Citat:
Ursprungligen postat av
Girasoul
Ja att TB borde vara mer öppna och ge ut mer information till kunderna är ju tveklöst. Det skulle ju t.ex. kunna följa konkurrenten (som är en liten liten fisk i jämförelse) med månantliga nyhetsbrev, utskick vid större förändringar etc.
De institutionella är knappast fullinvesterade då TB ännu inte nyttjat allt kapital som ställts till deras förfogande (antar jag, skickar man ut PM om att man inte nyttjat allt bör man väl göra det när man utnyttjat allt). Däremot är jag helt övertygad om att de gör så mycket de kan för att hålla institutionerna separerade från de gamla skitlånen, man vill ju inte skrämma bort de största långivarna (däremot kan man tydligen bete sig hur fan som helst mot de mindre privata aktörerna).
Jag undrar om de enligt lag får skriva av lånen som Kronofogden inte skrivit av.
Stegen i indrivningen är inkasso och sedan fogden.
Jag menar, fordran finns så länge inte Kronofogden har sagt sitt och där kan ärenden ligga i åratal.
Det är en sak att avskriva lån, säg de som går till fogden. Sen delar man förlusten på alla långivare.
Men om det till slut skulle komma tillbaka pengar från en eventuell skuldsanering. Då blir det väl att man skulle boka extraordinära intäkter vid sidan om utlånat kapital. Men då har de som tagit ut pengar inte rätt till något som tidigare registrerats som förlust.
Invecklad, men relevant tanke.