2015-01-21, 23:33
Medlem
Sätt alla fyra hjulen bakochfram.

Enklast.
Citera
2015-01-21, 23:36
Medlem
pyttefnaxs avatar
Christer Glenning förklarade en gång på samma sätt som transportstyrelsen, då är det så.
http://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

Citat:
Bästa däcken bak
De däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet bör vara monterade bak på fordonet för att minska risken för sladd vid bromsning och i svängar. Däcken med största dubbutsticket bör monteras bak. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.
Citera
2015-01-22, 00:45
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jag kör alltid med bästa däcken fram, men är det en modern bil med antisladd så ska du ha bästa däcken fram. Inte bara för att kunna bromsa utan framförallt för att kunna styra. En framhjulsdriven bil är nästan alltid understyrd, dvs den går rakt fram i en kurva,. Därför ska man ha bästa däcken fram på en sån. På en bakhjuldricven bil kan man styra med baken genom att gasa, så det handlar om din skicklighet som förare och vilken bil du kör. Det finns ju de som bara panikbromsar och inte släpper bromsen förrän det tar stopp nånstans. De har alltså inte övat och glömt bort att man ska släppa bromsen och styra förbi hindret. Därför vill jag ha bästa däcken fram på en framhjuldriven bil.

Styra bättre? Bättre att bilen går rakt fram istället för att den svänger in och sen får sladd. Jag är en van bilförare, uppväxt med bakhjulsdrivna bilar utan ABS och ESP och skulle aldrig i livet sätta bästa däcken fram. Fullkomligt idiotiskt.

Kör man i en kurva och det plötsligt släpper vill man inte att det sker med bakvagnen först. Livsfarligt.
Citera
2015-01-22, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Styra bättre? Bättre att bilen går rakt fram istället för att den svänger in och sen får sladd. Jag är en van bilförare, uppväxt med bakhjulsdrivna bilar utan ABS och ESP och skulle aldrig i livet sätta bästa däcken fram. Fullkomligt idiotiskt.

Kör man i en kurva och det plötsligt släpper vill man inte att det sker med bakvagnen först. Livsfarligt.
Jag ska försöka förklara. Som jag berättat i tråden ingrep antisladd på en bil jag körde i tjänsten. Först ska jag klargöra att jag använder en körteknik som gör att jag kontinuerligt kan kolla om däcken har grepp, på en raksträcka, INFÖR en kurva, I en kurva eller EFTER en kruva. Kontinuerligt med andra ord. Du har aldrig 100% grepp på is- och frosthalka, men jag ser alltid till att jag aldrig tappar 100% bheller. Det som hände var följande. Jag kör och använder min körteknik och känner att framhjulen sladdar lite i en skarp kurva. de flesta förare skulle säkert släppa gasen, men det gjorde inte jag - eftersom jag vet att däcken har grepp. Så jag håller jämn gas och styr in lite mer åt höger. Bilen reagerar och styr in, så däcken har, som sagt, INTE tappat greppet helt och hållet. Sekunden efter känner jag att även bakhjulen får en sladdtendens, men inte så att jag måste styra emot för att parera. Som sagt, däcken har fortfarande INTE tappat greppet till 100%. Men då ingriper antisladd och bilen går rakt fram oavsett vad jag gör. Jag styr fortfarande åt höger. Då hamnar jag alltså på fel sida vägen. Jag höll den hastighet man får köra på sträckan. Så det är bara okunniga som menar att jag har kört för fort om antisladd ingriper. Samma fordon reagerade INTE när jag vred ratten ett kvarts varv i 40 km/t i snömodd. Den gick rakt fram och antisladd ingrep INTE. Då satt de bästa däcken BAK. Bästa däcken bak passar inte min körstil, inte på en framhjulsdriven bil. Jag har också lärt mig köra med bakhjulsdriven bil på grusväg, men jag har kört framhjulsdrivna bilar i många år, så jag vet vad som är bäst för mig. Jag behöver inte heller alltid visa upp vad jag kan, så ni kan inte göra en bedömning utifrån hur jag kör i vardagen.
Citera
2015-01-22, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt

Ja, jag vill att bilen ska styra. Jag använder en körteknik så jag inte blir överraskad och jag har övat med alla bilar så jag vet hur bilen reagerar i olika situationer, och jag vet vad jag ska gör aför att häva en sladd.
Citera
2015-01-22, 02:01
Medlem
SoTireds avatar
Citat:
Ja, jag vill att bilen ska styra. Jag använder en körteknik så jag inte blir överraskad och jag har övat med alla bilar så jag vet hur bilen reagerar i olika situationer, och jag vet vad jag ska gör aför att häva en sladd.

Du verkar vara en hejare på vintervägskörning. Din körteknik, finns den dokumenterad i någon bok eller i en DVD? Vill gärna lära mig.
Själv har jag kört bakhjulsdrivna bilar, framhjulsdrivna bilar och fyrhjulsdrivna bilar med olika sorts kopplingar. Jag tycker att det viktigaste är att kunna utnyttja bilens balans och styra genom att påverka kraftvektorerna i framvagnen redan innan svängen. Alla bilar reagerar på samma vis oavsett drivning. I praktiken så är det att man med ratten ändrar kraftriktningen så att framhjulen kommer litet åt sidan och när det händer så ska kraften övervinna bakhjulens friktion. Bilen går ut i kontrollerad sladd. Ju högre friktion (bättre däck) desto högre hastighet kan man genomföra manövern i. För detta så spelar det ingen roll vilken drivning bilen har, den reagerar likadant. Antisladdsystemen kan förstöra det roliga helt plötsligt men så är det. Att ställa upp ett bredställ på landsvägen är fullt möjligt med den här tekniken.

Bästa däcken ska vara bak så att man kan köra som fan på bredställ!
Citera
2015-01-22, 02:33
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
Brukar köra vartannat år så att däcken slits jämt. Annars får man ju köpa nya däck 2 i taget. Så jävla stor skillnad kan det inte vara på däcken.

Jag gör likadant trots att jag vet att det är fel. Det släpper alltid först i bak men det skiter jag i, skillnaden kan som sagt inte vara så stor. Har aldrig testat att byta fram-bak samma dag dock. Det kanske vore värt att prova.

Citat:
Jag blir sjukt nyfiken på din körteknik. Beskriv gärna vad du gör för att veta att du har fullt fäste i kurvan innan du ens är där. "jag använder en körteknik som gör att jag kontinuerligt kan kolla om däcken har grepp, på en raksträcka, INFÖR en kurva, I en kurva eller EFTER en kruva"
Och för att svara på ditt tidigare inlägg: Tappar man fästet så har farten varit för hög, oavsett vad du säger. Men iaf, beskriv gärna din fulländade körteknik.
Senast redigerad av Skrik & Panik 2015-01-22 kl. 02:39.
Citera
2015-01-22, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoTired
Du verkar vara en hejare på vintervägskörning. Din körteknik, finns den dokumenterad i någon bok eller i en DVD? Vill gärna lära mig.
Själv har jag kört bakhjulsdrivna bilar, framhjulsdrivna bilar och fyrhjulsdrivna bilar med olika sorts kopplingar. Jag tycker att det viktigaste är att kunna utnyttja bilens balans och styra genom att påverka kraftvektorerna i framvagnen redan innan svängen. Alla bilar reagerar på samma vis oavsett drivning. I praktiken så är det att man med ratten ändrar kraftriktningen så att framhjulen kommer litet åt sidan och när det händer så ska kraften övervinna bakhjulens friktion. Bilen går ut i kontrollerad sladd. Ju högre friktion (bättre däck) desto högre hastighet kan man genomföra manövern i. För detta så spelar det ingen roll vilken drivning bilen har, den reagerar likadant. Antisladdsystemen kan förstöra det roliga helt plötsligt men så är det. Att ställa upp ett bredställ på landsvägen är fullt möjligt med den här tekniken.

Bästa däcken ska vara bak så att man kan köra som fan på bredställ!
Håna så mycket du vill, det kommer inte att hjälpa dig eller nån annan. Jag försökte inte köra med bredställ eftersom jag vet att antisladd ingriper. Men systemet ska inte bli trafikfarligt som det tydligen kan bli i vissa situationer. Bästa däcken ska sitta fram för att det är viktigare att kunna styra en framhjulsdriven bil. Reagerar man i tid så får man aldrig för mycket sladd.
Citera
2015-01-22, 03:43
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Håna så mycket du vill, det kommer inte att hjälpa dig eller nån annan. Jag försökte inte köra med bredställ eftersom jag vet att antisladd ingriper. Men systemet ska inte bli trafikfarligt som det tydligen kan bli i vissa situationer. Bästa däcken ska sitta fram för att det är viktigare att kunna styra en framhjulsdriven bil. Reagerar man i tid så får man aldrig för mycket sladd.
Nej. Din lära är faktiskt fel.
Återigen...vill du berätta mer ingående hur du praktiserar din fenomenala körstil?
Citera
2015-01-22, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Jag blir sjukt nyfiken på din körteknik. Beskriv gärna vad du gör för att veta att du har fullt fäste i kurvan innan du ens är där. "jag använder en körteknik som gör att jag kontinuerligt kan kolla om däcken har grepp, på en raksträcka, INFÖR en kurva, I en kurva eller EFTER en kruva"
Och för att svara på ditt tidigare inlägg: Tappar man fästet så har farten varit för hög, oavsett vad du säger. Men iaf, beskriv gärna din fulländade körteknik.
Jag förstår att du vill veta, och det är inte svårt att lära sig, men jag tänker inte avslöja körtekniken. Som jag skrev så har man ALDRIG 100% grepp på vinterväg. Men det finns mycket större marginaler (grepp) än vad du tror - för att du inte använder rätt teknik i rätt ögonblick. Som sagt, så länge bilen går att STYRA har det inte gått FÖR fort. Tänk själv, om rallyförare klarar det, varför gör inte du det? För att du är okunnig, du saknar kunskap om rätt körteknik och du har inte övat tillräckligt mycket för att klara olika situationer och därför är din respons inte den rätta och du är för långsam. Ett exempel. Du får sladd och klarar att häva den första, men du får en retursladd för att du är för långsam och inte rattar tillbaka i tid för att fånga upp pendlingsrörelsen (precis som en gunga) som du utlöste med den första sladden. Du använder inte rätt teknik och din respons är för långsam. Ett vanligt misstag och du kan se många videor online ssm bekräftar det. Jag fick sladd på E4 en gång i en Polo i 120 på vinterväg. Jag reagerade snabbt så jag inte körde in i mitträcket (jag körde i vänster körfält) och fick ingen retursladd för att jag rattade tillbaka i tid. Jag körde över en isklump som ändrade bilens riktning när bakvagnen släppte.
Citera
2015-01-22, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Nej. Din lära är faktiskt fel.
Återigen...vill du berätta mer ingående hur du praktiserar din fenomenala körstil?
Så du upplever det som säkrare när du får vattenplaning och bilen går rakt fram? Det gör inte jag. Jag kan hantera det när bakvagnen släpper, men när jag inte kan styra eller bromsa för den delen så är det kört. Då känner jag att jag sitter i en projektil snarare än att jag är bilförare.
Senast redigerad av Bassiehof 2015-01-22 kl. 03:52.
Citera
2015-01-22, 04:05
Medlem
MeanMEs avatar
Visade vad som händer i ett bilprogram för många år sedan.
Bilen vobblar i värsta fall på bakändan.

Gick att testa "lite" ovetenskapligt med en bandslip, leksaksbil med gummidäck, tejp och en penna. Limma fast pennan mitt på taket på bilen och tejpa över fram resp bakhjulen i två tester. Minns att det vart stört omöjligt att hålla bilen på plats på bandslipen med bakhjulen tejpade. Kanske inte så relevant med alla dessa antispinnsystem idag det vet jag ej, men det såg rätt övertygande ut i sin enkelhet och primitivitet i alla fall.
Senast redigerad av MeanME 2015-01-22 kl. 04:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in