Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptenstjärt
Styra bättre? Bättre att bilen går rakt fram istället för att den svänger in och sen får sladd. Jag är en van bilförare, uppväxt med bakhjulsdrivna bilar utan ABS och ESP och skulle aldrig i livet sätta bästa däcken fram. Fullkomligt idiotiskt.
Kör man i en kurva och det plötsligt släpper vill man inte att det sker med bakvagnen först. Livsfarligt.
Jag ska försöka förklara. Som jag berättat i tråden ingrep antisladd på en bil jag körde i tjänsten. Först ska jag klargöra att jag använder en körteknik som gör att jag kontinuerligt kan kolla om däcken har grepp, på en raksträcka, INFÖR en kurva, I en kurva eller EFTER en kruva. Kontinuerligt med andra ord. Du har aldrig 100% grepp på is- och frosthalka, men jag ser alltid till att jag aldrig tappar 100% bheller. Det som hände var följande. Jag kör och använder min körteknik och känner att framhjulen sladdar lite i en skarp kurva. de flesta förare skulle säkert släppa gasen, men det gjorde inte jag - eftersom jag vet att däcken har grepp. Så jag håller jämn gas och styr in lite mer åt höger. Bilen reagerar och styr in, så däcken har, som sagt, INTE tappat greppet helt och hållet. Sekunden efter känner jag att även bakhjulen får en sladdtendens, men inte så att jag måste styra emot för att parera. Som sagt, däcken har fortfarande INTE tappat greppet till 100%. Men då ingriper antisladd och bilen går rakt fram oavsett vad jag gör. Jag styr fortfarande åt höger. Då hamnar jag alltså på fel sida vägen. Jag höll den hastighet man får köra på sträckan. Så det är bara okunniga som menar att jag har kört för fort om antisladd ingriper. Samma fordon reagerade INTE när jag vred ratten ett kvarts varv i 40 km/t i snömodd. Den gick rakt fram och antisladd ingrep INTE. Då satt de bästa däcken BAK. Bästa däcken bak passar inte min körstil, inte på en framhjulsdriven bil. Jag har också lärt mig köra med bakhjulsdriven bil på grusväg, men jag har kört framhjulsdrivna bilar i många år, så jag vet vad som är bäst för mig. Jag behöver inte heller alltid visa upp vad jag kan, så ni kan inte göra en bedömning utifrån hur jag kör i vardagen.