2015-01-24, 00:35
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Din fråga kräver att du lär dig orden i svaret du får, du måste tänka själv för att kunna förstå/begripa något. Verkligheten fungerar så. Jag kan inte mata dig med all information. AI är en programmerares fantasidröm.

mvh
Mattias (som inte tänker tänka åt dig)

Duckande hippie.

Trams.
Citera
2015-01-24, 02:56
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Jo, man kan vara storljugare - det är sant. Men nu efterfrågade jag om någon visste hur man ljuger riktigt bra. Även om någon kan se hur det hör ihop med graden av sannolikhet i lögnen, alla är väl inte blinda heller? Eller är det så att svensken överlag är blåögd?

mvh
Mattias (mannen i svart - som skrattar sist)

Man kan födas med gröna ögon eller bruna och även vara svensk till sin härkomst, en del är albino.

Att ljuga riktigt bra, är det när ljuget är nära sanningen, så förvillande lika att det lika gärna hade kunnat vara sant? Bogomilismen - är det en inriktning? Vad går den ut på?
Citera
2015-01-24, 11:00
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Yup, de är alla hobbys, tror du inte en ölburksamlare har en ståndpunkt till ölburkar och dess samlande?

En hobby är nått man gillar att göra och lägger ner lite mer tid på, och inte alls ovanligt att man överdriver lite också.
Passar perfekt in på ölburksamlaren( http://www.expressen.se/leva-och-bo/han-har-hela-huset-fullt---med-olburkar/ ), religion, ateism och även när jag planerar och gör den där extra goda maten.
För jag är överambitiös när min hobbysida av matlagning kommer in.
Sen behöver vi äta mat för överleva, så svårare sätta en gräns där om när det är en hobby eller bara för ens överlevnad.
Religion eller ateism, är sysslor man inbillar sig man behöver och måste ta ställning för.
Jag ser bara det som en hobbys bland alla andra.

Ledsen att du tar dig illa vid.
Men märkt att just ateister och de som tror på nån religion, gärna sätter sig själv på en piedestal.
Varför har jag aldrig förstått, då det är ju bara en jävla hobby.

Du kan väl ha hur många hobbys du vill, att ha så många hobbys som helst, det msåte ju kunna vara en hobby i sig självt.
Men mer seriöst, hur många hobbys du kan ha, har ju givetvis med hur mycket tid du lägger ner på dom.
Sen misstänker jag att du har lite problem att skilja på nått man måste göra, och nått du gör för dig själv och som inte är essentiellt.

Jo, jag håller med om att samla på ölburkar är en hobby, men jag kan inte alls förstå hur ateism är en hobby. Och nej, jag tar inte illa vid mig. Kan man inte ifrågasätta något utan att ta illa vid sig?

Ateism är per definition ett avståndstagande på ett väldigt specifikt påstående: att det finns en gud.
Översatt till svenska: Man accepterar hittills inget gudsargument.

Självklart kan denna ståndpunkt i sin tur leda till en aktiv ateism - alltså att man söker sig till likasinnande i organiserad form. Då kan vi möjligtvis kanske prata om en hobby om vi använder ordet i samma mening som att vara politiskt aktiv är en hobby.

Mitt störta bekymmer med ditt original-inlägg är inte att du kallar ateism eller religion för hobby - utan det handlar mer om din motivation. Du verkar uppenbarligen finna att diskutera detta är slöseri med tid och att folk borde jobba på midjeomfånget och dricka vin istället. Fine, det har du rätt att tycka - men finns det inget forum för likasinnade? Varför gå in på ett forum och en tråd som specifikt är ämnad för folk som uppenbarligen finner detta ämne värt att diskutera och prata om matlagning? Extremt märkligt beteende.
Citera
2015-01-24, 14:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Försök förstå/inse att det finns ett samband med Bogomilismens relativistiska osäkerhetsprincip, sannolikhet i olika grader, vetenskapliga slutsatser och lögnens natur.

Försök precisera och specificera ditt trams om "Bogomilism".

Citat:
Det är irrläran Bogomil stod/står för och du är en undrare som är lite "lost".

Det JAG som forummedlem tydligt fokuserar på är distinktionen mellan "absoluthet", "objektivitet" och "subjektivitet" vilket är akademisk standard filosofisk relativism.
Citera
2015-01-24, 14:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Din fråga kräver att du lär dig orden i svaret du får, du måste tänka själv för att kunna förstå/begripa något. Verkligheten fungerar så.

Vilken "verklighet"?

Jag-kan-gå-genom-solida-vägger, semantik-akrobatikens, navelskådandets-det-bara-är-så "verklighet"?
Citera
2015-01-24, 14:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jo, jag håller med om att samla på ölburkar är en hobby, men jag kan inte alls förstå hur ateism är en hobby. Och nej, jag tar inte illa vid mig. Kan man inte ifrågasätta något utan att ta illa vid sig?

Ateism är per definition ett avståndstagande på ett väldigt specifikt påstående: att det finns en gud.
Översatt till svenska: Man accepterar hittills inget gudsargument.

Självklart kan denna ståndpunkt i sin tur leda till en aktiv ateism - alltså att man söker sig till likasinnande i organiserad form. Då kan vi möjligtvis kanske prata om en hobby om vi använder ordet i samma mening som att vara politiskt aktiv är en hobby.

Mitt störta bekymmer med ditt original-inlägg är inte att du kallar ateism eller religion för hobby - utan det handlar mer om din motivation. Du verkar uppenbarligen finna att diskutera detta är slöseri med tid och att folk borde jobba på midjeomfånget och dricka vin istället. Fine, det har du rätt att tycka - men finns det inget forum för likasinnade? Varför gå in på ett forum och en tråd som specifikt är ämnad för folk som uppenbarligen finner detta ämne värt att diskutera och prata om matlagning? Extremt märkligt beteende.
Det är mycket enkelt, då det uppenbara först att dessa är hobbys då.
De uppfyller de kriterier för en hobby, såklart jobbar du med det.
Så kan man kalla det sitt jobb.
Finner alltid att ateister och religiösa, ser sig som lite mer och viktigare(och denna fråga).
Och då kan det inte vara en sketen hobby, wrong.

Är man politiskt aktiv, så antar jag du menar man jobbar med det.
Då säger ju det sig självt att det är ett jobb och en inkomst som man måste ha för att överleva.
Och för en del innebär detta belugakaviar, och kräver flera uppdrag/jobb.

Jag inte pratat om matlagning, jag gett exempel på en hobby som ateism och religion.
Det måste du väl ha sett?
Citera
2015-01-24, 17:02
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Finner alltid att ateister och religiösa, ser sig som lite mer och viktigare(och denna fråga).

Är man politiskt aktiv, så antar jag du menar man jobbar med det.
Då säger ju det sig självt att det är ett jobb och en inkomst som man måste ha för att överleva.
Och för en del innebär detta belugakaviar, och kräver flera uppdrag/jobb.

Jag inte pratat om matlagning, jag gett exempel på en hobby som ateism och religion.

Så att inte acceptera ett påstående om gud x är en hobby? Antar att du lägger ribban limbo-lågt för vad en hobby är då. Dock tappar du mig helt när du börjar snacka om jobb. Är min ateism mitt jobb plötsligt? Isåfall är det dags för en löneförhandling snart, har inte sett en krona än.

Oj, nu blir det snurrigare för varje mening här.
Så din subjektiva åsikt om att religiösa samt ateister anser sig själva var lite mer och viktigare än andra visar på att det inte är "en sketen hobby" plötsligt? Har inga kommentarer på det - helt obegripligt resonemang.

Du kallade ateism för en hobby, och samtidigt raljerade du om hur det är bättre med en "välplanerade måltid och vin" istället som hobby. Hur man nu kan jämföra sin ståndpunkt gällande gud och välplanerade måltider är utanför mitt förstånd. Då var mitt svar: Hitta ett forum för andra människor som gillar välplanerade middagar och vin då! Vi andra som anser att religion, ateism och liknande frågor är värda att diskutera kan väl fortsätta med det. Det är väl nyttigt med en hobby? Eller jobb? Har ingen aning om vad ateism är längre.
Senast redigerad av Rust-Lee 2015-01-24 kl. 17:18.
Citera
2015-01-24, 18:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

Så att inte acceptera ett påstående om gud x är en hobby? Antar att du lägger ribban limbo-lågt för vad en hobby är då. Dock tappar du mig helt när du börjar snacka om jobb. Är min ateism mitt jobb plötsligt? Isåfall är det dags för en löneförhandling snart, har inte sett en krona än.

Oj, nu blir det snurrigare för varje mening här.
Så din subjektiva åsikt om att religiösa samt ateister anser sig själva var lite mer och viktigare än andra visar på att det inte är "en sketen hobby" plötsligt? Har inga kommentarer på det - helt obegripligt resonemang.

Du kallade ateism för en hobby, och samtidigt raljerade du om hur det är bättre med en "välplanerade måltid och vin" istället som hobby. Hur man nu kan jämföra sin ståndpunkt gällande gud och välplanerade måltider är utanför mitt förstånd. Då var mitt svar: Hitta ett forum för andra människor som gillar välplanerade middagar och vin då! Vi andra som anser att religion, ateism och liknande frågor är värda att diskutera kan väl fortsätta med det. Det är väl nyttigt med en hobby? Eller jobb? Har ingen aning om vad ateism är längre.
Vart har jag sagt att mina hobbys är bättre?
Inte heller jag sagt det är onyttigt med en hobby.
Detssa påståendet får stå för dig.

FB har ett utmärkt matforumsdel, så söka sig till andra forum är inte nödvändigt.

Såklart har man sagt att man är ateist, och sen skiter fullständigt att diskutera om ateism.
Så är det svårt att kalla det för en hobby, men finner ateister och religiösa gärna berättar detta.
Den religiösa berättar för hela världen i hur jävla bra deras gud är.
Ateisten berättar sin tro, mestadels till den religiösa.

Tjänar du pengar på din ateism, så kan leva på detta?
Grattis i så fall, för då är det ditt jobb.
Citera
2015-01-24, 18:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Såklart har man sagt att man är ateist, och sen skiter fullständigt att diskutera om ateism.

Citat:
Ateisten berättar sin tro, mestadels till den religiösa.

Nu är saken den, att tråden startar med en strawman om ateism ... och trådskaparen ignorerade tidigt ett förtydligande omkring denna strawman (trots förfrågan).

Så allt ditt "hobby-snack" verkar vara helt irrelevant tills dess det kommar klarhet omkring ateist-konceptet. Hittills har tråden mest rört sig om ett väderkvarnskrig mellan anti-teism och "absolut idealism" (~en filosofisk riktning).

Så kan du slopa hobby-snacket och istället hitta en platform som INTE börjar med en strawman?
Citera
2015-01-24, 18:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nu är saken den, att tråden startar med en strawman om ateism ... och trådskaparen ignorerade tidigt ett förtydligande omkring denna strawman (trots förfrågan).

Så allt ditt "hobby-snack" verkar vara helt irrelevant tills dess det kommar klarhet omkring ateist-konceptet. Hittills har tråden mest rört sig om ett väderkvarnskrig mellan anti-teism och "absolut idealism" (~en filosofisk riktning).

Så kan du slopa hobby-snacket och istället hitta en platform som INTE börjar med en strawman?
Hobbysnacket är en observation, som är svår att förneka.
Säger inget emot, att det finns saker vi gör som inte är essentiella.
Och hamnar i en gråszon, men har inte påstått att det är en 100% tes jag framför.
Men på aktiva religiösa och aktiva ateister, så uppfyller de kraven för kunna kallas hobby.
Citera
2015-01-24, 19:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Hobbysnacket är en observation, som är svår att förneka.
Säger inget emot, att det finns saker vi gör som inte är essentiella.
Och hamnar i en gråszon, men har inte påstått att det är en 100% tes jag framför.
Men på aktiva religiösa och aktiva ateister, så uppfyller de kraven för kunna kallas hobby.

Och kommar det ett icke-strawmans underlag från dig, eller skall vi fortsätta med att operera med strawmen?
Citera
2015-01-24, 19:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Och kommar det ett icke-strawmans underlag från dig, eller skall vi fortsätta med att operera med strawmen?
Nu är ju det inte ett argument, utan en observation.
Så det kan inte bli en halmgubbe, det kan det bli först när jag har det som ett argument mot TS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in