2015-01-24, 17:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aisopos
Jag läser vad du skriver och torkar en tår. Du beskriver Dig som ett offer i en mycket orättvis värld. Jag tänker precis tvärtom. Det samhälle vi lever i är fullt av möjligheter. Det gäller bara att ta för sig.
Men! Man måste börja någonstans och man börjar inte på toppen. Det kan möjligtvis ske om man har mycket rika föräldrar, vilket få människor har. Man får helt enkelt jobba sig upp. Detta skiljer agnarna ifrån vetet.

Alternativet till den värld vi lever i är mycket värre. Inte katten skulle jag vilja bo i Nordkorea.

Nej man börjar inte på toppen men alla människor är inte kapabla att arbeta eller ens kapabla att jobba sig upp med det enklaste skitjobbet, då det ofta är det jobbet som är det tuffaste. som jag har sagt, har jobbat på Transcom och jag sov inte bra när jag jobbade där. Jag bara förklarar systemet och hur det ser ut, du behöver inte sörja för mig eftersom det inte är synd om mig på någon punkt. Skillnaden mellan dig och mig är att jag är framgångsrik samtidigt som jag har ett humanistiskt synsätt. Du har bara ett synsätt, man jobbar sig upp och skiter i alla andra. Jag tänker ett steg längre, att det finns människor som inte kan jobba sig upp, som är sjuka, handikappade, som inte ser allt så vitt som du. Jag är en person med empati. Jag betalar gärna pengar/ger pengar till människor som inte kan/vill jobba med vissa saker utan att för den sakens skull känna mig avundsjuk på att personen inte gör något för att få ihop till sin försöjning. Jag är helt enkelt en person som anser att andra kan få en del av mina pengar villkorslöst utan att jag känner mig avundsjuk eller irriterad för det. Du verkar dock vara på den helt andra skalan av stegen där mina ståndtaganden är helt frånvarande, du vill behålla allt själv och njuter av att andra människor lider.
Citera
2015-01-24, 17:41
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
Vilket jävla arbete har goda framtidsutsikter då? ingenjörshaxkirurg^2, får gärna vara lite jävla realistiskt med. Lastbil hör man ofta. En enkel googling visade att bulgarer, rumäner och polacker, dvs blattar - tog dom jobben också.

Inom fastighet finns det jobb på alla nivåer och områden. Tekniker, byggare, elektriker, rörmokare, etc, etc, etc. Finns vuxenutbildningar som fastighetstekniker på ett år (gymnasienivå), mycket enkla grejer. Får du inte jobb efter det så är det dig och inte samhället det är fel på.

Truckkort och sedan lagerjobb, finns det också gott om.
Citera
2015-01-24, 18:46
Medlem
Aisoposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Skillnaden mellan dig och mig är att jag är framgångsrik samtidigt som jag har ett humanistiskt synsätt. Du har bara ett synsätt, man jobbar sig upp och skiter i alla andra. Jag tänker ett steg längre, att det finns människor som inte kan jobba sig upp, som är sjuka, handikappade, som inte ser allt så vitt som du.
Jag har bara diskuterat friska personer, inte sjuka. Du gör nu en U-sväng. Ditt resonemang håller inte ihop med det du tidigare skrev? Det är något som inte stämmer?
Citat:
Jag är en person med empati.
Vilken fin människa du är, nu faller en tår på min kind igen. Men du har inga problem med att leva på bidrag utan att bidra själv. Vilken fantastisk empati.
Citat:
Jag betalar gärna pengar/ger pengar till människor som inte kan/vill jobba med vissa saker utan att för den sakens skull känna mig avundsjuk på att personen inte gör något för att få ihop till sin försöjning. Jag är helt enkelt en person som anser att andra kan få en del av mina pengar villkorslöst utan att jag känner mig avundsjuk eller irriterad för det.
Du är verkligen en fin människa. Vad tyckte chefen på Transcom, var du en fin och pålitlig medarbetare?

Citat:
Du verkar dock vara på den helt andra skalan av stegen där mina ståndtaganden är helt frånvarande, du vill behålla allt själv och njuter av att andra människor lider.

Javisst vännen, jag njuter......
Citera
2015-01-24, 19:22
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
Samhällsituationen håller nu på att göra mig självmordsbenägen, jag är fullt allvarlig.
Har levt på existensminimum i över 5 år sedan studenten, nått kort vik där och nån timanställning där.
Har dragit på mig dokumenterade depressioner sen jag kom in i vuxenlivet, missbruk etc.
Det spelar ju för fan ingen roll vad man gör. Samhällssituationen gör en totalt likgiltig.
Att bara gå in på arbetsförmedlingen där det redan sitter 50 ihopsjunkna själar med varsinn kölapp, och man vet att förmodligen alla här inne har mer erfarenhet och ser ändå ut att ha gett upp.

Vad fan ska man göra? Jag har börjat få en sådan frustration att jag skiter i precis allting, stjäler på köpcentrum, i affärer, begår bidragsbrott, lever jävel, än så länge går det iallafall bra. Samhället har gjort mig kriminell.

Vill politikerna att vi ska själv dö, eller ska vi bajsa fram arbetsplatser? Bill Gates kunde ju, då kan ju alla vi andra, eller hur va de nu.

På fullaste allvar, varför händer ingenting? Varför agerar ingen? Eldar upp hela jävla samhället känns de som att man vill göra när man grips av känslan, samtidig inser man att det inte kommer nått logiskt ur det.
Vad kan privatpersonen egentligen göra? Och vad kan vi göra tillsammans för att förändra skiten?
Det borde ju vara olagligt att skaffa barn i ett sådant här samhälle, om man inte är förberedd på att ungarna kommer få luffa på pojkrummen upp i 30 års åldern haha

Det där lät inte som en höjdare. A och O om du ska lyckas få ett arbete är att du inte går ned dig dvs även om det tar emot måste du bibehålla "hel och ren". Försök skapa någon form av rutin som gör att du kommer upp på dagarna. Säg att du går ut och promenerar eller tar en löprunda varje morgon vilket är bra dels då det inte kostar pengar samt att du kommer se friskare ut.

Arbetsförmedlingen kan du skrota men självklart ska du gå dit så att du får pengar men annars kan du inte förlita dig på att de kan hjälpa dig. Försök höra dig för med vänner och bekanta om det är någon som vet någon öppning. Även om det endast leder till ett "skitjobb" är det lättare att senare söka till något du tror passar dig bättre. "Skitjobb" medför även att du träffar mer människor som på sikt kanske kan hjälpa dig samt att det alltid är bättre med ett "skitjobb" än arbetslöshet. Tänk "arbete befrämjar hälsa och välstånd".

Även om du känner ett inre tryck och ilska över din situation är det viktigt att du inte låter detta ta över och begå småbrott vilket kommer påverka din självbild och moral negativt. Tiden då politikerna kunde trolla fram arbeten är nog över och tyvärr hänger din framgång på att inte ge upp även om det känns som Jobs bok.

Lycka till och hoppas det vänder snart!

Edit: Kom även att tänka på att det första intrycket är väldigt viktigt även om det sällan stämmer med personen när man lärt känna honom eller henne. Ta tid på dig och lägg ned möda och omsorg på ditt CV och personliga brev. Om du känner dig osäker på hur du ska formulera dig eller vad du ska betona så finns det alltid Google men viktigast är hjälp från någon i din närhet typ gammal lärare eller kompis som har bra koll eller varför inte be om en jobbcoach från AMS. Att du lagt ned tid och omsorg på dina ansökningar visar dels att du är intresserad men visar även för dig själv att du kan vilket är en viktigt poäng när du är arbetslös. Dina vänner och bekanta kommer även få lättare att rekommendera dig om de ser att du försöker även om det så avser ett "skitjobb".

Det är pedagogiskt viktigt att visa dina vänner att du försöker för det är dom som sedan kommer rekommendera dig och det medför att de har gått i god för dig och de behöver känna att risken med att rekommendera dig är minimal.
Senast redigerad av Gunnilas-bulle 2015-01-24 kl. 19:37.
Citera
2015-01-24, 20:01
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleach
Fackens metoder ser till att det blir dyrare med arbetskraft för företag. Således kan de inte anställa lika många.
Fackföreningar är när arbetarna sluter sig samman och kräver rimliga arbetsvillkor och löner av företagen. Antalet anställda är inte avgörande, utan att de anställda kan leva på sin lön.
Citat:
Det går att ordna privata lösningar för det. Dessutom minskar trycket på skyddsnätet om både facket och arbetsgivaravgiften försvinner och fler kan arbeta.
Det går också att ordna med välfärdssystem. Enkelt och rättvist.
Citat:
Naturligtvis är så låg lön som möjligt inte att föredra ur någon synvinkel. En nöjd anställd är säkerligen en mer produktiv anställd. Men det går inte att artificiellt pressa upp löner för evigt.
Det är inte artificiellt. Lönerna följer helt enkelt ned produktivitetsökningen. I Sverige har produktivitetsökningen i industrin legat på över 5% de senaste 15 åren, därav de högre lönerna.
Citat:
Om ett företag kan betala 1/3 för en ingenjör i Kina eller Indien så kommer det till slut att bli omotiverat att ha någon verksamhet här. I nuläget existerar det fortfarande skillnader som har verkat för att det inte ska ske. Men de kommer ikapp.
Därför måste vi ha handelshinder. Det kommer alltid att vara billigare att producera någon annanstans i världen.
Citat:
Du kan se till att du väljer en lukrativ utbildning. Det går även att flytta dit jobben finns.
Vem vet vilken utbildning som är lukrativ om fem år? Dagens utveckling går snabbt.
Flytta dit där jobben finns? Men om inte min fru hittar jobb där, vad händer då? Ska vi bo på olika orter med dubbla boendekostnader? Nej, era nyliberala "enkla" lösningar fungerar sällan i verkligheten...
Citera
2015-01-25, 22:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aisopos
Jag har bara diskuterat friska personer, inte sjuka. Du gör nu en U-sväng. Ditt resonemang håller inte ihop med det du tidigare skrev? Det är något som inte stämmer?

Vilken fin människa du är, nu faller en tår på min kind igen. Men du har inga problem med att leva på bidrag utan att bidra själv. Vilken fantastisk empati.

Du är verkligen en fin människa. Vad tyckte chefen på Transcom, var du en fin och pålitlig medarbetare?

Javisst vännen, jag njuter......

Ja jag var en pålitlig anställd, var alltid effektiv och servicenriktad. Sen slutade jag där och jobbar idag med annat. Jag förstår att du njuter, moderater brukar njuta av att sparka på andra, precis som jag konstaterade i analysen av dig. Jag ser samhället för hur det ser ut, alla kan inte få jobb. Det är mängder med ungdomar som är arbetslösa och sådana som du bidrar ytterligare till att sparka på en person som Ts, som inget hellre vill än att ha ett jobb.
Citera
2015-01-26, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Fackföreningar är när arbetarna sluter sig samman och kräver rimliga arbetsvillkor och löner av företagen. Antalet anställda är inte avgörande, utan att de anställda kan leva på sin lön.

Arbetarna vet vad som är rimliga löner alltså?

Citat:
Det går också att ordna med välfärdssystem. Enkelt och rättvist.

Hur löser du det när företagen flyttar utomlands då?

Citat:
Det är inte artificiellt. Lönerna följer helt enkelt ned produktivitetsökningen. I Sverige har produktivitetsökningen i industrin legat på över 5% de senaste 15 åren, därav de högre lönerna.

Om den stagnerar som den gjort de senaste åren då?

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Produktion-och-Investeringar/Produktivitetsutvecklingen-i-naringslivet/

Citat:
Därför måste vi ha handelshinder. Det kommer alltid att vara billigare att producera någon annanstans i världen.

Kan man producera varor billigare och ha hela världen som marknad ökar volymerna och följdaktligen sjunker priset för konsumenterna.

Hur ska handelshinder hjälpa menar du? Vet du varför vi har så pass bra levnadsstandard idag?

Citat:
Vem vet vilken utbildning som är lukrativ om fem år? Dagens utveckling går snabbt.
Flytta dit där jobben finns? Men om inte min fru hittar jobb där, vad händer då? Ska vi bo på olika orter med dubbla boendekostnader? Nej, era nyliberala "enkla" lösningar fungerar sällan i verkligheten...

Arbetsförmedlingen brukar göra prognoser. Du tycker alltså att det verkar intelligentare att inte utbilda sig och gå arbetslös för att det finns en risk att jobbet försvunnit efter 5 år? Hörtalats om 'transferable skills'?

Någon får väl pendla. Eller så flyttar ni till en stad där båda kan få arbete. Eller så söker sig en av er till ett annat slags yrke. Eller så omutbildar sig en av er. Livet är fullt av valmöjligheter... så jobbigt va?

Vad är din enkla lösning? Ska staten sponsra dig så att du kan gå hemma? Eller kanske något påhittat traineejobb som ändå i slutändan finansieras av skattebetalarna.
Citera
2015-01-26, 21:38
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Vad är din enkla lösning? Ska staten sponsra dig så att du kan gå hemma? Eller kanske något påhittat traineejobb som ändå i slutändan finansieras av skattebetalarna.
I slutändan kommer vi landa där. Det är inte realistiskt att hanka sig fram på enbart timanställningar, projektanställningar, praktiker, traineejobb och allt vad det heter utan någon grundläggande ekonomisk säkerhet.

Självklart kommer de normalfuntade utbilda sig och söka sig till jobb som stimulerar och berikar dem. Tror du verkligen att alla bara kommer sitta hemma resten av livet för att de har sina basala behov täckta? Skulle du verkligen göra det själv?

Citat:
Nej man börjar inte på toppen men alla människor är inte kapabla att arbeta eller ens kapabla att jobba sig upp med det enklaste skitjobbet, då det ofta är det jobbet som är det tuffaste. som jag har sagt, har jobbat på Transcom och jag sov inte bra när jag jobbade där.
I Tyskland är det förbjudet för telemarketingföretag att kontakta privatpersoner som inte aktivt gett sitt medgivande genom att registrera sig. Det är antagligen bara en tidsfråga innan det kommer hit, och då är den industrin död.
Senast redigerad av KonungHonung 2015-01-26 kl. 21:46.
Citera
2015-01-26, 23:45
Medlem
Aisoposs avatar
Citat:
Ja jag var en pålitlig anställd, var alltid effektiv och servicenriktad. Sen slutade jag där och jobbar idag med annat. Jag förstår att du njuter, moderater brukar njuta av att sparka på andra, precis som jag konstaterade i analysen av dig. Jag ser samhället för hur det ser ut, alla kan inte få jobb. Det är mängder med ungdomar som är arbetslösa och sådana som du bidrar ytterligare till att sparka på en person som Ts, som inget hellre vill än att ha ett jobb.

Moderat?

Njuter?

Sparkar?

Du misstar Dig grovt käre vän. Försöker bara få lite ordning. Man måste ta ansvar för sitt eget liv. Politiker, främst på vänsterkanten talar som om de skulle kunna hjälpa varenda människa. Det kan de inte. De skapar folk som sitter med öppen mun och gapar. Tyvärr kommer det inga stekta sparvar och då är det så klart alliansens fel.
Jag varken sparkar eller njuter. Jag skriver som det är.
Citera
2015-01-26, 23:46
Medlem
Aisoposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
I Tyskland är det förbjudet för telemarketingföretag att kontakta privatpersoner som inte aktivt gett sitt medgivande genom att registrera sig. Det är antagligen bara en tidsfråga innan det kommer hit, och då är den industrin död.

Det vore skönt. Vi är överens igen, käre Konung.
Citera
2015-01-27, 15:12
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Arbetarna vet vad som är rimliga löner alltså?
Fackföreningarna vet vad som är rimligt. Man ska ta ut så mycket i lön att det finns kapital kvar till investeingar och en rimlig vinst till företagaren.
Citat:
Hur löser du det när företagen flyttar utomlands då?
Det ska vara så dyrt att flytta utomlands att de föredrar att stanna kvar.
Citat:

Vet du varför vi har så pass bra levnadsstandard idag?
Produktivitetsökningen

Citat:

Arbetsförmedlingen brukar göra prognoser. Du tycker alltså att det verkar intelligentare att inte utbilda sig och gå arbetslös för att det finns en risk att jobbet försvunnit efter 5 år? Hörtalats om 'transferable skills'?

Någon får väl pendla. Eller så flyttar ni till en stad där båda kan få arbete. Eller så söker sig en av er till ett annat slags yrke. Eller så omutbildar sig en av er. Livet är fullt av valmöjligheter... så jobbigt va?
Med högerns vokabulär är det också en "möjlighet" att bli arbetslös, en chans till "förnyelse". Men det gäller alltid andra, inte en själv. Konstigt att de flesta vill bo kvar där de är och slippa pendla...
Citat:
Ja. Produktivitetsökningen gör att det finns gott om kapital i samhället. De som har jobb tjänar allt bättre och företagen gör övervinster. Det gäller bara att fördela om överskottet så att även de arbetslösa får en del av kakan.
Citera
2015-01-27, 22:49
Medlem
Du skulle ju kunna få svara på mina frågor istället för att undvika dem likt pesten..

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Fackföreningarna vet vad som är rimligt. Man ska ta ut så mycket i lön att det finns kapital kvar till investeingar och en rimlig vinst till företagaren.

Du tycker alltså att fackföreningarna ska sätta löner och bestämma vad som är en rimlig vinst för ett företag? Som om inte det vore nog så ska de även ta över ekonomistyrningen och sätta en finansieringsbudget.

Den här typen av idéer har redan prövats och det gick inte så bra. Men om du känner för att förflytta dig bakåt i tiden så för all del sök jobb på Kuba eller något.

Citat:
Det ska vara så dyrt att flytta utomlands att de föredrar att stanna kvar.

Jaha, och hur hade du tänkt åstadkomma det?

Vilket förslag du än nu tänker ut så hade nog varken EU eller något halvambitiöst svenskt politiskt parti gått med på det.

Citat:
Produktivitetsökningen

Ja och var kommer den från? Hur ökar produktiviteten?

Citat:
Med högerns vokabulär är det också en "möjlighet" att bli arbetslös, en chans till "förnyelse". Men det gäller alltid andra, inte en själv. Konstigt att de flesta vill bo kvar där de är och slippa pendla...

Det är ingen som vill förlora jobbet eller behöva pendla. Men man gör det man måste. Det verkar inte riktigt ha gått in hos dig. Vill man sedan förbättra sin situation så finns det goda möjligheter till det. Faktum är att Sverige nog är en av de länderna i världen som erbjuder de bästa möjligheterna för just det.

Citat:
Ja. Produktivitetsökningen gör att det finns gott om kapital i samhället. De som har jobb tjänar allt bättre och företagen gör övervinster. Det gäller bara att fördela om överskottet så att även de arbetslösa får en del av kakan.

Du har verkligen snöat in dig på det här med produktivitet. Vet du ens vad som driver den ökade produktiviteten?

Vad händer om vinsterna går till arbetslösa? Varför ska då någon ta risken att starta eller investera i ett företag om det inte finns något egenvärde i att göra det?

Överskottet fördelas redan genom höga skatter. Varför vill du ha ett ännu värre företagsklimat i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in