2015-01-23, 20:49
Medlem
Tjena!

Min Volvo v70 2,5t frn 98 hackar och lter som fan nr man svnger s gissar att drivknutarna r slut. Kollat upp priser p skruvat.se dr yttre drivknutar ligger p ca 600 spnn styck.
Nu till min frga, mekanikern vi ringde som vi haft innan trodde det skulle g p 4000 :- byta, e det ett verpris eller tycker ni det verkar rimligt? Inte lust prjsa s mycket d delarna r spass billiga, har ingen kunskap alls om detta s kan inte byta sjlv..
Citera
2015-01-23, 21:18
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolibriflygerfint
Tjena!

Min Volvo v70 2,5t frn 98 hackar och lter som fan nr man svnger s gissar att drivknutarna r slut. Kollat upp priser p skruvat.se dr yttre drivknutar ligger p ca 600 spnn styck.
Nu till min frga, mekanikern vi ringde som vi haft innan trodde det skulle g p 4000 :- byta, e det ett verpris eller tycker ni det verkar rimligt? Inte lust prjsa s mycket d delarna r spass billiga, har ingen kunskap alls om detta s kan inte byta sjlv..

Jag brukar ta runt 800-850kr per sida fr att byta drivknut p V70 97-00.
Plus sjlva drivknuten d allts.
Mitt timpris r 696 kr inkl. Moms.
Frgar du tio olika verkstder s fr du frmodligen tio olika prisuppgifter...
Citera
2015-01-23, 21:32
Medlem
toby79s avatar
Man kan inte jmfra skruvats priser med verkstdernas priser eftersom verkstderna i regel inte tar in delar frn skruvat. S kolla de ordinarie reservdelsfirmornas priser och lgg p runt en 1000ing fr jobbet. D ser du om det r rimligt.
Citera
2015-01-24, 03:01
Medlem
http://www.rockauto.com/ har vl kompletta drivaxlar fr runt 50$ styck. Frdelen med att kpa hela drivaxlar r att du bde fr inre och yttre knutar nya. Damaskerna r ven nya samt absringarna. Sist men inte minst s r det bde enklare och s gr det fortare att byta hela axeln n bara en drivknut, speciellt p v70 dr det inte r ovanligt att knuten kan sitta fast rtt hrt p axeln.

Sen finns det skert andra sidor som sljer kompletta axlar ocks.

Lycka till.
Citera
2015-01-24, 11:28
Medlem
Provocative2.0s avatar
I dag r reservdelar "billigt". Det beror p den industriella utvecklingen. Frr s var bearbetning ett hantverk dr delaljerna svajade inom toleranserna o dr en o annan felaktig bit levererades. I dag stller man en maskin som sedan spottar ut detaljer som skiljer ngra tusendelar sinsemellan.
Sedan ska detaljen monteras. Fr s krvdes det en mekaniker som gjorde det arbetet p ngra timmar med hjlp av handverktyg o utvecklingen dr har gjort att.... Handverktygen r mer ergonomsika.

Drfr har det blivit vad mnga tycker en snedfrdelning i pris mellan detalj samt montering.

Nu har jag aldrig bytt drivknutar. Men en uppskattning r att det tar ngra timmar o i den timavgiften ska inte bara lnen betalas utan ven lokal samt verktyg.
S det pris du ftt lter rimligt,
Vill du ha det billigare? Gr arbetet sjlv,
Citera
2015-01-24, 12:03
Medlem
jag bytte bda mina knutar p min s70 (samma skit) och det tog 1h inkl allt fr bda sidorna!

S 4000kr r helt klart en rimlig kostnad om man sjlv tar betalat
Citera
2015-01-24, 12:12
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
http://www.rockauto.com/ har vl kompletta drivaxlar fr runt 50$ styck. Frdelen med att kpa hela drivaxlar r att du bde fr inre och yttre knutar nya. Damaskerna r ven nya samt absringarna. Sist men inte minst s r det bde enklare och s gr det fortare att byta hela axeln n bara en drivknut, speciellt p v70 dr det inte r ovanligt att knuten kan sitta fast rtt hrt p axeln.

Sen finns det skert andra sidor som sljer kompletta axlar ocks.

Lycka till.

De flesta drivknutar som sljs r med axel, damask och absint. Fast den jag kpte hade urfrsta ABS-hack istllet fr ls absring.
Citera
2015-01-26, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
De flesta drivknutar som sljs r med axel, damask och absint. Fast den jag kpte hade urfrsta ABS-hack istllet fr ls absring.

Ja, fast det jag menade om det inte framgick tydligt var att det redan r monterat och klart om man kper hela axeln. Kper man en ls drivknut ska man bort med gamla och f fett verallt p fingrarna d man ska rengra osv s man ser lsringen, sen ska knuten av axeln som ibland kan sitta som fan.
P vissa drivknutar fr man inte med en absring och finns skert varianter dr den fljer med men inte r monterad. P vissa r den redan monterad.
S fljer den med men inte monterad ska man limma och knacka p denna fr att sedan fylla p med fett och slutligen p med damasken samt knuten p axeln.
Fljer den inte med ska man hlla p att ta bort den gamla och flytta ver och hoppas p att 1. den inte spricker samt 2. inte ser ut som den bara kommer hlla en vinter till.

S pongen med mitt inlgg var att man fr med precis allt d man kper en komplett axel. Frdigmonterat och bara trycka in i ldan och skruva dit. Man slipper allt kladd med fett och det gr fortare och man fr ven ny inre damask och knut till skillnad om man bara byter den yttre.
En win-win situation som man sger p engelska.

Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in