2015-01-31, 22:34
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Abrahams sexliv var synnerligen intressant......förbigå inte det.....hur var det med slavflickan Hagar? Och gamla tanten Sara?
Ja han låg i verkar det som. Det var gamla tanter och gubbar på några hundra år. Om man nu räknade år på samma sätt som oss idag? Annars har vi gått bakåt i utveklingen kan jag tycka. Kommer att sluta med att vi blir endast ett år gammal till slut och utrotar oss själva om det vill sig biologiskt illa.
De verkade i alla fall ha ett aktivt sexliv enligt Bibeln nu då.
Citera
2015-01-31, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Japp, jag har noterat dina personliga åsikter som är ämnes-relevante.

Men jag har också noterat ditt trams om religions-doktriner, vilket är en helt annan sak.

Låt de religiösa trassla in sig i resonemang kring sexualitet....speciellt när det gäller proto-judendomen i 1:a Moseboken! Vi kan ju titta på vad som hände hos gamle laban.......eller hur det gick för Onan (ja, en av de få som det berättas om att det gick för......han spillde ju sin säd på marken....i stället för att göra sin svägerska på smällen)

Så Bogomil...förmena oss inte nöjet att diskutera gammaltestamentligt sex.
Citera
2015-01-31, 22:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag har inga pekpinnar eller direktiv.

När blev du så "liberal"? Dom senaste 3 minuter?

Men jag förmodar att det bara är ännu en manifestation av slingre-retorik.
Citera
2015-01-31, 22:37
Medlem
Citat:
Ja han låg i verkar det som. Det var gamla tanter och gubbar på några hundra år. Om man nu räknade år på samma sätt som oss idag? Annars har vi gått bakåt i utveklingen kan jag tycka. Kommer att sluta med att vi blir endast ett år gammal till slut och utrotar oss själva om det vill sig biologiskt illa.
De verkade i alla fall ha ett aktivt sexliv enligt Bibeln nu då.
Jepp, och bra med en slavflicka att förlusta sig med...........även om Ismael blev urfader till muslimerna.
Citera
2015-01-31, 22:39
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jepp, och bra med en slavflicka att förlusta sig med...........även om Ismael blev urfader till muslimerna.
Ja tydligen så var det så. Undrar om det finns porrversioner av Bibelberättelser eller om det är helt tabu? Vet du något om det?
Citera
2015-01-31, 22:40
Medlem
Citat:
När blev du så "liberal"? Dom senaste 3 minuter?

Men jag förmodar att det bara är ännu en manifestation av slingre-retorik.

Men, visst tusan har Goran gett uttryck för liberalism ett antal gånger tidigare...och varit kritisk mot auktoritär organiserad religion. Det kan jag personligen intyga och gå i god för...hur mycket värt det är i dina ögon.
Citera
2015-01-31, 22:41
Medlem
Citat:
Ja tydligen så var det så. Undrar om det finns porrversioner av Bibelberättelser eller om det är helt tabu? Vet du något om det?

Det skulle väl vara Höga Visan eller Hesekiels 23:kapitel!

Det var vad unga män fick hålla tillgodo med förr i tiden.
Citera
2015-01-31, 22:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Låt de religiösa trassla in sig i resonemang kring sexualitet....speciellt när det gäller proto-judendomen i 1:a Moseboken! Vi kan ju titta på vad som hände hos gamle laban.......eller hur det gick för Onan (ja, en av de få som det berättas om att det gick för......han spillde ju sin säd på marken....i stället för att göra sin svägerska på smällen)

Citat:
Så Bogomil...förmena oss inte nöjet att diskutera gammaltestamentligt sex.

Hmmm. Jag ser en signifikant skillnad mellan pådyvlande och diskussion.
Citera
2015-01-31, 22:43
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Det skulle väl vara Höga Visan eller Hesekiels 23:kapitel!

Det var vad unga män fick hålla tillgodo med förr i tiden.
Bibeln porrsidor då. I modern version kan jag kanske inflika att det sett mycket annorlunda ut.
Citera
2015-01-31, 22:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men, visst tusan har Goran gett uttryck för liberalism ett antal gånger tidigare...och varit kritisk mot auktoritär organiserad religion. Det kan jag personligen intyga och gå i god för...hur mycket värt det är i dina ögon.

Det är i mina ögan inte värt ett dyft, eftersom hon i nästa inlägg kan förespråka vedervärdig underkastelses-teologi.

Saklig debatt anser jag vara en omöjlighet i samband med konsekvent slingre-retorik.
Citera
2015-01-31, 22:46
Medlem
Citat:
Hmmm. Jag ser en signifikant skillnad mellan pådyvlande och diskussion.

Utom ordentligt bra........dräm inte till teisterna med filosofiskt fikonspråk direkt bara......betänk det faktum att katten gillar att leka med musen....med råttan, menar jag...vi andra gillar att leka med musen.
Citera
2015-01-31, 22:49
Medlem
Citat:
Det är i mina ögan inte värt ett dyft, eftersom hon i nästa inlägg kan förespråka vedervärdig underkastelses-teologi.

Saklig debatt anser jag vara en omöjlighet i samband med konsekvent slingre-retorik.

Men....lugn och fin.......låt vederbörande trassla in sig ordentligt först.........betänk också att många troende, kanske i synnerhet liberala dito, inte har en helt konsistent livsåskådning. Såvitt jag förstår är detta inte särdeles kriminellt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in