2015-01-25, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s3vz
Om det inte fanns faktiska misstankar mot ex-mannen (det är han som är anhållen) borde han ju ha släppts? Samma om han haft alibi, vilket han borde haft då han en kall och relativt sen kväll borde varit hemma med barnen.
Och vad hade BO nere vid bryggan att göra? Hon bodde ju inte längre på orten, och hade barnen varit inblandade i varför hon var där hade hon väl inte spenderat tiden 1-2 kilometer från deras hem sent på kvällen, vid en brygga som är relativt "off".
Och man hade ju knappast fortsätta söka efter ett eventuellt mordvapen om det inte fanns tecken på skador. Tydligen ska kroppen legat ett tag på bryggan och blivit undersökt.

Mannen kommer väl släppas imorgon eller senast tisdag när förundersökningen tilldelas en ordinarie åklagare. Alternativ häktas, men då krävs att något framkommit.

Varför var kvinnan vid bryggan? Ja, det var det närmaste vattnet från hennes tidigare bostad. Det ligger i farans riktning att hon var där för att antingen hämta kraft eller gå ut på isen. Hur sent hon var där framgår inte, men hon var försvunnen sedan 21-tiden sägs det. Hon kanske var där redan vid 16-18 tiden vem vet?

Mordvapen? Det är ingen som söker efter mordvapen. Polisen säger uttryckligen att det bara letar förutsättningslöst.
Citera
2015-01-25, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Ok, låt oss slå vad inför alla här på FB: Den av oss som har rätt ska be den andra om ursäkt i denna tråd.

Du är en idiot som pratar om uppgifter du utgår från: Det finns ju inga uppgifter som talar för MORD. Om det fanns det skulle du ju efter flera uppmaningar gjort en sådan lista. Men det förmår du ju inte.

Är det någon som är en idiot här inne så är det du! Antingen har du problem med läsförståelsen eller så är det nått annat fel. Det finns mycket som pekar på mord och jag och andra har redan flera gånger radat upp vad som pekar på det, men du varken hör eller ser. Sitt du på kammaren och var kränkt. Det är ju tydligen synd om mördare i din värld!
Citera
2015-01-25, 22:26
Medlem
Citat:
Låt oss säga så här:

1) Personen hittades i en isvak
2) Alltså måste personen hamnat i isvaken
3) Personens bil anträffades i anslutning till isvaken
4) Personen höll sin mobiltelefon i handen när hon hittades
5) För att personen ska kunna hittas i isvaken måste personen ta tagit sig ned i isvaken
6) Detta kan ha skett med avsikt eller utan avsikt naturligtvis. Det kan även ha skett med hjälp av någon annan, men inget talar för det.

Låt oss anta att vi hittar DIG i en isvak istället. Det mest sannolika är ju då att du själv råkat sätta dig i isvaken. Det är väl inte riktigt lika troligt att någon annan tvingat ut dig i isvaken eller slagit ihjäl dig och lagt dig där?

Ja, vad gjorde kvinnan vid vattnet? Själv gillar jag vatten. Om jag vill tänka på något kanske jag går längst ett vatten eftersom det är mysigt och meditativt. Kvinnan hade ju att göra i Sigtuna eftersom hon har barn med en man som bor där. Hon kanske lämnat/hämtar barnen eller saker, eller träffat någon föredetta granne eller annan vän eller älskare. Vad vet vi - men hon var ju där i alla fall - med bil och allt. Det är väl inte något skumt att vara i Sigtuna om man äger en fastighet där och bott där under massa år och har barn där? Många som har växelvis boende lämnar barnen klockan 18 på fredagar. Hon kanske lämnat barnen och sedan åkte hon ned för att finns kraft på sitt vanliga ställe där hon brukade promenera tidigare. Det började skymma och hon tyckte isen såg hållbar ut och tog några kliv kanske?

Källa på att man fann henne just i en ISVAK, tack!
Citera
2015-01-25, 22:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är det inte. Du hävdar till en gammal rapport - skriven 2001 - som omfattar gammal statistisk ..

det mördas 20-21 kvinnor i genomsnitt per år av en närstående - av dessa dödas ca 17 av en partner eller ex. partner .. och det bli inga jäkla 50%...
De där studierna är, sådana de är beskrivna, helt förenliga. Den som Quarrel citerade berör kvinnor som bragts om livet öht. Din studie gäller, åtminstone om du har skrivit rätt, kvinnor som bragts om livet av en närstående. Att större delen av dem som bragts om livet av en närstående har dödats av partner eller ex är ingen direkt högoddsare.
Citera
2015-01-25, 22:30
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
De där studierna är, sådana de är beskrivna, helt förenliga. Den som Quarrel citerade berör kvinnor som bragts om livet öht. Din studie gäller, åtminstone om du har skrivit rätt, kvinnor som bragts om livet av en närstående. Att större delen av dem som bragts om livet av en närstående har dödats av partner eller ex är ingen direkt högoddsare.
Hur får du detta till att gälla alla kvinnor som bragts om livet?
Citat:
Varje år dödas i genomsnitt drygt 90 personer genom kriminellt dödligt våld.
Av dessa är ungefär en tredjedel kvinnor (33 per år). Sexton (16) av dessa
kvinnor dödas av en man som de vid brottstillfället har eller har haft en nära
relation till, det vill säga nuvarande eller tidigare make, sambo, fästman eller
pojkvän.
Jag skrev 16 av 33, alltså ca 50 procent.
Citera
2015-01-25, 22:30
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Har du någon koll på hur det ser ut på svärdssidan av de som dör av annans verkan, hur ser statistiken ut för att i de flesta fall så känner offret sin gm (det är min teori i alla fall), det är kanske ett intressant statistiskt fall att ta hänsyn till när man resonerar om det våld som spinnsidan drabbas av.
Citera
2015-01-25, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Är det någon som är en idiot här inne så är det du! Antingen har du problem med läsförståelsen eller så är det nått annat fel. Det finns mycket som pekar på mord och jag och andra har redan flera gånger radat upp vad som pekar på det, men du varken hör eller ser. Sitt du på kammaren och var kränkt. Det är ju tydligen synd om mördare i din värld!

Ja, men hoaxgammon: Nu gör vi ETT försök för dig till:

UPPGIFT 1A: ANGE SKÄL TILL ATT KVINNA MÖRDATS
Var god att kort och koncist och i punktform, så tydligt du kan beskriva vilka objektiva skäl du anger föreligger för att kvinnan ska ha bragts om livet. För var och en av punkterna referera till en källa med länk och citera gärna källan ordagrannt.

Hoaxgammons Svar:
1) Skriv här
2) Skriv här
3) Skriv här

UPPGIFT 1B: ANGE SKÄL TILL ATT EXMANNEN MÖRDAT KVINNAN
Var god att kort och koncist och i punktform, så tydligt du kan beskriva vilka objektiva skäl du anger föreligger för att just kvinnans exman ska ha mördat kvinnan. För var och en av punkterna referera till en källa med länk och citera gärna källan ordagrannt.

Hoaxgammons Svar:
1) Skriv här
2) Skriv här
3) Skriv här

Det är inte alltid synd om mördare, även om det säkert kan vara det. Klart står i alla fall att det är riktigt synd om dig ifall du inte ens nu med den här mallen förmår att svara. Du kanske kan ta hjälp av de andra dårarna här på forumet som driver samma tes som du - nämligen att ifall en kvinna är död, så måste det vara hennes man som dödat henne.
Citera
2015-01-25, 22:34
Medlem
Citat:
Ja, men hoaxgammon: Nu gör vi ETT försök för dig till:

UPPGIFT 1A: ANGE SKÄL TILL ATT KVINNA MÖRDATS
Var god att kort och koncist och i punktform, så tydligt du kan beskriva vilka objektiva skäl du anger föreligger för att kvinnan ska ha bragts om livet. För var och en av punkterna referera till en källa med länk och citera gärna källan ordagrannt.

Hoaxgammons Svar:
1) Skriv här
2) Skriv här
3) Skriv här

UPPGIFT 1B: ANGE SKÄL TILL ATT EXMANNEN MÖRDAT KVINNAN
Var god att kort och koncist och i punktform, så tydligt du kan beskriva vilka objektiva skäl du anger föreligger för att just kvinnans exman ska ha mördat kvinnan. För var och en av punkterna referera till en källa med länk och citera gärna källan ordagrannt.

Hoaxgammons Svar:
1) Skriv här
2) Skriv här
3) Skriv här

Det är inte alltid synd om mördare, även om det säkert kan vara det. Klart står i alla fall att det är riktigt synd om dig ifall du inte ens nu med den här mallen förmår att svara. Du kanske kan ta hjälp av de andra dårarna här på forumet som driver samma tes som du - nämligen att ifall en kvinna är död, så måste det vara hennes man som dödat henne.

Jag vill ha källa på var det står att kvinnan hittades i en ISVAK som du påstår!

Edit: För övrigt behöver jag inte skriva enligt en av dig utgiven mall.
Citera
2015-01-25, 22:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Vem skulle det annars vara menar du? Om det är en random snubbe som mördat henne så tar det betydligt längre tid att hitta den personen och då skulle troligen ingen sitta anhållen än.
Mnja. Det tillhör närmast standardformulär 1A att sy in en nyseparerad exman om en kvinna hittas mördad i närheten av hans - men inte hennes - bostad, oavsett om någon annan så småningom visar sig ha begått dådet eller ej. Det skulle inte vara första gången som polisen först gick på maken/exet och det sedan visade sig vara någon annan, om det skulle vara så.

Skälig misstanke är rent allmänt inte så himla mycket att hänga i julgranen. Skruvar åklagaren upp misstanken till sannolika skäl inför häktningen, och för domstolen att köpa detta, då har vi ett annat läge.
Citera
2015-01-25, 22:36
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Låt oss säga så här:

1) Personen hittades i en isvak
2) Alltså måste personen hamnat i isvaken
3) Personens bil anträffades i anslutning till isvaken
4) Personen höll sin mobiltelefon i handen när hon hittades
5) För att personen ska kunna hittas i isvaken måste personen ta tagit sig ned i isvaken
6) Detta kan ha skett med avsikt eller utan avsikt naturligtvis. Det kan även ha skett med hjälp av någon annan, men inget talar för det.

Låt oss anta att vi hittar DIG i en isvak istället. Det mest sannolika är ju då att du själv råkat sätta dig i isvaken. Det är väl inte riktigt lika troligt att någon annan tvingat ut dig i isvaken eller slagit ihjäl dig och lagt dig där?

Ja, vad gjorde kvinnan vid vattnet? Själv gillar jag vatten. Om jag vill tänka på något kanske jag går längst ett vatten eftersom det är mysigt och meditativt. Kvinnan hade ju att göra i Sigtuna eftersom hon har barn med en man som bor där. Hon kanske lämnat/hämtar barnen eller saker, eller träffat någon föredetta granne eller annan vän eller älskare. Vad vet vi - men hon var ju där i alla fall - med bil och allt. Det är väl inte något skumt att vara i Sigtuna om man äger en fastighet där och bott där under massa år och har barn där? Många som har växelvis boende lämnar barnen klockan 18 på fredagar. Hon kanske lämnat barnen och sedan åkte hon ned för att finns kraft på sitt vanliga ställe där hon brukade promenera tidigare. Det började skymma och hon tyckte isen såg hållbar ut och tog några kliv kanske?

Svar på frågorna 1-6: Med hjälp av annan. Avsikten kan vara så som GM vill att DU ska se den och gör.

OT:
Man kan visst bli tvingad ut på svag is mot sin vilja. Ja t o m dumdristighet.
Min hund gick ner sig i en större göl i skogen, efter mörkrets inbrott i -10 graders kyla. Fullmåne.
Ingen av mina hundar gick på is för tillfället för att det knakade och brakade vid belastning. Hur som, kom den ena efter och försvann och strax blev min andra orolig, jag kallade och ropade, men ingen hund. Vi vände om och kom fram till gölen och en bra bit ut låg hon och kämpade i vaken, fullt upplyst av månen. Just den kvällen fick jag reda på vad det innebär när isen varken bär eller brister. Jag visslade och ropade, men hon arbetade i panik att ta sig upp, åt fel håll och stundtals var hon under ytan. Jag gick ut på isen, men den brast, längre ut såg jag en gren infryst med pinnar i luften, så jag bestämde mig för att ta sats ut och springa allt jag kunde och glida ut på magen. Fy f-n, dyngsur fick jag tag på grenarna, medan isen gungade och gav vika och brast. Den andra skällde oupphörligen bakom mig. Till slut fick jag tag på henne och fick på löplinan och började rulla mig in mot land, sen brakade allt och jag hamnade på botten, dock gick vattnet nu bara till armhålorna. Hon syntes inte längre, men jag drog och rätt som det var kom hon upp till ytan. Helt slut. Hela kroppen domnade, men jag drog och drog och strax var hon vid strandkanten och då kvicknade hon till. På torra land insåg jag hur nära det var att jag hade strukit med. Utan Flexikopplet på 8 m. hade det aldrig gått. Hundarna var Grand Danois, inga knähundar alltså.
Alltså i skogen, utan mobil, inga boende i närheten.

OnT:
På Ropstensvägen är det upplyst, mobil fanns och boende strax intill.
Hur kunde det gå så fel om det var drunkning? Var hon där med familjens hundar, trots att inga uppgifter tyder på det?
Citera
2015-01-25, 22:38
Medlem
Vi är många här för att spekulera och försöka komma fram till vad som hänt. Påhopp, tjafs och annat OT kan ni väl ta genom PM?
Citera
2015-01-25, 22:38
Medlem
Citat:
Jag vill ha källa på var det står att kvinnan hittades i en ISVAK som du påstår!

Exempelvis här: https://polisen.se/Aktuellt/Handelser/Stockholms-lan/2015-01-24-1152-Morddrap-Sigtuna/

Isläget på platsen är sådant att det är is, men att den är rätt tunn. Kvinnan hittades i vattnet. Vattnet är täckt av is. Således hittades kvinnan i en så kallad vak.

Definitionen av en vak är ungefär ett hål där det är öppet vatten, men då stora delar av vattnet i övrigt är täckt av is. Jag refererar här till en definition, så att du inte missförstår http://sv.wikipedia.org/wiki/Isvak
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in