Citat:
Ursprungligen postat av
anonym.hedonist
Du beskriver en mekanisk process. Det finns ingen mening i det.
Livet fortgår nog trots okunskap; se bara hur religioner lyckats sprida sig som en cancersvulst.
Din existens spelar inte heller någon roll.
Försök att avstå från att göra någonting. Du märker snart att en känsla av leda börjar infinna sig. Vad gör du då? Jo, du försöker fly från ledan genom att distrahera dig med ett mål.
När du väl märker att livet går ut på att ständigt fly från ledan genom att sätta upp fåniga mål som karriär, rikedom el.dyl. i jakten efter lycka (dvs. sinnesro) så inser du att det hela är en löjlig, självupprepande, ursinnigt dålig charad.
I graven får man vila, i livet får man lida.
PS. Jag får alltid en olustig känsla när jag påminns om att det faktiskt funnits en mer eller mindre känd teolog som sagt att detta är den "bästa av alla världar"; tvi vale för den personens bortdomnade sinne!
Jo, meningen är livet.
Nej livet fortgår inte särskilt länge genom okunskap. Då förstör vi förutsättningarna för oss själva
vilket för tillfället är ganska uppenbart om man har någorlunda koll på världen.
Nej min existens spelar inte någon större roll, men livet består inte heller utav bara mig,
det består av allt levande som lever i en sorts symbios.
Att aktivt avstå från att göra saker är att göra något.
Livet går inte ut på att fly ledan, livet går ut på att leva.
Rikedom (pengar), karriär... är något du ska tro på för att inte utvecklas mentalt
och är kontraproduktivt för livet (energi).
Vi har valet att följa med universum eller motarbeta det genom religion eller andra
korkade uppfinningar typ pengar.
Att sitta och tycka tillvaron är skit är ett aktivt val och gagnar ingen.
Bli smartare och uppfinn saker som gagnar livet istället.