i backen och ettan inte tog, plus det isiga väglaget, för att sen bli helt normal när jag kom fram?

Får styrdonet olika hastighetssignaler under en längre tid sätter den nog en felkod på dessa äldre system.
Citera
2015-02-01, 14:58
Medlem
Citat:

Kan vara nu när det är snö och fuktigt som det glappar lite alternativt att det har letat sig in skit och snö vid kransar och givare. Då 240 framförallt beräknar abs på framaxeln så spelar det ingen roll om du spinner lite med börnpjuksen. men skulle gissa på skit vid kransarna eller glapp/ fuktkänsligt någonstans.
Citera
2015-02-02, 11:23
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallyFrida
Kan vara nu när det är snö och fuktigt som det glappar lite alternativt att det har letat sig in skit och snö vid kransar och givare. Då 240 framförallt beräknar abs på framaxeln så spelar det ingen roll om du spinner lite med börnpjuksen. men skulle gissa på skit vid kransarna eller glapp/ fuktkänsligt någonstans.
Måste ha varit nåt sånt, det var inga problem hemåt eller resten av kvällen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in