2015-01-26, 17:26
Medlem
Hej, jag var mer inne i aktiesparandet för några år sedan men tröttnade lite då de aktier jag hade. (H&M, Autoliv, Beijer Alma, Volvo och några till) utvecklades väldigt platt, jag sålde därför dessa....

När man nu vill börja investera igen så har alla dessa utom Volvo brakat iväg uppåt medan de andra jag haft under tiden utvecklats mycket dåligt.

Min horisont är mycket lång och jag ser därför gärna en bra direktavkastning.

Jag har i dagsläget de fyra nedan:
Acando (från Connecta)
Ratos
Swedbank
Tesla

Jag vill nu börja utöka portföljen och H&M, Autoliv och Beijer Alma känns fortfarande som bra företag som passar i min portfölj. Men eftersom alla stuckit iväg uppåt rätt brant så får jag känslan av att de är väldigt högt värderade. Jag har även en negativ syn på utvecklingen framöver, dock positiv på kort sikt p.g.a. alla stimulanser och låga räntor. Vilket gör det hela ännu svårare.

För att göra livet lite lättare tänkte jag fråga om vilken aktie jag ska köpa för att behålla härnäst?
Vilket kvalitetsbolag är mest undervärderat och ser bra ut på lång sikt?
2015-01-26, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
Hej, jag var mer inne i aktiesparandet för några år sedan men tröttnade lite då de aktier jag hade. (H&M, Autoliv, Beijer Alma, Volvo och några till) utvecklades väldigt platt, jag sålde därför dessa....

När man nu vill börja investera igen så har alla dessa utom Volvo brakat iväg uppåt medan de andra jag haft under tiden utvecklats mycket dåligt.

Min horisont är mycket lång och jag ser därför gärna en bra direktavkastning.

Jag har i dagsläget de fyra nedan:
Acando (från Connecta)
Ratos
Swedbank
Tesla

Jag vill nu börja utöka portföljen och H&M, Autoliv och Beijer Alma känns fortfarande som bra företag som passar i min portfölj. Men eftersom alla stuckit iväg uppåt rätt brant så får jag känslan av att de är väldigt högt värderade. Jag har även en negativ syn på utvecklingen framöver, dock positiv på kort sikt p.g.a. alla stimulanser och låga räntor. Vilket gör det hela ännu svårare.

För att göra livet lite lättare tänkte jag fråga om vilken aktie jag ska köpa för att behålla härnäst?
Vilket kvalitetsbolag är mest undervärderat och ser bra ut på lång sikt?

Köp Cybaero, så kan du tjäna en 20-50procent inom ett halvår. Vänta på att godkännandet av deras stora order är ok så ska du se att tåget drar. Var så säker.
2015-01-26, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna

Fan menar du med det? Tar det som ett nej, men du får gärna berätta varför det INTE kommer bli som jag säger.
2015-01-26, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av helveteee
Fan menar du med det? Tar det som ett nej, men du får gärna berätta varför det INTE kommer bli som jag säger.

Hade det varit så lätt att tjäna pengar hade alla gjort det.
2015-01-26, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
Hade det varit så lätt att tjäna pengar hade alla gjort det.

Ja men gör det då? , blir inte det så, så skickar jag gladeligen över 1k till ditt bankkonto, och vice versa? Ska vi säga så?
2015-01-26, 19:00
Moderator
Dr Kings avatar
De aktier du hade ( Autoliv, Beijer Alma och HM ) var ju alla mycket bra exempel på aktier att ha på riktigt lång sikt. Synd att du var otålig och lång sikt. Köper man kvalitetsaktier på lång sikt skall man behålla dem just på lång sikt och inte var otålig för att de står relativt still under något år.
2015-01-26, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ja men gör det då? , blir inte det så, så skickar jag gladeligen över 1k till ditt bankkonto, och vice versa? Ska vi säga så?

Nej tack.
2015-01-26, 19:32
Bannlyst
Citat:

Du kan ju börja med att redovisa för varför det kommer att bli så.

Låter ganska så oseriöst att pitcha en aktie till någon genom att säga att den "kommer gå upp 20-50% inom 6 månader." Nu sa du inte exakt så, men nästintill, därav skrattet av den andre killen i tråden.

Sen är det en väldig skillnad på 20%, och 50%. Låter absolut väldigt oseriöst men jag är nyfiken hur du kom fram till dessa siffror.

För att svara på topic, jag köpte Tesla tidigt men nu så har jag shortat den ett tag. Jag tror att den kommer att behöva gå igenom minst en recession innan företaget kommer att börja vända mot vinst, runt 2020. Siktar på att gå in runt $120-150 inom 4 år. Antagligen om vi går igenom en till börskrasch brukar logiskt nog de aktier i företag som inte gjort någon speciell vinst säljas av först.

Så, just nu äger jag inga Tesla, men det är ett extremt intressant företag att följa därav att jag bara väntar i likvider. Lovande företag men som i nuläget känns lite väl övervärderat för vad de lyckats åstadskomma vinstmässigt.
2015-01-26, 19:48
Medlem
RiverStyxs avatar
Statoil. Den rasade i höstas när oljepriset gick ner men har stabiliserats nu. 4-5% direktavkastning, skuldfritt och enorm kontantkassa. Kan så klart gå knackigt om oljepriset skulle gå ner ännu mer men med K/I på ca 1,3 lär den inte sjunka alltför mycket. Uppsidan klart större än nedsidan på lite sikt.
2015-01-26, 20:10
Medlem
Jag köpte in mig på Amhult i sommras och har fått en avkastning på 35%. Personligen så tror jag på aktien och tänker hålla i dem långsiktigt, så om nått så hade jag rekommenderat den. Lycka till!
2015-01-26, 20:14
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Statoil. Den rasade i höstas när oljepriset gick ner men har stabiliserats nu. 4-5% direktavkastning, skuldfritt och enorm kontantkassa. Kan så klart gå knackigt om oljepriset skulle gå ner ännu mer men med K/I på ca 1,3 lär den inte sjunka alltför mycket. Uppsidan klart större än nedsidan på lite sikt.
Är också intresserad av statoil, men fegar lite och ökade superfonden Norge istället, den innehåller 18% statoil iallafall.
2015-01-26, 20:16
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Då föreslår jag att du lägger in allt ditt kapital ev lånar mer och lägger in i Cybaeros fantastiska flygmaskinsaktie. Posta gärna bild på innehavet sen och uppdatera oss om 6 mnd. Good bye.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in