Citat:
Ursprungligen postat av
lrad070142
Ett väl formulerat inlägg (jag håller med dig om det mesta!), men din sista mening öppnar för obehagliga tolkningar... Det gränsar till "rent mjöl i påsen"-argumentet. Dvs om man vet att "jag är laglydig" så går man med på vilka dumheter som helst.
Låt mig förklara närmare. Jag är laglydig. Hypotetiskt scenario: I en kampanj mot den ökande brottsligheten vill "myndigheterna" framtvinga obligatorisk video-övervakning i alla bostäder. Jag rycker bara på axlarna.. "Fine for me" typ. En kille dyker upp och installerar ett antal videokameror. De får väl övervaka mig när jag morgonkissar, eller sitter i två timmar helt passiv och tittar på TV? Vad fan spelar det för roll, jag följer ju alltid "lagen"? Men vänta bara.. Tänjbara lagar kommer att tänjas.
Nej, jag är inte rättshaverist - har inte ens fått en P-bot! Har ingen "grudge" med någon myndighet. Men det är, som ordspråket säger, "bättre att stämma i bäcken än i ån"..

Finns iofs andra saker som är betydligt godtyckligare än så om du menar att utfallet är beroende av polismannens bedömning. Att skriva ordningsföreläggande eller lämna rapporteftergift vid lindrigare trafikförseelser är ju beroende av polismans bedömning till stor del.
Tydlighet är viktigt, men samtidigt så får inte lagen vara tandlös heller vilket kan bil följden om det är allt för uppstyltat vad som är rätt och fel. Dom fall som varit med " föregivande av allmän ställning" är ett exempel.
Såklart inte bra om det skulle missbrukas men jag har då personligen aldrig varit med om att någon kollega bötfällt en vanlig svensson som haft kniv( mindre fällkniv på sig).
Samma med LOB, en lag som gör att man kan låsa in en person utan brottsmisstanke i 6 timmar.
Men skulle inte denna lag finnas så skulle vi snart se resultatet i form av misshandlar och andra brott som ofta hör samman med alkoholpåverkan.
Dom allra flesta utav oss, alla kollegor jag känner iaf, är väl medvetna om det inte alls är bra om man börjar missbruka just dom möjligheter vi har i form av LOB/PL 13. Det är lite samma med brott mot knivlagen.