2015-01-22, 17:10
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
På polisens hemsida:

Exempel på undantag från förbudet:
  • militär som till uniform bär kniv
  • hantverkare som arbetar med mattläggning och bär kniv
  • svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv
  • normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg.

https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Knivar-med-mera/

Exakt! Luddigare lagar får man leta efter "med ljus & lykta".. Vad är "normalt bruk"? Ska händer och fötter också betraktas som potentiella vapen (jag vet att jag drar det till sin spets nu.. ). Med en knytnäve kan man slå ihjäl en människa, med fötterna kan man sparka någon till döds. Ska vi förbjuda innehav av händer/fötter? OK, säg att händer/fötter förbjuds... Då kommer nästa problem - ska innehav av huvud kriminaliseras? Man kan faktiskt skalla ihjäl någon!

Jo, jag raljerar lite (!). Jag inser skillnaden mellan att någon går runt med en hagelbrakare på stan, eller att man innehar en "Leatherman Micra" (väldigt behändigt litet verktyg, saknar tyvärr tång..).
Senast redigerad av lrad070142 2015-01-22 kl. 17:13.
Citera
2015-01-22, 17:34
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Frågan är väl också varför man ens behöver tänka tanken att man ska ha på sig en fickkniv i dagens samhälle, som väl nästan får sägas ha utvecklats i en riktning där fickkniven blivit ganska redundant för folk som inte på något vis använder den i sin yrkesroll? De flesta stadsbor som rör sig mycket på allmän plats lever ju inte sådana liv att man regelbundet hamnar i situationer då man plötsligt måste "MacGyver-fixa" något med varken knivblad, skruvmejsel eller tång, så jag ser inte riktigt varför man ens skulle behöva ha på sig t.ex ett multiverktyg när man knallar runt på stan i vardagen.

Jag tänker bara att för att det ska finnas ett behov att förtydliga lagen ytterligare, så borde det ju också finnas ett behov att faktiskt bära kniv på allmän plats för att man som "Svensson" ska råka åka dit på det? Varför känns det inte som en acceptabel lösning att bara lämna allt som har ett knivblad hemma?

För som sagt, det här gäller ju i princip samtliga lagar vi har i landet att du alltid kan hitta några luddiga små kryphål där möjlighet till tvetydiga tolkningar kan göras, men det hör ju också till lagarnas, eller kanske snarare människans, natur att man aldrig kan specificera saker med 0% marginal för avvikelser heller. Det går ju liksom inte att generalisera fram någon övergripande mall som ger en absolut beskrivning av en "person som kan tänkas bli våldsam och använda kniven som vapen" utan självklart är ju det enda rationella tillvägagångssättet att det helt enkelt får bli en bedömningsfråga från fall till fall. Vill man inte bli föremål för den bedömningen så kan man ju som sagt skippa kniven helt och hållet

Ett väl formulerat inlägg (jag håller med dig om det mesta!), men din sista mening öppnar för obehagliga tolkningar... Det gränsar till "rent mjöl i påsen"-argumentet. Dvs om man vet att "jag är laglydig" så går man med på vilka dumheter som helst.

Låt mig förklara närmare. Jag är laglydig. Hypotetiskt scenario: I en kampanj mot den ökande brottsligheten vill "myndigheterna" framtvinga obligatorisk video-övervakning i alla bostäder. Jag rycker bara på axlarna.. "Fine for me" typ. En kille dyker upp och installerar ett antal videokameror. De får väl övervaka mig när jag morgonkissar, eller sitter i två timmar helt passiv och tittar på TV? Vad fan spelar det för roll, jag följer ju alltid "lagen"? Men vänta bara.. Tänjbara lagar kommer att tänjas.

Nej, jag är inte rättshaverist - har inte ens fått en P-bot! Har ingen "grudge" med någon myndighet. Men det är, som ordspråket säger, "bättre att stämma i bäcken än i ån"..
Senast redigerad av lrad070142 2015-01-22 kl. 17:39.
Citera
2015-01-22, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Det är just sådana formuleringar som visar att knivlagen är en "gummiparagraf". Jag är stolt ägare till en "Leatherman Surge". Skitdyr! För en massa år sedan hade jag den alltid i bältet (typ "bra att ha"), men sedan gick "hölstret" sönder, och jag lämnade den hemma i en skrivbordslåda (där ligger den än).

Enligt vad du säger, så bröt jag alltså mot knivlagen:

1) Jag bar den "för jämnan", varje dag.
3) Det fanns ingen naturlig koppling till mitt jobb - jag var IT-konsult!

BTW: det enda jag i stort sett inte använde (innan den blev "pensionerad") var knivbladet... Tången använde jag vid massa tillfällen ("spetsnos-tång" i stället för Gerbers värdelösa variant), samt mejslarna, saxen (flera gånger) och sågen.

Fast det är väl just sådana där föremål som inte går under själva lagen just för att det räknas som ett verktyg och inte ett vapen, som vi sade innan(och som framgick av texten på polisens hemsida? Har visserligen ett knivblad och går visserligen att använda som vapen, men kan inte anses vara " ägnat att" kanske...

Finns många andra föremål som kan användas som vapen men som inte går under denna lag.
Senast redigerad av E259 2015-01-22 kl. 19:37.
Citera
2015-01-22, 19:47
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E259
Fast det är väl just sådana där föremål som inte går under själva lagen just för att det räknas som ett verktyg och inte ett vapen, som vi sade innan(och som framgick av texten på polisens hemsida? Har visserligen ett knivblad och går visserligen att använda som vapen, men kan inte anses vara " ägnat att" kanske...

Finns många andra föremål som kan användas som vapen men som inte går under denna lag.
Just formuleringen "ägnat att" är lite missvisande, eftersom den juridiska meningen av begreppet inte betyder "i syfte att". I detta sammanhang ska "ägnat att" som jag förstått det mera tolkas som "kan användas för att". En hammare eller ett basebollträ är ju inte ägnat att slå ihjäl folk med egentligen, precis som en fickkniv eller ett multiverktyg inte är ägnat att ha ihjäl folk med, men de kan brukas som vapen ändå och därför omfattas de av lagen. Begreppet är således neutralt i den bemärkelsen att det inte säger något om en persons eventuella uppsåt med ett visst föremål.
Senast redigerad av buffalo 2015-01-22 kl. 20:01.
Citera
2015-01-22, 21:16
Medlem
Citat:
Därför att undantagen innefattar "normalt bruk av fickkniv".

Som medborgare vill jag i förväg veta vilka rättigheter jag faktiskt har. Jag gillar inte gummiparagrafer och kvasirättigheter som kan berövas mig utifrån den enskilde polismannens humör för dagen.
Eller så är det så att du har ganska dålig koll på hur juridiken fungerar. Lagar skrivs med avsikter som är presenterade. Därefter måste ALLA lagar tolkas. Visar det sig att parter har olika uppfattning så får man det prövat i domstol. Tycker man fortfarande att domen är fel så överklagar man och kan få den prövad i högre instans. Skulle det nu vara så att du fortfarande tycker det är åt helvete så kan du överklaga igen och anser då högsta instans att det finns tveksamheter så beviljas prövningstillstånd och till slut har du ett prejudikat som slår fast hur tolkningen ska se ut.

Att du kallar det kvasirättigheter är i bästa raljanta anda visar bara på dina egna bristande kunskaper.
Senast redigerad av CockyRocky 2015-01-22 kl. 21:22.
Citera
2015-01-22, 21:53
Bannlyst
Citat:
Just formuleringen "ägnat att" är lite missvisande, eftersom den juridiska meningen av begreppet inte betyder "i syfte att". I detta sammanhang ska "ägnat att" som jag förstått det mera tolkas som "kan användas för att". En hammare eller ett basebollträ är ju inte ägnat att slå ihjäl folk med egentligen, precis som en fickkniv eller ett multiverktyg inte är ägnat att ha ihjäl folk med, men de kan brukas som vapen ändå och därför omfattas de av lagen. Begreppet är således neutralt i den bemärkelsen att det inte säger något om en persons eventuella uppsåt med ett visst föremål.

Nej det är sant. Men återigen måste man förstå lagens "syfte". För just ordet syfte i det här sammanhanget antyder ju mera att man har föremålet för att slå/hugga/skada...kanske tom döda någon. Kan det bevisas att man har en kniv, ja det kan vara ett föremål som inte ens lyder under knivlagen, så är vi ju snarare inne på ett förberedelse/försök till grövre brott såsom grov misshandel tex. Då är ju knivlagen ganska betydelselös. Det är om man kan bevisa att en person gått med en kniv( eller annat föremål) i syfte att använda den på någon vill säga.

Det skulle kanske bli en tydligare lag, men samtidigt väldigt mera tandlös.
Citera
2015-01-22, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ett väl formulerat inlägg (jag håller med dig om det mesta!), men din sista mening öppnar för obehagliga tolkningar... Det gränsar till "rent mjöl i påsen"-argumentet. Dvs om man vet att "jag är laglydig" så går man med på vilka dumheter som helst.

Låt mig förklara närmare. Jag är laglydig. Hypotetiskt scenario: I en kampanj mot den ökande brottsligheten vill "myndigheterna" framtvinga obligatorisk video-övervakning i alla bostäder. Jag rycker bara på axlarna.. "Fine for me" typ. En kille dyker upp och installerar ett antal videokameror. De får väl övervaka mig när jag morgonkissar, eller sitter i två timmar helt passiv och tittar på TV? Vad fan spelar det för roll, jag följer ju alltid "lagen"? Men vänta bara.. Tänjbara lagar kommer att tänjas.

Nej, jag är inte rättshaverist - har inte ens fått en P-bot! Har ingen "grudge" med någon myndighet. Men det är, som ordspråket säger, "bättre att stämma i bäcken än i ån"..

Finns iofs andra saker som är betydligt godtyckligare än så om du menar att utfallet är beroende av polismannens bedömning. Att skriva ordningsföreläggande eller lämna rapporteftergift vid lindrigare trafikförseelser är ju beroende av polismans bedömning till stor del.

Tydlighet är viktigt, men samtidigt så får inte lagen vara tandlös heller vilket kan bil följden om det är allt för uppstyltat vad som är rätt och fel. Dom fall som varit med " föregivande av allmän ställning" är ett exempel.

Såklart inte bra om det skulle missbrukas men jag har då personligen aldrig varit med om att någon kollega bötfällt en vanlig svensson som haft kniv( mindre fällkniv på sig).

Samma med LOB, en lag som gör att man kan låsa in en person utan brottsmisstanke i 6 timmar.

Men skulle inte denna lag finnas så skulle vi snart se resultatet i form av misshandlar och andra brott som ofta hör samman med alkoholpåverkan.

Dom allra flesta utav oss, alla kollegor jag känner iaf, är väl medvetna om det inte alls är bra om man börjar missbruka just dom möjligheter vi har i form av LOB/PL 13. Det är lite samma med brott mot knivlagen.
Citera
2015-01-22, 22:21
Medlem
Hur gör man om man ser att polisen begår brott?
Citera
2015-01-22, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LX

Anmäla?
Citera
2015-01-22, 22:28
Medlem
VenomXs avatar
Citat:

Mjaa, mitt argument var väl snarare att det för mig känns ganska praktiskt omöjligt att formulera lagar som inte öppnar för denna lite luddiga tolkningsmöjlighet på plats i någon mån, för hur skulle den lagen då se ut? Det vore ju bara ett fullständigt knivförbud rakt av som skulle vara vettigt som alternativ isåfall, men då har istället poliserna inget utrymme att förlåta något bärande av kniv alls om de stöter på en, och våra friheter minskar ytterligare.

Det är också ungefär så jag tolkar nuvarande knivlag (och rättar mig i görligaste mån efter), dvs att det råder strikt knivförbud på allmän plats men att man "kan ha tur" och komma undan med det om situationen ger att poliserna tycker att bruket är ursäktligt om man råkar ertappas med en kniv på fickan. Snarare än att alla oskyldiga civila med rent mjöl i påsen ska få gå runt med kniv och att man bara åker dit om man "har otur" och förväxlas med en illasinnad ligist. Med tanke på hur farligt ett vasst eggvapen faktiskt är i en fysisk konfrontation (på många sätt faktiskt farligare än en pistol, men det är en annan diskussion) så tycker jag det känns klokast med en lite ödmjuk hållning i frågan.

För som sagt, jag ser väldigt få anledningar till att det borde vara en rättighet, eller ens minsta lilla nödvändighet, att gå runt med kniv i fickan i dagens samhälle. Behöver man någonsin ett vasst verktyg för något göromål så finns det oftast sådana att finna inom räckhåll ändå utan att man behöver gå runt med verktyget på sig för jämnan "ifall behovet uppstår"
Citera
2015-01-22, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LX
Ett brott är ett brott. Poliser har skyldig att anmäla brott de ser som faller under allmänt åtal. Dessvärre är det rätt många som inte gjorde tillräckligt i skolan som inte vet vad som gäller och anmäler saker i tron att det är ett brott. Exempelvis eftersom en polisman kanske gör precis det muppen själv åkte dit för, utan att fatta att polisen får köra för fort, använda våld i vissa situationer fan till och med skjuta en flyende jävel i nacken om denne begått tillräckligt allvarliga brott.
Citera
2015-01-23, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CockyRocky
Ett brott är ett brott. Poliser har skyldig att anmäla brott de ser som faller under allmänt åtal. Dessvärre är det rätt många som inte gjorde tillräckligt i skolan som inte vet vad som gäller och anmäler saker i tron att det är ett brott. Exempelvis eftersom en polisman kanske gör precis det muppen själv åkte dit för, utan att fatta att polisen får köra för fort, använda våld i vissa situationer fan till och med skjuta en flyende jävel i nacken om denne begått tillräckligt allvarliga brott.

Jo men det säger sig självt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in