2015-01-13, 16:11
Bannlyst
Vad är era fördomar om psykologer?

Undrar även om socionomer, kandidat i psykologi och beteendevetare.

Ska själva börja läsa till psykolog nu och undrar lite vad jag kan vänta mig att möta för sorts människor.
Citera
2015-01-13, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jensina8

Ska själva börja läsa till psykolog nu och undrar lite vad jag kan vänta mig att möta för sorts människor.

Extremvänster som röstar på FI och tycker att moderater är det ondaste som vandrat på denna gjord. Använder sina nyvunna kunskaper (även om de bara läst första terminen) till att analysera allt och alla i sin omgivning. Mycket tjejer på utbildningen, och de få killar som läser är väldigt feminina.
Citera
2015-01-13, 17:54
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
70% medelklassungar, mestadels duktiga flickor. 10% äldre som har tokpluggat upp sina betyg och högskoleprov som byter bana efter ha arbetet inom något typiskt arbetarklassyrke. 20% trasiga människoskälar som söker svar på frågor de hoppas komma till rätta med i psykologprogramet.

Socionomer.. Vänster till 90%, mestadels tjejer. 40% medelklassare med starka vänsteråsikter, och 50% "fd. problemmänniskor", d.v.s. narkomaner, psykfall, ätstörningar. Sista 10% är killar, blandadkompott tvärkommunister och gamla busar.

Kandidat i psykologi och beteendevetare
Båda grupperna för låga betyg för psykologprogrammet som de så gärna vill in på. de anser allihop att de hade passat utmärkt om de bara hade kommit in, men "tyvärr så är systemet felaktigt utformat och de bästa kommer inte in." De hoppas sedan på det bästa, att de ska få någorlunda relevanta jobb för deras intresse inom psykologi, men biter sig i tungan av irritation över att gå miste om psykologstatusen.
.
Citera
2015-01-13, 17:59
Medlem
Lärare?
Citera
2015-01-13, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holop
Lärare?

10% ambitiösa människor, unga som gamla, med höga betyg och genuint intresse för att lära ut. Vill bidra till att dels förbättra studieresultaten, dels för att förbättra ryktet lärarna har.

Resten är folk med skitbetyg som tog sista utvägen. Tjejerna i denna grupp vill framstå som duktiga när de i grupp pluggar på campus. Talar högljutt. Killarna bär ofta mjukisar och vinterjacka med blaffiga märken.
Citera
2015-01-13, 18:06
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitarrguden
10% ambitiösa människor, unga som gamla, med höga betyg och genuint intresse för att lära ut. Vill bidra till att dels förbättra studieresultaten, dels för att förbättra ryktet lärarna har.

Resten är folk med skitbetyg som tog sista utvägen. Tjejerna i denna grupp vill framstå som duktiga när de i grupp pluggar på campus. Talar högljutt. Killarna bär ofta mjukisar och vinterjacka med blaffiga märken.
Fetmarkerade känns överrepresenterat. Varför har det blivit så? Snacka om att välja fel, kan jag tycka.
Citera
2015-01-13, 21:34
Medlem
Axells avatar
Citat:
Lärare?
Medelmåttor i högstadieklassen och i undre snittet på samhällsprogrammet/naturprogrammet. Har inga jätteambitioner och man ser fram emot de långa sommarloven man kommer att få som lärare. Uppväxt vanligtvis i arbetarklassfamilj och är då första generationens akademiker. Om så inte är fallet så har du föräldrar som arbetar som lärare. Väldigt anti-SD men inte nödvändigtvis vänsterpartist/miljöpartist/sosse, såvida det inte är samhällskunskap man ska bli lärare i. Bland dem finns det många som vill hjärntvätta ungdomar med "rätt" ideologi.
Citera
2015-01-24, 00:00
Bannlyst
Citat:

Socionomer: socialdemokratiska (vad annars?). Endera korkade eller bara själv haft strulig barn- eller ungdom med inkoppling av soc mm.
Citera
2015-01-24, 11:57
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Socionomer: socialdemokratiska (vad annars?). Endera korkade eller bara själv haft strulig barn- eller ungdom med inkoppling av soc mm.
Tror det är fler vänsterpartister än Sossar som utbildar sig till socionomer..
Citera
2015-01-24, 12:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Tror det är fler vänsterpartister än Sossar som utbildar sig till socionomer..
Och det tror inte jag. Åtminstone inte bland de som verkligen fullföljer utbildningen, och inte pluggar något bara för att.
Citera
2015-01-24, 12:38
Medlem
Besviken.Fredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Snarare miljöpartister och VPK:are. Men ja också en hel del sössar.
Citera
2015-01-24, 12:39
Medlem
Besviken.Fredriks avatar
Citat:
Lärare?
Folkpartister och miljöpartister, tror de är nyanserade och öppensinniga men är egentligen ganska misslyckade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in