Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Allt i universum går runt som i en stor maskin, men det finns inget som helst uppenbart syfte med maskinen. Den bara går runt. Det är bara som att åka med i en gigantisk karusell.
Fråga dig istället varför universum alls är beskaffat så att lidande existerar, oavsett om det är som varningssignal eller som symptom på psykisk belastning.
Du har faktiskt rätt i att det egentligen är fel att identifiera sig med sin hjärna, för den är mycket riktigt ett verktyg. Men då kommer ännu en paradox: utan hjärnan finns heller inget "jag". Hjärnans funktion som verktyg är att få en docka av kött och blod att tro att dess tillvaro går ut på något. Det finns inget "jag" att betjäna för hjärnan. Hjärnan skapar denna illusion, så att man ska frambringa nya varelser som ska genomgå samma idiotiska kretslopp.
Människan kan omöjligt veta om där finns ett syfte med universums cykel.
Jag förstår varför fysisk smärta existerar men negativa känslor är en illusion skapat av din hjärna och är ingenting du behöver leva med. Mycket riktigt att utan vårt medvetande hade det inte existerat, och det är en del av hjärnan men likt ett verktyg existerar det enbart för att ge dig maximalt av livet och därför skapas "jag", men ett "jag" är en illusion som är skadlig för människan och illusionen borde varit "vi" så att vi kan sammansvetsa vår art och istället för att leva i misär, ständigt krig, våldsamheter, makt, jakt på pengar och annat som drivs av "egot" skulle vi kunnat leva i en symbios med varandra och naturen, dela resurser rättvist, hjälpa varandra och välja att bry sig om varandra. Egot är den största illusionen hjärnan skapat men det var någonting som behövdes alla hundratusen år människan har kämpat för sin överlevnad, men idag har människan chansen att överleva utan egot - våra teknologiska framsteg har gjort det möjligt att skapa ett paradis.
Men detta sker inte, makten existerar hos ett fåtal procent av världens befolkning - majoriteten av världens tillgångar tillhör dessa. De spelar gud och får uppleva paradiset medan vi under blir matade med någonting som gror sig i vårt ego; jakten på karriär, jakten på materialism, på pengar, jakten efter sexpartners, droger, våldsbenägna filmer och allt annat skit. Det hämmar vår utveckling enbart för att gynna kapitalismens piska.
Citat:
Ursprungligen postat av
anonym.hedonist
Man kan väl börja med att observera att det inte finns några bevis på någon transcendentell mening med tillvaron.
Det finns ingen mening bakom blind evolution.
Känner man inget så är man bokstavligen död.
Svammel från början till slut. Det är "positiva" känslor som är illusionen, dvs. ett sinnestillstånd som är avviker från det normala sinnestillståndet.
Det går inte att "bestämma" över sin hjärna, eftersom att vi saknar fri vilja.
Positiva känslor är även en illusion men det är likt negativa känslor en illusion som känns.
Det går att bestämma över din hjärna, jag har gått vägen och jag vet att det fungerar och jag är övertygad om att vi inte har kontroll och fri vilja genom vårt liv. Men likt förbannat har jag överkommit rädslor, oro, nervositet, stress och depression. Jag väljer vilka tankar som skall få stanna kvar längre än en sekund i min hjärna, allt den kan skapa - går att förgöra. Det är bara att börja träna, det tar år.