Citat:
Ursprungligen postat av
Agathorn
Jag kollar hur det ser ut på mitt finländska konto som varit låst för utlåning sedan i somras:
0 % senaste kvartalet
0 % senaste halvåret
1 % senaste året
Om jag kollar vad som hänt på kontot så är det alltså nästan ingenting det senaste halvåret .
2 kr tillbaka på lån i januari och några ören på "loan renew". Sedan en massa där det står "Loss" och sedan några ören. Kanske 100 st i januari. I december några få loss och några få ören på loan renew. I november fick jag in hela 11(!) kr på lånen. I oktober hela 33 kr tillbakabetalat.
Jag har över 1500 euro utlånade i finland. Jesper sa till mig att "det kan ta 1-1,5 år att få 100 % av kapitalet tillbakabetalat".
Ljuger de bara eller är de totalt okompetenta eller bryr de sig inte? Förmodligen en kombination känns det som spontant
vi ska inte ens prata om danmark.
Där är det -1% senaste kvartalet, halvåret och året.
Kört att få ut någonting därifrån.
Jag har kollat med Tb vad som händer i Finland och har fått ett personligt svar som jag inte vill publicera här i sin helhet, eftersom det var personligt till mig, men följande kan jag kopiera:
I Finland har vi en fordringskontrakt, som gir oss muligheten til å selge fordringer.
Dette blir implementert for ca. 3 måneder siden.
For lån med en varighet på opptil 6 måneder i TrustBuddy, vilfordringskontrakten først gi et større tap, deretter hente seg innigjen da rentene for 50% av lånene kommer inn. (20% tap;30%gratislån)
Kontoen vil derfor ikke ha maksimal effekt før det har gått 6 måneder.
Med en fordringskontrakt gir det bedre likviditet og raskere roll-overs, noe som er predikert til å gi en høyere rente påsikt.
På min direkta följdfråga om detta betyder att man inte riskerar att pengarna binds upp i dåliga lån, fick jag följande svar: "Ja, det stemmer."
Alltså tror jag att Finland har alla utsikter att bli den marknad som kommer att gå bäst. I alla fall tills Tb har lyckats skriva motsvarande avtal på andra marknader.
Varför det går dåligt i Danmark har jag ingen aning om. Jag håller på att avsluta mitt engagemang i Danmark och ska koncentrera mig på Finland, med en liten del kvar i Sverige, som i mitt fall går mycket bra.