2015-01-27, 11:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTrueSaxon
Kvinnor kan också, så försök inte vinna billiga poäng med din kvinnokamp.

Expressen idag:

http://www.expressen.se/nyheter/grovt-valdsbrott-i-borlange/

OnT: Har Quarrel möjlighet att få ut eventuell häktningsframställan imorgon från TR?
Häktningsframställan
Citat:
Ursprungligen postat av Heffi
Hur länge kan mannen vara häktat om inga starka bevis framkommer?
Man kan vara häktad som skäligen misstänkt i en vecka, på sannolika skäl misstänkt hur länge som helst.
Citera
2015-01-27, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av satansidiot
Ja, hur många piloter, militärer, poliser mm har slagit ihjäl sin kärring i raseri och svartsjuka ? Har du info om det?

Har inte med saken att göra, jag vill belysa att det finns betydligt mer krävande uppgifter som inte "fångar upp" riskbenägna beteenden i en relation.

Att driva tesen, GM kan inte "flippa" för att han sysslar med amatördykning, liksom finns det ingen gräns för dumheten.
Hur många dykare blir plötsligt tex. mordiskt svartsjuka under semesterdyket ?
Citera
2015-01-27, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glue
Men detta talar väl för att man fortfarande tror att TS dött en onaturlig död? Man fortsätter utreda fallet som eventuellt mord och US är fortfarande misstänkt.
Det föreligger tydligen fortfarande omständigheter som talar för mord.

Behöver det inte göra. Det kan också betyda att de inte vet hur TS dog och de vill utreda detta vidare.
Citera
2015-01-27, 11:59
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Men detta talar väl för att man fortfarande tror att TS dött en onaturlig död? Man fortsätter utreda fallet som eventuellt mord och US är fortfarande misstänkt.
Det föreligger tydligen fortfarande omständigheter som talar för mord.

Det behöver inte betyda att han varken är den skyldige eller att det är ett mord.

Skäligen misstänkt så finns det ingenting som talar för att mannen är skyldig, däremot finns förmodligen saker som talar för att mannen kan vara skyldig, om ett brott har begåtts.

Att häkta någon på skälig misstanke brukar kallas utredningshäktning, vilket man bara får vara i 7 dagar. Kommer det inte fram något under dessa 7 dagar som höjer misstanken måste han släppas fri.

Detta talar mer för att åklagaren inte kan påvisa antingen mord eller mannens inblandning. Kunde han göra det skulle han begärt mannen häktad på sannolika skäl.

Med andra ord kan detta gå hur som helst, précis som I Marinafallet och många andra fall där personer släppts för att bevis saknats eller för att personen har visat sig vara oskyldig.

Finns det inte självklar teknisk bevisning, vittnen eller annat som redan nu talar för mord och att mannen är skyldig så är det långt ifrån säkert att några sådana kommer fram under dessa 7 dagar.
Citera
2015-01-27, 11:59
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heffi
Hur länge kan mannen vara häktat om inga starka bevis framkommer?
Sju dagar på "skäligen misstänkt" sedan skall det ske ny förhandling där man kan visa utredningen styrkt misstankarna..
Citera
2015-01-27, 12:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Men herregud, det är väl en milsvidd skillnad på att "flippa" i en relation eller under sin fritidssysselsättning ?
Så jävla dumt resonemang! Hur många piloter, militärer, poliser mm som genomgår omfattande medicinska och psykologiska tester kontinuerligt har slagit ihjäl sin kärring i raseri och svartsjuka ?
Om du hade läst vad jag skrev och svarade på, och inte bara försökt sparka mig på smalbenen på ditt typiska förlorarhämndvis, så skulle du ha funnit att jag inte alls angav hans dykintresse som argument mot att han skulle vara gärningsman, utan som argument mot en uppgift i tråden av användaren jahajaduja om att han skulle vara känd som psykiskt instabil. Det är osannolikt när det gäller såväl en dykare som en pilot. Men självklart att han är en högst sannolik gärningsman, om det rör sig om ett mord.
Citera
2015-01-27, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det behöver inte betyda att han varken är den skyldige eller att det är ett mord.
Skäligen misstänkt så finns det ingenting som talar för att mannen är skyldig, däremot finns förmodligen saker som talar för att mannen kan vara skyldig, om ett brott har begåtts.

Tack. Förstår att det inte betyder att han är skyldig, men han är misstänkt.
Hur lång tid kan det dröja innan obduktionsutlåtandet är klart?
Citera
2015-01-27, 12:09
Medlem
inter-preters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Har inte med saken att göra, jag vill belysa att det finns betydligt mer krävande uppgifter som inte "fångar upp" riskbenägna beteenden i en relation.

Att driva tesen, GM kan inte "flippa" för att han sysslar med amatördykning, liksom finns det ingen gräns för dumheten.
Hur många dykare blir plötsligt tex. mordiskt svartsjuka under semesterdyket ?

Men nu gällde inte frågan om han kunde flippa eller inte, Hamilkar förde tesen att det inte var sannolikt att mgm led av någon slags generell psykisk instabilitet, då han ägnade sig åt dykning. Ett klart relevant spekulerande alltså.
Citera
2015-01-27, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
De hade väl bott på Liegatan i 16 år och det är inga lyxvillor direkt, 3,5 miljon idag och de hade nog en ganska låg boendekostnad om de inte lånat upp sig rejält. Båten vet jag inte värdet på men det finns ju möjlighet att de ärvt något också. Inget som sticker ut ekonomisk direkt och de flashar ju inte på Facebook med div. lyxprylar som många gör.

Edit: MGM är med i den här gruppen, Sigtuna Medborgarsamverkan.
https://www.facebook.com/groups/760484677310947/
Nu är han med i dubbel bemärkelse. Tragisk att det kan gå så snett om han nu är skyldig.

Om man betänker att dessa två är vanliga arbetare så kan jag nog tycka att det är lite väl mycket fasadbygge och statussymboler. Inte bara 1 eller 2 bilar utan 3. Inte ett hus med trädgård, utan också med pool i kalla Norden. Inte bara hundar och katter utan också häst. Utöver det fet båt och dyra "märkvärdiga" hobbys som dykning. Utöver detta 2 barn och alla deras intressen. Det skulle inte förvåna mig om de levt över sina tillgångar och skulderna ligger på hög. Kan det vara så att en bodelning skulle slå hårt mot GM ekonomiskt? Hur blir det t.ex. med alla lån vid en bodelning?
Citera
2015-01-27, 12:18
Medlem
Quarrels avatar
I Aftonbladet påstås
Citat:
I framställan önskar hon att häktningsförhandlingarna hålls under onsdagen, men något slutligt beslut är inte taget av tingsrätten.
Det önskar inte åklagaren, vilket alla som har läst häktningsframställan har sett.
Citera
2015-01-27, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om du hade läst vad jag skrev och svarade på, och inte bara försökt sparka mig på smalbenen på ditt typiska förlorarhämndvis, så skulle du ha funnit att jag inte alls angav hans dykintresse som argument mot att han skulle vara gärningsman, utan som argument mot en uppgift i tråden av användaren jahajaduja om att han skulle vara känd som psykiskt instabil. Det är osannolikt när det gäller såväl en dykare som en pilot. Men självklart att han är en högst sannolik gärningsman, om det rör sig om ett mord.

Jag läser vad DU skriver, du bör citera dig själv och inte andra skribenter
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I vart fall alla psykiska instabiliteter som på något kan leda till att man förlorar fattningen eller drabbas av panik är kraftigt negativt selekterade hos dykare.

Jag undrar varför du försöker dra slutsatsen att amatördykare inte kan vara tex. sjukligt svartsjuka ?
För topic är väl detta misstänkta mord med "flippning" som ev. motiv ?
Och inte allmän psykologi ?!
Citera
2015-01-27, 12:19
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Tack. Förstår att det inte betyder att han är skyldig, men han är misstänkt.
Hur lång tid kan det dröja innan obduktionsutlåtandet är klart?

De har säkert redan fått det första preliminära utlåtandet, där bland annat yttre skador framgår, och den ordinarie obduktionen brukar variera I tid, framförallt om det krävs utökad obduktion.

Dock ska de ske så skyndsamt som möjligt så inte en häktad sitter inlåst I onödan eller att anhöriga inte kan begrava kroppen.

I ett fall, Linda I Falun, tror jag det tog 4 månader eller mer från att hon hittades tills hon slutligen begravdes. Antagligen på grund av att de inte kunde fastställa dödsorsak och ville ha möjlighet att göra fler undersökningen om nya fakta kom fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in