2015-01-25, 23:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jo, situationen är likadan som i tråden jag länkade. Tanten onaturligt död, gubben i närheten = skälig misstanke.
Hur vet du att den är likadan? Har du insyn i utredningen?

Återigen - det är inte förhastat att utgå från de uppgifter man för stunden har för handen .. tvärtom det är rätt givet att det är de man får luta sig mot tills andra uppgifter kommer fram som visar annat.
Citera
2015-01-25, 23:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hur vet du att den är likadan? Har du insyn i utredningen?

Återigen - det är inte förhastat att utgå från de uppgifter man för stunden har för handen .. tvärtom det är rätt givet att det är de man får luta sig mot tills andra uppgifter kommer fram som visar annat.
Nej, jag har inte mer insyn i utredningen än vad du har. Det hade jag inte i Essinge-"mordet" heller. De uppgifter vi har beträffande Sigtuna är jämförbara med Lilla Essingen. Det är förhastat att utgå från att det är mord.
Citera
2015-01-25, 23:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej, jag har inte mer insyn i utredningen än vad du har. Det hade jag inte i Essinge-"mordet" heller. De uppgifter vi har beträffande Sigtuna är jämförbara med Lilla Essingen. Det är förhastat att utgå från att det är mord.
Nej, det är inte förhastat att utgå ifrån de uppgifter som polisen ger ... Och nej - den enda likheten mellan fallen är att en kvinna dött och en man anhållits .. I övrigt finns inga likheter.
Citera
2015-01-26, 00:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nej, det är inte förhastat att utgå ifrån de uppgifter som polisen ger ... Och nej - den enda likheten mellan fallen är att en kvinna dött och en man anhållits .. I övrigt finns inga likheter.
Misstankegrad:
Citat:
2. Skäligen misstänkt. Konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser. På denna misstankegrad kan till exempel husrannsakan utföras.
Exempel: Ett vittne har sett hur en person stod vid den plats där plånboken låg.
Maken befann sig i närheten av plånboken, dvs den döda kvinnan. På den grunden kan man inte utgå från att plånboken är stulen.
Citera
2015-01-26, 00:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Misstankegrad:
Maken befann sig i närheten av plånboken, dvs den döda kvinnan. På den grunden kan man inte utgå från att plånboken är stulen.
Din poäng?
Vad vi vet i dagsläget är de uppgifter som polisen gått ut med via media --- alltså inte ett dugg förhastat att utgå från dem.

Och när det gäller lagar, regler, rubriceringar och lagtolkningar har du inget att lära mig ..
Citera
2015-01-26, 00:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Din poäng?
Vad vi vet i dagsläget är de uppgifter som polisen gått ut med via media --- alltså inte ett dugg förhastat att utgå från dem.

Och när det gäller lagar, regler, rubriceringar och lagtolkningar har du inget att lära mig ..
Mannen är anhållen på skälig misstanke, och kvinnan har dött onaturligt. Det är vad polisen har gått ut med. Det finns inget substantiellt som pekar på mord. Alltså är det fel att utgå från att det är mord.
Citera
2015-01-26, 00:17
Medlem
"Det är sorg i Brittvärlden nu. Terese som har Palace and Mains uppfödning är tydligen den 40 åriga kvinna som man igår hittade död, troligen mördad, i Sigtunafjärden.
I morse hoppades jag och många med mig att det bara var fel men så var det inte. TS kusin konfirmerade detta redan igår kväll och det blev en chock. Tårarna rann på oss alla och ingen kan förstå. TS har två barn och om vi andra känner det så här, hur är det inte då för hennes barn. Arma ungar."

En vän till TS skrivit på sin facebook, med tanke på alla som undrat om barn var iblandade.
Enligt andra säkra uppgifter; GM psykiskt instabil, alkohol ev droger och social misär.
Citera
2015-01-26, 00:18
Medlem
Fortis et libers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Jo, men här står det ju att den som ringde inte var säker på vilka det var men hon TRODDE att de bodde i ENGELSKA RADHUSEN (se sidan fyra i tråden). De radhusen ligger inte på den gatan de aktuella personerna bor, för att göra en lång historia kort. Alltså trodde personen att det var ett ANNAT par än det här paret. Så enkelt var det med det.

Hallå. Det var ett annat par som diskuterades tidigare. Med yngre barn.

Samma källa berättade idag för mig vilka det gällde (personer på hens granngata) och det är lika sorgligt.

Har känt till maken hela mitt liv men aldrig direkt umgåtts. Han har verkat vara en helt ok snubbe. Lite knepig ibland (ta med salt, erfarenheter från ungdomen då vi alla var knepiga lite till mans). Han umgicks med en del riktiga nollor under skoltiden, pinsamma killar som blev as på fyllan. Typ snobbiga svennebananer som gärna fultafsade på andras och ovilliga brudar och äcklade sig. Han var lite mer tystlåten än de andra.

BO har jag bara sett i vissa specifika sammanhang (samt typ på Våfflan), då hon varit med sin dotter. Hon var en kvinna med bra utstrålning och lätt till skratt. Så var mitt intryck, ytligt som det må vara.

Tror verkligen att han gjort det. Ja just det, enligt min vän så hade BO ringt sin väninna när hon och MGM var ute vid vattnet. Hon kände sig inte bekväm och mycket trängd och sen gick hon inte att få tag på. Vet inte hur mycket rykte och hur mycket sant det är då jag då är tredje hand i kedjan.

Så förbannat vidrigt att två barn står utan sina föräldrar nu. Jag hoppas verkligen de får det stöd och hjälp de behöver. Av rätt personer.
Citera
2015-01-26, 00:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Mannen är anhållen på skälig misstanke, och kvinnan har dött onaturligt. Det är vad polisen har gått ut med. Det finns inget substantiellt som pekar på mord. Alltså är det fel att utgå från att det är mord.
Du har inte en aning om huruvida det finns något substantiellt som talar för mord eftersom du inte har insyn i utredningen...

Det du däremot vet är att man utreder mord -- till skillnad från i Essingefallet där ingångsläget var dråp t ex.
Alltså finns det uppenbarligen något här som poliser i det här skedet tycker talar för mord - inte dråp och inte olycka i första hand.
Citera
2015-01-26, 00:23
Medlem
Det är mord. Hon heter ther.e ståhlnack.e och mördaren u.f. Hon ville dumpa han ville inte.
Citera
2015-01-26, 00:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyJack666
Det är mord. Hon heter ther.e ståhlnack.e och mördaren u.f. Hon ville dumpa han ville inte.
Ja hon hade väl dumpat - hon hade ju flyttat till Uppsala för att börja ett nytt liv, men verkar inte ha skrivit över adressen än eftersom hon står kvar på samma adress som Ulf på ratsit. Det kan dock hänga ihop med att bodelningen inte var klar än. Alternativt kanske för att de inte var överens om hur det skulle bli med barnen.
Citera
2015-01-26, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fortis et liber
Hallå. Det var ett annat par som diskuterades tidigare. Med yngre barn.

Samma källa berättade idag för mig vilka det gällde (personer på hens granngata) och det är lika sorgligt.

Har känt till maken hela mitt liv men aldrig direkt umgåtts. Han har verkat vara en helt ok snubbe. Lite knepig ibland (ta med salt, erfarenheter från ungdomen då vi alla var knepiga lite till mans). Han umgicks med en del riktiga nollor under skoltiden, pinsamma killar som blev as på fyllan. Typ snobbiga svennebananer som gärna fultafsade på andras och ovilliga brudar och äcklade sig. Han var lite mer tystlåten än de andra.

BO har jag bara sett i vissa specifika sammanhang (samt typ på Våfflan), då hon varit med sin dotter. Hon var en kvinna med bra utstrålning och lätt till skratt. Så var mitt intryck, ytligt som det må vara.

Tror verkligen att han gjort det. Ja just det, enligt min vän så hade BO ringt sin väninna när hon och MGM var ute vid vattnet. Hon kände sig inte bekväm och mycket trängd och sen gick hon inte att få tag på. Vet inte hur mycket rykte och hur mycket sant det är då jag då är tredje hand i kedjan.

Så förbannat vidrigt att två barn står utan sina föräldrar nu. Jag hoppas verkligen de får det stöd och hjälp de behöver. Av rätt personer.

Om dessa uppgifter att hon ringt väninnan när hon och maken var vid vattnet och känt sig obekväm, så ökar det onekligen sannolikheten för mord. Man ska visserligen ta allt med en nypa salt, men känns mer och mer som att antingen blir han dömd, eller så blir det ungefär som Anneli Ojonens sambo, dvs. inte dömd av rättsväsendet men av omgivningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in