Citat:
Ursprungligen postat av
buffalo
Det verkar som att vi ändå inte befinner oss så långt från varandra i synen på knivbärande. Jag tycker att det är utmärkt om polisen låter bli att rapportera vanliga hederliga medborgare för brott mot knivlagen, om inget i deras beteende och uppträdande eller omständigheterna i övrigt talar för att de har något ont uppsåt. Som du skriver så är väl problemet i praktiken inte så stort, eftersom en vanlig hederlig medborgare inte blir slumpmässigt visiterad på stan. Blir man visiterad så har man gjort något som väckt polisens uppmärksamhet. Jag tycker också det är utmärkt att ni plockar knivar och andra farliga föremål från personer som uppenbarligen inte har ett ärligt uppsåt.
Men jag kan ändå inte acceptera att det finns ett så stort utrymme för godtycke och tolkningar. Jag vill i förväg veta om jag begår ett brott eller inte när jag har en fickkniv på mig. Ett enkelt svar vore väl "ja", men då har vi fortfarande problemet med lagens syfte och polisens egen skrivelse om undantagen. Tyvärr verkar det som att vissa poliser gör mer orimliga tolkningar än andra, vilket öppnar upp för ett godtycke som jag inte tycker är bra.
Var verkligen den gamla knivlagen så mycket sämre? Om polisen bara kan ta knivar från personer som misstänks för brott så blir väl resultatet i praktiken det samma som idag, med den skillnaden att vanliga hederliga medborgare har ryggen fri. Det vore i min mening en bättre lag.
Fast så godtyckligt är det väl inte? Det finns alltid fall då det kan vara svårt att dra gränsen även då det gäller andra brott, tänka på att man skall kunna styrka sådana saker som tex uppsåt.
Går man omkring med en rambokniv på stan( även som vanlig svensson) utan att man gör något med den eller hotar någon eller något sådant så kan man knappast skylla på att man inte visste det var olagligt. Har man en mindre fällkniv fäst på sin nyckelknippa då.? Njaa....
Just normalt bruk handlar om att du skall göra något med den, kanske ett hantverksjobb, någon fritidssysselsättning osv osv. Att gå omkring med den utifall att bedömer jag inte riktigt som normalt bruk kanske.
Ägnat att användas som vapen är ju syftet med lagen och håller man sig till det och lyssnar till sitt sunda förnuft förstår nog dom allra flesta vad som är ok och vad som inte är det.
Det är ju inte så att vi kan skriva ut böter på detta brott på plats som vid en fortkörning tex. Eftersom brottet har fängelse i straffskalan så är det dagsböter/strafföreläggande som blir aktuellt och ett sådant skriver en åklagare ut.
Dessutom har du ju också rätten att kunna få din sak prövad i domstol om du själv inte anser att du har gjort fel så att det är så beroende av vilken polis du möter är väl kanske en sanning med stor modifikation.
Dock om du får böter för lindrigare trafikförseelser, där kan det göra desto större skillnad.