2015-01-28, 11:18
Medlem
Hej, Har diagnosen add och har snusat några år. Har dock slutat nu och har varit utan snart 72 timmar. Det jag märker är att jag blir tröttare av att inte snusa, samtidigt som jag blir minde rastlös.
Kan det vara så att man blir rastlös/pigg utav snus missbruk?
Pigg vill jag vara men inte så rastlös som jag har varit.
Någon med erfarenhet?
Senast redigerad av okers 2015-01-28 kl. 11:32.
Citera
2015-01-28, 12:31
Medlem
Har du varit utan i 72 timmar, så har du nog abstinens nu som gör dig rastlös.
Pigg eller inte, jag har snusat i 33 år, så jag märker inte av om jag blir piggare med eller utan snus,
däremot så ville jag krypa ur skinnet efter att ha varit utan snus i 24 timmar.
På kort sikt ger tobaksanvändning bland annat ökad puls och ökat blodtryck, samt sammandragning av blodkärlen. Det gör att man tydligen känner sig piggare.
Citera
2015-01-28, 14:16
Medlem
Nu har jag inte ADD men även jag blir lite mer rastlös vid intag av nikotin.
Citera
2015-01-28, 19:48
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okers
Hej, Har diagnosen add och har snusat några år. Har dock slutat nu och har varit utan snart 72 timmar. Det jag märker är att jag blir tröttare av att inte snusa, samtidigt som jag blir minde rastlös.
Kan det vara så att man blir rastlös/pigg utav snus missbruk?
Pigg vill jag vara men inte så rastlös som jag har varit.
Någon med erfarenhet?

nikotin har en viss kognitionsförbättrande och centralstimulerande effekt, så man blir mer pigg och fokuserad av det.
Rökning (antar även snusning) är extremt vanligt hos personer med adhd pga. att nikotinanvändning fungerar som en självmedicinering och dämpar adhd symptomen vilket kan göra ett rök/snusstopp väldigt problematiskt.

Behandling du med någon centralstimulerande medicin? Det ökar chansen för personer med adhd att klara sluta röka, och borde även rimligtvis underlätta snusstopp.
Citera
2015-01-29, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Behandling du med någon centralstimulerande medicin? Det ökar chansen för personer med adhd att klara sluta röka, och borde även rimligtvis underlätta snusstopp.

Hej, Nej behandlar inte med någon centralstimulerande medicin och kommer inte få göra det för att jag har tagit droger.
Har tagit tobak till och från i 10 år men sista åren har varit konstant, alltid snus inne vaken tid.
Får testa livet utan tobak en månad och överväga för och nackdelar, och sedan se om jag ska börja igen.
Citera
2015-01-30, 19:07
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Hej, Nej behandlar inte med någon centralstimulerande medicin och kommer inte få göra det för att jag har tagit droger.
Har tagit tobak till och från i 10 år men sista åren har varit konstant, alltid snus inne vaken tid.
Får testa livet utan tobak en månad och överväga för och nackdelar, och sedan se om jag ska börja igen.

det finns ju läkemedel med nikotin, problemet är att de är så jävla dyra.
Hur känns det nu härdar du fortfarande ut?

Har försökt sluta snusa och det enda som gjort det mer uthärdligt är nikotinplåster för det blir lite samma som med snusning, konstant tillförsel av nikotin, tabletterna är lätta att överdosera, tugummina smakar vidrigt (i min mening)
Citera
2015-01-30, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
det finns ju läkemedel med nikotin, problemet är att de är så jävla dyra.
Hur känns det nu härdar du fortfarande ut?

Okej tack, nää klarade 4 dagar. Dag 1 och 2 var lätta, 3 och 4 var värst då var nikotin det ända jag tänkte på och kände mig väldigt trött. Så blev återfall. Minns som sagt inte hur det var utan nikotin, någon som vet ifall man går runt och är konstant trött som ADDare?
Citera
2015-01-31, 16:50
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Okej tack, nää klarade 4 dagar. Dag 1 och 2 var lätta, 3 och 4 var värst då var nikotin det ända jag tänkte på och kände mig väldigt trött. Så blev återfall. Minns som sagt inte hur det var utan nikotin, någon som vet ifall man går runt och är konstant trött som ADDare?

låg motivation och andra kognitiva problem är tyvärr en del av diagnosen, och tröttheten är främst ett symptom på ADD, varianten där all hyperaktivitet saknas.

Har du testat något läkemedel för att underlätta att sluta snusa? Både zyban och champix skall vara väldigt bra, förstnämnda har dessutom antidepressiv effekt och effekt på dopamin och noradrenalin och brukar förbättra kognition vilket kan hjälpa med adhd-besvär.

Har själv funderat på att börja med champix för känns som att jag aldrig kommer kunna sluta snusa annars utan farmakologisk hjälp, fast är lite rädd för biverkningarna då champix kan utlösa förvärrad depression. Har en del andra psykofarmaka och biverkningar av dem så av den anledningen skulle jag inte vilja börja med zyban/voxra heller på daglig basis annars kanske det vore värt att pröva :P
Senast redigerad av lithionit 2015-01-31 kl. 16:55.
Citera
2015-02-01, 11:06
Medlem
Okej tack, får ta upp det med min läkare nästa gång. Har schizoaffektiv sjukdom, så vet inte vilka läkemedel jag kan ta och hur/vilka dopamin receptorer i hjärnan de påverkar. Ska prata med läkaren :P.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in