Citat:
Frågan är när gränsen är nådd dvs när man inte har något val längre? Vad händer om och när Putins gröna gubbar dyker upp och börjar ta över samhällskritiska funktioner och infrastruktur i stora Ukrainska städer utanför Donbass, Charkiv till exempel?
Det som våra s.k ledare inom EU och den politiska ledningen inom NATO inte verkar fatta är att stora delar av Ukraina faktiskt kan stå inför ett klockrent Anschlusscenario under 2015 om man inte slutar pjoska med Putin.
Det som våra s.k ledare inom EU och den politiska ledningen inom NATO inte verkar fatta är att stora delar av Ukraina faktiskt kan stå inför ett klockrent Anschlusscenario under 2015 om man inte slutar pjoska med Putin.
Du tror på regelrätt ockupation alltså, om en krigsförklaring kommer från ukrainsk sida?
Nja, extremt osannolikt tror jag. Även om Ryssland har stor krigsmakt så pratar vi om Ukraina, med över 600 000 km2 att hålla (skulle vara en tillräckligt svår uppgift till och med för US Army) och där, numera, säkert minst 30 miljoner av totalt 45 är intensivt antiryska. Inte riktigt samma sak som det var för NS-tyskarna att marschera in i Hitlerkåta Österrike där exakt samma språk talades och självaste Hitler var österrikare.
Det vore katastrof för Ukraina med en krigsförklaring, men det skulle även tömma den ryska statskassan på nolltid. Ryssarna kan säkert "ta terräng" ända fram till polska gränsen på bara en månad, men att sedan kunna hålla landet ens någorlunda ockuperat? Nä, det tror jag inte de fixar. Jag ser inte Ryssland försöka ta något utöver "Novorossija" (dvs området sydöst om linjen Odessa-Charkiv) - skulle de få för sig att gå hela vägen löper de stor risk att ett relativt starkt NATO-land som Polen mobiliserar, att vapenexporten till ukrainska motståndet ökar och att därmed Ryssland får problem av en helt ny kaliber. Det här området skulle iofs räcka för att totalt stympa Ukraina som land och göra det helt obrukbart för "väst".
. Jag undrar, har ni något högtskjutande luftvärn, typ BUK, månne? Jaså inte ännu, när får ni det då?""
Nej ryssarna skulle lida oerhörda förluster det är inte så direkt att Ukraina nu efter 1 år i strid har dålig erfarenhet direkt. Dessutom kör man inte över 250 000 man så lätt.