• 1
  • 2
2015-01-23, 17:58
Medlem
Finns det något lätt och lagligt sätt att importera starka laserpekare, eller beställer man och hoppas på det bästa?

Finns det privatpersoner / butiker i Sverige som säljer starka lasrar, som inte behöver gå igenom tullen när det beställs?

Tacksam för svar!
Citera
2015-01-23, 18:02
Medlem
hpguidens avatar
Vad ska du göra med en stark laserpekare?
Citera
2015-01-23, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hpguiden
Vad ska du göra med en stark laserpekare?
Jag skulle gärna vilja te.x poppa ballonger, och peka ut stjärnor och sådant.
Det kanske låter meningslöst, men jag tycker det är spännande och intressant.
Citera
2015-01-23, 18:32
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hypixel
Jag skulle gärna vilja te.x poppa ballonger, och peka ut stjärnor och sådant.
Det kanske låter meningslöst, men jag tycker det är spännande och intressant.

För att använda stark laser måste du ha tillstånd och jag tror tyvärr inte myndigheterna köper dina skäl. Inte för att vara nedslående men...
Citera
2015-01-23, 19:00
Tror att ett tillstånd kostar typ 600 kr om året. Anledning till att ha dem är det enda jag kommer o tänka på är vid astronomi. Själv har jag gjort mig av med mina numera illegala laserpekare.
Citera
2015-01-23, 19:12
Medlem
Jag hittade en butik inte långt från Helsingör som jag varit inne i några gånger.
De sålde grön laser där, och kassörskan blev förvånad över att det inte var lagligt i Sverige.

Enda kravet där är att man är över 18.

Fanns en del annat kul också som jag köpte, sen var det färjan över bara. Smidigt
Citera
2015-01-23, 19:27
Medlem
Brott mot strålskyddslagen samt försök till grov misshandel om du använder den och råkar komma nära någon.
Citera
2015-01-23, 20:28
Medlem
Hur pass mycket starkare är dom gröna lasrarna vs dom röda ? För ungeför 15 år sen så hade jag
ett lasersikte på mitt luftgevär, och visst i skymning o mörker så kunde man se pricken. Var det
någorlunda ljust så funkade dom inte alls.
Citera
2015-01-23, 21:07
Citat:
Ursprungligen postat av Megaapan
Hur pass mycket starkare är dom gröna lasrarna vs dom röda ? För ungeför 15 år sen så hade jag
ett lasersikte på mitt luftgevär, och visst i skymning o mörker så kunde man se pricken. Var det
någorlunda ljust så funkade dom inte alls.
De som fanns för 15 år sen låg på ca 5 mW. O nån säger att högsta tillåtna styrka (utan tillstånd) numera är 1 mW. Kan dock ha fel där. Men strålsäkerhetsmyndigheten mätte upp min gröna laser till 125 mW (stod 240 mW på den), den blåa fick de inte igång. Men den påstods ligga på runt 1 000 mW.

Hur som helst var det inte olagligt då, men nu har jag inte de kvar.
Citera
2015-01-23, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
De som fanns för 15 år sen låg på ca 5 mW. O nån säger att högsta tillåtna styrka (utan tillstånd) numera är 1 mW. Kan dock ha fel där. Men strålsäkerhetsmyndigheten mätte upp min gröna laser till 125 mW (stod 240 mW på den), den blåa fick de inte igång. Men den påstods ligga på runt 1 000 mW.

Hur som helst var det inte olagligt då, men nu har jag inte de kvar.

I verkligheten hur stor är skillnaden ? Är dom grön tillräckligt starka för att kunna användas
i dagsljus ?
Citera
2015-01-23, 21:50
Citat:
Ursprungligen postat av Megaapan
I verkligheten hur stor är skillnaden ? Är dom grön tillräckligt starka för att kunna användas
i dagsljus ?
Jo, den gröna jag hade, som enligt SSM låg på 125 mW var tillräcklig för att sätta en prick på ca 40 m avstånd i dagsljus.
Citera
2015-01-24, 19:02
Moderator
VitKallas avatar
Hobby --> Juridik
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto