Citat:
Ursprungligen postat av
Chrillothekid
Pro-ryss och pro-ukraina låter korrekt. Kiev är en stad och vi säger ju inte Pro-Donetsk eller pro-Dnr eller liknande? Ukraina är ju fortfarande ett land med en allt enigare befolkning. Frågan är om det är försent att låta Donbass få bli ryskt utan att terroristerna ska ha mer landområde? Dom ser ju nu hur lätt de kan mosa UA och blir då såklart väldigt störska. Men som vi alla vet så skulle de inte ha existerat nu om de inte vore för Rysslands hjälp.
Jag vet inte vilka inlägg eller tråd du refererar till angående bussen som blev sprängd men om du pratar om dagens händelse i Donetsk så länkade jag nyss till några twittersidor som tar upp det de dom påstår är "bevis" för att det inte kan ha varit UA som sköt. De säger att det var granater som föll vid bussen av typen 82mm mortar och dessa har inte räckvid att nå till bussen från Ukrainska positioner.
Vad gäller bussen som jag nämnde i tidigare inlägg så finns det ju klara filmbevis på hur raketerna slog ner runt om den ukrainska positioneringen. Jag har svårt att tänka mig att UA attackerar sig själva.
Jag förstår hur du tänker och är benägen att hålla med när det gäller benämningen pro-ryss / pro-ukrainsk.
Internationell västerländsk media använder dock ofta uttrycket pro-Kiev, och man får väl anta att de syftar på den ukrainska regeringen som har sitt säte i Kiev. Vissa refererar också till t.ex. Kreml / Rada o.s.v.
Det var mest som en anektdot jag skrev detta då jag fick höra att terminologin var rysk när jag i ett inlägg för några månader själv använde dessa begrepp. Trots att Reuters, NY Times m.fl. använder det.
Angående bussen idag, menade jag hur internationell media skriver att båda sidor skyller på varandra. Det återstår att se vem som var skyldig, det gamla vanliga alltså.
Men som du skriver, når inte ukrainskt artilleri fram till positionen ser det onekligen mörkt ut för separatisterna i skuldfrågan.
Når det fram, så ändras oddsen för vem som kan tänkas vara skyldig.
Dina inlägg tycker jag inte det är några fel på. Men vissa skribenter presenterar "bevis" i from av obskyra facebook konton, twitterinlägg, eller helt enkelt inga bevis alls förutom egna föreställningar (det gäller båda sidor).
T.ex. i början av konflikten då UA anföll stadshuset (eller vad det var) med flygvapen, och av misstag träffade en marknad. Dessa beskyllde de värsta trollen separatisterna för, trots att alla (t.o.m. UA), sa vad som hände. Lite samma sak är det med Odessa händelserna. Pro-ryssarna har gång på gång hänvisat till liknande inlägg angående flygplatsen som bevisligen inte övergavs förrän det senaste dygnet. Överdrifter, lögner och skit från båda sidor.
Det trista är att en intressant tråd som denna förstörs av troll som häver ur sig smörja som nazister, putler, kreatur, CIA, Mossad, USA, EU, Sovjet och allt möjligt.
Jag tror ingen sida vill attackera sig själva, utan de tragiska händelser vi sett beror nog på misstag då det verkar finnas gott om klåpare på båda sidor. Läser man på konspiratioriska sidor kan man ofta läsa om "false flag" operationer etc. Jag är mindre benägen att tro på dessa. I går på Liveleak skrev någon om en kommande false flag operation signerad UA. De lär få vatten på sin kvarn idag. Men som sagt, jag är inte benägen att tro på den smörjan.