2015-01-23, 13:18
Medlem
Fullskaligt krig är en olycklig utveckling av konflikten. Det är illa nog som det är redan nu.

Ingen kan väl tro att ett fullskaligt krig mellan Ukraina och Ryssland är till UA:s fördel? Jag menar då om alla vapenslag sätts in, framförallt flyget.

Dessutom finns ett annat stort problem, moralen i ukrainas armé verkar variera. Inom frivilligförbanden verkar den hög, men inom ukrainska reguljära förband är den till synes inte lika hög som det verkar av förklarliga skäl.
Förmodligen har många ukrainare, även de i väst, band till de östra delarna och även Ryssland. Det är inte lätt att övertyga dessa att gå mot sina egna.

Ni som har bakgrund från området, hur är egentligen förhållandet mellan ryssar och ukrainare? Man hör ofta talas om broderfolk etc. Är det som mellan skandinavier? I så fall förstår jag oviljan i de breda lagren att slåss mot människor man ser som sina egna.
2015-01-23, 13:40
Medlem
ForumApaches avatar
Ukraina snappade upp ett meddelande redan i mitten på september om att separatisterna hade tillgång till och ämnade använda kemiska vapen för att inta flygplatsen:
http://en.censor.net.ua/news/302902/terrorists_are_planning_to_use_chemical_weapons_to _capture_donetsk_airport_ato_press_service
Redan i våras ljög separatist terroristerna och Kremlmedia friskt om att UA skulle ha använt kemiska vapen, som Ukraina enligt internationella konventioner inte har.
2015-01-23, 13:43
Medlem
HerroFruBolls avatar
Eftersom det inte tycks kosta skärpta sanktioner smyger Putin hela tiden upp insatserna, mer o mer trupp o vapen flyter in. Målet är att knäcka Ukrainas redan sköra ekonomi helt. Den egna kommer i andra hand. Väst har ju bara två parametrar, mer sanktioner och vapenleveranser. Inte mycket görs..
2015-01-23, 13:47
Medlem
ForumApaches avatar
En sak är säker i denna konflikt:

Rysslands och separatisternas ord och meningar är lögner, fantasier och tomma anklagelser.

De är ingen samtalspartner i denna konflikt.
Putin, Lavrov, Zakarenko m fl har ogiltigförklarat sig själva.

NATO och EU bör stänga av all kontakt med Ryssland.
2015-01-23, 13:50
Medlem
Ryska MP rapporterar nu att ryska soldater tvångsrekryteras i Sankt Petersburg för striderna i Donbass.

http://nvua.net/world/countries/pod-peterburgom-srochnikov-zastavlyayut-podpisyvat-kontrakty-i-ehat-v-donbass-rossiyskiy-deputat-308 18.html

Frågan jag ställer mig är; när ska nyttiga idioter i tråden tvångsrekryteras? Behövs sannerligen!
2015-01-23, 13:55
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Sist men viktigast, Chrillo etc, sluta skriv och spekulera så jävla mycket. Gör någonting istället. Jag var på KJS, jag kan i alla fall en del om strid, och jag kan lova att varken du eller jag förstår fronten och hur det är att se sin vän få ett jävla ben avsprängt. Ta lite av energin och gör någonting verkligt. Donera pengar, skriv mejl till amerikanska ambassaden, agera i verkligheten!!!

Sluta spekulera själv, du gör ju inget annat, men jag antar att det är det du och xelius et al får betalt för. Jag antar att du och de andra är heltidsanställda av utländsk makt.
Du vet inget om krig. Du bara sitter hemma och fantiserar om nu tid och din tid i KJS, vilket lär vara en barnslig bluff det med.
Sluta också att uppvigla folk att begå brott mot folkrätten, din mupp. Tragiska är vad du och dina åsiktsfränder är. Lite tacksamma är jag och mina vänner ändå, vi skrattar gott åt såna som du.
Skönt för övrigt att de rysktalande vännerna fick hjälp av muslimska vänner att vända på steken, mashAllah.
2015-01-23, 13:55
Medlem
E.TerreBlanches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Väst har ju bara två parametrar, mer sanktioner och vapenleveranser. Inte mycket görs..

Öppen militär konflikt med Ryssland är dock ett tveksamt alternativ för seriösa aktörer. Om man nu inte vill gå i Karl XII, Napoleon och Hitlers fotspår rakt till undergången.
2015-01-23, 13:56
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Ni som har bakgrund från området, hur är egentligen förhållandet mellan ryssar och ukrainare? Man hör ofta talas om broderfolk etc. Är det som mellan skandinavier? I så fall förstår jag oviljan i de breda lagren att slåss mot människor man ser som sina egna.

Ryssarna ser i allmänhet Ukraina och Ukrainare som nekulturny white thrash som inte är intressanta i något avgörande hänseende.

De Ryska vänskapsbanden (i den mån de existerar) till Ukraina förekommer mellan de otaliga etniska Ukrainaryssar som bor i Ukraina och som ser sig själva som ryssar, inte Ukrainare.

Att dra paralleller mellan skandinaver och de skandinaviska/nordiska länderna som förmodligen är de mest kulturellt och etniskt sammansvetsade av alla nationer i världen är inte meningsfullt i sammanhanget.
2015-01-23, 14:13
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Y

Kommer vi snart att se en krigsförklaring?

Det är samma sak som att bjuda in Ryssland, då blir ju plötsligt Putins aktioner legala. Men Yatsenjuk är ju en hetsig hök..
2015-01-23, 14:15
Medlem
joppes avatar
Citat:
Det är samma sak som att bjuda in Ryssland, då blir ju plötsligt Putins aktioner legala. Men Yatsenjuk är ju en hetsig hök..

Yatsenjuk har ju försökt att få EU och NATO med på allt han vill. Utan deras hjälp, vill en krigserkläring vara politisk självmål.
2015-01-23, 14:36
Medlem
Dr.Felixiuss avatar
President Zakharchenko har deklarerat att han inte förhandlar mera. Han meddelar att hans styrkor har förmåga att slå mot flera olika håll samtidigt, vilket Kiev inte tycks inse. Han kommer att driva tillbaks den ukrainska ockupationsarmen från Donetsk så att den inte längre kan komma åt civila mål.

Ja, då vet vi vad som väntar. Presidenten tycks ha rätt attityd i försvaret av folket.

”Alexander Zakharchenko said his forces would push the front line back to the borders of Donetsk region. They are in control of the city of Donetsk.

Earlier, Mr Zakharchenko said the rebels "will not make any attempts at ceasefire talks any more".

Mr Zakharchenko said "we'll attack right up to the borders of Donetsk region, but if I see a threat from other directions we'll neutralise it".

"Kiev doesn't understand now that we can attack in three directions simultaneously," Russian media quoted him as saying.”
http://www.bbc.com/news/world-europe-30949527
2015-01-23, 14:37
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:

Frågan är när gränsen är nådd dvs när man inte har något val längre? Vad händer om och när Putins gröna gubbar dyker upp och börjar ta över samhällskritiska funktioner och infrastruktur i stora Ukrainska städer utanför Donbass, Charkiv till exempel?

Vad ska den Ukrainska regeringen göra då? Protestera ännu mer med tomma gester och skicka fram sin handlingsförlamade armé för att dras in och malas ned i samma demoraliserande moras som i Donbass?

Det som våra s.k ledare inom EU och den politiska ledningen inom NATO inte verkar fatta är att stora delar av Ukraina faktiskt kan stå inför ett klockrent Anschlusscenario under 2015 om man inte slutar pjoska med Putin.

Det man kan börja med är förslagsvis att rensa ut de politiker och tjänstemän inom EU där det är helt uppenbart att främmande makt dvs Ryssland har ett otillbörligt inflytande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in