2015-01-23, 20:51
Medlem

Yin och Yang, i Yin förnimmer du Yang, i Yang förnimmer du Yin. På dagen finns det skuggor trots solsken, på natten finns det stjärnljus trots mörkret. Gå mitten så om du vill välja, så är du endast ett steg bort från valet. Härlig bild du valt. Fred.
Citera
2015-01-23, 20:54
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spirituality
Hur kan vi svara på att universum inte går ut på någonting?
Man kan väl börja med att observera att det inte finns några bevis på någon transcendentell mening med tillvaron.
Citat:
Universum är under ständig evolution samtidigt bidrar skapelsens skapelsers skapelser till fortsatt evolution och utveckling av detta universella liv.
Det finns ingen mening bakom blind evolution.
Citat:
Lidandet i mån av smärta existerar enbart som varningssignal, lidande i form av ångest, oro, stress och depression är någonting hjärnan skapar - och det kan förgöras, det går att leva ett liv utan dessa känslor och utan medicinering.
Känner man inget så är man bokstavligen död.
Citat:
Hjärnan skapar illusionen av dessa negativa känslor och du låter dem gnaga på dig vilket innebär att hjärnan bestämmer över dig och du identifierar dig med hjärnan och inte med hjärnan som ditt verktyg.
Svammel från början till slut. Det är "positiva" känslor som är illusionen, dvs. ett sinnestillstånd som är avviker från det normala sinnestillståndet.

Det går inte att "bestämma" över sin hjärna, eftersom att vi saknar fri vilja.
Citera
2015-01-23, 20:55
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Allt i universum går runt som i en stor maskin, men det finns inget som helst uppenbart syfte med maskinen. Den bara går runt. Det är bara som att åka med i en gigantisk karusell.

Fråga dig istället varför universum alls är beskaffat så att lidande existerar, oavsett om det är som varningssignal eller som symptom på psykisk belastning.

Du har faktiskt rätt i att det egentligen är fel att identifiera sig med sin hjärna, för den är mycket riktigt ett verktyg. Men då kommer ännu en paradox: utan hjärnan finns heller inget "jag". Hjärnans funktion som verktyg är att få en docka av kött och blod att tro att dess tillvaro går ut på något. Det finns inget "jag" att betjäna för hjärnan. Hjärnan skapar denna illusion, så att man ska frambringa nya varelser som ska genomgå samma idiotiska kretslopp.

Människan kan omöjligt veta om där finns ett syfte med universums cykel.
Jag förstår varför fysisk smärta existerar men negativa känslor är en illusion skapat av din hjärna och är ingenting du behöver leva med. Mycket riktigt att utan vårt medvetande hade det inte existerat, och det är en del av hjärnan men likt ett verktyg existerar det enbart för att ge dig maximalt av livet och därför skapas "jag", men ett "jag" är en illusion som är skadlig för människan och illusionen borde varit "vi" så att vi kan sammansvetsa vår art och istället för att leva i misär, ständigt krig, våldsamheter, makt, jakt på pengar och annat som drivs av "egot" skulle vi kunnat leva i en symbios med varandra och naturen, dela resurser rättvist, hjälpa varandra och välja att bry sig om varandra. Egot är den största illusionen hjärnan skapat men det var någonting som behövdes alla hundratusen år människan har kämpat för sin överlevnad, men idag har människan chansen att överleva utan egot - våra teknologiska framsteg har gjort det möjligt att skapa ett paradis.

Men detta sker inte, makten existerar hos ett fåtal procent av världens befolkning - majoriteten av världens tillgångar tillhör dessa. De spelar gud och får uppleva paradiset medan vi under blir matade med någonting som gror sig i vårt ego; jakten på karriär, jakten på materialism, på pengar, jakten efter sexpartners, droger, våldsbenägna filmer och allt annat skit. Det hämmar vår utveckling enbart för att gynna kapitalismens piska.

Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Man kan väl börja med att observera att det inte finns några bevis på någon transcendentell mening med tillvaron.
Det finns ingen mening bakom blind evolution.
Känner man inget så är man bokstavligen död.
Svammel från början till slut. Det är "positiva" känslor som är illusionen, dvs. ett sinnestillstånd som är avviker från det normala sinnestillståndet.

Positiva känslor är även en illusion men det är likt negativa känslor en illusion som känns.
Det går att bestämma över din hjärna, jag har gått vägen och jag vet att det fungerar och jag är övertygad om att vi inte har kontroll och fri vilja genom vårt liv. Men likt förbannat har jag överkommit rädslor, oro, nervositet, stress och depression. Jag väljer vilka tankar som skall få stanna kvar längre än en sekund i min hjärna, allt den kan skapa - går att förgöra. Det är bara att börja träna, det tar år.
Citera
2015-01-23, 20:57
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
God of the gaps. Bättre kan du.
Citera
2015-01-23, 20:58
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
God of the gaps. Bättre kan du.

Bättre kan ingen.
Konceptet av en mening med existensen är över vårt medvetande, vi kan aldrig besvara om det finns en större mening bakom evolutionen eller inte - än bara överlevnad och existens.
Citera
2015-01-23, 21:08
Bannlyst
Citat:

Inget tyder på det.

Citat:
Jag förstår varför fysisk smärta existerar men negativa känslor är en illusion skapat av din hjärna och är ingenting du behöver leva med. Mycket riktigt att utan vårt medvetande hade det inte existerat, och det är en del av hjärnan men likt ett verktyg existerar det enbart för att ge dig maximalt av livet och därför skapas "jag", men ett "jag" är en illusion som är skadlig för människan och illusionen borde varit "vi" så att vi kan sammansvetsa vår art och istället för att leva i misär, ständigt krig, våldsamheter, makt, jakt på pengar och annat som drivs av "egot" skulle vi kunnat leva i en symbios med varandra och naturen, dela resurser rättvist, hjälpa varandra och välja att bry sig om varandra. Egot är den största illusionen hjärnan skapat men det var någonting som behövdes alla hundratusen år människan har kämpat för sin överlevnad, men idag har människan chansen att överleva utan egot - våra teknologiska framsteg har gjort det möjligt att skapa ett paradis.

En art är också en illusion. Det är en samling individer med samma eller mycket likartat DNA.

Citat:
Men detta sker inte, makten existerar hos ett fåtal procent av världens befolkning - majoriteten av världens tillgångar tillhör dessa. De spelar gud och får uppleva paradiset medan vi under blir matade med någonting som gror sig i vårt ego; jakten på karriär, jakten på materialism, på pengar, jakten efter sexpartners, droger, våldsbenägna filmer och allt annat skit. Det hämmar vår utveckling enbart för att gynna kapitalismens piska.

Man kan minska lidandet, vilket jag och andra vill göra genom anarkism. Tyvärr kvarstår poänglösheten.
Citera
2015-01-23, 21:09
Medlem
Ass.Parades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdmiralCanaris
Du föds och du dör.
Det är tiden mellan det du har chansen.
Den enda chansen.
Sumpa inte den på grubblerier.
Låter så enkelt, "Sumpa inte den på grubblerier". Nej men nu är det så att vi blev så intelligenta att vi kan ifrågasätta våran egen existens, tänk tanken en gång och den kommer aldrig att försvinna helt oavsett hur man väljer att leva.

Kanske bara temporärt genom lyckokänslor, att försöka underhålla sig själv med alla möjliga saker för att få de kemiska ämnena i kroppen att utsöndras som träning och sex gör men hur man än gör så lägger sig det där mystiska mörkret över en innan man går och lägger sig.. Vad fan gör vi här egentligen? Det går inte att gömma sig från detta. Jag kan förstå folk som blir beroende utav droger, träning och sex.
Vi blir bara deprimerade av att använda vår hjärna. Vi är som lyckligast när vi slaviskt följer instinkter känns det som.

Men jag ser samtidigt universum, jorden, vi människor och naturen runt omkring oss som något oerhört fascinerande och vackert. Hur klyschigt det än låter så kan man komma långt i livet med positiva tankar, man måste tillåta sig själv att bryta ihop ibland. Det är okej att bli förvirrad, vi har inte bett om att få vara så här medvetna.
Citera
2015-01-23, 21:10
Bannlyst
Citat:
Bättre kan ingen.
Konceptet av en mening med existensen är över vårt medvetande, vi kan aldrig besvara om det finns en större mening bakom evolutionen eller inte - än bara överlevnad och existens.

Varför då göra ett sådant antagande? Det finns inget skäl till det. Allt bottnar i patetisk dödsångest, hur fint det än låter.
Citera
2015-01-23, 21:24
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Konceptet av en mening med existensen är över vårt medvetande
God of the gaps: sofistversionen.
Citera
2015-01-23, 21:41
Medlem
Citat:

Du pratar om bevis? Vad har du för bevis för att något visst sinnestillstånd skulle vara det "normala"?
Citera
2015-01-23, 21:43
Medlem
Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gottfried_Wilhelm_Leibniz
"In philosophy, Leibniz is most noted for his optimism, i.e., his conclusion that our Universe is, in a restricted sense, the best possible one that God could have created."

Det var från början ett religiöst påstående och jag tror att du missförstått något när jag läste den sista meningen i ditt inlägg; vad menar du?

Jag menar bara att baserar man något som helst argument på "gud" så kan vad som helst vara sant.
Citera
2015-01-23, 21:48
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Jag menar bara att baserar man något som helst argument på "gud" så kan vad som helst vara sant.
Det är irrelevant. Leibniz påstod att Guds "perfekta värld" är den vi lever i, vilket säger en hel del om hans Gud; gubben i himlen vore då en äcklig sadist och inte alls lik den Gud som beskrivs i Bibeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in