2015-01-26, 00:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du har inte en aning om huruvida det finns något substantiellt som talar för mord eftersom du inte har insyn i utredningen...

Det du däremot vet är att man utreder mord -- till skillnad från i Essingefallet där ingångsläget var dråp t ex.
Alltså finns det uppenbarligen något här som poliser i det här skedet tycker talar för mord - inte dråp och inte olycka i första hand.
Talar för mord - inte utgår från att det är mord. Ännu så länge finns det varken vittne eller teknisk bevisning för mord, såvitt vi vet.
Citera
2015-01-26, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jo, situationen är likadan som i tråden jag länkade. Tanten onaturligt död, gubben i närheten = skälig misstanke.

Nix.

Dödsorsak och/eller omständigheter som lede fram till döden för kvinnan är ej klarlagt, mannen fanns i närheten (hemma?) samt det fanns en konflikt mellan mannen och kvinnan (skilsmässan) gjorde att åklagaren ansåg att det fanns frågetecken som måste rättas ut och därför blev mannen skäligen misstänkt. Av det lilla jag vet så tycker jag åklagaren gjorde rätt.

Det informationen som vi har idag bevisar inte att mannen är skyldig. Senast på tisdag vet vi om polisen och åklagaren har något mer eller om mannen släpps.

Mobilen som kvinnan eventuellt hade i handen har fått för stor focus. Vi vet inte om det är fakta eller en missuppfattning av någon ivrig journalist.

Isvak eller inte har också fått för stor focus. Kvinnan hittades i vattnet och det första larmet till räddningstjänsten sa att det var förmodad drunkning och att polisen var på plats. Då var klockan runt 13:10.

Spekulation: En sak som jag klurade på var varför polisen så snabbt kom till platsen där kvinnan hittades. En sak kan vara att man helt enkelt spårade telefonen genom tex "Hitta min Android/iPhone". Den kan ha legat ute eller i hennes bil som tydligen fanns i närheten. Telefonen kan också ha avgett sin senaste senaste positionen innan den följde kvinnan ner.
Citera
2015-01-26, 00:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Echion
Nix.

Dödsorsak och/eller omständigheter som lede fram till döden för kvinnan är ej klarlagt, mannen fanns i närheten (hemma?) samt det fanns en konflikt mellan mannen och kvinnan (skilsmässan) gjorde att åklagaren ansåg att det fanns frågetecken som måste rättas ut och därför blev mannen skäligen misstänkt. Av det lilla jag vet så tycker jag åklagaren gjorde rätt.

Det informationen som vi har idag bevisar inte att mannen är skyldig. Senast på tisdag vet vi om polisen och åklagaren har något mer eller om mannen släpps.

Mobilen som kvinnan eventuellt hade i handen har fått för stor focus. Vi vet inte om det är fakta eller en missuppfattning av någon ivrig journalist.

Isvak eller inte har också fått för stor focus. Kvinnan hittades i vattnet och det första larmet till räddningstjänsten sa att det var förmodad drunkning och att polisen var på plats. Då var klockan runt 13:10.

Spekulation: En sak som jag klurade på var varför polisen så snabbt kom till platsen där kvinnan hittades. En sak kan vara att man helt enkelt spårade telefonen genom tex "Hitta min Android/iPhone". Den kan ha legat ute eller i hennes bil som tydligen fanns i närheten. Telefonen kan också ha avgett sin senaste senaste positionen innan den följde kvinnan ner.
Skilsmässan behöver inte alls betyda konflikt. Jag känner till ett flertal par som har genomgått s.k. lycklig skilsmässa, och i fullt samförstånd delat på boet och enats om barnens vårdnad.

En häktning kan också ske på skälig misstanke, så vi behöver inte veta mer på tisdag än idag, även om mannen häktas.
Citera
2015-01-26, 00:45
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Nix.

Jag gissar att det här är rätt svar - i synnerhet med tanke på att det var väninnan som slog larm ..

Citat:
Ursprungligen postat av Fortis et liber

Tror verkligen att han gjort det. Ja just det, enligt min vän så hade BO ringt sin väninna när hon och MGM var ute vid vattnet. Hon kände sig inte bekväm och mycket trängd och sen gick hon inte att få tag på. Vet inte hur mycket rykte och hur mycket sant det är då jag då är tredje hand i kedjan.

Citera
2015-01-26, 00:53
Medlem
Citat:
Skilsmässan behöver inte alls betyda konflikt. Jag känner till ett flertal par som har genomgått s.k. lycklig skilsmässa, och i fullt samförstånd delat på boet och enats om barnens vårdnad.

Du har absolut rätt men för åklagaren är det en grund för konflikt. Det är något som polisen och åklagare ska ta reda på dvs var det en konflikt eller en lycklig skilsmässa. Innan man vet så utgår man från att det är en konflikt.

Citat:
En häktning kan också ske på skälig misstanke, så vi behöver inte veta mer på tisdag än idag, även om mannen häktas.

Där kan vi tolka detta olika. Om mannen häktas på minst skäligen misstanke på tisdag tyder detta på att man har lite mer att gå på. Det har alltså inte framkommit något som fria mannen. Häktas mannen så är inte det lika med att han är skyldig (om mannen inte har erkänt vill säga).
Citera
2015-01-26, 01:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Du har absolut rätt men för åklagaren är det en grund för konflikt. Det är något som polisen och åklagare ska ta reda på dvs var det en konflikt eller en lycklig skilsmässa. Innan man vet så utgår man från att det är en konflikt.

Där kan vi tolka detta olika. Om mannen häktas på minst skäligen misstanke på tisdag tyder detta på att man har lite mer att gå på. Det har alltså inte framkommit något som fria mannen. Häktas mannen så är inte det lika med att han är skyldig (om mannen inte har erkänt vill säga).
Ja, separationen är grund för skälig misstanke, men inget att använda när man utgår från att kvinnans död var mord. En häktning betyder inte alls att misstanken har stärkts, domstolen kan göra samma bedömning som åklagaren, det finns skälig misstanke. Han kommer inte att betraktas som skyldig juridiskt förrän dom har vunnit laga kraft oavsett om han erkänner eller inte. Det finns mycket mellan skälig misstanke och skyldig.
Senast redigerad av Quarrel 2015-01-26 kl. 01:09.
Citera
2015-01-26, 01:37
Medlem
Om han mördade henne genom att putta henne i vattnet så hon drunknade, hur ska det då kunna bevisas att det är mord? Borde bli knepigt.
Citera
2015-01-26, 01:44
Medlem
Barney Calhouns avatar
Om det stämmer att dom båda befann sig vid vattnet och att isen var tunn, så borde det vara svårt att få ut BO till vaken utan att själv hamna i vattnet.
Det har väl dessutom inte framgått att vaken fanns innan hon hamnade i vattnet?

Kan ju gått till så att mötet blivit våldsamt och kvinnan flydde ut på isen för att undkomma och därmed gått genom isen.
Citera
2015-01-26, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Om det stämmer att dom båda befann sig vid vattnet och att isen var tunn, så borde det vara svårt att få ut BO till vaken utan att själv hamna i vattnet.

Kan ju gått till så att mötet blivit våldsamt och kvinnan flydde ut på isen för att undkomma och därmed gått genom isen.
Det låter otroligt men inte omöjligt.
Citera
2015-01-26, 01:55
Medlem
Citat:

Vad vet vi om denna vak egentligen? Vi vet ju inte hur långt från stranden eller hur nära stranden den var. Det kan ju lika gärna vara att vaken var precis vid strandkanten eller?
Citera
2015-01-26, 02:03
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Det låter otroligt men inte omöjligt.
Tycker det låter väldigt troligt OM vaken var en bit ut.
Men det har ju framkommit så lite fakta i fallet. GM kanske jagade henne, i mörkret ser hon inte vaken eller den uppstår när hon springer på den tunna isen.

Fann man däremot kvinnan i en vak vid bryggan som polistältet var uppställt på så vore det naturligt ingen match att dumpa henne där.
Citera
2015-01-26, 02:12
Medlem
Citat:
Tycker det låter väldigt troligt OM vaken var en bit ut.
Men det har ju framkommit så lite fakta i fallet. GM kanske jagade henne, i mörkret ser hon inte vaken eller den uppstår när hon springer på den tunna isen.

Fann man däremot kvinnan i en vak vid bryggan som polistältet var uppställt på så vore det naturligt ingen match att dumpa henne där.
Vi har ju ingen riktig aning än eftersom FUP inte är släppt ännu. Men din teori är ju inte helt omöjlig.
Att tältet var närmare land kan berott på att det var där kroppen flytit upp i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in