2015-01-22, 18:56
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det berättas mellan varven hur poppis Olof Palme var utomlands. Men även här var bilden minst sagt delad . Den här artikeln av Gwynne Dyer kritiserar palme stenhårt för dubbelmoral i nedrustningen av kärnvapen, med tanke på det då nya avslöjandet i ny teknik av det svenska kärnvapenprogrammet.

Artikeln publicerades i Ottawa Citizen och kan trots sin fränhet inte betecknas som palmehat. Kommentaren "OP den mest skenhelige politikern på jorden sedan Pontius Pilatus" sved säkerligen både hos Olof Palme och hans anhängare.

http://news.google.com/newspapers?nid=2194&dat=19850513&id=Izc0AAAAIBAJ&s jid=gfUIAAAAIBAJ&pg=4784,1685915

http://news.google.com/newspapers?nid=1310&dat=19850427&id=-6xVAAAAIBAJ&sjid=mOEDAAAAIBAJ&pg=3351,6656368

http://news.google.com/newspapers?nid=1916&dat=19850510&id=7xJJAAAAIBAJ&s jid=ugUNAAAAIBAJ&pg=2024,1614933

Har läst igenom artiklarna och måste erkänna att jag inte visste att vi förde ett sådant dubbelspel angående kärnvapen som artiklarna gör gällande.
USA var väl inte så förtjusta i detta om jag har förstått det hela rätt.
Ännu ett exempel på hur de måste ha uppfattat Palme som svår att hantera.
Man kan ju förstå om USA/Nato fann det lite obehagligt med förmågan att framställa kärnvapen på två år samtidigt som Palme närmade sig Sovjet allt mer.
Ponera sedan att de får höra att Palme skickar uran till Indien för kärnvapenframställning! Om detta stämmer så måste de ha lackat ur ordentligt...
Citera
2015-01-22, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persoren
Ja snart får ni reda på vem och vilka som utförde mordet på Palme.
Håll korpgluggarna öppna. Boboslacke han kommer nog inte skriva på länge när han får reda på att Sydafrika låg bakom. he he he

Lika het som Evert Bäckströms bögspår. Bögspåret är kanske hetare med tanke på att det stödjer mötesscenariot.
Citera
2015-01-22, 19:27
Medlem
Citat:
Ja snart får ni reda på vem och vilka som utförde mordet på Palme.
Håll korpgluggarna öppna. Boboslacke han kommer nog inte skriva på länge när han får reda på att Sydafrika låg bakom. he he he
Det är inte alls säkert.Tänker på uttrycket "att hälla vatten på en gås"
Jag letar febrilt efter ett gammalt youtube inslag utan att hitta.Ett par som hörde en omfattande radiotrafik fr vinden,kvällen det begav sig. Senare så byggdes vinden om t lägenhet.Hyresgäst C_G Ö
Läste häromadan att någon fr Italien hade undrat,ett par min efter mordet och innan larm hade gått ut,om våran Stadsminister blivit mördad.
Kom att tänka på jaktradion i mitten av 80-talet. Det va ett evigt chatter fr Italienare på 27Mhz bandet. Men kunde vi höra dom så kunde väl dom höra oss,åtminstonde m hjälp av slavsändare/förstärkare

Om detta stämmer så har dom ju helt enkelt avlyssnat WT med inside information.
Senast redigerad av Custerson 2015-01-22 kl. 19:35.
Citera
2015-01-22, 19:42
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custerson
Jag letar febrilt efter ett gammalt youtube inslag utan att hitta.Ett par som hörde en omfattande radiotrafik fr vinden,kvällen det begav sig. Senare så byggdes vinden om t lägenhet.Hyresgäst C_G Ö
Läste häromadan att någon fr Italien hade undrat,ett par min efter mordet och innan larm hade gått ut,om våran Stadsminister blivit mördad.
Kom att tänka på jaktradion i mitten av 80-talet. Det va ett evigt chatter fr Italienare på 27Mhz bandet. Men kunde vi höra dom så kunde väl dom höra oss,åtminstonde m hjälp av slavsändare/förstärkare

Jag har också sett det inslaget och tror att det är striptese sommarupplaga från mitten av 90-talet eller så. Säger till om jag hittar det. Trovärdigt vittne var hon i alla fall. Damen med leksaksaffären.
Citera
2015-01-22, 20:07
Avslutad
Citat:

https://www.youtube.com/watch?v=eMfUDoAYakY
Citera
2015-01-22, 20:34
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justme72
https://www.youtube.com/watch?v=eMfUDoAYakY

Tack för det. Ja, vad skall man säga. Det finns ju ingen som helst anledning att misstro damen med leksaksaffären. Både hon och hennes make hade ju erfarenhet av hur radiosändningar låter.

Detta med Italienarna och jaktradion skulle jag gärna vilja höra mer om. Har helt missat det.
Citera
2015-01-22, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jens-Peter
Lika het som Evert Bäckströms bögspår. Bögspåret är kanske hetare med tanke på att det stödjer mötesscenariot.

jo jo men håll ögonen öppna den närmsta tiden, inom en vecka så är det nog klart.
Citera
2015-01-22, 21:17
Medlem
Citat:
jo jo men håll ögonen öppna den närmsta tiden, inom en vecka så är det nog klart.
Men för bövelen,vad ska vi skriva om då? ha ha.
Söker mer varifrån jag läste att Itaienare hade tidig kunskap om mordet.

Läser mycket men dokumenterar för lite.
Citera
2015-01-22, 22:02
Medlem
Citat:
Men för bövelen,vad ska vi skriva om då? ha ha.
Söker mer varifrån jag läste att Itaienare hade tidig kunskap om mordet.

Läser mycket men dokumenterar för lite.

http://www.smp.se/livsstil/en-natt-peter-aldrig-glommer(1361566).gm

Som jag skrivit tidigare: notera särskilt sista 3 meningarna i intervjun. Står i bjärt kontrast till det han sagt precis innan om CP.
Senast redigerad av QEVeritas 2015-01-22 kl. 22:33.
Citera
2015-01-22, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas

Som jag skrivit tidigare: notera särskilt sista 3 meningarna. Står i bjärt kontrast till det han sagt precis innan om CP.
Suveränt att du hittade detta ang samtal fr Italien. Tydligen va SOS mottagare (borde vara inspelat)

Är inte säker på vad du menar det sista.
Citera
2015-01-22, 22:36
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Ser nu att IE var djupt involverad i IB och blanda annat gjorde sin militärtjänstgöring hos BE tillsammans med Anders T. Han värnade också om relationen till Nato.

Hittade en spännande kommunikation mellan Enn Kokk och Anders Thunberg på nätet, som bland annat beskriver Ingemar Engmans motvilja att synas offentligt.

Till Anders Thunberg: Den ende som vägrade låta sig intervjuas av mig var Ingemar Engman – men han förhördes ju av den statliga kommissionen utan att detta förändrade helhetsbilden.

Kommentar by Enn Kokk — 2013 06 22 14:47 #

Enn, bäste IB-granskare – kanske vägrade personen i fråga genom att vägra att tala sanning, och det var inte Engman jag tänkte på. Vi får ta saken i enrum senare. För övrigt har vi i dag 25/ 6 2013 enligt Aftonbladet ett nytt fall av åsiktsregistrering inom (v) och som uppenbarligen går fram till 1990-talet, långt efter IB:s avveckling. Det märkliga med det fallet är att SÄPO lämnar ut identiteten på en infiltratör. Det är mot alla regler i branschen, även dem som SÄPO själv deklarerat. Har skall man i fortsättningen kunna rekrytera infiltratörer i terroristkretsar>?

Kommentar by anders thunberg — 2013 06 25 6:19 #

Till Anders Thunberg: Jag hade ju, i motsats till den statliga granskningskommissionen, inga maktmedel att ta till – min granskning byggde på att jag hade fått partiets officiella uppdrag och att de jag valde att ta la med därför skulle vara öppenhjärtiga. Men naturligvis fanns det de som ändå konstrade. Ett exempel är den nu döde förre partikassören Nils Gösta Damberg, som jag fick höra om igen, när jag på andra vägar hade fått fram uppgifter om hans inblandning.

Kommentar by Enn Kokk — 2013 06 25 7:49 #

Anders Thunberg, apropå -ismer. Tidigare var SAP så stort, att man kunde hålla rågången.

Idag handlar det inte i samma utsträckning om att stoppa, snarare rekrytera. Hur skulle Omar Mustafa och hans gren av islam-ismen ha hanterats under de före detta kristna socialdemokraternas, Broderskap, glansperiod?

Kommentar by Hans G Eriksson — 2013 06 25 12:37 #

Hans G Eriksson, Broderskapsrörelsen har jag ringa kännedom om. Minns dock en eldsjäl Evert Svensson, minns också att rörelsen propagerade mycket för att man skulle få mer gudstjänster och andaktsprogram i radion och att man var extrem i sin uppslutning bakom Israel och hyste ringa förståelse för arabiska ståndpunkter i Israel-Palestina-konflikten. Har nu sett att man på sistone har svängt hundraåttiograder i den sistnämnda frågan. Det skall organisation dock hedras för. Det är aldrig för sent att tänka om i moraliska, politiska frågor

Kommentar by anders thunberg — 2013 06 25 18:37 #

Anders Thunberg, du vet betydligt mer om Broderskap än ditt inlägg låter ana.

I min ungdom fanns lokalt en verklig eldsjäl och föredöme som ordförande för en Broderskapsgrupp.
Han var inte urskillningslöst för eller emot i en partskonflikt. Det var kanske inte så partipolitiskt rationellt – men förtoendeingivande.

Det måste väl vara någon helt annan som kallar sig Anders Thunborg? Annars har vi väl fått bevis på ett liv efter döden... Anders Thunborg avled 2004, ovan citat är daterade 2013.
Citera
2015-01-22, 22:37
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas

Som jag skrivit tidigare: notera särskilt sista 3 meningarna. Står i bjärt kontrast till det han sagt precis innan om CP.

Dom här meningarna är något jag reagerade över . Här påstås att SÄPO var på SABB under mordnatten, vilket varit naturlgt.

" Christer och jag förhördes av säkerhetspolisen på Sabbatsberg. Men vi hade inget att tillföra. Jag berättade att det enda jag hörde var en kvinna som skrek. Det måste ha varit Lisbeth Palme."
Efter att ha rengjort ambulansen körde Peter Nordström och Christer Eriksson vid 3-tiden på natten till SOS Alarm på Söder.
" Personalen ville veta vad som hade hänt. Och då fick vi veta att två minuter efter mordet hade det ringt en person från Italien och frågat om Palme hade blivit skjuten. Vi reagerade på detta och så här i efterhand kan man undra hur informationen spreds eftersom mobiltelefoner inte existerade."

Uppgiften om samtal från Italien har jag aldrig hört tidigare. finns det någon substans i den så är den sensationell. Kan vara en anledning till att ex Sonja Teir inte ville prata med bröderna Poutiainen om händelserna på SBC mordnatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in