Citat:
Ursprungligen postat av
KalleXL
Exakt, allt annat låter idiotiskt i mina öron. Om jag pytsar in 280000 första dagen som tar de andra som sätter in 1000 i månaden 1000x12= 12000 x 27 år = 276000:-
Då borde jag under de 27 år som gått fått en extrem värdeökning på mina 280000:- så vida vi inte lever i en sjuk fondvärld.
Skillnaden är att du tar ett lån och din risk skjuter i taket.
Du har 27 år på dig säger du, varför är det så viktigt att ta den här lån-genvägen?
Du lika gärna kan få en värdeminskning på 10% första året om du har otur. Hur ser ditt scenario ut då med en stor bit av ditt kapital borta?
Anledningen att jag använde en större summa var för att det faktiskt hade varit möjligt att klämma fram dessa pengar utifrån en hyfsad lön varje månad istället för att vara lat och låna pengar.
Men om vi säger att man då sparar totalt 280k på 10 år. Det blir 2330kr i månaden. Och som ogift, utan större utgifter så är det skrattretande om du med miljondrömmar inte klarar av att sätta undan de beloppen.
Då tar det dig cirka 7.5 år att komma upp i 280k. Skillnaden är att du har inga lån, du har med ditt kontinuerliga sparande tagit en mycket, mycket mindre risk, och förhoppningsvis har du lärt dig en hel del om börsen och investeringar.
Men igen då, med ett rimligt antagande att du har råd att sätta in dubbla den summan, 4600kr i månaden så har du 280k på ungefär 4.5år.
Du glömmer nog risken i den här ekvationen. Du tror att du har ett säkert sätt att bygga en förmögenhet på.
Det kan gå vägen, visst, men säg att detta hade varit sommaren 2009.
Du investerar dina 280k när börsen är runt 1200.
De kommande året dippar vi till 617.
Det lyser rött i bankboken. Du har bara 140k kvar. Dina pengar har halverats. -50%.
Dessa scenarion, eller ens om det dippar 10-20% nu kommer svida ordentligt för dig med en klumpsumma investerad.
Skalar du däremot in dig köper du bara en produkt som blir billigare och billigare med tiden och ju mer den dyker ner, ju mer värde får du för dina pengar. Och ingen dum ränta som sitter och äter på dina väl förtjänade %.
Men visst, låna du 280k. Varför inte lika gärna låna 500k? Det är ju mer, du kommer bli rik i din riskfria värd.