• 1
  • 2
2015-01-23, 02:57
Medlem
lighten-ups avatar
Jag sitter och kollar på två Lenovo Y50-70 laptops.

Denna har 8 GB ram: http://www.inet.se/produkt/1972451/l...b-ssh-gtx-860m
Denna har 16 GB ram: http://www.webhallen.com/se-sv/dator..._free2play_vou

Förutom RAM-minnena är dessa laptops ganska lika varandra vad jag ser. Med tanke på att det skiljer sig 2000 kr just nu mellan dem undrar jag hur stor skillnaden i ram-minne egentligen spelar roll? Nån som tror sig veta?
Citera
2015-01-23, 03:07
Medlem
bithaxs avatar
Köp den billiga och kolla vad det kostar att köpa till minnet och sätta i själv.
Kanske blir billigare. Om inte, så kan du ju välja om du vill uppgradera sen.
Mycket minne är trevligt, men mer än 8 är normalt inte nödvändigt idag.
Citera
2015-01-23, 03:07
Medlem
svallerbyttans avatar
Skiljer det 2000:- så väljer du såklart den med 8GB RAM. Internminne är det enklaste att uppgradera i efterhand om det skulle behövas.
Citera
2015-01-23, 03:18
Medlem
det skiljer mer dessa datorer åt, den viktigaste "lilla detaljen" är väl att det i den dyrare sitter 4gb grafikminne istället för som i den billiga 2gb. 8 mot 16 gb ram debatten faller helt, den är idag inte lika intressant då man med 8 gb ram kommer långt, men 2 gb grafikminne är på gränsen till att vara u-land. satsa på att först jämnföra alla specs och därefter fattar du ett beslut som är mer rättvist att jämföra prisskillanden i. på. av.
Citera
2015-01-23, 03:20
Medlem
dessutom kan du lätt kasta i 8 gb ram extra i den billiga, men den den kan du inte uppgradera grafikkortet. tar du den med 16 gb ram, den dyrare, så kan du alltid sälja det ramminnet och skaffa 8 gb om det är 8 du vill ha, och prisskillanden blev helt plötsligt mindre.

grafikminne är extremt viktigt i framtiden, då mer o mer processer kommer köras på grafikkortet.
Citera
2015-01-23, 03:21
Medlem
lighten-ups avatar
Tack för svaren!

Såg precis att den billigare har ett 2 GB grafikkort och den dyrare har 4 GB grafikkort - bägge av typen GTX860M. Hur ska man resonera med det i å tanke? Är det kanske smartare och mer långsiktigt då att lägga ut några tusen till och få ett bättre grafikkort och mer RAM? Eller är det onödigt med både 16 GB ram och 4 GB grafikkort?

Edit: tjenasnygging hann före bra skrivet där med
Senast redigerad av lighten-up 2015-01-23 kl. 03:25.
Citera
2015-01-23, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Tack för svaren!

Såg precis att den billigare har ett 2 GB grafikkort och den dyrare har 4 GB grafikkort - bägge av typen GTX860M. Hur ska man resonera med det i å tanke? Är det kanske smartare och mer långsiktigt då att lägga ut några tusen till och få ett bättre grafikkort och mer RAM? Eller är det onödigt med både 16 GB ram och 4 GB grafikkort?

Edit: tjenasnygging hann före bra skrivet där med

Ja relativt onödigt.
Du tänker åtminstone

Ska du hålla på med grafiska prylar osv så kan du ha nytta av mer än 8GB.
Tänk på att nya system med DDR4 har kommit nu , bara det gör det onödigt att köpa DDR3 RAM för en hel armé.
Det handlar mer om tekniken i kretsarna än storleken
Citera
2015-01-23, 14:22
Medlem
Du behöver inte mer än 2GB i grafikkortet med största sannolikhet och detsamma gäller att du inte behöver mer än 8GB RAM när du spelar.

Ska du jobba med många och tunga program och ha mycket öppet samtidigt så är ju mer RAM intressant. Men kör du inte flera spel samtidigt och några bildhanteringsprogram etc samtidigt så behöver du inte oroa dig
Citera
2015-01-24, 00:56
Medlem
bithaxs avatar
Spelar man på laptopar dessa dagar?

Jag skulle ta det lungt med att tänka mig att köpa en tung "gaming" laptop som ändå inte lever upp till alla krav, men det var väll så det var för några år sedan kanske.
Citera
2015-01-25, 00:23
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax

Jag skulle ta det lungt med att tänka mig att köpa en tung "gaming" laptop som ändå inte lever upp till alla krav, men det var väll så det var för några år sedan kanske.

Oh yes we do
Citera
2015-01-26, 00:56
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax

Gapet mellan bärbara och stationära har krympt med tiden, det är inte svårt att hitta en högpresterande bärbar idag. Tyvärr kostar de några tusen till och att uppgradera komponenter är kört. Som tidigare.
Citera
2015-01-27, 16:49
Medlem
lighten-ups avatar
Jag kan säga att jag köpte den billigare Y50-70 som gick på 7999 kr och planerar att uppgradera RAM-minnet på den till 16 GB.

Vad tycker ni är ett rimligt pris för två i princip nya 4 GB 1600 MHz DDR3 RAM-minnen om man säljer dem begagnat?

Är det så att det är olika slags RAM-minnen för laptops och stationära, d.v.s. att ett RAM-minne i en laptop passar inte i en stationär?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in