2015-01-24, 09:37
Medlem
Hej

Har möjlighet att ta ett lån på 200000:- till 4.5% effektiv rörlig ränta under 10 års tid. Ränta som måste betalas är alltså runt 48000:- på tio år under förutsättning att räntan ligger kvar på samma nivå. Men min plan är att betala tillbaka lånet snabbare.

Nu undrar jag hur ni ser på risken att Svenska, Kina, Indien och USA börsen kommer att gå dåligt och om det är värt risken att ta detta lån?

Jag tar gärna emot förslag på förändringar i min portfölj.

Jag har planer på att gå in med runt 100000:- i Franklin India A Acc USD fonden och sen fördela resten på Avanza Zero, DNB Global Indeks, SPP Aktiefond USA, Swedbank Robur Asien och även lägga en liten del i Aktier.

Det har ju gått ganska bra hittills detta år och min tankegång är att det låga oljepriset kommer att hålla i sig och elda på ekonomin speciellt i Indien som redan har gått upp starkt 2014. Samt att beslutet från ECB har en positiv påverkan och man kan räkna med att chansen är stor att det iaf under 2015 och en bit in på 2016 kommer vara en positiv börsutveckling. Indien har ju flera positiva ekonomiska reformer på gång också.

Oron är väl att uppgången har varit stor 2014 och att den kanske inte håller i sig hela 2015 och det blir nått oväntat som händer som leder till att man förlorar allt på kort tid.

Påbörjade sparandet i början av Januari 2015 efter att länge haft pengarna liggande med 0% ränta hos Nordea.

Jag har Avanza som bank och i min portfölj i dagsläget har jag följande fonder de är inte köpa för lånade pengar:

AVANZA ZERO Inköp:13500:- Marknadsvärde: 14484:- +7.29%
DNB Global Indeks Inköp:11500 Marknadsvärde: 11895:- +3.43%
Franklin India A Acc USD Inköp:13100:- Marknadsvärde: 13905:- +6,14%
SPP Aktiefond USA Inköp: 13500:- Marknadsvärde:_14139:- +4.73%
Swedbank Robur Indexfond Asien Inköp:6000:- Marnadsvärde: 6220:- +3.66%

Det totala fondvärdet är 60642:-

När det gäller aktier har jag följande portfölj:

Avanza Bank Holding -3.01%
Bahnhof B -0.75%
Betsson B +6.77%
DistIT +3.65%
Investor B 4.37%
Inwido +1.83%
Mr Green & Co -6.01%
MultiQ International +4.46%
Net Entertainment NE B +2.55%
Nordea Bank +3.00%
Ratos B +6.63%
SECTRA B 0%
Starbreeze -1.02%
Swedbank A +2.06%
TeliaSonera 3.97%

Till ett totalt marknads värde av:11505:-
Senast redigerad av smartfinans 2015-01-24 kl. 09:43.
Citera
2015-01-24, 10:15
Medlem
Hög ränta. Hög risk på placeringarna du tänker dig. Börsen står högt och har stigit i många år. Lånet är mycket stort i förhållande till dina tillgångar. Sammanfattningsvis handlar det om ett mycket stort risktagande. Bara du kan avgöra om det är värt risken.
Citera
2015-01-24, 10:24
Medlem
Håller med ovanstående och utöver det som sagts verkar du även vara ganska ny på aktiehandel. Att då ta ett lån på 200kkr för att köpa aktier & fonder (och lägga hälften i en högriskfond) är... ja...

Tycker det är lite intressant att du har 15 aktier till ett totalt värde av 11505 kr, det ger ett ganska lågt snittvärde. Hur mycket har du lagt på varje aktie?
Citera
2015-01-24, 10:34
Medlem
KjellSorterings avatar
Kan vara den dummaste idé jag hört talas om. Skaffa dig en inkomst först och främst. Finns hög risk att räntan stiger. Detta tillsammans med fondavgifter och den överhängande risken i dina placeringar kommer göra dig skuldsatt på 250.000 kanske mer än det i slutändan. Lyd mitt råd. Låna inte pengar till investeringar. Köp inte aktier och fonder för pengar du skulle kunna klara dig utan.
Citera
2015-01-24, 12:19
Medlem
Man ska aldrig satsa pengar man inte har råd att förlora.

Det finns inga genvägar och chansen att TS skulle bli överöst av miljonbelopp o kunna leva som en gud resten av sitt liv är i princip obefintlig.

Det som kommer att hända är att marknaden svänger precis tvärtemot hur du har tänkt dig o du förlorar 50-90% av din investering.

Systemet är utformat så att du, som tillhör pöbeln, ska göda de redan rika.
Du kommer aldrig att vinna eller slå systemet.
Citera
2015-01-24, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KjellSortering
Kan vara den dummaste idé jag hört talas om. Skaffa dig en inkomst först och främst. Finns hög risk att räntan stiger. Detta tillsammans med fondavgifter och den överhängande risken i dina placeringar kommer göra dig skuldsatt på 250.000 kanske mer än det i slutändan. Lyd mitt råd. Låna inte pengar till investeringar. Köp inte aktier och fonder för pengar du skulle kunna klara dig utan.

Håller helt med, hela upplägget är bäddat för att hamna i låneträsket!! Har du inte råd att investera utan lånade pengar ska du låta bli! Lyssna på oss äldre, skaffa dig ett jobb, månadsspara och efter några år så har du hel del i din portfölj!

LÅT STÅ - LÅT BLI
Citera
2015-01-24, 12:28
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullblad
Håller helt med, hela upplägget är bäddat för att hamna i låneträsket!! Har du inte råd att investera utan lånade pengar ska du låta bli! Lyssna på oss äldre, skaffa dig ett jobb, månadsspara och efter några år så har du hel del i din portfölj!

LÅT STÅ - LÅT BLI
Japp håller med alla ovanstående här. Klipp dig och skaffa dig ett jobb.

Det finns inga genvägar till de stora klippen utan det är bättre att låta tiden göra jobbet åt dig. Spara en lämplig andel av lönen varje månad och se dessa pengar växa till miljonbelopp på sikt.
Citera
2015-01-24, 12:46
Medlem
Broheims avatar
Bättre att börja leva som en bohem, sno internet från grannen, duscha kallt, äta snabbmakaroner och köpa skor på blocket och lägga undan 50% av din lön i den här portföljen som du tror så starkt på.

Med en lön på 25 000kr så bör du kunna kränga undan 7-8000kr i månaden om du lever riktigt snålt.
Då har du 200 000kr på 25 månader. Riskfritt.

Dessutom, det är inte klumpsumman som gör det, det är det kontinuerliga sparandet.
Med ett lån på 200 000kr så tar du bara en genväg 2 år fram i tiden, till en väldigt stor risk. Med lite otur så tar du en senväg 2 år tillbaka i tiden istället.

Börja ditt månadsvisa sparande nu och lägg undan så mycket du kan.

EDIT: Och faktum är att du har faktiskt ett ok kapital redan nu. Förstör inte upplägget med ett dumt lån.
Du har en bra portfölj, fonder som utvecklas sakta men säkert och sitter egentligen i en väldigt riskfri, bra position.
Fortsätt så bara.
Citera
2015-01-24, 12:57
Medlem
r0lands avatar
Aldrig.
Citera
2015-01-24, 16:54
Medlem
Jag jobbar och har 26500:- före skatt i inkomst och är kortklippt då det är bekvämast

Har uppfattat nuvarande situation som ett gyllene läge att göra denna satsning men jag kan ju ha helt fel.

Men det är helt klart ett enormt risktagande och man lär vara i totalt chocktillstånd om t.ex. 50% av allt man har i Indien fonden raderas på en dag. Då står man där med en dumstrut på huvudet.

Skyfflade in nästan alla pengar jag har nu på Avanza i hopp om en god avkastning. Har 20k kvar som inte ligger i Fonder och Aktier. Bara som en buffert för att kunna klara mig om allt kapital raderas ut.

Det här är dom summor som är nuvarande marknadsvärde på de aktier jag har:

Avanza Bank Holding 1305
Bahnhof B 1530
Betsson B 1220
DistIT 176
Investor B Superlånet 294
Inwido 1450
Mr Green & Co 180
MultiQ International 96
Net Entertainment 522
Nordea Bank 384
Ratos B 402
SECTRA B 249
Starbreeze 1440
Swedbank A 386
TeliaSonera 1871

Tar gärna emot förslag på förbättringar på både Fond och Aktieportfölj och om det är nått särskilt som ni tittar på vid en investering som gör att chansen är god för stor avkastning med hyffsat låg risk.

Om man nu mot all rekommendation skulle ta ett lån på 200k i vilka aktier och fonder skulle ni isåfall investera i? Merparten vill jag lägga i fonder.
Citera
2015-01-24, 17:09
Medlem
Reevess avatar
Ska du låna någonting så gör det via superlånet, högre ränta än så känns dumt.
Citera
2015-01-24, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Ska du låna någonting så gör det via superlånet, högre ränta än så känns dumt.

Ok ja jag gillar inte att det kan bli tvångsförsäljning när man tar superlånet samt att jag inte kan låna så mycket heller på de aktier och fonder jag har i dagsläget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in