2015-01-28, 16:31
Medlem
Mack-Bolans avatar
"– Vi har gjort en del fynd, men går inte ut med vad det är, sa Norrortspolisens informatör Mona Johansson till Sigtunabygden i går."
Citera
2015-01-28, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
http://www.socialstyrelsen.se/statistik/statistikefteramne/dodsorsaker

Tackar! Imponerad av att du svarade.

Har nu läst statistiken och tycker att om du ska grunda din teori på statistik så ska den vara relevant. I rapporten tas alla dödsfall upp, då stämmer det naturligtvis att de flesta avlider av sjukdom eller naturliga orsaker.
Men här handlar det återigen om ett misstänkt brott. Jag tror knappast polis och åklagare lägger resurser på sådana här utredningar och häktning samt åtal om det tros vara ett olycksfall.

Men för skojs skull tog jag fram lite siffror från rapporten som kan vara relevant i just detta fall, skriver i punktform för det vet jag att du gillar.

Till att börja med; Kvinnan hittades i en isvak så det mest sannolika olycksfallet är drunkning.
- 2013 avled 12 stycken kvinnor i drunkningsolyckor (av olika slag) i hav, sjö, vattendrag eller opsecificerat där motorfordon ej var inblandade. Mig veterligen har TS inte varit på en båt.
(Sidan 168)

- 2013 avled 24 kvinnor efter övergrepp av annan person. Här ingår både förgiftning, våld med olika vapen, våld utan vapen m.m
(Sidan 173)

Så ska man syna din framlagda statistik så är det dubbelt så stor sannolikhet att det rör sig om ett brott än om en olycka. Om nu inte TS avlidit av sjukdom och bara råkat trilla i vattnet, alltså inte druknat.

Däremot förtäljer inte din statistik vem som troligast är MGM vid ett brott. Men där går iaf jag på samma linje som polis och åklagare för jag har ingen anledning att misstänka någon annan.

Frågor på det?
Citera
2015-01-28, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boobbo

Har nu läst statistiken och tycker att om du ska grunda din teori på statistik så ska den vara relevant. I rapporten tas alla dödsfall upp, då stämmer det naturligtvis att de flesta avlider av sjukdom eller naturliga orsaker.
Men här handlar det återigen om ett misstänkt brott. Jag tror knappast polis och åklagare lägger resurser på sådana här utredningar och häktning samt åtal om det tros vara ett olycksfall.

Men för skojs skull tog jag fram lite siffror från rapporten som kan vara relevant i just detta fall, skriver i punktform för det vet jag att du gillar.

Till att börja med; Kvinnan hittades i en isvak så det mest sannolika olycksfallet är drunkning.
- 2013 avled 12 stycken kvinnor i drunkningsolyckor (av olika slag) i hav, sjö, vattendrag eller opsecificerat där motorfordon ej var inblandade. Mig veterligen har TS inte varit på en båt.
(Sidan 168)

- 2013 avled 24 kvinnor efter övergrepp av annan person. Här ingår både förgiftning, våld med olika vapen, våld utan vapen m.m
(Sidan 173)

Så ska man syna din framlagda statistik så är det dubbelt så stor sannolikhet att det rör sig om ett brott än om en olycka. Om nu inte TS avlidit av sjukdom och bara råkat trilla i vattnet, alltså inte druknat.

Däremot förtäljer inte din statistik vem som troligast är MGM vid ett brott. Men där går iaf jag på samma linje som polis och åklagare för jag har ingen anledning att misstänka någon annan.

Frågor på det?

Bra grävt där! Nåiallafall, min poäng var just det att det inte är fastslaget (inte för oss i vart fall) att det faktiskt är ett mord. Ifall det är ett mord, så ligger det naturligtvis i farans riktning att någon med en relation till kvinnan är gärningshen.
Citera
2015-01-28, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boobbo

Grattis! Du fick ett svar... Att mina frågor om statistik över hur många som är oskyldiga och släpps som suttit häktade på sannolika skäl misstänkt för mord var för svåra att svara på inser jag nu... Den procentsatsen lär vara extremt låg.

Något är skumt med den här karln som kommenterar så mycket dravel.
Citera
2015-01-28, 16:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DietCoke
Man ser en bra bild här hur vaken ser ut (bild 2/2): http://www.unt.se/sigtunabygden/polisnytt/1230-beslut-om-haktning-3572955.aspx

Det ser ut att vara två stycken, en triangelformad och en rund till vänster om den. Hur var vädret mellan fre-lör? Kan bryggan ha varit full av snö som på denna bild? Isf borde fotavtryck ha varit tydliga även då...
Den bilden har jag sett förut, och då sa texten att den triangulära vaken var gjord av dykarna.
Citera
2015-01-28, 16:46
Medlem
Hittade en ännu tydligare bild över vaken här (bild 3/4): http://www.unt.se/sigtunabygden/misstankt-man-begard-haktad-3571267.aspx
Citera
2015-01-28, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GladVanster
Grattis! Du fick ett svar... Att mina frågor om statistik över hur många som är oskyldiga och släpps som suttit häktade på sannolika skäl misstänkt för mord var för svåra att svara på inser jag nu... Den procentsatsen lär vara extremt låg.

Något är skumt med den här karln som kommenterar så mycket dravel.

Snälla kommentera inte mig utan det jag skriver istället. Jag blir faktiskt illa berörd. Vill du att någon annan ska hoppa på dig personligen och ifrågasätta dig istället?

Som svar på din fråga: 13 % av de som häktas i Sverige varje år tilldöms i efterhand skadestånd av staten för att själva häktningen var felaktig. Ytterligare många utöver detta blir frikända men satt häktade på juridiskt korrekta grunder. Och ytterligare några blir inte bara frikända utan bar helt oskyldiga trots juridiskt korrekt häktning.

Sammantaget är sannolikheten för att en häktad person kommer att frikännas helt bedömningsvis runt 25-35%.

Det var en bra fråga.

Många här utgår från att häktningen är en stark indikation på skuld, medan statistiken visar att det ofta inte är så.

Som den enda här som vidhåller att de vi hittills vet om fallet inte kastat någon skugga över sen häktade, hoppas jag förstås att han är oskyldigt häktad.

Jag hoppas det för kvinnans skull - att hon inte blev dödad. För barnens skull - så att de får ha kvar sin pappa. Och för pappans skull så att han inte förstört sitt och barnens och kanske andras liv.
Citera
2015-01-28, 17:08
Medlem
Uppenbarligen verkar det som man gjort ett fynd som höjde misstankegraden från skäligen misstänkt till sannolikt misstänkt för mord. Fyndet kan vara gjort i villan i Sigtuna eller vid/i anslutning till brottsplats. Som det låter, men oklart vad förstås.

Någon har påpekat att BO på fotografier oftast bar glasögon. Kanske är det dom eller splitter man hittat? Om man hittat det i villan och hon behövde dom vid bilkörning, kanske det är osannolikt att just hon körde bilen till brottsplatsen. Meningslös spekulation förstås, men jag har grunnat på dom där glasögonen.
Citera
2015-01-28, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Preliminärt obduktionsutlåtande som visar på att hon dött av yttre våld (ej drunkning) och det faktum att hon försvann efter ett besök hos mannen hon separerat från - kan det verkligen räcka till häktning på sannolika skäl? Tycker det borde finnas något mer, typ fynd av hennes blod i bostaden eller något sånt? Men det skulle i så fall vara väldigt snabba analysresultat från SKL.

Kanske finns mer, exempelvis vittnen som sett mannen - eller båda två - i närheten av brottsplatsen. Vi ska undvika att dra in barnen i detta men även de kan ha varit vittnen till någonting.
Citera
2015-01-28, 18:07
Medlem
Citat:
Bra grävt där! Nåiallafall, min poäng var just det att det inte är fastslaget (inte för oss i vart fall) att det faktiskt är ett mord. Ifall det är ett mord, så ligger det naturligtvis i farans riktning att någon med en relation till kvinnan är gärningshen.

Men DAEN, nu får du passa dig! Snart kommer jag uppfatta dig som en vettig människa som dessutom (iaf lite halvt) kan erkänna att du har fel ;-)

Statistik kan vara väldigt effektivt för att få fram sin sak, då den enkelt kan manipuleras beroende på vilka siffror man väljer att lyfta fram.

Men så här är det, detta är flashback, yttrandefrihetens forum. Och efter att genom åren följt otaliga brottstrådar kan jag ge en liten sammanfattning på hur det fungerar:

- Den rena faktan som framkommer utgör uppskattningsvis 5-10% av innehållet fram tills ett eventuellt åtal då FUPen släpps.

- Faktan inhämtas vanligtvis från media, detektivarbete i sociala medier, från människor som känner de inblandade och diverse offentliga handlingar. Sanningshalten kan alltid ifrågasättas och det är upp till var och en att välja vad man vill tro på.

- Resterande innehåll är rykten, diskussioner och spekulationer. Spekulationerna grundar sig oftast i den lilla fakta som finns, men är just detta; spekulationer. Givetvis kan dessa spekulationer även tolkas som sanningar, om man väljer det.

Precis som i de flesta givande diskussioner ser iaf jag att man bygger spekulationer på någon grund av fakta.

Ska vi nu applicera ovanstående i just detta fall så kommer vi fram till följande;

- TS har anmälts försvunnen den 24 januari. Hon hittas avliden samma dag i en vik i Sigtuna.

- TS bor sedan december i Uppsala, kopplingen till Sigtuna är att hon tidigare bott där tillsammans med sin man US, som fortfarande bor kvar.

- Polisen inleder en förundersökning eftersom de misstänker att TS blivit bragd om livet.

- US anhålls skäligen misstänkt för mord. Vid häktningsförhandling har misstankarna mot US stärkts och han blir häktad på sannolika skäl misstänkt för mord.

- US nekar till inblandning.

Alltså, baserat på faktan som finns i nuläget är det ingenting som talar för en olycka. Inte heller du har lyckats lägga fram bevis på detta.
Det pekar i nuläget på att US mördat TS, därför handlar också spekulationerna om detta! Inget konstigt med det.

Däremot anser jag inte att någon har sagt med säkerhet att US mördat TS eller dömt honom på förhand i just denna tråd. Men spekulationerna måste som sagt utgå från den fakta som finns för stunden.

Om det skulle visa sig vara en olycka kommer antagligen spekulationerna handla om vad som fick polisen att misstänka brott.
Om man kommer fram till att TS faktiskt blev mördad men att US är oskyldig kommer antagligen spekulationerna handla om vem den riktige GM är. Det kommer fortfarande spekuleras i vad som har hänt och tänkbara motiv.

Så, hoppas du orkat läsa min roman och förhoppningsvis taggar ner lite. Låt oss spekulera, det betyder inte att vi stämplat US som mördare.
Senast redigerad av Boobbo 2015-01-28 kl. 18:10.
Citera
2015-01-28, 18:19
Medlem
Citat:

Kvinnan hade skador som inte var förenliga med drunkning. Mord behöver det inte vara ändå, kan vara dråp eller vållande. Det är inte heller säkert att den häktade är GM. Men som du själv medger så ligger det i farans riktning.
Citera
2015-01-28, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Kvinnan hade skador som inte var förenliga med drunkning.

Nja, det har väl inte framkommit eller har jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in