2015-01-21, 21:57
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moglie
Fast den är inte så svår att tolka. Ska du iväg och fiska så får du ha med den i bilen. Ska du till stan för att köpa en tidning eller träffa vänner så har du ingen anledning till att ha den och därav ett brott?? Vad är det svåra i att tolka undantagen?
Därför att undantagen innefattar "normalt bruk av fickkniv".

Som medborgare vill jag i förväg veta vilka rättigheter jag faktiskt har. Jag gillar inte gummiparagrafer och kvasirättigheter som kan berövas mig utifrån den enskilde polismannens humör för dagen.
Senast redigerad av buffalo 2015-01-21 kl. 22:04.
Citera
2015-01-21, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Det verkar som att vi ändå inte befinner oss så långt från varandra i synen på knivbärande. Jag tycker att det är utmärkt om polisen låter bli att rapportera vanliga hederliga medborgare för brott mot knivlagen, om inget i deras beteende och uppträdande eller omständigheterna i övrigt talar för att de har något ont uppsåt. Som du skriver så är väl problemet i praktiken inte så stort, eftersom en vanlig hederlig medborgare inte blir slumpmässigt visiterad på stan. Blir man visiterad så har man gjort något som väckt polisens uppmärksamhet. Jag tycker också det är utmärkt att ni plockar knivar och andra farliga föremål från personer som uppenbarligen inte har ett ärligt uppsåt.

Men jag kan ändå inte acceptera att det finns ett så stort utrymme för godtycke och tolkningar. Jag vill i förväg veta om jag begår ett brott eller inte när jag har en fickkniv på mig. Ett enkelt svar vore väl "ja", men då har vi fortfarande problemet med lagens syfte och polisens egen skrivelse om undantagen. Tyvärr verkar det som att vissa poliser gör mer orimliga tolkningar än andra, vilket öppnar upp för ett godtycke som jag inte tycker är bra.

Var verkligen den gamla knivlagen så mycket sämre? Om polisen bara kan ta knivar från personer som misstänks för brott så blir väl resultatet i praktiken det samma som idag, med den skillnaden att vanliga hederliga medborgare har ryggen fri. Det vore i min mening en bättre lag.

Fast så godtyckligt är det väl inte? Det finns alltid fall då det kan vara svårt att dra gränsen även då det gäller andra brott, tänka på att man skall kunna styrka sådana saker som tex uppsåt.

Går man omkring med en rambokniv på stan( även som vanlig svensson) utan att man gör något med den eller hotar någon eller något sådant så kan man knappast skylla på att man inte visste det var olagligt. Har man en mindre fällkniv fäst på sin nyckelknippa då.? Njaa....

Just normalt bruk handlar om att du skall göra något med den, kanske ett hantverksjobb, någon fritidssysselsättning osv osv. Att gå omkring med den utifall att bedömer jag inte riktigt som normalt bruk kanske.

Ägnat att användas som vapen är ju syftet med lagen och håller man sig till det och lyssnar till sitt sunda förnuft förstår nog dom allra flesta vad som är ok och vad som inte är det.

Det är ju inte så att vi kan skriva ut böter på detta brott på plats som vid en fortkörning tex. Eftersom brottet har fängelse i straffskalan så är det dagsböter/strafföreläggande som blir aktuellt och ett sådant skriver en åklagare ut.

Dessutom har du ju också rätten att kunna få din sak prövad i domstol om du själv inte anser att du har gjort fel så att det är så beroende av vilken polis du möter är väl kanske en sanning med stor modifikation.

Dock om du får böter för lindrigare trafikförseelser, där kan det göra desto större skillnad.
Senast redigerad av E259 2015-01-21 kl. 22:23.
Citera
2015-01-21, 22:19
Medlem
Citat:
Därför att undantagen innefattar normalt bruk av fickkniv.

Som medborgare vill jag i förväg veta vilka rättigheter jag faktiskt har. Jag gillar inte gummiparagrafer och kvasirättigheter som kan berövas mig utifrån den enskilde polismannens humör för dagen.
Exakt. Och normalt sett med att bära en kiv är att man ska göra något med den, säg fiska, arbetar som snickare påväg till eller ifrån jobbet osv. Att bära en kniv utan att ha planerat att använda den till något lagligt är inte ett normalt bruk.
Citera
2015-01-21, 22:47
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E259
Fast så godtyckligt är det väl inte? Det finns alltid fall då det kan vara svårt att dra gränsen även då det gäller andra brott, tänka på att man skall kunna styrka sådana saker som tex uppsåt.

Går man omkring med en rambokniv på stan( även som vanlig svensson) utan att man gör något med den eller hotar någon eller något sådant så kan man knappast skylla på att man inte visste det var olagligt. Har man en mindre fällkniv fäst på sin nyckelknippa då.? Njaa....

Just normalt bruk handlar om att du skall göra något med den, kanske ett hantverksjobb, någon fritidssysselsättning osv osv. Att gå omkring med den utifall att bedömer jag inte riktigt som normalt bruk kanske.

Ägnat att användas som vapen är ju syftet med lagen och håller man sig till det och lyssnar till sitt sunda förnuft förstår nog dom allra flesta vad som är ok och vad som inte är det.

Det är ju inte så att vi kan skriva ut böter på detta brott på plats som vid en fortkörning tex. Eftersom brottet har fängelse i straffskalan så är det dagsböter/strafföreläggande som blir aktuellt och ett sådant skriver en åklagare ut.

Dessutom har du ju också rätten att kunna få din sak prövad i domstol om du själv inte anser att du har gjort fel så att det är så beroende av vilken polis du möter är väl kanske en sanning med stor modifikation.

Dock om du får böter för lindrigare trafikförseelser, där kan det göra desto större skillnad.
Visst, jag kan få min sak prövad som vem som helst, men jag skulle ju gärna slippa att gå igenom hela den processen bara för att lagen är godtycklig. Den gamla lagen var inte godtycklig på det sättet, därför var den bättre. Men din egen tolkning är alltså att jag bör kunna bära en mindre fällkniv i fickan eller på nyckelknippan, utan att behöva oroa mig för att bli rapporterad för brott mot knivlagen? Kan man be polismyndigheten om ett signerat och stämplat intyg på det?

Citat:
Exakt. Och normalt sett med att bära en kiv är att man ska göra något med den, säg fiska, arbetar som snickare påväg till eller ifrån jobbet osv. Att bära en kniv utan att ha planerat att använda den till något lagligt är inte ett normalt bruk.
Fast varför väljer då polisen att precisera "normalt bruk av fickkniv" som ett undantag? Normalt, legitimt bruk av vilken kniv som helst är ju redan tillåtet. Ska jag röja sly på landet så har jag rätt att bära en machete om jag vill eftersom att jag har ett legitimt användningsområde för den där och då.

Det allmänna undantaget har inget med just fickknivar att göra, ändå nämns de som ett särskilt undantag.
Senast redigerad av buffalo 2015-01-21 kl. 23:02.
Citera
2015-01-21, 23:09
Medlem
Citat:
Visst, jag kan få min sak prövad som vem som helst, men jag skulle ju gärna slippa att gå igenom hela den processen bara för att lagen är godtycklig. Den gamla lagen var inte godtycklig på det sättet, därför var den bättre. Men din egen tolkning är alltså att jag bör kunna bära en mindre fällkniv i fickan eller på nyckelknippan, utan att behöva oroa mig för att bli rapporterad för brott mot knivlagen? Kan man be polismyndigheten om ett signerat och stämplat intyg på det? :p

Fast varför väljer då polisen att precisera normalt bruk av fickkniv som ett undantag? Normalt, legitimt bruk av vilken kniv som helst är ju redan tillåtet. Ska jag röja sly på landet så har jag rätt att bära en machete om jag vill eftersom att jag har ett legitimt användningsområde för den där och då.

Det allmänna undantaget har inget med just fickknivar att göra, ändå nämns de som ett särskilt undantag.
Har jag missat detta eller vart specificerar polisen just fickkniv menar du? Och om de har gjort det, det är inte så tror du att de gjort det för att många tror att det är någon skillnad på multitool och vanlig morakniv?
Citera
2015-01-21, 23:15
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Har jag missat detta eller vart specificerar polisen just fickkniv menar du? Och om de har gjort det, det är inte så tror du att de gjort det för att många tror att det är någon skillnad på multitool och vanlig morakniv?
På polisens hemsida:

Exempel på undantag från förbudet:
  • militär som till uniform bär kniv
  • hantverkare som arbetar med mattläggning och bär kniv
  • svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv
  • normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg.

https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Knivar-med-mera/
Citera
2015-01-21, 23:29
Bannlyst
Citat:
Visst, jag kan få min sak prövad som vem som helst, men jag skulle ju gärna slippa att gå igenom hela den processen bara för att lagen är godtycklig. Den gamla lagen var inte godtycklig på det sättet, därför var den bättre. Men din egen tolkning är alltså att jag bör kunna bära en mindre fällkniv i fickan eller på nyckelknippan, utan att behöva oroa mig för att bli rapporterad för brott mot knivlagen? Kan man be polismyndigheten om ett signerat och stämplat intyg på det?

Tja, är det inte så med ganska många lagar och överträdelser av dessa? Oftast är det ganska klart, men man kan nästan alltid hitta fall då det blir en bedömningsfråga och därmed betydligt luddigare.

Nej det allra säkraste är väl kanske att inte gå med kniv alls? Några signerade och stämplade intyg kan jag inte ge men chansen att du skall åka dit på det som vanlig svensson om du bara går med den i fickan så ingen ser får nog bedömas som mycket låg.

Citat:
Fast varför väljer då polisen att precisera "normalt bruk av fickkniv" som ett undantag? Normalt, legitimt bruk av vilken kniv som helst är ju redan tillåtet. Ska jag röja sly på landet så har jag rätt att bära en machete om jag vill eftersom att jag har ett legitimt användningsområde för den där och då.

Ja där kan jag hålla med om att formuleringen kanske är lite konstig. Ordet normalt för ju lite tanken till att det just inte handlar om några undantag. Sen är det ju lite subjektivt vad man räknar som normalt. Men det skall nog inte tolkas som att du får gå med kniv bara du inte tänker göra något olagligt med den. Gör man det fö och det går att bevisa( dvs att man tänker göra något olagligt) så blir nog inte ens knivlagen aktuell utan det handlar om försök/förberedelse till något grövre brott.
Citera
2015-01-21, 23:44
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Tja, är det inte så med ganska många lagar och överträdelser av dessa? Oftast är det ganska klart, men man kan nästan alltid hitta fall då det blir en bedömningsfråga och därmed betydligt luddigare.

Nej det allra säkraste är väl kanske att inte gå med kniv alls? Några signerade och stämplade intyg kan jag inte ge men chansen att du skall åka dit på det som vanlig svensson om du bara går med den i fickan så ingen ser får nog bedömas som mycket låg.

Ja där kan jag hålla med om att formuleringen kanske är lite konstig. Ordet normalt för ju lite tanken till att det just inte handlar om några undantag. Sen är det ju lite subjektivt vad man räknar som normalt. Men det skall nog inte tolkas som att du får gå med kniv bara du inte tänker göra något olagligt med den. Gör man det fö och det går att bevisa( dvs att man tänker göra något olagligt) så blir nog inte ens knivlagen aktuell utan det handlar om försök/förberedelse till något grövre brott.
Visst kan man ju låta bli att bära kniv överhuvudtaget, men jag vill inte acceptera att lagen ska tolkas så. Men om det är så den ska tolkas så vill jag att den ändras. Jag hade kontaktat min riksdagsman om jag trodde att det skulle göra någon skillnad. Vem inom polisen kan svara på hur man ska tolka skrivelsen på hemsidan? Vem är bemyndigad att göra sådana uttalanden?

Tack i alla fall för att du velat ge mig din syn på saken. Är du nöjd med hur knivlagen är skriven, eller ser du också behov av ett förtydligande?
Senast redigerad av buffalo 2015-01-21 kl. 23:49.
Citera
2015-01-21, 23:52
Bannlyst
Citat:
Visst kan man ju låta bli att bära kniv överhuvudtaget, men jag vill inte acceptera att lagen ska tolkas så. Men om det är så den ska tolkas så vill jag att den ändras. Jag hade kontaktat min riksdagsman om jag trodde att det skulle göra någon skillnad. Vem inom polisen kan svara på hur man ska tolka skrivelsen på hemsidan? Vem är bemyndigad att göra sådana uttalanden?

Tack i alla fall för att du velat ge mig din syn på saken. Är du nöjd med hur knivlagen är skriven, eller ser du också behov av ett förtydligande?

Det är ju alltid bra att man kan göra det så tydligt som möjligt men denna diskussion om något visar väl att det kanske inte är helt lätt? Som du säger kan ju en kniv användas till annat och dessutom inbegriper ju denna lag inte bara knivar.

Jag håller med att det finns oklarheter i lagen som sådan. Men det finns andra problem med hur lagstiftningen är uppbyggd som rör andra saker som är större tycker, men det är en annan historia.

Nöjd och nöjd..? Ja tydligare kan den ju bli, men överlag är det ju mkt bra att vi har den och jag tror säkert man kunnat förhindra en hel del tack vare denna lag.
Citera
2015-01-22, 00:00
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Det är ju alltid bra att man kan göra det så tydligt som möjligt men denna diskussion om något visar väl att det kanske inte är helt lätt? Som du säger kan ju en kniv användas till annat och dessutom inbegriper ju denna lag inte bara knivar.

Jag håller med att det finns oklarheter i lagen som sådan. Men det finns andra problem med hur lagstiftningen är uppbyggd som rör andra saker som är större tycker, men det är en annan historia.

Nöjd och nöjd..? Ja tydligare kan den ju bli, men överlag är det ju mkt bra att vi har den och jag tror säkert man kunnat förhindra en hel del tack vare denna lag.
Ja, som lagen är skriven idag är den ju ett bra verktyg för polisen. Det var ju hela syftet med nuvarande knivlagen när den togs fram. Det var inte att hindra laglydiga människor från att bruka kniv på ett normalt sätt, även om den till viss del ändå gör det idag. Innan nuvarande knivlagen var det ju inget konstigt med att ha en fickkniv. Det hade var och varannan förr. Det är först nu som folk börjar ifrågasätta varför man ska vara "beväpnad" på stan. Synen på vad en kniv är har ju helt klart förändrats med åren.
Citera
2015-01-22, 16:13
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Innan nuvarande knivlagen var det ju inget konstigt med att ha en fickkniv. Det hade var och varannan förr.

Frågan är väl också varför man ens behöver tänka tanken att man ska ha på sig en fickkniv i dagens samhälle, som väl nästan får sägas ha utvecklats i en riktning där fickkniven blivit ganska redundant för folk som inte på något vis använder den i sin yrkesroll? De flesta stadsbor som rör sig mycket på allmän plats lever ju inte sådana liv att man regelbundet hamnar i situationer då man plötsligt måste "MacGyver-fixa" något med varken knivblad, skruvmejsel eller tång, så jag ser inte riktigt varför man ens skulle behöva ha på sig t.ex ett multiverktyg när man knallar runt på stan i vardagen.

Jag tänker bara att för att det ska finnas ett behov att förtydliga lagen ytterligare, så borde det ju också finnas ett behov att faktiskt bära kniv på allmän plats för att man som "Svensson" ska råka åka dit på det? Varför känns det inte som en acceptabel lösning att bara lämna allt som har ett knivblad hemma?

För som sagt, det här gäller ju i princip samtliga lagar vi har i landet att du alltid kan hitta några luddiga små kryphål där möjlighet till tvetydiga tolkningar kan göras, men det hör ju också till lagarnas, eller kanske snarare människans, natur att man aldrig kan specificera saker med 0% marginal för avvikelser heller. Det går ju liksom inte att generalisera fram någon övergripande mall som ger en absolut beskrivning av en "person som kan tänkas bli våldsam och använda kniven som vapen" utan självklart är ju det enda rationella tillvägagångssättet att det helt enkelt får bli en bedömningsfråga från fall till fall. Vill man inte bli föremål för den bedömningen så kan man ju som sagt skippa kniven helt och hållet
Citera
2015-01-22, 16:51
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
...
Du skall nog inte räkna med att du kan gå omkring med en fällkniv på fickan för jämnan dock. Känns inte riktigt som man kan motivera det som " normalt bruk".

Det är just sådana formuleringar som visar att knivlagen är en "gummiparagraf". Jag är stolt ägare till en "Leatherman Surge". Skitdyr! För en massa år sedan hade jag den alltid i bältet (typ "bra att ha"), men sedan gick "hölstret" sönder, och jag lämnade den hemma i en skrivbordslåda (där ligger den än).

Enligt vad du säger, så bröt jag alltså mot knivlagen:

1) Jag bar den "för jämnan", varje dag.
3) Det fanns ingen naturlig koppling till mitt jobb - jag var IT-konsult!

BTW: det enda jag i stort sett inte använde (innan den blev "pensionerad") var knivbladet... Tången använde jag vid massa tillfällen ("spetsnos-tång" i stället för Gerbers värdelösa variant), samt mejslarna, saxen (flera gånger) och sågen.
Senast redigerad av lrad070142 2015-01-22 kl. 16:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in