Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Frågan om barnets arvsrätt eller snarare brist på sådan har å andra sidan direkt betydelse för bevisvärderingen i målet. Det används som ett bevis i domskälen på att Martin Törnblad inte falskt tillvitade Sara Lundblad deltagande i hans mord på Göran Lunblad.
Annars tenderar jag något att hålla med dig. Barnets existens visar för övrigt på ett generellt moraliskt dilemma med att alls straffa människor. Visserligen är det svårt att se att det skulle kunna vara på annat sätt än att man fängslar föräldrarna och några hävdar säkert att pojken får det bättre utan sådana föräldrar. Det går dock inte att blunda för att straffet i sig inte bara drabbar förövarna utan också en oskyldig tredje part i form av den lille pojken.
I det här fallet kan man argumentera för att han till och med drabbas dubbelt genom att han både fråntas en normal relation med sina föräldrar och inte får något arv efter morfadern.
Mitt tidigare inlägg skall inte ses ur en juridisk synvinkel men ifall vi nu ser saker och ting ur ett
juridiskt perspektiv så har självklart arvsrätten en viss betydelse i domskälens resonemang kan
vi läsa vad gäller SL och hennes delaktighet i mordet. Själv köper jag inte alla delar av domskälen,
vissa delar av domskälen känns mindre tydliga och just den delen du nämner i domskälen
att MT sannolikt förstått att hans son skulle blivit arvslös ifall han "falskt" drog med sig SL
i fallet får inget större gehör hos mig, kan han ens tänka eller förstå så långt ?
Men å andra sidan är det en vända kvar i fallet och ifall TR:s dom står sig låter jag än så
länge vara osagt men absolut, en viss tvivel finns för att detta inte är hugget i sten
och då tänker jag på SL.
Pojken kommer absolut att straffas på fler plan än två men att media idag lade fram en
så förbannat ogenomtänkt och torftig artikel som på inga vis lyckades förmedla det
centrala i varför barnbarnet nödvändigtvis måste hängas ut känns helt opassande.
Vete fan om det ens varit försvarbart ifall media lyckats med att få med delar av domskälen
som en anledning till att ett oskyldigt barn idag pryder deras artiklar, det var helt enkelt ett
omoralisk snedsteg av tidningen sett utifrån mina blå.