Citat:
Ursprungligen postat av
goran744
Jag måste få skydda ateisten här. De är inte barnsliga utan har sin åsikt om Gud och tro och måste få ha det, precis som jag och du har en tro på det som inte kan bevisas.
De har valt sin väg i livet och trivs med den och sina iakttagelser och har inte fel i det de uppfattar om sin omgivning och existens.
Ingen har rätt eller fel utan är ett individuellt val grundat på sina egna upplevelser och kunskap.
Jag har själv varit ateist som yngre och agnostiker.
Jag har däremot kunnat använda min kunskap och alla delar av mina erfarenheter både som ateist, agnostiker och troende och hittat ett bredare sätt att se på saker och ting.
Precis som alla troende så är faktiskt inte heller alla ateister eller agnostiker en och samma, utan individer.
En av mina söner är ateist, en är agnostiker. Vi accepterar varandras åsikter och förstår varandras inställningar till livet.
Jag anser inte att de har en barnslig inställning emot Gud, utan mer en inställningen som hör ihop med just den individen.
Lika med min tro. Den är mycket individuell. Med många delar av olika livsåskådningar.
Gud är ett allmängods implementerat i de flesta samhället varpå man skapat strukturer och vissa kommer längre med att lyckas uppodla decent demokrati, t.ex vi i Sverige... något som verkar otroligt svårt för andra länder att komma ens halvvägs, antagligen p.g.a extremt fundamentalistisk godtrogenhet, som direkt hindrar demoratiska strukturer med sans och vett att gro och växa, se exemplet Polen där religiös fanatism står i regimen och förtrycker om så mot deras vilja, så ändå fanatiskt och ganska bakåtsträvande, enl mig.
Att statuera jesus så extremt som gjordes, är ju extremt, inte vanlig tro inte, det är fullständig teokrati på sitt sätt.
En annan ytterlighet av det de uppfattat som ateism, då det aldrig varit riktigt normalt där, antingen religiös fanatism eller total statlig byråkrati.
Synd men kan ha med närheten till Sovjet att göra. Odjuren som ideligen ska bevisa manhaftigheten med mera, in till vägs ände. Macho, en kvinna-är-en-kvinna och så är det bara, medan mannen det är annar ras, svart-vitt tänk. Enl mig.
Råbarkat religionsfanatik. Finns inga mjuka nyanser, det blir ju enbart en annan form av stalinism, enbart med religiös extremare doktrin som absolut auktoritet.
Hur demokratiskt är DET? inte mycket alls.