2015-01-24, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Nä, om t.o.m. de mest benhårda pessimister är lika stor del av samma rundgång som alla andra, om än utmärkande missnöjda med det, vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till själv.
Sträva mot att tillfredställa dina behov på det mest givande sätt du kan tänka dig. Det är något subjektivt, du om någon, borde kunna tillgodose dig själv med svaret.

Känn dock ingen press -- allt är meningslöst ändå. Döden fixar också denna oro du verkar ha på ett mycket effektivt sätt när stunden kommer. Tiden har bara en riktning i vårat universum.
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Nej han är jättesnäll som låter mig leva trots alla misstag jag gjort.
Låter dig leva? Är han din gud eller?
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Det är jag som är sjuk, ska inte skylla ifrån mig mera. Allt beror på mig. Jag har varit jättejobbig för honom.
Du kanske också är jobbig och sjuk; men det är ingen ursäkt för en annan persons sjukhet.
Senast redigerad av Apathes 2015-01-24 kl. 17:35.
Citera
2015-01-24, 17:33
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apathes
Människans hjärna är extremt mottaglig för indoktrinering -- därav din acceptans.

Din pojkvän låter sjuk. Hoppas att du inom tid inser detta. Hoppas för övrigt att du trollar.

Nej han är jättesnäll som låter mig leva trots alla misstag jag gjort. Det är jag som är sjuk, ska inte skylla ifrån mig mera. Allt beror på mig. Jag har varit jättejobbig för honom.
Citera
2015-01-24, 17:46
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Tiden har bara en riktning i vårat universum.
Tiden har faktiskt ingen riktning eftersom att den inte är en vektorstorhet. Det är hjärnan som lurar dig att tro att det finns en förgången tid, ett nu och en framtid.

Så har jag åtminstone uppfattat det men jag har bara läst fysik på gymnasienivå.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2015-01-24 kl. 17:47. Anledning: e
Citera
2015-01-24, 17:50
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Sträva mot att tillfredställa dina behov på det mest givande sätt du kan tänka dig. Det är något subjektivt, du om någon, borde kunna tillgodose dig själv med svaret.

Känn dock ingen press -- allt är meningslöst ändå. Döden fixar också denna oro du verkar ha på ett mycket effektivt sätt när stunden kommer. Tiden har bara en riktning i vårat universum.

Låter dig leva? Är han din gud eller?

Du kanske också är jobbig och sjuk; men det är ingen ursäkt för en annan persons sjukhet.

Det är väl inget sjukt att säga till mig hur dålig jag är? Hur ska jag annars få veta det?
Citera
2015-01-24, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Skaffa ett uthärdligt arbete med god lön och spendera din fritid med sysslor du behagar.

Jag är av åsikten att det är desto bättre att helt enkelt upphäva behoven, snarare än att ämna fylla dem, när man väl insett deras tomma natur. Såväl arbete, formell utbildning och den västerländska livsstilen som helhet är således något som kan ersättas med att, säg, gå i kloster. Ett sinne som är vän med ledan och ser den som fridfull hyser stor visdom, anser jag. Och i förlängningen är ju, som alltid, en upphävning av existensen det mest acceptabla.

Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Men vadå? Att leva som Schopenhauer själv är väl inte det sämsta? Han föraktade ju världen men inte mus, mat, vin, tobak, teater etc. Det är ju helt uppenbart. Sedan kunde han tyska, engelska, franska, italienska, spanska, latin och grekiska och att spela flöjt. Han hade stambord på Englischer Hof, där han var känd för att komma med snabba men bitska repliker. Han hade tre platser reserverade åt sig själv, och när någon klagade över det svarade han "Ich denke ja auch für drei!" Han var en cool gubbe. Duger inte det?

Av att Schopenhauer var en cool gubbe följer det ju inte att man själv vill eller kan leva likadant. Fast jag har förstås både avnjutit en smula tobak och lärt mig lite spanska idag. Rentier är jag dock inte och att upprätthålla en rundgång man ser som utan värde genom ett vanligt arbete är direkt outhärdligt: det vet jag av erfarenhet.

I mitt fall är just nondualism det enda som är radikalt nog. T.o.m. världsförakt är annars som ett tunt skynke lagt över tillvaron, vilket lurar en till att tro att man själv inte är del av det man avskyr.
Citera
2015-01-24, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Tiden har faktiskt ingen riktning eftersom att den inte är en vektorstorhet. Det är hjärnan som lurar dig att tro att det finns en förgången tid, ett nu och en framtid.

Så har jag åtminstone uppfattat det men jag har bara läst fysik på gymnasienivå.
Termodynamikens andra huvudsats.

http://en.wikipedia.org/wiki/Second_law_of_thermodynamics#Arrow_of_time
http://en.wikipedia.org/wiki/Arrow_of_time#The_thermodynamic_arrow_of_time
http://en.wikipedia.org/wiki/Entropy_(arrow_of_time)
Senast redigerad av Apathes 2015-01-24 kl. 18:09.
Citera
2015-01-24, 17:59
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Jag är av åsikten att det är desto bättre att helt enkelt upphäva behoven, snarare än att ämna fylla dem, när man väl insett deras tomma natur. Såväl arbete, formell utbildning och den västerländska livsstilen som helhet är således något som kan ersättas med att, säg, gå i kloster. Ett sinne som är vän med ledan och ser den som fridfull hyser stor visdom, anser jag. Och i förlängningen är ju, som alltid, en upphävning av existensen det mest acceptabla.
Visst har du rätt, men alla är inte berädda att offra hedonism för klosterliv, undertecknad inkluderad. Man måste nog ha en sällsynt personlighet för att ta den riktningen i livet.
Citera
2015-01-24, 18:03
Bannlyst
Citat:
Jag är av åsikten att det är desto bättre att helt enkelt upphäva behoven, snarare än att ämna fylla dem,.
Det här blir väl lite av en ironisk paradox? Då har du ett behov av att inte upfylla behov kan man säga.
Senast redigerad av Apathes 2015-01-24 kl. 18:09.
Citera
2015-01-24, 18:08
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Termodynamikens andra huvudsats.

http://en.wikipedia.org/wiki/Arrow_of_time#The_thermodynamic_arrow_of_time
http://en.wikipedia.org/wiki/Entropy_(arrow_of_time)
Där lärde jag mig något nytt. Såhär efterhand borde jag väl intuitivt ha fattat detta.
Citera
2015-01-24, 18:12
Medlem
Citat:
Det här blir väl lite av en ironisk paradox? Då har du ett behov av att inte upfylla behov kan man säga.

Paradoxen är semantisk. Precis som att en bil utan chaufför -- en person utan jag -- fortfarande kan använda språket som brukligt, även om det inre förhållningssättet förändrats.

För att undvika motsägelser (och missförstånd) kan man annars uttrycka det annorlunda.
Citera
2015-01-24, 18:22
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Paradoxen är semantisk. Precis som att en bil utan chaufför -- en person utan jag -- fortfarande kan använda språket som brukligt, även om det inre förhållningssättet förändrats.

För att undvika motsägelser (och missförstånd) kan man annars uttrycka det annorlunda.
om du ändå ska leva som munk kan du passa på att klippa av ditt kön och använda det i matlagning. bara ett tips. gör det nu innan du ångrar dig.
Citera
2015-01-24, 18:27
Medlem
Det finns ingen mening med livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här