Citat:
Ursprungligen postat av
DAEN
Bra grävt där! Nåiallafall, min poäng var just det att det inte är fastslaget (inte för oss i vart fall) att det faktiskt är ett mord. Ifall det är ett mord, så ligger det naturligtvis i farans riktning att någon med en relation till kvinnan är gärningshen.
Men DAEN, nu får du passa dig! Snart kommer jag uppfatta dig som en vettig människa som dessutom (iaf lite halvt) kan erkänna att du har fel ;-)
Statistik kan vara väldigt effektivt för att få fram sin sak, då den enkelt kan manipuleras beroende på vilka siffror man väljer att lyfta fram.
Men så här är det, detta är flashback, yttrandefrihetens forum. Och efter att genom åren följt otaliga brottstrådar kan jag ge en liten sammanfattning på hur det fungerar:
- Den rena faktan som framkommer utgör uppskattningsvis 5-10% av innehållet fram tills ett eventuellt åtal då FUPen släpps.
- Faktan inhämtas vanligtvis från media, detektivarbete i sociala medier, från människor som känner de inblandade och diverse offentliga handlingar. Sanningshalten kan alltid ifrågasättas och det är upp till var och en att välja vad man vill tro på.
- Resterande innehåll är rykten, diskussioner och spekulationer. Spekulationerna grundar sig oftast i den lilla fakta som finns, men är just detta;
spekulationer. Givetvis kan dessa spekulationer även tolkas som sanningar, om man väljer det.
Precis som i de flesta givande diskussioner ser iaf jag att man bygger spekulationer på någon grund av fakta.
Ska vi nu applicera ovanstående i just detta fall så kommer vi fram till följande;
- TS har anmälts försvunnen den 24 januari. Hon hittas avliden samma dag i en vik i Sigtuna.
- TS bor sedan december i Uppsala, kopplingen till Sigtuna är att hon tidigare bott där tillsammans med sin man US, som fortfarande bor kvar.
- Polisen inleder en förundersökning eftersom de misstänker att TS blivit bragd om livet.
- US anhålls skäligen misstänkt för mord. Vid häktningsförhandling har misstankarna mot US stärkts och han blir häktad på sannolika skäl misstänkt för mord.
- US nekar till inblandning.
Alltså, baserat på faktan som finns i nuläget är det ingenting som talar för en olycka. Inte heller du har lyckats lägga fram bevis på detta.
Det pekar i nuläget på att US mördat TS, därför handlar också spekulationerna om detta! Inget konstigt med det.
Däremot anser jag inte att någon har sagt med säkerhet att US mördat TS eller dömt honom på förhand i just denna tråd. Men spekulationerna måste som sagt utgå från den fakta som finns för stunden.
Om det skulle visa sig vara en olycka kommer antagligen spekulationerna handla om vad som fick polisen att misstänka brott.
Om man kommer fram till att TS faktiskt blev mördad men att US är oskyldig kommer antagligen spekulationerna handla om vem den riktige GM är. Det kommer fortfarande spekuleras i vad som har hänt och tänkbara motiv.
Så, hoppas du orkat läsa min roman och förhoppningsvis taggar ner lite. Låt oss spekulera, det betyder inte att vi stämplat US som mördare.