Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Jo, jag håller med om att samla på ölburkar är en hobby, men jag kan inte alls förstå hur ateism är en hobby. Och nej, jag tar inte illa vid mig. Kan man inte ifrågasätta något utan att ta illa vid sig?
Ateism är per definition ett avståndstagande på ett väldigt specifikt påstående: att det finns en gud.
Översatt till svenska: Man accepterar hittills inget gudsargument.
Självklart kan denna ståndpunkt i sin tur leda till en aktiv ateism - alltså att man söker sig till likasinnande i organiserad form. Då kan vi möjligtvis kanske prata om en hobby om vi använder ordet i samma mening som att vara politiskt aktiv är en hobby.
Mitt störta bekymmer med ditt original-inlägg är inte att du kallar ateism eller religion för hobby - utan det handlar mer om din motivation. Du verkar uppenbarligen finna att diskutera detta är slöseri med tid och att folk borde jobba på midjeomfånget och dricka vin istället. Fine, det har du rätt att tycka - men finns det inget forum för likasinnade? Varför gå in på ett forum och en tråd som specifikt är ämnad för folk som uppenbarligen finner detta ämne värt att diskutera och prata om matlagning? Extremt märkligt beteende.
Det är mycket enkelt, då det uppenbara först att dessa är hobbys då.
De uppfyller de kriterier för en hobby, såklart jobbar du med det.
Så kan man kalla det sitt jobb.
Finner alltid att ateister och religiösa, ser sig som lite mer och viktigare(och denna fråga).
Och då kan det inte vara en sketen hobby, wrong.
Är man politiskt aktiv, så antar jag du menar man jobbar med det.
Då säger ju det sig självt att det är ett jobb och en inkomst som man måste ha för att överleva.
Och för en del innebär detta belugakaviar, och kräver flera uppdrag/jobb.
Jag inte pratat om matlagning, jag gett exempel på en hobby som ateism och religion.
Det måste du väl ha sett?