Citat:
Ursprungligen postat av
Rakii
Oj fan, vad kul, vilket år snackar vi om och var det under någon speciell visning som midnattsvisningen av Dark Water som jag såg här i Stockholm då det begav sig?
När jag var yngre hade några bekanta en filmklubb där de hyrde en lokal biograf som ligger i stadsbiblioteket. De satte upp så att de kunde köra brända DVD:er via projektorn och ut på duken. Kravet var att man skulle vara medlem i klubben (så de visste hur många som skulle komma på visningen) samt avgift på 50 kronor, vilket det var klart värt för tre filmer. Visst är det möjligt att kvalitén gick ned något då allt inte var helt gjort för bio men de tog ju inte mer betalt än vad de ansåg att deras jobb var värt och jag tänkte aldrig på det under filmernas gång. Kanske var kepsen satt lite långt ned vissa stunder... Samtliga inblandade var gymnasiestudenter och det är ju faktiskt roligt att se att även yngre kan ta för sig saker. Jag var sällan en av dem, utöver något enstaka kulturarrangemang och att jag arbetade som kulturskribent under sista året på gymnasiet.
Denna biograf kör faktiskt fortfarande specialkvällar varje torsdag där de visar filmer som inte kom på SF, exempelvis
The Selfish Giant,
La Vie d'Adèle,
Frank med mera. Jag har inte haft orken att gå med och jag har lite svårt för att gå på bio eftersom jag inte gillar folk överlag (plus att den kolliderar med min tävlingsboxning, när jag nu återupptar den. Men jag borde stödja konceptet för det är verkligen fantastiska filmer de väljer ut. Det är inte samma personer som mina vänner men det är kul med människor som engagerar sig för kultur på ett sätt man kan relatera på. Efter att ha sett megabudget-rullen
Interstellar och
The Hobbit: Battle Of The Five Armies With One Army Missing For No Apparent Reason så har jag verkligen fått nog av blockbusters. Tror jag håller mig till MCU-filmerna då de brukar underhålla mig och kan vara värda att se på bio, annars håller jag mig ute i skogen, ditt ljuset inte riktigt når. Där man hör hemma.
Lite off topic men spela roll.