2015-01-09, 19:15
Medlem
vrooms avatar
Tillägg.

En enkel och genial grej jag såg på något forum och var tvungen att kopiera. Limma fast ett smart phone fäste på röret. Hittade precis ett gammalt fäste i garaget. Lite superlim på det så var det klart: http://oi60.tinypic.com/15hzpme.jpg
Riktigt smidigt att kunna se i t ex Sky viewer eller Sky safari vad man har i siktet. Vid tillfället så ser man att Jupiter precis klättrar upp över horisonten medan månen har en bit kvar.
Citera
2015-01-09, 19:22
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vroom
Tillägg.

En enkel och genial grej jag såg på något forum och var tvungen att kopiera. Limma fast ett smart phone fäste på röret. Hittade precis ett gammalt fäste i garaget. Lite superlim på det så var det klart: http://oi60.tinypic.com/15hzpme.jpg
Riktigt smidigt att kunna se i t ex Sky viewer eller Sky safari vad man har i siktet. Vid tillfället så ser man att Jupiter precis klättrar upp över horisonten medan månen har en bit kvar.
Jag kör med en laptop kopplad till teleskopets motor. Starry Night PRO ritar upp det som syns i okularet eller på skärmen via CCD. Det funkar även åt andra hållet, dvs jag kan styra teleskopet med programmet, utan att använda Celestrons egna handdator för Go-To.
Citera
2015-01-09, 19:26
Medlem
vrooms avatar
Jo. Jag meckade igång serieport till USB funktion på min Mac och fick Sky Safari att funka på det viset också. Det får bli ett smidigare komplement när jag inte kör GoTo, för telefonen ligger ju alltid i fickan.
Citera
2015-01-17, 12:25
Medlem
vrooms avatar
Någon framgång med fotandet? Här är det konstant mulet framåt kvällarna.
Har skaffat en Neximage5 och lite bättre okular ihop med en rättvänd 9z50 sökare nu, så jag hoppas att Jupiter vill visa upp sig ordentligt snart...
Citera
2015-01-17, 14:49
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vroom
Någon framgång med fotandet? Här är det konstant mulet framåt kvällarna.
Har skaffat en Neximage5 och lite bättre okular ihop med en rättvänd 9z50 sökare nu, så jag hoppas att Jupiter vill visa upp sig ordentligt snart...
Det var relativt klart väder igår kväll. Blåsigt, men fick ändå en hyfsad bild av Jupiter.
De gallileiska månarna befinner sig uppe till vänster i bild, men valde att enbart försöka få till planeten bra i redigeringen.

http://m.imgur.com/owOdF9T
Citera
2015-01-17, 18:48
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Det var relativt klart väder igår kväll. Blåsigt, men fick ändå en hyfsad bild av Jupiter.
De gallileiska månarna befinner sig uppe till vänster i bild, men valde att enbart försöka få till planeten bra i redigeringen.

Vilken jäkla fin bild!
Citera
2015-01-17, 21:37
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Vilken jäkla fin bild!
Tack
Citera
2015-01-17, 22:56
Medlem
vrooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon

Ser fint ut.
Jag har grejorna redo. Det såg lovande ut tidigare ikväll, men nu drar det in moln igen. Blir att ta en titt framåt 3-4 tror jag baske mig.
Citera
2015-01-20, 08:29
Medlem
OmarSharifs avatar
Plejaderna, kometen Lovejoy och norrsken
http://astrob.in/150066/0/

Blev förvånad av att man även svagt kan ana kometens svans i nordvästlig riktning från kärnan sett. Bilden är tagen med ett 50mm F1.7 objektiv.
Citera
2015-01-21, 22:17
Medlem
Polarlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmarSharif
Plejaderna, kometen Lovejoy och norrsken
http://astrob.in/150066/0/

Blev förvånad av att man även svagt kan ana kometens svans i nordvästlig riktning från kärnan sett. Bilden är tagen med ett 50mm F1.7 objektiv.

Läckert!
Lyx att ha klart väder. Här har jag inte kunnat observera kometen på två veckor eftersom det varit ett konstant lock av moln! :-(
Tog den här bilden då. Hyfsat stark men ingen imponerande svans direkt.
BILD
Citera
2015-01-22, 20:27
Medlem
OmarSharifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polarlight
Läckert!
Lyx att ha klart väder. Här har jag inte kunnat observera kometen på två veckor eftersom det varit ett konstant lock av moln! :-(
Tog den här bilden då. Hyfsat stark men ingen imponerande svans direkt.
BILD

Anledningen till att det var så pass klart var att det var -28 grader. Såg här såg kameran ut efteråt. Vi har haft mellan -25 och -35 de senaste veckorna här uppe i Malmfälten.

Riktigt härlig bild du fick med eller utan svans. Hur mycket "exposure time" blev det totalt för den bilden? Den 30:e så är kometen som närmast solen och bör då bli ännu tydligare. Håller tummarna för att du får ett hål i molntäcket och lyckas ta en money shot med svans och allt.

Hur lång tid tar det för dig att sätta upp stativ, montering, teleskop och kamera? Har funderat på att skaffa en sådan setup, men har kommit till insikten att jag nog inte kan ha en sådan utrustning. När det är klart och mörkt här uppe är det oftast kallt, och då vill man händerna oskyddade allt för länge. Har sett videor på när man monterar upp olika teleskop, och det ser inte lovande ut. Skulle förlora fingrarna i kallbrand efter en säsong Fast det är klart, när man skaffar hus så skulle man kunna bygga något stationärt i en friggebod/observatorium
Citera
2015-01-22, 20:41
Medlem
Polarlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmarSharif
Anledningen till att det var så pass klart var att det var -28 grader. Såg här såg kameran ut efteråt. Vi har haft mellan -25 och -35 de senaste veckorna här uppe i Malmfälten.

Riktigt härlig bild du fick med eller utan svans. Hur mycket "exposure time" blev det totalt för den bilden? Den 30:e så är kometen som närmast solen och bör då bli ännu tydligare. Håller tummarna för att du får ett hål i molntäcket och lyckas ta en money shot med svans och allt.

Hur lång tid tar det för dig att sätta upp stativ, montering, teleskop och kamera? Har funderat på att skaffa en sådan setup, men har kommit till insikten att jag nog inte kan ha en sådan utrustning. När det är klart och mörkt här uppe är det oftast kallt, och då vill man händerna oskyddade allt för länge. Har sett videor på när man monterar upp olika teleskop, och det ser inte lovande ut. Skulle förlora fingrarna i kallbrand efter en säsong Fast det är klart, när man skaffar hus så skulle man kunna bygga något stationärt i en friggebod/observatorium

Oj, så mycket frost på kameran, då vet man att det varit kallt
Det är 10 min exponeringstid på bilden med en dålig följning vilket syns som svaga streck i bilden. Det verkar som svansen kom igång några dagar efter jag tog denna bild när jag kollat på andras bilder.

Säg att jag ska köra deep sky foto så tar det nog närmare en timma innan jag är igång med fotandet så är inget jag gör om det är lite halvklart väder ute :P
Det som tar mest tid är polinställningen och kalibreringen av GOTO-funktionen.
Måste ta mig en bit ut från stan också eftersom det är ljusföroreningar.
När det gäller kylan så är det nog värst när man ska ta ner allt, när all metall verkligen kylts ner. Då är det inte mysigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in