2015-01-25, 23:48
Medlem
julsommars avatar
Hej! Jag har börjat plugga Psykologi 1

För att förklara dessa lätt..
Betingad = Inlärd stimuli/respons
Obetingad = Automatisk stimuli/respons

Är detta rätt?
Citera
2015-01-25, 23:59
Medlem
Späks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julsommar
Hej! Jag har börjat plugga Psykologi 1

För att förklara dessa lätt..
Betingad = Inlärd stimuli/respons
Obetingad = Automatisk stimuli/respons

Är detta rätt?

Duktig kisse!

Reaktionen (responsen) på obetingat stimuli kallas av många för en reflex.
Citera
2015-01-26, 00:06
Medlem
julsommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Späk
Duktig kisse!

Reaktionen (responsen) på obetingat stimuli kallas av många för en reflex.

Alright!

Men om man tänker såhär...

En cykel i hög fart kommer cyklandes emot dig på gångbanan.
Obetingad stimuli: B.la rädsla ------> Obetingad respons: Du flyttar på dig för att undvika att kollidera.

Efter erfarenhet utav denna situation så borde det ju bli såhär:

Obetingad stimuli: B.la rädsla ------> BETINGAD respons: Du flyttar på dig för att undvika att kollidera.
Att det sedan blir en betingad/inlärd respons då du vet att du måste flytta på dig rent logiskt.

Eller vad säger professorerna?
Citera
2015-01-26, 00:41
Medlem
julsommars avatar
Någon som har en aning?
Super tacksam..!
Citera
2015-01-26, 00:48
Medlem
Ravenboxs avatar
(FB) Obetingat/betingat Respons/stimuli

Läs det fjärde inlägget ur den tråden.
Citera
2015-01-26, 04:21
Medlem
Ninenas avatar
I ditt exempel är cykeln (eller snarare detta att något kommer mot dig i hög fart) ett obetingat stimuli och rädslorealtionen en obetingad respons. Alla (friska, intakta) individer reagerar på liknande sätt om något kommer emot dig i full fart, det behöver inte läras in utan sker reflexmässigt.

Om du därefter blir rädd för cyklar i allmänhet också då de inte är nära att köra på dig så skulle jag säga att cyklar har blivit ett betingat stimuli och rädslorealtionen en betingad respons.

Tänk t ex reaktioner efter ett trauma. En person överfalls på ett visst ställe. Vi kan säga i en park av en person med skägg. Att överfallas är ett obetingad stimuli som väcker en obetingad respons (skräck etc). Men det obetingade stimulit kan paras med neutrala stimuli. Efter händelsen kan personen uppleva känslor av skräck (betingad respons) av män med skägg och parkmiljöer (tidigare neutrala stimuli, nu betingade stimuli).

Förstår du på ett ungefär?
Citera
2015-01-26, 04:37
Medlem
julsommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
(FB) Obetingat/betingat Respons/stimuli

Läs det fjärde inlägget ur den tråden.
Mannen hade kollen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ninena
I ditt exempel är cykeln (eller snarare detta att något kommer mot dig i hög fart) ett obetingat stimuli och rädslorealtionen en obetingad respons. Alla (friska, intakta) individer reagerar på liknande sätt om något kommer emot dig i full fart, det behöver inte läras in utan sker reflexmässigt.

Om du därefter blir rädd för cyklar i allmänhet också då de inte är nära att köra på dig så skulle jag säga att cyklar har blivit ett betingat stimuli och rädslorealtionen en betingad respons.

Tänk t ex reaktioner efter ett trauma. En person överfalls på ett visst ställe. Vi kan säga i en park av en person med skägg. Att överfallas är ett obetingad stimuli som väcker en obetingad respons (skräck etc). Men det obetingade stimulit kan paras med neutrala stimuli. Efter händelsen kan personen uppleva känslor av skräck (betingad respons) av män med skägg och parkmiljöer (tidigare neutrala stimuli, nu betingade stimuli).

Förstår du på ett ungefär?

Tackar tackar! Jo, förstår äntligen.. Håller på med min första hemtenta, vilket inte är alltför lätt.
Det är svårt, men sjukt intressant!

Nu ska jag skriva om "Instrumentell betingning", vilket jag tror blir lite lättare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in