2015-01-23, 21:46
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson
Jag tror du överskattar Rysslands styrka, och underskattar Ukrainas. Ukraina har tiden på sin sida så om detta drar ut på tiden kommer Moskva att förlora. Moskva har ett år på sig att göra de de tänkt sen tar det roliga slut.

Att Moskva skulle vara en bättre vän än USA kan väl diskuteras, men de har hitintills varit mer proaktiva skulle man väl lugnt kunna säga.

Det som skulle kunna hända är att fler länder blandar sig i, och det kommer skapa en större konflikt. Detta skulle vara dåligt för Ryssland då ryssarna inte direkt har några fler vänner. Det har däremot Ukraina.

Ryssland har inga vänner.

Ryssland under Putin har hela tiden skapat yttre fiender, fantiserat ihop hot utifrån, tutat i ryska folket att alla är mot dom och hetsat mot samtliga grannländer med grov propaganda och aggressiv informationskrig.

Nu har Ryssland fått det de siktat på, att stå helt ensam som det äckliga trollet som hatar alla.

Ryssland har inga vänner. Inga vänner har Ryssland.

Några få dårar undantaget.
2015-01-23, 22:23
Medlem
bernad_laws avatar
OSCE bekräftar att T-80 stridsvagnar synts i DPR:

Citat:
A convoy of ten unmarked T-80 tanks was seen by the SMM travelling west on highway H-21 in Zuhres (36km east of Donetsk, “DPR”-controlled).
http://www.osce.org/ukraine-smm/135926
2015-01-23, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law

T80:an används väl av Ukraina?

http://sv.wikipedia.org/wiki/T-80
2015-01-23, 22:31
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
T80:an används väl av Ukraina?

Nej jag har inte sett en enda T-80 i några klipp därifrån, och definitivt inga som separatisterna har haft tidigare.
2015-01-23, 22:33
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:

Tänk va bra det hade varit om de haft kamera med sig, så hade de som vet kunnat bedöma. För övrigt är jag övertygad om att Donbass får utrustning från Ryssland, så det behöver vi inte diskutera
2015-01-23, 22:43
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:

Både Ryssland och Ukraina har T-80 i sin arsenal. De flesta (om inte alla) står väl i förråd?

Ukraina har 271 st av dem totalt. Om det är T-80 vagnar som synts i DPR är de med all säkerhet från Ukraina.
Senast redigerad av Vindpinad 2015-01-23 kl. 22:49.
2015-01-23, 22:44
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Tänk va bra det hade varit om de haft kamera med sig, så hade de som vet kunnat bedöma. För övrigt är jag övertygad om att Donbass får utrustning från Ryssland, så det behöver vi inte diskutera
Måste någonting finnas på Youtube för att du ska kunna förstå det? OSCE publicerade en pressrelease, inte en TV-show. Kameror har de alldeles säkert med sig.
2015-01-23, 22:49
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Måste någonting finnas på Youtube för att du ska kunna förstå det? OSCE publicerade en pressrelease, inte en TV-show. Kameror har de alldeles säkert med sig.
Jag begriper inte ett dugg om stridsvagnar, men nu verkar det ju inte som T80 är nått speciellt spännande ändå
2015-01-23, 22:56
Medlem
Dr.Felixiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja nu finns ju ingen utropad folkrepublik eller vald president och därmed är ditt resonemang ganska ointressant och är då inte relevant för utvecklingen i Ukrainas östra delar. Tänk om alla skulle göra som despoten Putin? Skrämmande tanke inte sant.

Jodå, på gammalt kommunistiskt och folkdemokratiskt sätt har Folkrepublikerna uppstått genom folkets egen organisering efter den fascistiska statskuppen i Kiev för ett år sedan. Sedan bildades folkets befrielsearmé, folkomröstning och val hölls och Folkrepublikerna har fått sina ledare.

Vem tror du är mest relevant för vad som händer i östra Ukraina eller Donbass? Den tandlöse gamle slagskämpen Poroshenko eller den till tänderna rustade Zakharchenko?

Gambler som jag är skulle jag gärna slå vad om vem som kommer att sitta längst som president, Poroshenko eller Zakharchenko. Men jag lär nog inte få något högt odds, typ 1.05 kanske, om någon bookmaker skulle vilja ställa ut en proposition.

Putin är off topic så vi glömmer det.
2015-01-23, 23:01
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Felixius
Jodå, på gammalt kommunistiskt och folkdemokratiskt sätt har Folkrepublikerna uppstått genom folkets egen organisering efter den fascistiska statskuppen i Kiev för ett år sedan. Sedan bildades folkets befrielsearmé, folkomröstning och val hölls och Folkrepublikerna har fått sina ledare.
Det finns inga kommunister inblandade i denna konflikt, och det har inte varit någon fascistisk statskupp i något annat än de lokala områdena i Donetsk. Det finns dessutom, hur mycket det än trollas, ingen "folkets befrielsearmé" och folket har inte valt några ledare. Du får gärna länka till information om dessa "kommunistiska" entiteter, om du inte kan det så ber jag dig sluta tramsa.
2015-01-23, 23:17
Medlem
Som tur är har Alexei Mozgovoi och Pavel Dremov och LNRs ledning lagt konflikterna åt sidan för stunden

https://www.facebook.com/SouthFrontEN/posts/656814614423047:0

Citat:
Dremov and Mozgovoy now have in general normal working relations with the military command of LPR (Lugansk People Republic). In light of intensified military actions, disagreements inside LPR leaders have now become somewhat secondary.
2015-01-23, 23:24
Medlem
Dr.Felixiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det finns inga kommunister inblandade i denna konflikt, och det har inte varit någon fascistisk statskupp i något annat än de lokala områdena i Donetsk. Det finns dessutom, hur mycket det än trollas, ingen "folkets befrielsearmé" och folket har inte valt några ledare. Du får gärna länka till information om dessa "kommunistiska" entiteter, om du inte kan det så ber jag dig sluta tramsa.

Vad är det du vill ha handledning i? Hur man söker upp ”Folkrepublik” på wikipedia eller alla andra begrepp som finns sökbara där eller annanstädes? Historien om Folkrepubliker i Donbass som går tillbaks till 1910-20-talen? Begreppet Folkdemokrati, obekant? Missat att det hållits folkomröstning och allmänna val i Donbass? Missat att det bildats en folkarmé? Jag orkar inte handleda dig om du nu är så okunnig. Jag föreslår att du tar en komvux kurs i samhällsvetenskap och historia, så kanske det klarnar. Lycka till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in