2012-04-21, 09:12
Medlem
LukeDangerfields avatar
Hej!

Totalt okunnig.

Lampan "ABS" har nyligen tänts på mitt instrumentbräde.

Vad innebär detta konkret?

Hur fixar jag det?
Är det farligt att köra?
Klarar jag besiktningen i Maj med en varningslampa tänd?

Tacksam för hjälp!

Mvh Luke.
Citera
2012-04-21, 09:18
Medlem
Det innebär att du har någon fel på dom låsningsfria bromsarna(ABS), kan vara en givare som har gett upp.

Det är inte farligt att köra med, men de tinnebär att bromsarna kan låsa sig om du bromsar hårt, en lysande ABS lampa går INTE igenom besiktningen.

Enklaste vore om du läste av felkoder då borde du få fram vad som är fel i systemet.
Citera
2012-04-21, 09:20
Medlem
LukeDangerfields avatar
Tja!

Tack för din tid.

Exakt vad innebär det att "läsa av felkoder"?
Citera
2012-04-21, 09:25
Medlem
Läsa av felkoder = lämna till verkstad/person som har en dator/utrustning för att läsa av bilens dator.
Brukar kosta några hundringar på en verkstad.

Vad är det för bil du har?
Citera
2012-04-21, 09:34
Medlem
iSlashs avatar
I värsta fall är det väl en av grunkegrejorna som är paj (som känner av när ABS:en ska kicka in...) och på min gamla Saab går de på 2 lakan styck tydligen (anm på senaste bes, ska fixas i dagarna ). Grannen berättade att han en gång kopplade lapan på instruentbrädan till oljelampan istället, lite billigare lösning som går genom besiktningen under förutsättning att man inte berättar det
Citera
2012-04-21, 09:56
Medlem
Det skulle underlätta om det framgick vad det är för bil det handlar om. Då kanske det finns någon som ha en likadan och kan titta i sin instruktionsbok efter vad det står där-

Det finns (eller fanns) bilar där ABS-lampan användes till andra saker. T ex låg bromsvätskenivå.

Lyser lampan hela tiden?
Tänds den direkt när tändningen slås på, när motorn startar eller första gången du bromsar?

---/T
Citera
2012-04-21, 10:19
Medlem
Lakritspuckos avatar
Jag har en Chrysler Grand Voyager.
Chrysler har en inbyggd felsökningsfunktion. Man vrider på tändningen utan att starta bilen sen vrider man av och på tändningen 3 ggr inom 5 sekunder så syns felkoderna i displayen. Felkodslistor finns på nätet.
För att nollställa felkoderna lossar man minuspolen i 10 sekunder.
Jag vet inte men jag kan tänka mej att man kan göra på liknande sätt med andra bilar. Kan vara värt att googla.
Citera
2012-04-21, 10:41
Medlem
xelytoss avatar
ABS lampan brukar indikera att något är fel med just ABS systemet och inte med själva bromsarna(!)
I de flesta fallen så är det ABS givaren som spökar (en kontakt som sitter vid varje broms).
Citera
2012-04-21, 12:11
Medlem
LukeDangerfields avatar
ABS-lampan tänds så fort jag startat bilen och lyser därefter hela tiden.

När detta först började så tändes den lite ibland bara.
Jag trodde då bara att det handlade om blöta bromsbelägg eller dylikt. (Som jag sagt tidigare, jag är helt okunnig.)
Numera lyser den konstant.

Jag kör en Volkswagen Bora -99.

Tack för hjälp!

Mvh Luke
Citera
2012-04-21, 12:20
Medlem
EvilTouchs avatar
Börja med att kolla om säkringen är hel..
Citera
2012-04-21, 13:19
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeDangerfield
Hej!

Totalt okunnig.

Lampan "ABS" har nyligen tänts på mitt instrumentbräde.

Vad innebär detta konkret?

Hur fixar jag det?
Är det farligt att köra?
Klarar jag besiktningen i Maj med en varningslampa tänd?

Tacksam för hjälp!

Mvh Luke.

Orsaken till att ABS-lampan lyser är oftast inte bromsfel utan fel på en givare. Om du klarar besiktningen beror lite på om det finns andra varningsfunktioner inbyggda i ABS-lampan. På min fars gamla Ford Sierra V6 levde ABS-lampan sitt eget liv men han fick aldrig någon anmärkning eftersom det, enligt besiktningsteknikern, inte fanns något krav på att givaren måste fungera. Det fanns inte heller någon annan varningsfunktion inbyggd i ABS-lampan på Sierran.
Citera
2012-04-21, 14:04
Medlem
Kan vara så enkelt som smuts på själva kuggkransen vid hjulen. Gör rent där och kolla sen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in