2015-01-25, 18:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Var hittar du att jag skulle ha skrivit att det är mord till 99,9 % ? Kan du inte läsa? Jag skrev att om hon bragts om livet så är det till 99,9 % risk att det är make/pojkvän/ex som gjort det. Läs ordentligt innan du kommenterar nästa gång!
Läs själv ordentligt: (FB) Sigtuna: Kvinna hittad i vatten, misstänkt mord, 2015-01-23
Citera
2015-01-25, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Brottsförebyggande rådet: Dödligt våld mot kvinnor i nära relationer

16 av 33 är ca 50 procent, vilket är långt från de 99,9 % som du talar om. Dessutom ska man dra ifrån de fall av olyckor och självmord där kvinnan anträffas på detta sätt.

Ja men snälla var har jag skrivit att det till 99,9 % är mord när en kvinna dör? Det var inte det jag skrev, Jag skrev att om hon bragts om livet så är det till 99,9 % risk att det är make/pojvän/ex som gjort det. Det är väl för sjutton inte samma sak! Möjligen har jag uttryckt mig klumpigt, men nog fattar man vad jag menar.

Edit: Speciellt borde man fatta vad jag menar när jag nu förklarat det typ 100 gånger!
Senast redigerad av hoaxgammon 2015-01-25 kl. 18:57.
Citera
2015-01-25, 18:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja men snälla var har jag skrivit att det till 99,9 % är mord när en kvinna dör? Det var inte det jag skrev, Jag skrev att om hon bragts om livet så är det till 99,9 % risk att det är make/pojvän/ex som gjort det. Det är väl för sjutton inte samma sak! Möjligen har jag uttryckt mig klumpigt, men nog fattar man vad jag menar.
Du skrev att vid 99,9 % av mord mot kvinna är make/pojkvän/ex som gjort det. Enligt BRÅ är det ca 50 % vid mord på kvinna.
Citera
2015-01-25, 18:59
Medlem
Och allt som står i Aftonbladet stämmer med verkligheten? Möjligen till 99.9%...

Polisen dementerar tydligen uppgiften om mobiltelefonen.

Fast att tråden ligger i Brott gör ju givetvis.att det rör sig om mord...

Kan mkt väl vara mord, men låt oss avvakta tills det finns starkare bevis än de Hoax stöder sig på finns.

Tänkte ett ögonblick tilltala henne "lille vän" men insåg att det gör man bara om man i brist på sakliga argument vill förminska en person och det är inget som accepteras i vänsterkretsar.
Citera
2015-01-25, 19:02
Medlem
Hoaxgammon: Förmodligen har du rökt på eller druckit någon grogg för mycket. Då här ligger det till - här kommer svar på dina frågor:

"Du har fortfarande inte förklarat för mig hur en person som drunknar i vattnet kan ha kvar mobiltelefonen i handen när liket tas upp. Det är helt omöjligt nämligen!"

Svar: Nedkylning är svaret. Att en person har en mobiltelefon i handen när den hittas drunknad tycker jag främst tyder på att personen försökt ringa från isvaken, därefter blivit nedkyld och avlidit. Om personen istället skulle blivit nedtryckt under vattnet eller ihjälslagen någon annanstans bedömer jag det som mer sannolikt att personen släpper telefonen för att om möjligt avvärja den omedelbara faran för sitt liv.

"varför skulle väninnan vara orolig om BO inte sagt något om oro för att träffa maken till henne?"

Svar: Det framkommer inte att väninnan varit orolig. Det som framkommit är att hon varit försvunnen sedan 21 dagen innan - det är ju därför hon ringer. Förmodligen skulle de setts på fredagskvällen för att umgås men sedan hördes hon inte av, och då väntade hon tills dagen efter och sedan ringde. Det finns inget i det som faktiskt framkommit som säger att hon träffat sin exmake alls, även om man kan förmoda att hon hade något ärende där eftersom hon var i närheten.

"Varför utreder annars polisen det som mord och varför ligger tråden under brott kriminalfall?

Svar: Det som gör att det ligger under kriminalfall är att hon är död under oklara omständigheter och att exmannen är anhållen. Det är i stort sett "standard" att anhålla exmannen när en kvinna hittas död under oklara omständigheter och dessutom i närheten av hans hus och då de ligger i skilsmässa. Det står dock klart att det i nuläget inte finns några tekniska bevis ej heller vittnesål som tyder på att han orsakat hennes död.

"Uppenbart är du kompis med den som sitter anhållen."

Svar: Jag har sett bild på honom nu, och kan konstatera att jag aldrig träffat honom, och det gäller även henne. Inte heller deras namn - trots att det är rätt så särskiljande ringer några klockor. Så mej jag är inte kompis med den anhållne. Däremot tycker jag att vi kan värna honom lite och inte direkt hoppa till slutsatsen att HAN MÖRDAT HENNE - speciellt när det 1) Inte är konstaterat att någon alls bragd henne om livet, och 2) då det inte finns några bevis eller vittnesmål som pekar på honom.
Citera
2015-01-25, 19:04
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Mycket politiskt blaha och tillhörande åsikter nu - SKÄRPNING!

Vad dyker polisen efter? De har ju dykt idag också? Vad saknar de som ger en full bild av händelsen?
Är det möjligen våld mot kroppen och att tillhygget KAN vara i vattnet?

Mannen är efter förhör fortsatt anhållen, vad som framgår av nedan länk:

http://www.unt.se/sigtunabygden/polisnytt/polisen-letar-spar-i-sigtunafjarden-3568814.aspx
Citera
2015-01-25, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurtMunro
Och allt som står i Aftonbladet stämmer med verkligheten? Möjligen till 99.9%...

Polisen dementerar tydligen uppgiften om mobiltelefonen.

Fast att tråden ligger i Brott gör ju givetvis.att det rör sig om mord...

Kan mkt väl vara mord, men låt oss avvakta tills det finns starkare bevis än de Hoax stöder sig på finns.

Tänkte ett ögonblick tilltala henne "lille vän" men insåg att det gör man bara om man i brist på sakliga argument vill förminska en person och det är inget som accepteras i vänsterkretsar.

Bra att du har någon att diskutera i tråden för du har ju inget att komma med när det gäller fallet. Kanske du ska starta en ny tråd där du diskuterar mig för du verkar väldigt intresserad av mig. I denna tråd ska man diskutera fallet däremot. Vi får väl se vad obduktionen visar, om den fastställer dödsorsaken.
Citera
2015-01-25, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Hoaxgammon: Förmodligen har du rökt på eller druckit någon grogg för mycket. Då här ligger det till - här kommer svar på dina frågor:

"Du har fortfarande inte förklarat för mig hur en person som drunknar i vattnet kan ha kvar mobiltelefonen i handen när liket tas upp. Det är helt omöjligt nämligen!"

Svar: Nedkylning är svaret. Att en person har en mobiltelefon i handen när den hittas drunknad tycker jag främst tyder på att personen försökt ringa från isvaken, därefter blivit nedkyld och avlidit. Om personen istället skulle blivit nedtryckt under vattnet eller ihjälslagen någon annanstans bedömer jag det som mer sannolikt att personen släpper telefonen för att om möjligt avvärja den omedelbara faran för sitt liv.

"varför skulle väninnan vara orolig om BO inte sagt något om oro för att träffa maken till henne?"

Svar: Det framkommer inte att väninnan varit orolig. Det som framkommit är att hon varit försvunnen sedan 21 dagen innan - det är ju därför hon ringer. Förmodligen skulle de setts på fredagskvällen för att umgås men sedan hördes hon inte av, och då väntade hon tills dagen efter och sedan ringde. Det finns inget i det som faktiskt framkommit som säger att hon träffat sin exmake alls, även om man kan förmoda att hon hade något ärende där eftersom hon var i närheten.

"Varför utreder annars polisen det som mord och varför ligger tråden under brott kriminalfall?

Svar: Det som gör att det ligger under kriminalfall är att hon är död under oklara omständigheter och att exmannen är anhållen. Det är i stort sett "standard" att anhålla exmannen när en kvinna hittas död under oklara omständigheter och dessutom i närheten av hans hus och då de ligger i skilsmässa. Det står dock klart att det i nuläget inte finns några tekniska bevis ej heller vittnesål som tyder på att han orsakat hennes död.

"Uppenbart är du kompis med den som sitter anhållen."

Svar: Jag har sett bild på honom nu, och kan konstatera att jag aldrig träffat honom, och det gäller även henne. Inte heller deras namn - trots att det är rätt så särskiljande ringer några klockor. Så mej jag är inte kompis med den anhållne. Däremot tycker jag att vi kan värna honom lite och inte direkt hoppa till slutsatsen att HAN MÖRDAT HENNE - speciellt när det 1) Inte är konstaterat att någon alls bragd henne om livet, och 2) då det inte finns några bevis eller vittnesmål som pekar på honom.

Polisen säger följande i Sigtunabygden:
- Det finns ett antal omständigheter som gör att det finns anledning att tro att ett brott har begåtts. Mer kan jag inte gå in på.

http://www.unt.se/sigtunabygden/polisnytt/mordutredningen-fortsatter-3567751.aspx

Det finns alltså ett antal omständigheter som pekar på brott. Ett antal i detta fallet betyder att det finns mer än en sak som pekar på brott.

Starta en ny tråd om du vill diskutera huruvida jag rökt eller druckit idag eller andra dagar.
Citera
2015-01-25, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Mycket politiskt blaha och tillhörande åsikter nu - SKÄRPNING!

Vad dyker polisen efter? De har ju dykt idag också? Vad saknar de som ger en full bild av händelsen?
Är det möjligen våld mot kroppen och att tillhygget KAN vara i vattnet?

Mannen är efter förhör fortsatt anhållen, vad som framgår av nedan länk:

http://www.unt.se/sigtunabygden/polisnytt/polisen-letar-spar-i-sigtunafjarden-3568814.aspx

Mycket intressanta frågor. Varför dyker polisen på platsen? Är det vanligt förekommande att polisen lägger så mycket resurser vid t.ex. olyckor? Jag tycker snarare att polisen brukar göra så lite som möjligt om de har möjlighet till det. Borde inte dessa dykningar vara tecken på att det finns mycket som talar för brott? Vad säger du Quarrel som kan allt om sånt här?
Citera
2015-01-25, 19:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Mycket intressanta frågor. Varför dyker polisen på platsen? Är det vanligt förekommande att polisen lägger så mycket resurser vid t.ex. olyckor? Jag tycker snarare att polisen brukar göra så lite som möjligt om de har möjlighet till det. Borde inte dessa dykningar vara tecken på att det finns mycket som talar för brott? Vad säger du Quarrel som kan allt om sånt här?
Tack för det.

Polisen misstänker mord och en man är frihetsberövad, och då är det naturligt att den snarast lägger ner resurser för att kunna styrka eller avskriva brott.
Citera
2015-01-25, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurtMunro
Tycker inte att det är rimligt att dina dåligt underbyggda fakta får stå.emotsagda. Smickra inte dig.själv, jag är rätt ointresserad av dig. Däremot är jag intresserad av fakta. Fyll gärna på med fakta. Om du inte klarar av att dina "fakta" ifrågasätts så kan du väl sakligt bemöta dem som ifrågasätter dem. Svårare än så är det inte. Ta det inte personligt, det är dina fakta jag ifrågasätter, inte dig som person.

Vilka "fakta" har du då så kan vi diskutera dem. Men problemet är ju att allt du skriver handlar om mig, så på vilket sätt är det att diskutera "fakta". Om hon är mördad, vem är då troligast mördaren enligt dig? Och varför dyker polisen på platsen? Brukar de verkligen göra det om det är mycket som pekar på olycka istället för brott?
Citera
2015-01-25, 19:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du skrev att vid 99,9 % av mord mot kvinna är make/pojkvän/ex som gjort det. Enligt BRÅ är det ca 50 % vid mord på kvinna.
Nej, det är det inte. Du hävdar till en gammal rapport - skriven 2001 - som omfattar gammal statistisk ..

det mördas 20-21 kvinnor i genomsnitt per år av en närstående - av dessa dödas ca 17 av en partner eller ex. partner .. och det bli inga jäkla 50%...
Senast redigerad av micro113 2015-01-25 kl. 19:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in