2015-01-30, 12:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glue
Det var ju känt redan att TS flyttat ut. Fanns till och med ute på nätet för allas ögon. Han ville kanske få det att se ut som om ansökan blev skickad redan i december, men hamnat på villovägar med posten tills nu. Visst verkar det inte ett dugg trovärdigt, men US var desperat.
Tvärtom, hade han inte skickat in papperen hade han kunnat hävda att separationen var tillfällig, och att skilsmässa inte var aktuellt.
Citera
2015-01-30, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Tvärtom, hade han inte skickat in papperen hade han kunnat hävda att separationen var tillfällig, och att skilsmässa inte var aktuellt.
Antagligen finns isf närstående och vänner som kan vittna om att skilsmässa varit aktuellt, att det kanske var TS som ville ansöka om skilsmässa.

Det visar sig väl också nu, vad anhöriga har att säga angående den stundande skilsmässan.

Fråga: den rutan som är ikryssad angående betänketid, gäller den barnen, eller skulle det ha skett automatiskt, och att det är så att den rutan gäller för betänketid pga ena parten motsätter sig skilsmässan?
Citera
2015-01-30, 12:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glue
Antagligen finns isf närstående och vänner som kan vittna om att skilsmässa varit aktuellt, att det kanske var TS som ville ansöka om skilsmässa.

Det visar sig väl också nu, vad anhöriga har att säga angående den stundande skilsmässan.

Fråga: den rutan som är ikryssad angående betänketid, gäller den barnen, eller skulle det ha skett automatiskt, och att det är så att den rutan gäller för betänketid pga ena parten motsätter sig skilsmässan?
Betänketid är bestämd vid ensidig ansökan, eller om det finns småbarn. Om så inte är fallet kan parterna, genom att kryssa i rutan, begära betänketid iaf.
Citera
2015-01-30, 12:50
Medlem
Citat:
På vilket sätt är det långsökt att den som fyllde i blanketten först är initiativtagare?

Karln kan ha haft en bättre dag när han började fylla i den och sen tyckt det blivit jobbigare? Datumet är inte så svårt att ändra, så för allt vad vi vet kan han ha skrivit dit sina uppgifter efter henne.

Men vilket datum inbetalningen är registrerad för kostnaden kanske går att få fram?

Agressitivteten som ökat låter osannolikt för någon som själv vill skiljas. Då borde man bli lättad tänker jag?
Citera
2015-01-30, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
1) Har kommenterats bra av flera andra. Förutom att du tolkar statistiken fel så gör du en slags parodisk variant på Tage Danielssons berömda Harrisburgsketch. Ditt sätt att resonera hade varit helt riktigt om vi hade tittat på familjen FÖRE händelsen och frågat oss om det verkade sannolikt att någon av dem skulle döda den andre. Men nu diskuterar vi en händelse som redan inträffat.

Ditt tankefel kan jämföras med ett vanligt tankefel i HoldEm-poker bland nybörjare: Du får par i kungar på given och höjer en annan spelare som öppnat. Spelaren höjer dig tillbaka. Det är en spelare som hittills spelat väldigt försiktigt och passivt. Du tänker nu "Han kan inte ha par i ess - det är mindre än en halv procent sannolikhet att någon får par i ess på given". Men korten är redan utdelade och fakta pekar nu mot att det ganska osannolika faktiskt inträffat. Okej: Spelaren kommer inte att sitta på essen varje gång ens om han spelar väldigt tight. Men oftast kommer han att göra det och du kommer att förlora handen bra mycket oftare än du vinner den.

2) Det är lite Harrisburg över den här också. Dessutom gömmer sig ett annat elementärt tankefel i ditt resonemang: Även om mannen rent allmänt inte är någon sannolik "mördartyp" statistiskt sett så är det ännu mer osannolikt att kvinnan skulle ha fallit offer för någon random och för henne okänd mördare på vägen hem från träffen med sin ex-man. Sant är att självmord rent statistiskt är mycket vanligare än mord, men det finns mycket lite i de fakta vi har som pekar mot att det skulle kunna vara det. Hon levde av allt som framkommit ett ordnat liv och beskrivs som glad, vänlig och (som jag tolkar det) stabil av sina vänner. Det var hon som tagit initiativ till separationen enligt vad som framkommit. Hon är (var) helt enkelt ingen särskilt sannolik självmordskandidat.

Du får också i sammanhanget räkna in den högre misstankegraden som du försöker prata bort i en annan punkt. Det skulle förvåna mig ganska mycket om man fått till häktning på sannolika skäl endast på den grunden att någon observerat/hört honom vara hotfull och aggressiv mot kvinnan. Det måste finnas något mer. Exempelvis att preliminär obduktion visat att hon inte dog av drunkning, utan av yttre våld. Kanske också fynd från husrannsakan. Det är fullt möjligt att din självmordshypotes redan nu är 100% skjuten i sank.

OM kvinnan blivit mördad så hoppas jag att den rätte mördaren åker fast och döms. Inget annat.

Det mest nyanserade inlägget på länge i denna tråd. Tack för det!
Citera
2015-01-30, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GladVanster

Agressitivteten som ökat låter osannolikt för någon som själv vill skiljas. Då borde man bli lättad tänker jag?

Logiskt sett ja, men det finns många bevis på att det kan bli precis tvärtom.
Citera
2015-01-30, 14:49
Medlem
Yrpannans avatar
Citat:
Gemensam ansökan om äktenskapsskillnad
Notera att ansökan är skriven av var och en av de båda, med varsin penna, och mannens namnteckning är daterad två dagar innan kvinnans, samt att gemensamma uppgifter är ifyllda av honom, undantaget pg-numret och belopp för avgift. Det ger intrycket att mannen är initiativtagare till skilsmässan.

Jag får inte detta att funka... Måste jag regga mej på nått vis?
Citera
2015-01-30, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yrpannan
Jag får inte detta att funka... Måste jag regga mej på nått vis?

För mig fungerar det i alla fall om jag väljer slow download och öppna.
Citera
2015-01-30, 15:16
Medlem
Yrpannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leo-rowan
För mig fungerar det i alla fall om jag väljer slow download och öppna.

Tack, nu funkade det här med.

Underligt att hans datum är tidigare än hennes..
Citera
2015-01-30, 15:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Echion
Dock lär detta avslöjas om de 900:- inte är inbetalda. Om de är inbetalda, vem betalade in dessa samt när?
Attunda TR: "Ansökningsavgiften på 900:- kom in i vår kassabok den 16 december 2014".
Citera
2015-01-30, 15:44
Medlem
Citat:
Attunda TR: "Ansökningsavgiften på 900:- kom in i vår kassabok den 16 december 2014".

Framgår det vem som betalade möjligtvis.
Citera
2015-01-30, 15:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Framgår det vem som betalade möjligtvis.
Inte i det svar jag fick, men jag frågade bara efter datum och belopp. Frågan om vem som betalade framkom senare i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in