2014-01-04, 01:11
Medlem
toby79s avatar
Jag skulle kunna tnka mig att det r till ngon extra utrustning som bilen inte har. Tex parkeringsvrmare osv. Tror man ser delar av ett artikelnummer p en av bilderna.
Citera
2014-01-04, 01:18
Medlem
Ja man fr hoppas det! denna verkar dock ha det mesta, allt utom taklucka, och allt annat fungerar! Art.nr som syns r bara en klisterlapp som satt vid vrmepaketet!
Citera
2014-01-04, 01:20
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonR
Ja man fr hoppas det! denna verkar dock ha det mesta, allt utom taklucka, och allt annat fungerar! Art.nr som syns r bara en klisterlapp som satt vid vrmepaketet!
Jag tror iaf inte att det ska vara ngon fara. Det sitter mycket grejer i bilarna och kan vara frberett fr "nsta rs" tillbehr osv.
Citera
2014-01-04, 03:15
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonR
Hittade detta kontaktstycke hngandes lst vid gaspedalen... Nn som snott en styrenhet frn bilen?

PBT-GF15 och PB1 str det p den..

http://www.ladda-upp.se/bilder/cotwdamxqmsvq/

http://www.ladda-upp.se/bilder/ucvdnvmqsclibs/

S hr ser det ut vid skringsdosan i skuffen!

http://www.ladda-upp.se/bilder/waxzvtrryoniyf/

Bilen har ju varit en taxi s det r ju extra grejor inkopplat hgt och lgt... bde under ratten och vid skringsdosan i bagaget, nn gammal navigation och allt mjligt, Nt som kan ha med saken att gra?

PBT-GF15 r sjlva kontaktdonets modellbeteckning. Dessa kontaktdon anvnds i mnga sammanhang, t.ex. till bilstereo.
Citera
2015-01-26, 16:29
Medlem
Droppers avatar
Fr mam frga om Du fick ngon ordning p bilen? Min har nmligen liknande fel...
Felkod: 0109 -Kommunikation, CAN bus -Permanent str det nr man lser felkoden och den har stngt av det aktiva chassit, bilen r en V70 R...
Citera
2015-01-26, 17:15
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dropper
Felkod: 0109 -Kommunikation, CAN bus -Permanent str det nr man lser felkoden och den har stngt av det aktiva chassit, bilen r en V70 R...

Kommunikation CAN bus - Permanent betyder allts att en styrenhet inte gr att n. Det kan vara s enkelt som att en skring gtt. Men ofta r det trasig elektronik eller kablar.
Citera
2015-01-26, 20:02
Medlem
Droppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Kommunikation CAN bus - Permanent betyder allts att en styrenhet inte gr att n. Det kan vara s enkelt som att en skring gtt. Men ofta r det trasig elektronik eller kablar.

Skringarna r, hela finns det ntt enklare sett fr att felska?
Citera
2015-01-26, 21:01
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Startover.

Den hr koden sker du antagligen: BCM 0109 - Communication with Steering angle sensor - Internal fault.

ven kallad SAS nr du sker.

Rattvinkelgivare.

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=19&t=25024

Uppskattar ifall folk kan tervnda med lsningen s hjlper det nstkommande personer och tiden man sjlv lgger ner knns inte lika bortkastad...

Lycka till.
Citera
2015-01-27, 14:44
Medlem
Droppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Startover.

Den hr koden sker du antagligen: BCM 0109 - Communication with Steering angle sensor - Internal fault.

ven kallad SAS nr du sker.

Rattvinkelgivare.

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=19&t=25024

Uppskattar ifall folk kan tervnda med lsningen s hjlper det nstkommande personer och tiden man sjlv lgger ner knns inte lika bortkastad...

Lycka till.

Hej och tack!
Ja det stmmer att det r ngot fel p rattvinkelgivaren. Har prvat att kalibrera den via datorn och det verkade s vitt jag frstr fungera men s fort jag startar upp bilen s tnds felmeddelandet upp igen och det aktiva chassit kopplas ur. Tillflligt urkopplad str det p instrumentbrdan och felkoden tnds upp i datorn.
Hur kan jag felska den och var sitter den?
Citera
2015-01-27, 17:34
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Hej och tack!
Ja det stmmer att det r ngot fel p rattvinkelgivaren. Har prvat att kalibrera den via datorn och det verkade s vitt jag frstr fungera men s fort jag startar upp bilen s tnds felmeddelandet upp igen och det aktiva chassit kopplas ur. Tillflligt urkopplad str det p instrumentbrdan och felkoden tnds upp i datorn.
Hur kan jag felska den och var sitter den?
Nr man felsker r det bsta att man frdjupar sig i delens funktion innan man gr vidare.

I ditt fall fr du felkod p SAS s lt oss se vad den gr

"Accurate Data from Every Part of the Vehicle
Sensors supply the electronic stability control unit (ABS, ABSR, ESP) with information about the current driving situation (wheel traction, steering angle and longitudinal/lateral acceleration). This effectively makes sensors the "eyes and ears" of electronic stability systems."

Ok, den ger allts vrden till ABS/Antispinn m.m och utan kommunikation kan dessa saker allts inte operera och drfr sger de ifrn.

Kan du bertta mer, ratten sne? Fungerar antisladd m.m?

"Avlst via dator" - Har du anvnt volvos system och kalibreringen gick igenom?

Sensorn sitter i ratten.
Citera
2015-01-28, 23:40
Medlem
Droppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Nr man felsker r det bsta att man frdjupar sig i delens funktion innan man gr vidare.

I ditt fall fr du felkod p SAS s lt oss se vad den gr

"Accurate Data from Every Part of the Vehicle
Sensors supply the electronic stability control unit (ABS, ABSR, ESP) with information about the current driving situation (wheel traction, steering angle and longitudinal/lateral acceleration). This effectively makes sensors the "eyes and ears" of electronic stability systems."

Ok, den ger allts vrden till ABS/Antispinn m.m och utan kommunikation kan dessa saker allts inte operera och drfr sger de ifrn.

Kan du bertta mer, ratten sne? Fungerar antisladd m.m?

"Avlst via dator" - Har du anvnt volvos system och kalibreringen gick igenom?

Sensorn sitter i ratten.

Ratten var sne men efter byte av spindelled s blev den rak. Innan dess har jag bytt styrvxeln d den lckte olja. Jag kalibrerade den med Volvos program dels innan jag hade bytt styrvxeln men ven efter.
Som sagt, ratten var sne tills jag bytte spindeln och den var riktigt slut, kunde typ g av nr som egentligen men efter det s blev ratten spikrak men nu str det ju att den inte kan kommunicera med CAN-bus. Tack vare det stnger den av det aktiva chassit och sttdmparna fram, ven antisladden r "tillflligt" urkopplad som det str p instrumentpanelen. ABSen fungerar men inte antispinn... Ngon frn Volvo sa till mig att det som inte kunde kommunicera satt nra golvet i "mittpelaren" dr radion sitter, vad kan det vara fr ngot? Tack fr att du tar dig tid...
Citera
2015-01-29, 21:12
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ngon frn Volvo sa till mig att det som inte kunde kommunicera satt nra golvet i "mittpelaren" dr radion sitter, vad kan det vara fr ngot? Tack fr att du tar dig tid...

Det r SUM han avser, styrenhet hjulupphngning.

Hr hittar du info om den:
http://workshop-manuals.com/volvo/xc...air/page_9241/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in