2015-01-24, 22:20
Medlem
Chrillothekids avatar
På tal om Strelkov så erkänner han i TV nu att man under pistolhot fått Krim-politiker att rösta för en transaktion till Ryssland. Snacka om Rysk demokrati men detta visste vi ju redan men nu finns det på video:
http://youtu.be/aelwn_UfeN0

Sen tror jag folk har en övertro på den Ryska armén. Precis som Ukrainska armén var stor på pappret så är Ryska armén stor på pappret men Ryssarna lider stora förluster redan idag mot en undermålig Ukrainsk armé som saknar både kläder och vapen samt utbildning. En mäktig överlägsen Ryss skulle inte behöva använda kemiska vapen som det ryktas om på flygplatsen, inte heller åka på så mycket stryk vid de olika konfrontationerna.

Ryssland har planerat detta kriget mot Ukraina i över 10 år enligt de själva och man har genom korrupt regeringshjälp av bland annat Viktor Yanukovich, där man avrustat hela Ukrainska armén för att så enkelt som möjligt kunna ta över Stora delar av Ukraina, ev. hela. Men man hade nog räknat med att det hela skulle gå lättare och nu när motståndet blir allt mer påtagligt är det nog sista dödsrycket vi snart ser i denna konflikt.
2015-01-24, 22:26
Medlem
Att ett av Europas största länder skulle bli attackerat av Ryssland anno 2015 kom utan tvivel som en överaskning för omvärlden även om symptomen på Rysslands moraliska förfall och ökade nojighet har funnits några år nu.
Den fria värden hade slappnat av och hoppades nog Ryssarna skulle hålla sig lugna och att övergreppen på grannländerna var historia. Men nu kämpar Ukraina och vill inte bli ett nytt Ungern eller Tjeckoslovakien.
Frgan är nog hur man skall hantera ett Ryssland som inte följer logikens regler och som tycker att sanning är bögaktigt och ljug matscho. Inte helt lätt för den upplysta världen och def. inte för Urainas regering.
2015-01-24, 22:27
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Att ett av Europas största länder skulle bli attackerat av Ryssland anno 2015 kom utan tvivel som en överaskning för omvärlden även om symptomen på Rysslands moraliska förfall och ökade nojighet har funnits några år nu.
Den fria värden hade slappnat av och hoppades nog Ryssarna skulle hålla sig lugna och att övergreppen på grannländerna var historia. Men nu kämpar Ukraina och vill inte bli ett nytt Ungern eller Tjeckoslovakien.
Frgan är nog hur man skall hantera ett Ryssland som inte följer logikens regler och som tycker att sanning är bögaktigt och ljug matscho. Inte helt lätt för den upplysta världen och def. inte för Urainas regering.

Är du ett orakel eller fortsätter du bara att konfabulera mer trams? Sluta att förpesta tråden med dagdrömmar, tack.
2015-01-24, 22:40
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:

Ja, omvärlden behöver visa styrka och beslutsamhet mot Putin, det är det enda som räknas. Diplomati har vi sett att det inte fungerar och alla försök har visat detta. Bort med fotbolls-VM, bort med Swift, Visa, Mastercard, och mycket mer. In med tunga vapen och gör slut på inkräktarna.

Ryssland förbereder nu en provokation för att skapa en förevändning att invadera, enligt ukrainska militären. Tydligen ska ryssarna s.k. "humanitära" konvojer spela en roll.

http://www.unian.ua/politics/1035859-rosiya-gotue-provokatsiyu-schob-stvoriti-privid-dlya-ofitsiynogo-vvodu-viysk-v-ukrajinu-shta b-ato.html
2015-01-24, 22:49
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Felixius
Jag är inte säker på vad du menar, men Kiev är inte intressant för andra än extremister i Ryssland – sådana som Strelkov, viken Ryssland såg till försvann som ledare för folkarmén innan motoffensiven drog igång i Augusti, därför att han ville gå mot Kiev. Men vem har intresse av att försöka ockupera ett motspänstigt folk i västra Ukraina, vars majoritet vill vara EU-medborgare? Inte Ryssland i alla fall och inte Folkrepublikerna, utan blott extremister som vill ha något slags Sista Världskrig före vi alla somnar in.

När Pogromshenka inte kan underkasta donbass blir han inte längre västs gunstling och en massa västukrainska änkor kommer vilja kvinnoafganisanisera honom (slita hans kött med tänderna)

Måste hålla med om att strelkov hade mycket klarsynta diagnoser om ämnet. Förmodligen för klarsynta observationer. i.e. ej makropolitiska.

Ryssland kommer naturligtvis lämna Lviv och dylika nazistområden till Tyskland vilket jag skrev i en senare kommentar.
2015-01-24, 22:59
Medlem
Chrillothekids avatar
Enligt Putins gamla rådgivare Pavlovsky kommer Putin inte stanna vid Ukraina. Han kan inte sluta där säger han utan måste gå vidare.

http://youtu.be/eTFoGY-yUUU?t=26m19s

Skrämmande! Vi måste nog skaka om våra politiker här i väst så dom vaknar!
2015-01-24, 23:02
Medlem
Vad ska man tro på angående detta Twitterkonto

https://twitter.com/bradcabana

Citat:
d Cabana @BradCabana
· 30 min för 30 minuter sedan
BREAKING: Massive NAF assault on #Debaltseve area, as far north as #Popasna and as far south as the bottom of the pocket. #cdnpoli #Ukraine

Eller
Citat:
Brad Cabana @BradCabana
· 30 min för 30 minuter sedan
#Ukraine army stands to lose upwards of 10,000 men in the #Debaltseve pocket and the area north of it. Major disaster for them #cdnpoli

Det är ju liksom inte Rysk media detta
2015-01-24, 23:14
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Vad ska man tro på angående detta Twitterkonto

https://twitter.com/bradcabana

Eller

Det är ju liksom inte Rysk media detta

Debaltseve har jag skrivit om flera gånger. Att UA skulle ha 10K soldater där tror jag inte ett smack på men nog lär många 100 stryka med när rävsaxen smäller ihop. Jag utgår dock från att man hela tiden har kalkylerat med detta från UA´s sida och eftersom man fortfarande är kvar där så har man nog en plan. Ett nytt Ilovansk känns inte troligt. Kan man ha evakuerat de sista civila, skaffat sig ett bra bombrum och när Ryssarna anländer så landar där ett gäng Tochka-U? Kanske med lite gas också för att ge igen från flygplatsen
2015-01-24, 23:22
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
På tal om Strelkov så erkänner han i TV nu att man under pistolhot fått Krim-politiker att rösta för en transaktion till Ryssland. Snacka om Rysk demokrati men detta visste vi ju redan men nu finns det på video:
http://youtu.be/aelwn_UfeN0

Men satan, den mannen har en osviklig förmåga att förstöra för ryss-trollen; hur ska de nu förklara hur Krim var hotat av fascister utan att nämna de fascister SOM VERKLIGEN HOTADE DEM?

Jag måste säga att jag är chockad över detta uttalande, tror inte Kreml kommer gilla det så mycket...
2015-01-24, 23:36
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Men satan, den mannen har en osviklig förmåga att förstöra för ryss-trollen; hur ska de nu förklara hur Krim var hotat av fascister utan att nämna de fascister SOM VERKLIGEN HOTADE DEM?

Jag måste säga att jag är chockad över detta uttalande, tror inte Kreml kommer gilla det så mycket...

Ingen dog? som till skillnad från Maidan?
Går det att få en utskrift från denna video?
Uppfriskande med raka människor!
Motsvarigheten i västeuropa torde vara Nigel Farage som totalhavererade van Rumpoy, din president du aldrig fått rösta på.
2015-01-24, 23:40
Medlem
Dr.Felixiuss avatar
Citat:

Ingripandet i Ungern och Tjeckoslovakien visade på den dåtid kommunistiska ledningens beslutsamhet att tillbakavisa det imperialistiska angreppet som de utländska makterna försökt sig på genom uppviglingen av de stackars förvirrade studenterna + några andra.

Jag läste nyligen lite om förspelet där bland annat Marskalk Zjukov, den största militära hjälten Europa hade under ww2, var med om beslutet att ingripa i Ungern. Synd att Sovjetunionen hade en så svag ledning på 80-90-talen, som bäddade för katastrofen som kom. Om man hade haft en ledning som det kinesiska kommunistpartiet hade och fortfarande har, då hade man troligen varit en mycket framstående stat i dag med oerhört starka ekonomiska och politiska muskler.

Men man har återhämtat sig och Putin följer generalsekreterare Josef Stalin i fotspåren, så kanske en dag vi åter kan se ett befriat Östeuropa – inte blott ett befriat Donbass. Men till det fordras att Ryssland bygger upp sin inhemska produktion vilket EUs sanktioner faktiskt kommer att verka stimulerande för. Vem vet, kanske Putin egentligen gillar att EUs sanktioner är i kraft. Det ger honom politiskt manöverutrymme för att stärka Rysslands interna ekonomi. Frågan är om han är så duktig som Stalin var på 30-talet då ekonomin reformerades i en hiskelig fart, inte minst jordbruket i Ukraina kom ju att genomföra en nödvändig kollektivisering – trots att många klassfiender försökte sabotera utvecklingen i just Ukraina. Denna historia har satt sina spår. Samma fascism då som nu i västra Ukraina.
2015-01-24, 23:43
Medlem
Dr.Felixiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law

Du har inte förstått vid det här laget att extremisterna göder varandra? Strelkov och nazisterna i Ukraina vill samma sak: ett civilisationskrig. Därför blev Strelkov avsatt och nu kan han ingeting annat göra än att sprida förtal och försöka uppmuntra till det civilisationskrig han inte fick föra ända till Kiev.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in