2015-01-24, 21:18
Medlem
baggebo1s avatar
När det gäller OSCE bör man komma ihåg att de tidigare fått skarp kritik för att gå USA:s ärenden i Ukraina och Novorussiya:

http://novorossia.today/international-observer-ewald-stadler-criticized-the-actions-of-the-osce-and-lies-of-western-media/
2015-01-24, 21:24
Medlem
Dr.Felixiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
OSCE är ju en globalistisk organisation, men de brukar vara lite mer nyanserade än andra rena propagandaorgan. Jag tar in deras information i beräkningen. Får se om det kommer något uttalande från DNR.

Det är iofs inte så konstigt om dessa vapen flyger något fel (förvisso kan man inte utesluta en "false flag", men jag skulle tro att det är Folkrepublikernas vapen som bär ansvaret). OSSE förklarar ju att det kom en raketattack mot en ukrainsk postering några timmar senare som ligger bara några hundra meter från den plats där de civila offren blev träffade. Tråkigt med civila offer förstås. Men detta är krig och Ukraina kommer nu att drivas ut från Mariupol after att Vinteroffensiven nu har startat. Civilbefolkningen kan förväntas fly staden om Ukrainska förband försöker göra motstånd, för då kommer striderna att flyttas in i staden.

"At 13:02hrs and 13:21hrs the SMM heard again incoming MLRS salvos lasting for eight seconds, from an easterly direction. At a distance of 300 metres the SMM saw smoke above the Ukrainian Armed Forces’ checkpoint number 14 (8.9 km north-east of Mariupol city centre), just several hundred metres away from where the shelling had hit in Olimpiiska Street."
http://www.osce.org/ukraine-smm/136061
2015-01-24, 21:31
Medlem
Dr.Felixiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det blir nog sista gången nu eftersom jag upprepar mig. Går du in på dn.se så står det så här: "Separatistledaren: Vi sköt raketerna". Det är en lögn och det går inte att få till något annat än en lögn. "Separatistledaren" har enbart sagt att DNR har påbörjat en offensiv (även mot Mariupol). Han har inte sagt att "vi sköt raketerna".

Tyvärr är svensk media väldigt oskaligt propagandistisk.

Jag håller mig därför till amerikansk eller engelsk om jag vill ta del av information från västmedia. New York Times skriver korrekt om vad Folkrepublikens företrädare sagt.

"In announcing the start of military operations against Mariupol, Mr. Zakharchenko did not claim responsibility for the rocket attack. Earlier Saturday, a spokesman for the Donetsk People’s Republic had denied that rebels were responsible for the strike, which hit near a Ukrainian barracks and also killed one soldier."
http://www.nytimes.com/2015/01/25/world/europe/at-least-10-killed-in-rocket-attack-in-eastern-ukraine-port-city.html
2015-01-24, 21:35
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Felixius
Det är iofs inte så konstigt om dessa vapen flyger något fel (förvisso kan man inte utesluta en "false flag", men jag skulle tro att det är Folkrepublikernas vapen som bär ansvaret). OSSE förklarar ju att det kom en raketattack mot en ukrainsk postering några timmar senare som ligger bara några hundra meter från den plats där de civila offren blev träffade. Tråkigt med civila offer förstås. Men detta är krig och Ukraina kommer nu att drivas ut från Mariupol after att Vinteroffensiven nu har startat. Civilbefolkningen kan förväntas fly staden om Ukrainska förband försöker göra motstånd, för då kommer striderna att flyttas in i staden.

"At 13:02hrs and 13:21hrs the SMM heard again incoming MLRS salvos lasting for eight seconds, from an easterly direction. At a distance of 300 metres the SMM saw smoke above the Ukrainian Armed Forces’ checkpoint number 14 (8.9 km north-east of Mariupol city centre), just several hundred metres away from where the shelling had hit in Olimpiiska Street."
Ja, det är möjligt. Jag vill bara påpeka att enligt mig står inte alternativen mellan "ukrainsk false flag" och "DNR:s misstag", utan mellan "ukrainskt misstag" och "donetskt misstag". Jag tyckte förklaringen med att ukrainska styrkor från västra sidan av staden försökt träffa mål på östra sidan men hamnat något kort lät rimlig, inte minst som flera ögonvittnen (har länkat tidigare) menade att raketerna kom just därifrån.
2015-01-24, 21:42
Medlem
baggebo1s avatar
Ett par dashcams från attackerna. Den andra är ganska nära ögat alltså...

https://www.youtube.com/watch?v=MuQjfctHLZ4
https://www.youtube.com/watch?v=PD_bwzPbGrA
2015-01-24, 21:44
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Tyvärr är svensk media väldigt oskaligt propagandistisk.

Jag håller mig därför till amerikansk eller engelsk om jag vill ta del av information från västmedia. New York Times skriver korrekt om vad Folkrepublikens företrädare sagt.

"In announcing the start of military operations against Mariupol, Mr. Zakharchenko did not claim responsibility for the rocket attack. Earlier Saturday, a spokesman for the Donetsk People’s Republic had denied that rebels were responsible for the strike, which hit near a Ukrainian barracks and also killed one soldier."
http://www.nytimes.com/2015/01/25/world/europe/at-least-10-killed-in-rocket-attack-in-eastern-ukraine-port-city.html
I denna artikel är det klart och tydligt att de ryska terroristerna tar på sig det hela, iaf den ena hälften av de inbördes stridande ryska terroristerna:
http://m.bbc.com/news/world-europe-30967949

Pushilin säger nej, den andra ryska marionetten ja. Det är bara för desinformationens skull, dessa GRAD tillhör de ryska reguljära trupper som står utanför Mariupol sedan länge och som dödat många ukrainska civila under de senaste månaderna. Detta ryska massmord på ukrainare visar som sagt vad ryssarna har för avsikter, att mörda civila oförbehållsamt. De ryska fascisterna med Rutin och Putin i spetsen har det som mål men vill att clownerna tar på sig skulden, iaf för ett tag.
2015-01-24, 21:49
Medlem
wtfuks avatar
Citat:

Du har nog rätt här. Det är ingen false flag. det är Pogromchenka's död som kostar liv. fy fan för hela den här skiten. efter Maouriopol är det Kiev. Jävla mördarpolitiker som satt Europa i den här knipan genom att vända arslet mot us, öppna rövhålen med sponsrad dildo för att enkelt ta emot xxx, så att Europeiska folken ska ta emot. Det finns naturligtvis en dag när Kina och ryssland tröttnar på västerländsk aggression. typ nu.

I västerlandet bör det ske en avdemontering av krigsfabrikanter, då möjligtvis kan krigshetsarnas rop på pengar kväljas. Och Östern behöver inte ... valfritt svar...från flashbackare ........gå i fullt svaromål.

För de utvecklingstörda. Asien vänder ekonomin mot västerlandet jävligt snyggt f.n.
2015-01-24, 21:53
Medlem
Ribbentropps avatar
Finns nog bara två alternativ att stoppa den ryska offensiven nu. Hot om närstående fullskaliga sanktioner inklusive flytt av fotbolls VM 2018 eller omedelbart NATO-stöd. Görs inget inom kort är det nog tyvärr kört för Ukraina.
2015-01-24, 22:00
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribbentropp
Finns nog bara två alternativ att stoppa den ryska offensiven nu. Hot om närstående fullskaliga sanktioner inklusive flytt av fotbolls VM 2018 eller omedelbart NATO-stöd. Görs inget inom kort är det nog tyvärr kört för Ukraina.

Varför skulle europa egentligen stödja en så brutal regering? Vad menar du med att det är kört för Urinia? Är det troligt att folken i öst vill veta av Urinia i fortsättningen?
2015-01-24, 22:04
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribbentropp
Det har varit kört för Ukraina under hela dess korta statsbildning (rent historiskt)
Det mindre Ukraina som möjligtvis kommer skapas framöver "banderaland" kommer vara pestsmittade främst från Tyskland
2015-01-24, 22:05
Medlem
Dr.Felixiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wtfuk
Du har nog rätt här. Det är ingen false flag. det är Pogromchenka's död som kostar liv. fy fan för hela den här skiten. efter Maouriopol är det Kiev. Jävla mördarpolitiker som satt Europa i den här knipan genom att vända arslet mot us, öppna rövhålen med sponsrad dildo för att enkelt ta emot xxx, så att Europeiska folken ska ta emot. Det finns naturligtvis en dag när Kina och ryssland tröttnar på västerländsk aggression. typ nu.

I västerlandet bör det ske en avdemontering av krigsfabrikanter, då möjligtvis kan krigshetsarnas rop på pengar kväljas. Och Östern behöver inte ... valfritt svar...från flashbackare ........gå i fullt svaromål.

För de utvecklingstörda. Asien vänder ekonomin mot västerlandet jävligt snyggt f.n.

Jag är inte säker på vad du menar, men Kiev är inte intressant för andra än extremister i Ryssland – sådana som Strelkov, viken Ryssland såg till försvann som ledare för folkarmén innan motoffensiven drog igång i Augusti, därför att han ville gå mot Kiev. Men vem har intresse av att försöka ockupera ett motspänstigt folk i västra Ukraina, vars majoritet vill vara EU-medborgare? Inte Ryssland i alla fall och inte Folkrepublikerna, utan blott extremister som vill ha något slags Sista Världskrig före vi alla somnar in.
2015-01-24, 22:13
Medlem
I-van-Toers avatar
Jag hade fel när jag skrev att separatisterna träffade sina egna. Det är nu klarlagt att de inte kunde ha gjort det. Förlåt att jag skrev det tidigare. Jag bara kände på mig att skit händer i krig och att det kan ha varit ett misstag. Det ger inte människorna livet tillbaka men det visar att separatisterna vet vad de gör och vilka vapensystem de förfoagar över. Förlåt, dumt av mig det jag skrev.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in