Citat:
Ursprungligen postat av
DAEN
Låt oss säga så här:
1) Personen hittades i en isvak
2) Alltså måste personen hamnat i isvaken
3) Personens bil anträffades i anslutning till isvaken
4) Personen höll sin mobiltelefon i handen när hon hittades
5) För att personen ska kunna hittas i isvaken måste personen ta tagit sig ned i isvaken
6) Detta kan ha skett med avsikt eller utan avsikt naturligtvis. Det kan även ha skett med hjälp av någon annan, men inget talar för det.
Låt oss anta att vi hittar DIG i en isvak istället. Det mest sannolika är ju då att du själv råkat sätta dig i isvaken. Det är väl inte riktigt lika troligt att någon annan tvingat ut dig i isvaken eller slagit ihjäl dig och lagt dig där?
Ja, vad gjorde kvinnan vid vattnet? Själv gillar jag vatten. Om jag vill tänka på något kanske jag går längst ett vatten eftersom det är mysigt och meditativt. Kvinnan hade ju att göra i Sigtuna eftersom hon har barn med en man som bor där. Hon kanske lämnat/hämtar barnen eller saker, eller träffat någon föredetta granne eller annan vän eller älskare. Vad vet vi - men hon var ju där i alla fall - med bil och allt. Det är väl inte något skumt att vara i Sigtuna om man äger en fastighet där och bott där under massa år och har barn där? Många som har växelvis boende lämnar barnen klockan 18 på fredagar. Hon kanske lämnat barnen och sedan åkte hon ned för att finns kraft på sitt vanliga ställe där hon brukade promenera tidigare. Det började skymma och hon tyckte isen såg hållbar ut och tog några kliv kanske?
Svar på frågorna 1-6: Med hjälp av annan. Avsikten kan vara så som GM vill att DU ska se den och gör.
OT:
Man kan visst bli tvingad ut på svag is mot sin vilja. Ja t o m dumdristighet.
Min hund gick ner sig i en större göl i skogen, efter mörkrets inbrott i -10 graders kyla. Fullmåne.
Ingen av mina hundar gick på is för tillfället för att det knakade och brakade vid belastning. Hur som, kom den ena efter och försvann och strax blev min andra orolig, jag kallade och ropade, men ingen hund. Vi vände om och kom fram till gölen och en bra bit ut låg hon och kämpade i vaken, fullt upplyst av månen. Just den kvällen fick jag reda på vad det innebär när isen varken bär eller brister. Jag visslade och ropade, men hon arbetade i panik att ta sig upp, åt fel håll och stundtals var hon under ytan. Jag gick ut på isen, men den brast, längre ut såg jag en gren infryst med pinnar i luften, så jag bestämde mig för att ta sats ut och springa allt jag kunde och glida ut på magen. Fy f-n, dyngsur fick jag tag på grenarna, medan isen gungade och gav vika och brast. Den andra skällde oupphörligen bakom mig. Till slut fick jag tag på henne och fick på löplinan och började rulla mig in mot land, sen brakade allt och jag hamnade på botten, dock gick vattnet nu bara till armhålorna. Hon syntes inte längre, men jag drog och rätt som det var kom hon upp till ytan. Helt slut. Hela kroppen domnade, men jag drog och drog och strax var hon vid strandkanten och då kvicknade hon till. På torra land insåg jag hur nära det var att jag hade strukit med. Utan Flexikopplet på 8 m. hade det aldrig gått. Hundarna var Grand Danois, inga knähundar alltså.
Alltså i skogen, utan mobil, inga boende i närheten.
OnT:
På Ropstensvägen är det upplyst, mobil fanns och boende strax intill.
Hur kunde det gå så fel om det var drunkning? Var hon där med familjens hundar, trots att inga uppgifter tyder på det?