2015-01-22, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Jag har också hört att det var en bror/bröder som var i farten. Dock behövde man inte köra upp på någon gårdsplan för att bli stoppad, det räckte att åka runt på en vanlig allmän väg i Norra Förlösa för att det skulle stå stora maskiner med aggressiva chaufförer i vägen (det var alltså inte på privat mark som jag förstår det).

Om jag fattade min källa rätt så hade de först kört upp på gårdsplanen och sedan blivit stoppade på traktorvägen som går över deras mark och slutar vid fyndplatsen. Källan trodde inte det var nån allmän väg.
Citera
2015-01-22, 21:35
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Jag har också hört att det var en bror/bröder som var i farten. Dock behövde man inte köra upp på någon gårdsplan för att bli stoppad, det räckte att åka runt på en vanlig allmän väg i Norra Förlösa för att det skulle stå stora maskiner med aggressiva chaufförer i vägen (det var alltså inte på privat mark som jag förstår det).

Man kan ju hoppas att det är slut med T-bladarnas terror av grannskapet nu. Men det vettefan. Flera av familjemedlemmarna verkar ju tyvärr sakna all vett och sans. Att Martin tycker det är okej att misshandla djur till döds, och inte ens har vett att skämmas för det eller försöka dölja det, måste ju rimligtvis ligga antingen i en bristfällig (obefintlig) uppfostran eller att han lärt av sin familj att det är okej att behandla djur illa. Jag tror på det sistnämnda.

Anledningen till att jag tror det är för att det framgår av fuppen hur otroligt mycket djur som dött på T-blads gård pga av brister i skötseln, vanskötsel och rent djurplågeri. En fd personal uppger att skälet till att hon slutade hos T-blads var på grund av den grova vanskötseln av djuren.

Det hela verkar ha förbättrades något under en period när en ny anställd kom till gården och styrde upp det hela, T-bladarna själva verkar dock inte varit intresserade av att göra något åt att deras djur plågades och dog som flugor. Det är så vidrigt så jag saknar ord. Jag hoppas att T-blad konkar så inihelvete så ingen i familjen någonsin har råd att ha ett enda djur till.

Helt åt helvete verkar han inte behandla djuren, Åke fick guldmedalj 2011 för att i 23 år levererat förstklassig mjölk.

Jag kan inte ett skvatt om djurskötsel och mjölkproduktion men jag antar att man måste sköta om djuren bra för att producera mjölk av högsta kvalitet.

http://www.barometern.se/lan/mjolkbonder-far-medalj-av-kungen/

http://www.bolagsfakta.se/pressreleaser/visa/pressrelease/332935/ake-thornblad-fran/index.php

Åke har störst gård av årets Guldmedaljörer, men trots det förhållandevis stora
djurantalet är han noga med varje ko, det behövs om mjölken ska bli av högsta
kvalitet. Och för Åke är det närheten till djuren som är den stora behållningen
med att vara mjölkbonde. För ett par år sedan funderade han på att byta
yrkesbana, men gården vann kampen till glädje för hans tre söner som vill ta
över i framtiden.
- Deras inställning avgjorde saken så jag satsade och byggde nytt
lösdriftsstall med karusellmjölkning. Jag trivs ju med jobbet och gillar
verkligen att umgås med djuren. Att pyssla om dem och pratar med
dem.

Djuromsorgen är alltså viktig och korna ska ha foder av bra kvalitet som är
skördat vid rätt tidpunkt. Man måste vara noga med skötseln av klövar och
juver och miljön i ladugården är också jätteviktig, säger Åke.
Citera
2015-01-22, 21:41
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, hon lär bli en mumsbit för de hårdhudade damerna på Hinseberg för det blir väl där
som hon lär hamna. Anstalten i Ystad finns förstås också att välja på.

Sara får passa på och lära sig nu när hon får chansen. Vad lesbisk kärlek är för någonting.

Det är såna här sköna tjejer som hon får möta, några av dem lär väl sitta kvar sedan
reportaget producerades: http://wwwc.aftonbladet.se/kvinna/0001/09/farliga.html

Ulla står redo att möta upp med stora famnen...

edit: Hur fadersmord klassas är jag lite osäker på. Smäller väl inte alltför högt, antar jag.

Får en känsla av att fadersmord är något att se upp till i dessa sammanhang, men det kanske bara är jag...
Citera
2015-01-22, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Frågan om barnets arvsrätt eller snarare brist på sådan har å andra sidan direkt betydelse för bevisvärderingen i målet. Det används som ett bevis i domskälen på att Martin Törnblad inte falskt tillvitade Sara Lundblad deltagande i hans mord på Göran Lunblad.

Annars tenderar jag något att hålla med dig. Barnets existens visar för övrigt på ett generellt moraliskt dilemma med att alls straffa människor. Visserligen är det svårt att se att det skulle kunna vara på annat sätt än att man fängslar föräldrarna och några hävdar säkert att pojken får det bättre utan sådana föräldrar. Det går dock inte att blunda för att straffet i sig inte bara drabbar förövarna utan också en oskyldig tredje part i form av den lille pojken.

I det här fallet kan man argumentera för att han till och med drabbas dubbelt genom att han både fråntas en normal relation med sina föräldrar och inte får något arv efter morfadern.

Mitt tidigare inlägg skall inte ses ur en juridisk synvinkel men ifall vi nu ser saker och ting ur ett
juridiskt perspektiv så har självklart arvsrätten en viss betydelse i domskälens resonemang kan
vi läsa vad gäller SL och hennes delaktighet i mordet. Själv köper jag inte alla delar av domskälen,
vissa delar av domskälen känns mindre tydliga och just den delen du nämner i domskälen
att MT sannolikt förstått att hans son skulle blivit arvslös ifall han "falskt" drog med sig SL
i fallet får inget större gehör hos mig, kan han ens tänka eller förstå så långt ?
Men å andra sidan är det en vända kvar i fallet och ifall TR:s dom står sig låter jag än så
länge vara osagt men absolut, en viss tvivel finns för att detta inte är hugget i sten
och då tänker jag på SL.

Pojken kommer absolut att straffas på fler plan än två men att media idag lade fram en
så förbannat ogenomtänkt och torftig artikel som på inga vis lyckades förmedla det
centrala i varför barnbarnet nödvändigtvis måste hängas ut känns helt opassande.
Vete fan om det ens varit försvarbart ifall media lyckats med att få med delar av domskälen
som en anledning till att ett oskyldigt barn idag pryder deras artiklar, det var helt enkelt ett
omoralisk snedsteg av tidningen sett utifrån mina blå.
Citera
2015-01-22, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Helt åt helvete verkar han inte behandla djuren, Åke fick guldmedalj 2011 för att i 23 år levererat förstklassig mjölk.

Jag kan inte ett skvatt om djurskötsel och mjölkproduktion men jag antar att man måste sköta om djuren bra för att producera mjölk av högsta kvalitet.

http://www.barometern.se/lan/mjolkbonder-far-medalj-av-kungen/

http://www.bolagsfakta.se/pressreleaser/visa/pressrelease/332935/ake-thornblad-fran/index.php

Åke har störst gård av årets Guldmedaljörer, men trots det förhållandevis stora
djurantalet är han noga med varje ko, det behövs om mjölken ska bli av högsta
kvalitet. Och för Åke är det närheten till djuren som är den stora behållningen
med att vara mjölkbonde. För ett par år sedan funderade han på att byta
yrkesbana, men gården vann kampen till glädje för hans tre söner som vill ta
över i framtiden.
- Deras inställning avgjorde saken så jag satsade och byggde nytt
lösdriftsstall med karusellmjölkning. Jag trivs ju med jobbet och gillar
verkligen att umgås med djuren. Att pyssla om dem och pratar med
dem.

Djuromsorgen är alltså viktig och korna ska ha foder av bra kvalitet som är
skördat vid rätt tidpunkt. Man måste vara noga med skötseln av klövar och
juver och miljön i ladugården är också jätteviktig, säger Åke.

Vet heller ingenting om kossor och mjölkproduktion, men nåt rätt måste ju gubben ha gjort, det har du rätt i.

Jag tänker: "Det gick hyfsat bra tills Martin började jobba på gården på riktigt när han var klar med skolan ungefär samtidigt."
Citera
2015-01-22, 22:02
Medlem
afvongreves avatar
Men tänk vilket underlag allt det här vore för ett filmmanus. Någon sa på tv (minns inte vem) att man borde göra en film om Quick. Nej fy vad hemskt! Men det här vore väl nåt att göra en film om. Blir en lång berättelse om hur Saras mamma stack till Åland (eller har hon dött?) ... och sen allt det andra, mordet, osv.
Citera
2015-01-22, 22:07
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Men tänk vilket underlag allt det här vore för ett filmmanus. Någon sa på tv (minns inte vem) att man borde göra en film om Quick. Nej fy vad hemskt! Men det här vore väl nåt att göra en film om. Blir en lång berättelse om hur Saras mamma stack till Åland (eller har hon dött?) ... och sen allt det andra, mordet, osv.

Faktiskt, jag kan nog nästan inte tänka mig ett bättre filmmanus.
Citera
2015-01-22, 22:11
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Faktiskt, jag kan nog nästan inte tänka mig ett bättre filmmanus.

Boken är som vanligt bättre.
Citera
2015-01-22, 22:27
Medlem
Hur var Sara som person? Martin verkar ju allmänt bakom flötet men jag har svårt att få grepp om Sara, hon känns flyktig på något sätt.
Citera
2015-01-22, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
De flesta barn har inga miljoner att ärva efter sina morfädrar och lever lyckliga ändå, med sina föräldrar. Föräldrarna har i mina ögon sett förverkat sin föräldraroll innan de ens var det.
Vilket barn vill ha dem som föräldrar?
Han behöver komma långt bort från båda släkterna.
- Jo du Vince lille, så illa var det, att far din sköt morfar din och mor din var med på det.
- De tog den stora traktorn och grävde ett hål innan..
- Jo du, har du sett en Winchester?
- Ögat var stort som en boll, se.
- Se inte så snopen ut lille Vince. Tror du att jag ljuger?

Stackars pojk!

Då tycker jag du ska byta dina ögon, du verkar både blind och totalt empatilös, eller kanske till och med barnlös. Ställ den frågan till deras lillgrabb, vilket barn vill ha dem som föräldrar? Han är säkert några år gammal och hans mamma betyder förmodligen allt för honom. Mamman och pappan har sin förbannade plikt och skyldighet att ta hand om sin son, även om dom sitter inlåsta! Har aldrig suttit inne själv men är rätt säker på att barn har rätt att träffa sina föräldrar så ofta det är tillåtet, allt för att sonen ska få den trygghet han behöver när de är så små! Den där Vincent skiter fullständigt i pengar och arv, han vet inte vad pengar är. Han behöver som alla barn trygghet och kärlek av sina föräldrar, kan han få det även fast de är bakom galler så ska han få det.
Citera
2015-01-22, 22:36
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissLycka
Hur var Sara som person? Martin verkar ju allmänt bakom flötet men jag har svårt att få grepp om Sara, hon känns flyktig på något sätt.

Hennes pappa (Göran) var säkert inte snäll mot henne. Jag tycker han låg bra där han låg. Varför skulle de gräva upp honom? Nu har stackars lillkillen inga föräldrar
Citera
2015-01-22, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Hennes pappa (Göran) var säkert inte snäll mot henne. Jag tycker han låg bra där han låg. Varför skulle de gräva upp honom? Nu har stackars lillkillen inga föräldrar

Hur menar du då, var han aggressiv? Våldsam? Psykiskt, fysiskt? Kände du Sara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in