2015-01-22, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Och det bestämmer du?

Testat att ställa dig på ett torg i Riyadh med ett plakat som hävdar det?

Ja, för din information var jag bland iranierna i demonstrationen i Saudi 1987..Vart var du då? Visste du vad wahhabism var på den tiden?
Jag har "rätten" att bestämma och ifrågasätta. Jag bär inte religiösa kläder men har den rätten att göra det.. Jag har studerat läran i nära 20år.
Senast redigerad av IR5 2015-01-22 kl. 18:00.
Citera
2015-01-22, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför kan det inte vara fel på författaren om innehållet inte förstås? Jag skulle kunna skriva en bok som du inte förstår allt i , och då är det ditt fel? Låter inte logiskt.....
Varför skulle en gud ge ut en bok med verser som bara en liten klick av mänskligheten kan förstå? Förstår inte gud att det innebär en massa olika tolkningar av dom verserna? Hur kan man dyrka en så inkompetent varelse? Varför vill gud att människor ska starta krig över hans perfekta bok?

Han gav dem budskapet på arabiska eftersom de pratade arabiska.

Citat:
[12:2] Vi har uppenbarat den som en förkunnelse på det arabiska språket, för att ni med ert förstånd till fullo skall kunna tillägna er [dess budskap].
Citera
2015-01-22, 18:13
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Om man läser en bok och inte förstår allt som sägs i den, då är det inte fel på författaren. Läsaren kanske inte har tillräckligt med kunskap eller kanske inte förstår terminologin.

Sen är det självklart inte fel på koranens författare om man inte kan förstå allt som står i koranen. Faktum är att koranen innehåller både tydliga och otydliga verser. Koranen säger att de otydliga verserna kan endast förstås av de som är väl grundade i kunskap. De som inte har kunskap kan inte förstå de otydliga verserna, utan hittar istället på egna tolkningar så som tex ISIS gör. Sen är ju majoriteten av ISIS unga och obildade människor. Det har vi ju sett, eller hur?

"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough" - Albert Einstein.

Skillnaden mellan koranen och en mattebok är just att matten är väldefinierad, koranen är det inte. Fattar du inte matteboken så har du sannolikt inte förstått termerna, mindre sannolikt att den är felskriven. Fattar du inte koranen som är väldigt värdslig i avseendet att den behandlar småsaker, såsom kvinnans mens, när det är ok att ha sex med dina fruar etc. då är det fel på författaren som inte var nog tydlig. Sanningen är inte tvetydig, den är vad den är.

Alla tvetydigheter i koranen måste man gissa sig till, vilket i sig är rätt stört då det ska vara "guds sanning". Som Einstein sa, gud verkar inte fatta sanningen tillräckligt bra för att förklara den. Vad gör din tolkning mer riktig än ISIS tolkning? Missförstå mig inte, jag gillar din tolkning bättre ens utan att veta exakt vad den är, men det verkar inte finnas så mycket som säger att din tolkning skulle vara mer riktigt än någon annans.

Och att du påstår att ISIS etc. inte har något med koranen och islam att göra är ju i sig löjlig, det är ju därifrån de har hittat inspiration till deras handlande då de skriker ut allan akbar då de mördar de som ritar profeten. Huruvida deras tolkning eller din tolkning av koranen ligger närmast vad författarna menade vet vi inte, vilket är ett stort problem, författarna av koranen (dvs allah) var för otydlig och gjorde få eller inga begreppsdefinitioner.
Senast redigerad av Roger Rabbit 2015-01-22 kl. 18:17.
Citera
2015-01-22, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Eller kanske för att människor ska gå och lära sig arabiska för att få lära känna nya perspektiv.
Citera
2015-01-22, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Vilka de?
Citera
2015-01-22, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Eller kanske för att människor ska gå och lära sig arabiska för att få lära känna nya perspektiv.
Du skämtar va?
Citera
2015-01-22, 21:37
Avstängd
Iman2014s avatar
Citat:
Den ideologi som sprider våld och hat i islams namn är salafism/wahabism. Saudiarabien är det landet som sprider denna ideologi i världen och det är inte lätt att få stop på denna ideologi. De fredliga muslimerna som inte håller med om denna ideologi massmördas och förföljs. Se bara hur salafisterna slaktar och förföljer muslimer i Irak och i Syrien.

Alltså, Ismail nu börjar jag seriöst bli trött på dig. Jag har följt dig en stund nu, och du börjar mer och mer öppna upp ditt sanna jag här.

Jag gör inte takfir nu, men jag tror inte du är muslim, överhuvudtaget. Du är förmodligen del av någon koranist sekt eller bara en vanlig svensk som spelar muslim på något sätt.

Du har gått över gränsen när du talar om Irak/Syrien då det är vi muslimer som mördas av brutala regeringar i dessa länder. Du kan inte förneka detta. Av alla människor som dödas i dessa två länder så är inte ens 5 % mördade av "salafister".
Citera
2015-01-22, 21:44
Avstängd
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Det här är väldigt intressant!
Hur kan Saudiarabien göra detta? Wahhabism är inte Islam, eftersom det inte finns något som redogör hur dessa tänker. Vad är en Wahhabist? Jag har haft livliga diskussioner med wahhabister, men du kan inte diskutera med någon som inte tror på religionen.
De accepterar inte skolorna. Oftast oerhört okunniga, och kan inte ens läsa Koranen på rätt sätt. Väldigt konstiga referenser såsom (vad jag har förstått) ibn Muljam och hans instinkter var något heligt.. Dessutom väldigt konstiga beteenden när dessa har fel..

För att det inte finns något som heter "Wahhabism".

Det enda salafisterna hävdar är att man ska följa dem första tre generationerna av muslimer, Salaf as Saliheen. De kallar inte ens sig själva för salafister, utan muslimer som vill följa de första tre generationerna av muslimer och deras exempel. Detta är egentligen inget konstigt då Profeten själv sa att dem första tre generationerna av muslimer är dem bästa.

Frågan är vad ni Shia följer? Om det är någon som har konstiga böcker så är det väl era, med allt nonsens som står där. Klassisk Sunni Islam följer Koranen och Profetens hadither, det är det. Sen finns det böcker man läser av klassiska lärda som hjälp, lärda såsom Nawawi, Ibn Hajr, Ibn Taymiyyah, Ibn al Qayyim och Ibn Hazm. Man behöver inte hålla med dessa personer i exakt allting, vi muslimer följer ingen person blint och dessa "salafister" erkänner och respekterar alla dessa lärda men man behöver inte hålla med varje person i allting. Ibland gör alla människor misstag.

Bara för att någon hos er kallar sig för Imam eller "AyatAllah" så innebär det inte att den personen har rätt i allting och aldrig gör misstag.
Citera
2015-01-22, 21:47
Avstängd
Iman2014s avatar
Citat:
Koranen är inte enbart riktad till araber på 600-talet, koranens budskap gäller för alla människor i alla tider i alla länder....

Jag skulle snarare säga att salafisterna är tickande bomber och latenta terrorister. Alla muslimer är inte terrorister, men alla terrorister är salafister. Stockholmsbombaren var själv en salafist. Sufi eller shiamuslimer är fredliga människor och har aldrig startat krig eller terroriserat folk.

Är du helt normal eller vad?

Hur kan du ens tro på detta? Du tror inte att sunni muslimer mördas av Shia runt om i världen? Eller är buddhisternas folkmord på muslimerna i Burma påhittat? Eller kristnas i Central Afrikanska republiken? Assad regimens som dödat över 200 000 i Syrien? Är dessa siffror påhittade enligt dig eller vad?

Jämfört med icke-muslimer har "salafisterna" inte ens dödat 1 % av det som icke-muslimer mördat muslimer. Men du är ju förmodligen etniskt svensk så du bryr dig väl inte ens...
Citera
2015-01-22, 21:56
Avstängd
Iman2014s avatar
Jag vill meddela bara till alla er icke-muslimer i denna religionsforumet, att användaren Ismail inte är en legitim representant för muslimer och för vår religion, bara så att ni är medvetna. Att argumentera med honom är som att argumentera med er själva, då han i princip i allting kommer ha samma åsikter som er då han i princip är som er.

Om ni vill få något konstruktivt av diskussioner om Islam så bör ni diskutera med legitima representanter för Islam och för vår religion. Nu är jag inte någon narcissist eller liknande så jag kommer inte berömma mig själv, däremot är jag övertygad om att när jag säger någonting ur ett religiöst perspektiv så citerar jag alltid relevanta verser i Koranen och hadither och när jag talar om utrikespolitiska händelser så skriver jag om saker som mer eller mindre är bekräftade där alla sidor kan hålla med om.

Till exempel är det uppenbart att idag så är muslimer största offret när det handlar om krig som förs av icke-muslimer mot muslimer samt av andra så kallade islamiska sekter såsom Shia, Allawiter och så vidare.

Ingen kan förneka detta, även västerländsk media har skrivit om händelser i Burma, CAR, Syrien och så vidare.

Bara så att ni är medvetna så har personer som Ismail inget med Islam att göra utifrån det dem skriver här på forumet och är inte legitim representant för muslimer.
Citera
2015-01-22, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Jag vill meddela bara till alla er icke-muslimer i denna religionsforumet, att användaren Ismail inte är en legitim representant för muslimer och för vår religion, bara så att ni är medvetna. Att argumentera med honom är som att argumentera med er själva, då han i princip i allting kommer ha samma åsikter som er då han i princip är som er.

Om ni vill få något konstruktivt av diskussioner om Islam så bör ni diskutera med legitima representanter för Islam och för vår religion. Nu är jag inte någon narcissist eller liknande så jag kommer inte berömma mig själv, däremot är jag övertygad om att när jag säger någonting ur ett religiöst perspektiv så citerar jag alltid relevanta verser i Koranen och hadither och när jag talar om utrikespolitiska händelser så skriver jag om saker som mer eller mindre är bekräftade där alla sidor kan hålla med om.

Till exempel är det uppenbart att idag så är muslimer största offret när det handlar om krig som förs av icke-muslimer mot muslimer samt av andra så kallade islamiska sekter såsom Shia, Allawiter och så vidare.

Ingen kan förneka detta, även västerländsk media har skrivit om händelser i Burma, CAR, Syrien och så vidare.

Bara så att ni är medvetna så har personer som Ismail inget med Islam att göra utifrån det dem skriver här på forumet och är inte legitim representant för muslimer.
Tack för meddelandet?
Citera
2015-01-22, 22:38
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Förvisso pekar Ismael åt fel håll (salafister) men ytterkantsextremister representera inte Islam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in