Citat:
Ursprungligen postat av
DAEN
Snälla kommentera inte mig utan det jag skriver istället. Jag blir faktiskt illa berörd. Vill du att någon annan ska hoppa på dig personligen och ifrågasätta dig istället?
Som svar på din fråga: 13 % av de som häktas i Sverige varje år tilldöms i efterhand skadestånd av staten för att själva häktningen var felaktig. Ytterligare många utöver detta blir frikända men satt häktade på juridiskt korrekta grunder. Och ytterligare några blir inte bara frikända utan bar helt oskyldiga trots juridiskt korrekt häktning.
Sammantaget är sannolikheten för att en häktad person kommer att frikännas helt bedömningsvis runt 25-35%.
Det var en bra fråga.
Många här utgår från att häktningen är en stark indikation på skuld, medan statistiken visar att det ofta inte är så.
Som den enda här som vidhåller att de vi hittills vet om fallet inte kastat någon skugga över sen häktade, hoppas jag förstås att han är oskyldigt häktad.
Jag hoppas det för kvinnans skull - att hon inte blev dödad. För barnens skull - så att de får ha kvar sin pappa. Och för pappans skull så att han inte förstört sitt och barnens och kanske andras liv.
Nu har jag kommenterat dig flera gånger, de flesta gånger utan svar. Den här sista fick jag provocera fram...
Bortsett från att din sista siffra låter för hög, med upp till 35%, så är oddsen ändå så tydliga att inte ens du kan ignorera dem helt.
Jag hoppas att detta, som alla andra mord, faktiskt får en lösning som är den sanna och att det inte finns några tvivel kvar kring hur dödsfallet har skett.