2015-01-22, 14:37
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Det är få som tvivlar på att UA ligger illa till militärt om Ryssland går all in. Du kan lägga ner nu.
Du har rätt att det finns massor av förbehåll, vi är inte så sugna på WW III.
Tack och lov så ser det ut som att Ryssen får betala ett oerhört pris ekonomiskt och få tvivlar väl på att de skulle trycka "undo" om de kunde.
Det är inte bara ekonomiskt. I somras såg vi hur ryssarna fick stryk och hur liken åkte österut en masse med kylbilar med "200" på. Det lär bli likadant nu och Ukraina som försvarare mot den ryska invasionen har både högre moral och mer att offra sina liv för. De ryska soldaterna gör det för pengar enbart, iaf de som inte är sjuka kreatur som njuter av att tortera och mörda á la dzerzhinsky på hans tid. När ännu ett ryskt folkmord på ukrainsk mark står för dörren så ställs allt på sin spets, vi kommer inte acceptera ännu ett tjetjenien med 100 000 döda, verkligen inte i Europa. Det ryska folket kommer inte acceptera 10-20.000 döda soldater heller från ett krig deras diktator påstått inte pågår.
2015-01-22, 14:39
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Här är BBC:s rapport om den senaste utvecklingen i Ukraina:
http://www.bbc.com/news/world-europe-30929344

I korta drag, den tidigare motståndsficka UA hade på flygplatsen är nu helt övergiven. Stora förluster med stupade UA soldater, samt flera tillfångatagna.

Tidigare fick man enligt överenskommelse rotera soldater och proviant via pro-ryska vägspärrar om jag inte missminner mig? Någon som kan bekräfta?

Ang. bussen som blev beskjuten i morse skriver BBC att båda sidor som vanligt skyller på varandra.
Just denna händelse känns det som om UA ligger bakom, men det är förstås för tidigt att dra några slutsatser redan nu.
Trådens troll på de olika sidorna av konflikten, har givetvis redan "bevis" för vilken sida som låg bakom. De kanske ska presentera bevisen för de olika internationella organ som försöker göra allt för att medla och begränsa lidandet i denna konflikt, istället för att bara rapa ur dem här på FB?

Själv noterar jag att BBC än en gång (liksom många andra västmedier), använder språkterminologin pro-Kiev alt. pro-rysk.
När jag själv använde just det språkbruket i en av de tidigare trådarna svarade forumets värsta troll att detta är ryskt språkbruk. Jag länkade då till ett flertal västerländsk media som använde just de orden, men trollet svarade förstås inte.

Det stämmer att innan terroristerna gick till angrepp så lät man UA transportera förnödenheter och rotera trupper(?) via vägen genom Pisky. Detta var dock en tillfällig kortvarig lösning pga att terroristerna hade tagit hand om den "vanliga" vägen till och från flygplatsen för UA. När terroristerna gick till angrepp och skulle ta den nya terminalen så ordnade man från UA´s sida ny väg fram och det gick ju bra så länge de hade massa tanks som support men när dessa försvann(slogs ut eller skickades till annan ort?) så var förlusten av flygplatsen ett faktum. Vad det verkar som så har man gjort några nya försök idag och igår att ta tillbaka terminalen men har då lidit så stora förluster att man förmodligen får lägga ner dom tankarna.

Pro-ryss och pro-ukraina låter korrekt. Kiev är en stad och vi säger ju inte Pro-Donetsk eller pro-Dnr eller liknande? Ukraina är ju fortfarande ett land med en allt enigare befolkning. Frågan är om det är försent att låta Donbass få bli ryskt utan att terroristerna ska ha mer landområde? Dom ser ju nu hur lätt de kan mosa UA och blir då såklart väldigt störska. Men som vi alla vet så skulle de inte ha existerat nu om de inte vore för Rysslands hjälp.

Jag vet inte vilka inlägg eller tråd du refererar till angående bussen som blev sprängd men om du pratar om dagens händelse i Donetsk så länkade jag nyss till några twittersidor som tar upp det de dom påstår är "bevis" för att det inte kan ha varit UA som sköt. De säger att det var granater som föll vid bussen av typen 82mm mortar och dessa har inte räckvid att nå till bussen från Ukrainska positioner.

Vad gäller bussen som jag nämnde i tidigare inlägg så finns det ju klara filmbevis på hur raketerna slog ner runt om den ukrainska positioneringen. Jag har svårt att tänka mig att UA attackerar sig själva.
2015-01-22, 14:42
Medlem
I-van-Toers avatar
Nu när striden om Donetsk flygplats är över, även i västmedia, så kan den här konflikten ta slut på två veckor om "ässen" spelar sina kort rätt. Det enda som behöver hända är att UA och bataljoner lämnar staden Slavyansk (det borde ta en vecka) och för att sedan den andra veckan backa ur och bort från Donetsk och Luhansk oblasterna. D v s bort från oblastgränserna. Då kommer 80-90% av separatisterna att nöja sig med det. Vad de 10-20 resterande procenten hittar på är väl också enkelt att förutse. De kommer vilja ta Mariupol, Odessa och kanske Kharkiv men de flesta kommer nöja sig med ett fritt Donbass. Det är min gissning. Kommer "ässen" spela sina kort rätt? Det är dock något jag tvivlar på. För de där 10-20% är kanske de som slåss mest.
Senast redigerad av I-van-Toer 2015-01-22 kl. 14:51.
2015-01-22, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det är inte bara ekonomiskt. I somras såg vi hur ryssarna fick stryk och hur liken åkte österut en masse med kylbilar med "200" på. Det lär bli likadant nu och Ukraina som försvarare mot den ryska invasionen har både högre moral och mer att offra sina liv för. De ryska soldaterna gör det för pengar enbart, iaf de som inte är sjuka kreatur som njuter av det á la dzerzhinsky på hans tid. När ännu ett ryskt folkmord på ukrainsk mark står för dörren så ställs allt på sin spets, vi kommer inte acceptera ännu ett tjetjenien med 100 000 döda, verkligen inte i Europa. Det ryska folket kommer inte acceptera 10-20.000 döda soldater heller från ett krig deras diktator påstått inte pågår.

Jag tror fortfarande inte att "vi" kommer att gå in militärt med mindre än att Baltikum eller Polen angrips. Möjligen om de börjar släpa ut kvinnor och barn på gatan i Kiev för nackskott. Det kommer aldrig att hända men gränsen går där någonstans.
Var gränser för vilken annan hjälp de kan få vet jag inte. Hela vapensystem? Nu verkar det knappast som det bara är vapen som saknas i UA army.

Annars är det väl frågan hur mycket det ryska folket tål som du säger. En hel del verkar ju experterna tro.
2015-01-22, 14:54
Medlem
Citat:
Det är inte bara ekonomiskt. I somras såg vi hur ryssarna fick stryk och hur liken åkte österut en masse med kylbilar med "200" på. Det lär bli likadant nu och Ukraina som försvarare mot den ryska invasionen har både högre moral och mer att offra sina liv för. De ryska soldaterna gör det för pengar enbart, iaf de som inte är sjuka kreatur som njuter av att tortera och mörda á la dzerzhinsky på hans tid. När ännu ett ryskt folkmord på ukrainsk mark står för dörren så ställs allt på sin spets, vi kommer inte acceptera ännu ett tjetjenien med 100 000 döda, verkligen inte i Europa. Det ryska folket kommer inte acceptera 10-20.000 döda soldater heller från ett krig deras diktator påstått inte pågår.

heheeh jag vet det är svårt att ta in förlusten men ta det lite lugnt. Ukrainska armen har lämnat flygplatsen efter de svåra förlusterna och Donetsk arme har flyttat fram positionerna.

Allt detta medan Porosjenko gråter ut i Europa som han brukar när det går dåligt för hans fruktade arme.

http://www.bbc.com/news/world-europe-30928107
2015-01-22, 15:03
Medlem
Dr.Felixiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jag tror fortfarande inte att "vi" kommer att gå in militärt med mindre än att Baltikum eller Polen angrips. Möjligen om de börjar släpa ut kvinnor och barn på gatan i Kiev för nackskott. Det kommer aldrig att hända men gränsen går där någonstans.
Var gränser för vilken annan hjälp de kan få vet jag inte. Hela vapensystem? Nu verkar det knappast som det bara är vapen som saknas i UA army.

Annars är det väl frågan hur mycket det ryska folket tål som du säger. En hel del verkar ju experterna tro.

Tålamodet är i det närmaste absolut eftersom Ukraina är inte förhandlingsbart för det ryska folket, vilket också gör att Putin har skyhögt stöd i Ryssland för sin politik vilket förstås sanktioner bara kommer att förstärka (och väst ”fattar ingenting”), vilket i sin tur visar att det måste ligga genier bakom sanktionerna. Man skulle därför kunna tro att sanktionerna är iscensatta av Putin själv för att förstärka hans ställning. Så genialiska är de.

Eftersom Ukraina (östra delarna + Krim) inte är förhandlingsbart därför att de ses som vitala för att bevara Ryssland intakt som stat, så kommer inga politiska överenskommelser att hålla vilka inte accepterar det ryska intresset (se Kissingers artikel i Washington post för närmare utläggning om detta, sök via Google). Att detta ryska intresse i detta fall företräds av Folkrepublikerna spelar ingen som helst roll, då Folkrepublikerna i det stora schemat bara är agenter för Moskva.

Vi kan således dra följande slutsats. Sanktionerna är dysfunktionella givet Västs intresse. Att stöda kuppen för ett år sedan, lika dysfunktionellt. Resultatet har vi nu, ett delat Ukraina. Det du tror skall hända är att sanktionspolitiken skall leda till att Ryssland blir försvagat och övriga Europa säkrare. Ingeting tyder på detta. Ryssland kommer istället att militariseras och stärka sin egen inhemska ekonomi. Det blir mer som ett Sparta mot ett övriga Europa som är lika svagt som Aten var på den tiden det begav sig. Tyvärr, kanske man skall tillägga, är det detta som kommer att hända såvida ingen någorlunda självständig stat, likt Frankrike, kliver fram för att ändra på kursen i samtal med Kreml.
2015-01-22, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid

Pro-ryss och pro-ukraina låter korrekt. Kiev är en stad och vi säger ju inte Pro-Donetsk eller pro-Dnr eller liknande? Ukraina är ju fortfarande ett land med en allt enigare befolkning. Frågan är om det är försent att låta Donbass få bli ryskt utan att terroristerna ska ha mer landområde? Dom ser ju nu hur lätt de kan mosa UA och blir då såklart väldigt störska. Men som vi alla vet så skulle de inte ha existerat nu om de inte vore för Rysslands hjälp.

Jag vet inte vilka inlägg eller tråd du refererar till angående bussen som blev sprängd men om du pratar om dagens händelse i Donetsk så länkade jag nyss till några twittersidor som tar upp det de dom påstår är "bevis" för att det inte kan ha varit UA som sköt. De säger att det var granater som föll vid bussen av typen 82mm mortar och dessa har inte räckvid att nå till bussen från Ukrainska positioner.

Vad gäller bussen som jag nämnde i tidigare inlägg så finns det ju klara filmbevis på hur raketerna slog ner runt om den ukrainska positioneringen. Jag har svårt att tänka mig att UA attackerar sig själva.

Jag förstår hur du tänker och är benägen att hålla med när det gäller benämningen pro-ryss / pro-ukrainsk.
Internationell västerländsk media använder dock ofta uttrycket pro-Kiev, och man får väl anta att de syftar på den ukrainska regeringen som har sitt säte i Kiev. Vissa refererar också till t.ex. Kreml / Rada o.s.v.
Det var mest som en anektdot jag skrev detta då jag fick höra att terminologin var rysk när jag i ett inlägg för några månader själv använde dessa begrepp. Trots att Reuters, NY Times m.fl. använder det.

Angående bussen idag, menade jag hur internationell media skriver att båda sidor skyller på varandra. Det återstår att se vem som var skyldig, det gamla vanliga alltså.
Men som du skriver, når inte ukrainskt artilleri fram till positionen ser det onekligen mörkt ut för separatisterna i skuldfrågan.
Når det fram, så ändras oddsen för vem som kan tänkas vara skyldig.

Dina inlägg tycker jag inte det är några fel på. Men vissa skribenter presenterar "bevis" i from av obskyra facebook konton, twitterinlägg, eller helt enkelt inga bevis alls förutom egna föreställningar (det gäller båda sidor).
T.ex. i början av konflikten då UA anföll stadshuset (eller vad det var) med flygvapen, och av misstag träffade en marknad. Dessa beskyllde de värsta trollen separatisterna för, trots att alla (t.o.m. UA), sa vad som hände. Lite samma sak är det med Odessa händelserna. Pro-ryssarna har gång på gång hänvisat till liknande inlägg angående flygplatsen som bevisligen inte övergavs förrän det senaste dygnet. Överdrifter, lögner och skit från båda sidor.
Det trista är att en intressant tråd som denna förstörs av troll som häver ur sig smörja som nazister, putler, kreatur, CIA, Mossad, USA, EU, Sovjet och allt möjligt.

Jag tror ingen sida vill attackera sig själva, utan de tragiska händelser vi sett beror nog på misstag då det verkar finnas gott om klåpare på båda sidor. Läser man på konspiratioriska sidor kan man ofta läsa om "false flag" operationer etc. Jag är mindre benägen att tro på dessa. I går på Liveleak skrev någon om en kommande false flag operation signerad UA. De lär få vatten på sin kvarn idag. Men som sagt, jag är inte benägen att tro på den smörjan.
2015-01-22, 15:17
Medlem
Flygplatsen i donetsk är en mil eller två från separatistdräggens centrum. De har allt manskap i världen och alla vapen som Ryssland skickat in. De klarade inte att ta den på 200-någonting dagar. Ett litet antal ukrainska soldater höll den mot övermäktiga styrkor. Till slut rasade den sista terminalen samman och det fanns ingenting att försvara... och då "vann" separatisterna.

Den som inte har respekt för de ukrainska hjältar som höll flygplatsen är dum i huvudet. De är ljusår tuffare än alla Fria Tider-losers som sitter och låtsas vara tuffa bakom datorskärmen.

Jag skulle vilja se motorola, et al, hålla Borispyl i en dag under liknande förhållanden...
2015-01-22, 15:36
Medlem
Dr.Felixiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Flygplatsen i donetsk är en mil eller två från separatistdräggens centrum. De har allt manskap i världen och alla vapen som Ryssland skickat in. De klarade inte att ta den på 200-någonting dagar. Ett litet antal ukrainska soldater höll den mot övermäktiga styrkor. Till slut rasade den sista terminalen samman och det fanns ingenting att försvara... och då "vann" separatisterna.

Den som inte har respekt för de ukrainska hjältar som höll flygplatsen är dum i huvudet. De är ljusår tuffare än alla Fria Tider-losers som sitter och låtsas vara tuffa bakom datorskärmen.

Jag skulle vilja se motorola, et al, hålla Borispyl i en dag under liknande förhållanden...

Putin klarar av att ta Kiev på 2 timmar om han skulle behöva. I frågan om östra Ukraina så kommer Moskva se till så att regionen är under kontroll av Folkrepublikerna. Till det behövs inga invasionsförband, kryssningsrobotar, flygbombningar etc, det räcker med att systematisk se till att tränga tillbaks Ukraina då det sticker upp, demoralisera soldaterna och trupperna, erbjuda ryskt beskydd om de vill fly till Ryssland osv.

Detta är ganska genialt och väldigt frustrerande för Ukraina som hela tiden kommer att slås tillbaka av en övermäktig fiende som både politiskt och militärt spelar i en helt annan division än vad den gamle slagskämpen Poroshenko gör, som blir avklädd av en underhuggare som Lavrov då han inte kan presentera bevis på sina fantasier om rysk invasion, 9000 man och allt vad han nu påstår. För övrigt, intressant just detta. Putin tycker inte att Poroshenko är värt besväret. Han sänder ut sin utrikesminister för att läxa upp grannlandets president – här kan man tala om diplomatisk förnedring. Inte undra på att Poroshenko gråter.
2015-01-22, 15:38
Medlem
Chrillothekids avatar
Jag är mer orolig för framtiden och de Ukrainska medborgarna. De jag pratar med som bor i Ukraina är alla väldigt oroliga. De uttrycker ett väldigt stort stöd för den nya Ukrainska riktningen(mot väst eu och nato) och dessa bor inom Donetsk och Luhansk-oblasterna. De vill absolut inte tillhöra Ryssland och de är rädda för att Ryssland ska ockupera deras städer också. Detta gäller Mariupol och Slovyansk men en jag känner i Zaporozhye säger att de är väldigt rädda där också. Det finns ryska terrorister överallt i Ukraina verkar det som.

Och hur ska man lösa Debaltseve? Den staden har varit Ukrainsk under nästan hela konflikten och folket där verkar ha Ukrainska sympatier. Ändå ligger det nästan mitt emellan Luhansk och Donetsk. Ska man säga åt dom å flytta för nu ska Ryssar bo här? Samtidigt verkar ju folket ha sympatier med de som håller i gevären. Tänk om Ryssarna kunde försvinna och FN fick vara fredsbevarande styrkor och ett val kunde hållas i fredliga former. Jag tror starkt att Ryssarna skulle förlora på detta så de vågar nog inte chansa på en sån lösning.
2015-01-22, 16:01
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Felixius
Putin klarar av att ta Kiev på 2 timmar om han skulle behöva. I frågan om östra Ukraina så kommer Moskva se till så att regionen är under kontroll av Folkrepublikerna. Till det behövs inga invasionsförband, kryssningsrobotar, flygbombningar etc, det räcker med att systematisk se till att tränga tillbaks Ukraina då det sticker upp, demoralisera soldaterna och trupperna, erbjuda ryskt beskydd om de vill fly till Ryssland osv.
Inte en chans med de trupper ryssland har, 10000 räcker inte långt. Inte ens 20-30 000.

Citat:
Detta är ganska genialt och väldigt frustrerande för Ukraina som hela tiden kommer att slås tillbaka av en övermäktig fiende som både politiskt och militärt spelar i en helt annan division än vad den gamle slagskämpen Poroshenko gör, som blir avklädd av en underhuggare som Lavrov då han inte kan presentera bevis på sina fantasier om rysk invasion, 9000 man och allt vad han nu påstår. För övrigt, intressant just detta. Putin tycker inte att Poroshenko är värt besväret. Han sänder ut sin utrikesminister för att läxa upp grannlandets president – här kan man tala om diplomatisk förnedring. Inte undra på att Poroshenko gråter.
Lavrov var respekterad innan annekteringen av Krim, nu är det ingen som tar något han säger på allvar. Han har blivit en ny Bagdad-Bob som leker omvända leken. Den ryska invasionen är bevisad, att ryssarna och deras sympatisörer låter som en Myrdal som förnekar pol pots folkmord hjälper självklart inte. Medan Lavrov och Putin ständigt och fortsatt blir förnedrade på den politiska arenan, som vid G20, så har Poroshenko allas respekt och beundran när han leder sitt land i kampen mot den ryska invasionen.
2015-01-22, 16:46
Medlem
Citat:
Inte en chans med de trupper ryssland har, 10000 räcker inte långt. Inte ens 20-30 000.

Lavrov var respekterad innan annekteringen av Krim, nu är det ingen som tar något han säger på allvar. Han har blivit en ny Bagdad-Bob som leker omvända leken. Den ryska invasionen är bevisad, att ryssarna och deras sympatisörer låter som en Myrdal som förnekar pol pots folkmord hjälper självklart inte. Medan Lavrov och Putin ständigt och fortsatt blir förnedrade på den politiska arenan, som vid G20, så har Poroshenko allas respekt och beundran när han leder sitt land i kampen mot den ryska invasionen.
Idag jämförs ju Kreml med andra diktaturregimer runt om i världen. Så fort gick det att radera bort den respekt omvärlden hade när Ryssland äntligen frigjort sig från kommunismen och skulle bli en modern demokrati. Idag ses ju ministrar från Ryssland av omvärlden som något katten släpat in, för att inte tala om Putin som ju numera håller sig hemma för att inte bli förödmjukad inför press och tv-kameror. Ukrainakrisen tog fram det sämsta hos ryssen och det bästa hos ukrainaren sett politiskt, och dom flesta är ense om att Ukraina trots allt är vinnaren i slutändan, ett logiskt tänk med Rysslands historia som mall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in