2015-01-22, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Definitivt säkrare. Spelar liksom ingen som helst roll hur mycket eller hur fort du styr emot när bakändan kommer fort vid vattenplaning. Likadant vid ishalka, såtillvida du inte har en omänsklig reaktionstid så hinner du helt enkelt inte att reagera när det händer. Du får skryta och tro det hur mycket som helst, men du är dödlig precis som alla andra. M.a.o. bästa däcken bak.

Att du kör och är förberedd, känner av väglaget och har handlingsberedskap är jättebra och det som räddar dig, inte att du kör med bästa däcken fram.
Nähä.. Är det därför rallyförare säger att hjulen alltid ska peka åt det håll du ska? För att det inte spelar nån roll hur mycket eller hur snabbt du styr emot och VRIDER TILLBAKA för att FÖRHINDRA en tretursladd? You keep dreaming...

Du har rätt. Men jag vill ha bästa däcken fram för att jag vill kunna styra. En bil som går rakt fram i en kurva är inte säker.
Citera
2015-01-22, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Okej...nu fattar jag ingenting. Du använder alltså en hemlig körstil som bara du vet om och du vägrar lära mig den av någon anledning som är jättekonstig. Varför vill du vara ensam om den? Tänker du inte på dina medtrafikanter? Du skriver långa inlägg om vad som är rätt och fel men du lägger inte fem minuter på att lära oss andra. Vet du vad?

Du ljuger så inihelvete.

Du har ingen egen körstil som är helt oslagbar. Du sitter bara här och pratar skit och försöker inbilla andra att det är bäst med de bästa däcken fram. Hur van förare är du? Hur länge har du haft körkort och hur många mil kör du per år?
Svara åtminstone på det.
Jag har ingen skyldighet att berätta för dig. Det är en välkänd körteknik, så det är inga som helst hemligheter. Förare som inte kör aktivt ska väl hålla sig hemma när det är dåligt väglag. En yrkesförare kan inte permittera sig det. Därför har jag lärt mig olika körtekniker.
Citera
2015-01-22, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jag har ingen skyldighet att berätta för dig. Det är en välkänd körteknik, så det är inga som helst hemligheter. Förare som inte kör aktivt ska väl hålla sig hemma när det är dåligt väglag. En yrkesförare kan inte permittera sig det. Därför har jag lärt mig olika körtekniker.

Ahh, lite av en vägens ninja.

Till TS.
Bästa däcken skall alltid sitta bak, punkt. Finns inga undantag
Citera
2015-01-22, 19:45
Medlem
Hur fan kör ni?

Jag har haft körkort i 30 år och kört "yrkesmässigt" 20 år av dessa men har tamifan ALDRIG
fått en sladd.
Antagligen har jag gjort det felet att jag anpassat hastigheten efter väglaget och använt dubb-
däck.

Suck.
Citera
2015-01-22, 19:55
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Blablabla... Jag har klarat såna situationer med långtradare så du kan lägga ner ditt skitsnack.
Ohh fan, visste inte att du var stålmannen...
Det kunde du väl ha sagt innan?

Du snackar bara en massa skit, så enkelt är det.
Citera
2015-01-22, 20:00
Moderator
Citat:
Nähä.. Är det därför rallyförare säger att hjulen alltid ska peka åt det håll du ska? För att det inte spelar nån roll hur mycket eller hur snabbt du styr emot och VRIDER TILLBAKA för att FÖRHINDRA en tretursladd? You keep dreaming...

Du har rätt. Men jag vill ha bästa däcken fram för att jag vill kunna styra. En bil som går rakt fram i en kurva är inte säker.
Är du på riktigt eller? Jämför du på allvar ett planerat uppställ med oförutsedd vattenplaning?

Så om du får kast av vattenplaning, som går fort, snabbare än dödliga människors reaktionsförmåga, så vrider du upp ratten, trycker på gasen (och utnyttjar det obefintliga greppet i bakdäcken) och gasar dig dit du ska?
Det är inte illa, sen kanske du vaknar upp ur din dröm?

Och en bil som går rakare (det går aldrig helt rakt fram) är att föredra framför en som åker sidledes i tangentens riktning, alla gånger alltid. För så länge du har nosen åt rätt håll finns det alltid en chans att få tillbaka greppet och rädda situationen, när du kasar sidledes är du bara passagerare.
Citera
2015-01-22, 20:17
Medlem
Kanske dessa filmer bör ses av vissa i tråden...

https://www.youtube.com/watch?v=oa9hzcjdi5Q

https://www.youtube.com/watch?v=AZVD441a5Yc

https://www.youtube.com/watch?v=T6mARVoDwjw

https://www.youtube.com/watch?v=__0DL8dE3Eo
Citera
2015-01-22, 20:33
Medlem
ALLTID bästa däcken bak! oavsett om bilen är framhjulsdriven eller ej.

för att förstå lite av fysiken så kan ni prova att skjuta sönder bakdäcken i GTA och köra.

det som händer i en planing är att däcken inte har någon kontakt med vägen utan glider uppepå vatten ytan. har du då dom bästa däcken bak så kan dom tränga undan vattnet och hindra att bilen snurrar runt, utan ist bara går rakt fram tills pölen är borta

har du ist dom bästa däcken fram och bakdäcken glider på ytan så får du samma effekt som när du kör men söndriga bakdäck i tex GTA.
Citera
2015-01-22, 20:45
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:

Till TS.
Bästa däcken skall alltid sitta bak, punkt. Finns inga undantag, inte ens några teorier om antisladd, däckets grepp går alltid före det.
Citera
2015-01-22, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jämför du på allvar ett planerat uppställ med oförutsedd vattenplaning?

Så om du får kast av vattenplaning, som går fort, snabbare än dödliga människors reaktionsförmåga, så vrider du upp ratten, trycker på gasen (och utnyttjar det obefintliga greppet i bakdäcken) och gasar dig dit du ska?
Det är inte illa, sen kanske du vaknar upp ur din dröm?

Och en bil som går rakare (det går aldrig helt rakt fram) är att föredra framför en som åker sidledes i tangentens riktning, alla gånger alltid. För så länge du har nosen åt rätt håll finns det alltid en chans att få tillbaka greppet och rädda situationen, när du kasar sidledes är du bara passagerare.
Nej, det gör jag inte. Om du får "oförutsedd vattenplaning" äbör du inte framföra ett fordon. Då är du blind och livsfarlig. Vad spelar det för roll om det är ett planerat uppställ eller att parera för att häva en sladd? det är samma teknik, samma modus operandi. Det är för att folk inte vrider tillbaka i tid, dvs hjulen pekar inte åt rätt håll, som de får retursladd. det finns en mängd videor på det på nätet. Du har väl läst i tråden att jag körde över en isklump med en Polo i 120 på E4? Och att jag räddade situationen utan att få retursladd? Vem har sagt att jag gasar i ett sånt läge? Det gör varken till eller från i de flesta standardbilar. Dessutom funkar inte det när du kör på högsta möjliga växel. Så du lägger till variabler som inte är relevanta i normala trafiksituationer.

Som sagt, jag känner när bilen sladdar, så jag får inte så mycket sladd så att bilen inte längre går att styra. Jag kör inte över min eller bilens eller däckens förmåga. Trots sladdtendenser. Om du råkar köra i en kurva med flera körfält fulla med andra fordon är det inte säkrare om bilen går rakt fram. Då kolliderar du med andra bilar och det brukar ofta leda till ännu fler följdolyckor. Som sagt, jag körde Polon i omkörningsfilen. Och jag höll den i mitt eget kärfält utan att krocka med andra fordon eller mitträcket. Utan retursladd. I 120 km/t. För att jag reagerar i tid, och vrider tillbaka ratten i tid.
Citera
2015-01-22, 21:08
Medlem
Gott om dåliga råd här märker jag, trots att svaret är väldigt enkelt...
En bil som tappar greppet fram är stabil och en bil som tappar greppet bak är instabil - således sätter man alltid de bästa däcken bak oavsett i viken ände bilen driver.
Citera
2015-01-22, 21:42
Medlem
Ssadulistens avatar
Sätt dom på hjulen som driver
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in