Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Dåliga premisser. Ockhams rakkniv handlar inte om tro.
Universum är otroligt komplext och gammalt, dock inte evigt, det har en början och ett slut.
Gud måste per definition vara mer komplex än sin skapelse, och är enligt utsago evig. Har alltid funnits, kommer alltid att finnas. Alltså en onödigt komplicerad förklaring på en svår fråga.
Vad säger Ockhams rakkniv här? Jo, att big bang och teorierna kring vad som fick universum att börja expandera från singulariteten är bra mycket enklare och mer eleganta än "Gud gjord'et".
Så, själv vill jag också ha svar på mightyswes fråga. En hel jäkla massa fyraåringar tror på tomten. Finns tomten då?
Universum är otroligt komplext och gammalt, dock inte evigt, det har en början och ett slut.
Gud måste per definition vara mer komplex än sin skapelse, och är enligt utsago evig. Har alltid funnits, kommer alltid att finnas. Alltså en onödigt komplicerad förklaring på en svår fråga.
Vad säger Ockhams rakkniv här? Jo, att big bang och teorierna kring vad som fick universum att börja expandera från singulariteten är bra mycket enklare och mer eleganta än "Gud gjord'et".
Så, själv vill jag också ha svar på mightyswes fråga. En hel jäkla massa fyraåringar tror på tomten. Finns tomten då?
Jag argumenterade aldrig för Ockhams rakkniv som ett instrument utan visade hur den synvinkeln inte fungerade för att stödja en viss synpunkt. Precis som att den i väldigt få tillfällen går att applicera till ett argument för att göra det mer hållbart.
Hurvida universum har ett slut eller inte, det vet vi ju inte. Läser man böcker av framgångsrika fysiker så ser man ofta en tendens till en deistisk tro. Alltså idéen om en ursprunglig rörare och en stabilisator i kaoset för att garantera de fysiska lagar vi är beroende av, utan för att den skull vara religiösa.
Oavsett om man är ateist eller troende så ställer ju frågan om alltet oss inför frågor vi inte ens kan fråga. Jag tror att det finns en Gud som är svaret, du tror inte det. Jag tycker frågorna är lika osvarbara oavsett. Att argumentera Ockhams rakkniv i dessa frågor blir bara larvigt.
Att en fyraåring tror på tomten är en sak. Att miljontals anser sig blivit påverkade av en högre makt som förändrat deras liv är en helt annan sak.