2015-01-25, 22:40
Medlem
tjena!
jag testade orginalhögtalaren med ett batteri och då poppade högtalaren utåt.

nu har jag satt i ett par billiga jula högtalare i bakdörrarna:
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/billjud/hogtalare/bilhogtalare-5x7-610093/

när jag skiftar mellan och - hör jag ingen skillnad. hur märker man vad som är rätt?
Citera
2015-01-25, 22:44
Medlem
Polyklorfenols avatar
Man skaffar en fastestare eller en multimeter så att du kan mäta polariteten.

Men så länge du drar rätt kabel från plus till plus (från förstärkaren till högtalaren) så borde det vara rätt.
Citera
2015-01-26, 00:23
Medlem
sommarlovs avatar
I elektrisk mening finns ingen skillnad på plus och minus, det är ju växelström.

Anledningen till att man ändå koppla fas-riktigt är att vi har 2 högtalare, stereo.
Om den ena bashögtalaren rör sig utåt och den andra inåt kommer de ta ut varandra till en viss del.
Ju lägre frekvens desto viktigare att ha koll...
Citera
2015-01-26, 01:19
Medlem
SoTireds avatar
Testar du högtalaren med ett 1,5V batteri så ska konen gå utåt när minus är på minus och plus på plus.
Går den inåt så är det fel polaritet.
Dutta bara för att inte bränna något element även om det inte borde vara någon fara.
Citera
2015-01-26, 16:50
Medlem
Om två högtalare är i fas så hörs mer bas än om de är ur fas. Men båda kan vara felkopplade ändå. Om du sen har 4 högtalare kan du uppleva samma problem. Du måste lyssna dig fram med högtalren monterad, inte ute i fria luften.
Citera
2015-01-26, 23:54
Medlem
Justera balansen höger/vänster, blir det mera bas åt ena håller är nån högtalare felkopplad.
Citera
2015-01-27, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
I elektrisk mening finns ingen skillnad på plus och minus, det är ju växelström.

Anledningen till att man ändå koppla fas-riktigt är att vi har 2 högtalare, stereo.
Om den ena bashögtalaren rör sig utåt och den andra inåt kommer de ta ut varandra till en viss del.
Ju lägre frekvens desto viktigare att ha koll...

Vadå växelström? Det är det väl så fan heller. Bilar har 12V likström i elsystemet. Klart polariteten spelar roll på en högtalare.
Citera
2015-01-28, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av key key
Vadå växelström? Det är det väl så fan heller. Bilar har 12V likström i elsystemet. Klart polariteten spelar roll på en högtalare.

Oj oj....

Bilens elsystem har föga att göra med den elektriska ljudsignalen i högtalarkablarna.....

Bilen har likströmssystem ja, men musiksignalen i högtalarkablar är växelström.
Citera
2015-01-28, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Justera balansen höger/vänster, blir det mera bas åt ena håller är nån högtalare felkopplad.
Så är det inte utan det är som tidigare skrivits i tråden att om högtalarna inte är kopplade lika så blir basen tunnare, och det beror på att högtalarna tar ut varandra när konerna inte jobbar symmetriskt.
Ofta på just bilhögtalare så brukar anslutningsstiften vara olika stora.
Om du tar ett vanligt ficklampsbatteri och kopplar på högtalaren så ska konen slå ut när du kopplat + på + och - på - går den inåt så har du kopplat + på - och - på +.
Citera
2015-01-28, 02:06
Medlem
Glömde att kvalitetshögtalare har normalt uppmärkt på kontaktstycket vilket som är + och vad som är - billigare högtalare kan ha en röd färgmärkning på +......
Citera
2015-01-28, 07:06
Medlem
PeterNosters avatar
Så här hör man:

Citat:
4. Problem: Dåligt basljud i ett system
utan separat bashögtalare.
- Beror oftast på att högtalarna inte är kopplade i samma
fas (polaritet). Kontrollera att alla högtalare, både fram
och bak, är kopplade med samma fas. Detta görs enk
last med ett 1,5 volts batteri som ansluts till anslutnings
kablarnas + och -. Alla koner skall vid anslutning av
batteriets plus till högtalarens plus röra sig utåt.

Du får känna med fingrarna hur konen rör sig.
Citera
2015-01-28, 07:36
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Oj oj....

Bilens elsystem har föga att göra med den elektriska ljudsignalen i högtalarkablarna.....

Bilen har likströmssystem ja, men musiksignalen i högtalarkablar är växelström.
För att det ska vara växelström så måste spänningen växla polaritet.
utan att veta hur just billjud fungerar så gissar jag att det handlar om pulserande likström, men jag är öppen för att jag har fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in