2015-01-21, 13:33
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Utan Skaparen, ingen skapelse...

Är världen/universum en skapelse? Bevisa, tack!
Citera
2015-01-21, 13:42
Medlem
goran744s avatar
Jag måste få skydda ateisten här. De är inte barnsliga utan har sin åsikt om Gud och tro och måste få ha det, precis som jag och du har en tro på det som inte kan bevisas.
De har valt sin väg i livet och trivs med den och sina iakttagelser och har inte fel i det de uppfattar om sin omgivning och existens.
Ingen har rätt eller fel utan är ett individuellt val grundat på sina egna upplevelser och kunskap.
Jag har själv varit ateist som yngre och agnostiker.
Jag har däremot kunnat använda min kunskap och alla delar av mina erfarenheter både som ateist, agnostiker och troende och hittat ett bredare sätt att se på saker och ting.
Precis som alla troende så är faktiskt inte heller alla ateister eller agnostiker en och samma, utan individer.
En av mina söner är ateist, en är agnostiker. Vi accepterar varandras åsikter och förstår varandras inställningar till livet.
Jag anser inte att de har en barnslig inställning emot Gud, utan mer en inställningen som hör ihop med just den individen.
Lika med min tro. Den är mycket individuell. Med många delar av olika livsåskådningar.
Citera
2015-01-21, 13:51
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Du ser inget problem med ditt cirkelresonemang som börjar på den felaktiga premissen att någonting är en "skapelse"?
Citera
2015-01-21, 16:47
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:

Jaasså det säger du. Vem skapade Skaparen från början isåfall ?
Senast redigerad av Lothbrok 2015-01-21 kl. 17:42.
Citera
2015-01-21, 17:09
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Det har du ju att bevisa...

Vilket du som vanligt inte kan...
Citera
2015-01-21, 22:32
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag måste få skydda ateisten här. De är inte barnsliga utan har sin åsikt om Gud och tro och måste få ha det, precis som jag och du har en tro på det som inte kan bevisas.
De har valt sin väg i livet och trivs med den och sina iakttagelser och har inte fel i det de uppfattar om sin omgivning och existens.
Ingen har rätt eller fel utan är ett individuellt val grundat på sina egna upplevelser och kunskap.
Jag har själv varit ateist som yngre och agnostiker.
Jag har däremot kunnat använda min kunskap och alla delar av mina erfarenheter både som ateist, agnostiker och troende och hittat ett bredare sätt att se på saker och ting.
Precis som alla troende så är faktiskt inte heller alla ateister eller agnostiker en och samma, utan individer.
En av mina söner är ateist, en är agnostiker. Vi accepterar varandras åsikter och förstår varandras inställningar till livet.
Jag anser inte att de har en barnslig inställning emot Gud, utan mer en inställningen som hör ihop med just den individen.
Lika med min tro. Den är mycket individuell. Med många delar av olika livsåskådningar.
Gud är ett allmängods implementerat i de flesta samhället varpå man skapat strukturer och vissa kommer längre med att lyckas uppodla decent demokrati, t.ex vi i Sverige... något som verkar otroligt svårt för andra länder att komma ens halvvägs, antagligen p.g.a extremt fundamentalistisk godtrogenhet, som direkt hindrar demoratiska strukturer med sans och vett att gro och växa, se exemplet Polen där religiös fanatism står i regimen och förtrycker om så mot deras vilja, så ändå fanatiskt och ganska bakåtsträvande, enl mig.

Att statuera jesus så extremt som gjordes, är ju extremt, inte vanlig tro inte, det är fullständig teokrati på sitt sätt.

En annan ytterlighet av det de uppfattat som ateism, då det aldrig varit riktigt normalt där, antingen religiös fanatism eller total statlig byråkrati.

Synd men kan ha med närheten till Sovjet att göra. Odjuren som ideligen ska bevisa manhaftigheten med mera, in till vägs ände. Macho, en kvinna-är-en-kvinna och så är det bara, medan mannen det är annar ras, svart-vitt tänk. Enl mig.

Råbarkat religionsfanatik. Finns inga mjuka nyanser, det blir ju enbart en annan form av stalinism, enbart med religiös extremare doktrin som absolut auktoritet.

Hur demokratiskt är DET? inte mycket alls.
Citera
2015-01-23, 03:35
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Betyder det att gud måste böja sig för logikens lagar? Är gud bunden till de lagar som styr i vår "tidsbundna" värld? Är något omöjligt eller falskt bara för att det är (eller verkar för dig) absurt?

Du menar att Gud både existerar och inte existerar?

Skulle du kunna vidareutveckla det där lite, tack.
Citera
2015-01-23, 03:40
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Jaasså det säger du. Vem skapade Skaparen från början isåfall ?

Om Skaparen Själv hade haft en skapare som skapade Skaparen, så skulle ju Skaparen per definition inte vara Skaparen!
Citera
2015-01-23, 03:45
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det har du ju att bevisa...

Vilket du som vanligt inte kan...

Vad skulle du godta som bevis för allas vår Allsmäktige Skapare?

Gud visar sig i sin personliga, översinnligt vackra skepnad endast för de själar som har en innerlig, brinnande längtan och önskan att träffa Honom, för de som har öppnat sina hjärtan för Honom!

Vill man verkligen ha bevis för Guds existens, så måste man alltså preliminärt öppna upp sitt hjärta för Honom och längta efter att få träffa Honom.

Har du en brinnande längtan efter att träffa Gud?

Om inte, varför skulle Han tränga sig på dig, när Han förstått att du inte har någon önskan att träffa Honom?

Gud respekterar din Gudagivna fria vilja.

Vill du inte närma dig Gud, så tvingar Han sig inte på dig.

Gud besvarar själens individuella personliga önskan. Gud visar inte sin undersköna Allsmäktiga skönhet för trotsande Gudsförnekare. Gud leker kurragömma med Gudsförnekare.

Vad som krävs för att du ska komma till övertygelse och inse Guds existens?

Att du till att börja med börjar söka efter Honom. Den som söker finner.

Har du inlett ditt sökande?
Senast redigerad av Död o återfödd 2015-01-23 kl. 03:53.
Citera
2015-01-23, 04:01
Medlem
particulum1s avatar
Nu har jag inte läst hela tråden, men något jag faktiskt kan urskilja som något unikt är att nästan ingen verkar ta dig på allvar.

Det jag skulle vilja fråga dig, och försök svara ärligt: vill du att folk ska börja tro på gud och acceptera det du säger som sanning?

Om du vill det, varför vill du det?
Citera
2015-01-23, 05:19
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Vad skulle du godta som bevis för allas vår Allsmäktige Skapare?

Gud visar sig i sin personliga, översinnligt vackra skepnad endast för de själar som har en innerlig, brinnande längtan och önskan att träffa Honom, för de som har öppnat sina hjärtan för Honom!

Vill man verkligen ha bevis för Guds existens, så måste man alltså preliminärt öppna upp sitt hjärta för Honom och längta efter att få träffa Honom.

Har du en brinnande längtan efter att träffa Gud?

Om inte, varför skulle Han tränga sig på dig, när Han förstått att du inte har någon önskan att träffa Honom?

Gud respekterar din Gudagivna fria vilja.

Vill du inte närma dig Gud, så tvingar Han sig inte på dig.

Gud besvarar själens individuella personliga önskan. Gud visar inte sin undersköna Allsmäktiga skönhet för trotsande Gudsförnekare. Gud leker kurragömma med Gudsförnekare.

Vad som krävs för att du ska komma till övertygelse och inse Guds existens?

Att du till att börja med börjar söka efter Honom. Den som söker finner.

Har du inlett ditt sökande?
Kan du inte låta bli att skriva en massa trams?
Är det så svårt?

Vad har du på fötterna för att hävda allt det du gör?
Besvära dig inte med en massa länkar till en massa siter och YT-klipp.
Man tycker bara mest synd om dig i största allmänhet att ingen gett dig hjälp.
Citera
2015-01-23, 07:22
Medlem
Citat:
Vad vill du nu ha bevis för?

Vad skulle det göra för skillnad för dig personligen i ditt liv, om det nu är bevis för Guds existens du fick?

Om det inte skulle göra någon skillnad för dig, vad är det för mening med att du ens frågar efter bevis?
Hur vet du att det inte skulle göra någon skillnad för mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in